Toshiba chystá "zázračný" LiIon akumulátor "Super Charge Battery"
31.3.2005, Petr Hájek, aktualita
Společnost Toshiba oznámila ukončení vývoje prototypu Li-Ion akumulátoru, který je schopen dobít se na 80 % kapacity za pouhou 1 minutu, což je přibližně 60x rychleji, nežli je u LiIon článků zvykem. Tím ovšem výčet kladů nového nabíjecího článku nekončí...
Společnost Toshiba vyvinula Lithium-Ionový prototyp akumulátoru, jenž má rozměry 62 x 35 x 4 mm, kapacitu 600 mAh a je schopen nabití na 80 % kapacity za čas těsně pod 60 vteřin. Kompletní nabití trvá "několik dalších minut," dodala firma, tedy výrazně kratší dobu než obvyklé 2 - 4 hodiny.
Tajemství baterie je v použití speciálních nano-materiálů pro zápornou elektrodu, jejichž přítomnost v akumulátoru slouží jednak k rychlému pohlcení a uchování energie a pak také zabraňuje postupné degeneraci elektrody. Baterie slibuje velmi dlouhou životaschopnost, i po 1 000 kompletních nabitích/vybitích má stále 99 % kapacity a ačkoliv se dá očekávat, že následný pokles kapacity nebude přísně lineární, stále je to oproti tradičním LiIon článkům příjemná změna.
Baterie má také příjemně velký rozsah operačních teplot, a to od -40°C (zde je omezena na cca 80 % kapacity), přes 25°C (100 %), až po 45°C, kdy již začíná akumulátor více trpět a po 1 000 cyklech ztratí namísto 1 % rovnou 5 %. Toshiba se dušuje, že nový článek je díky rychlému nabíjení rovněž ekologičtější (obyčejný LiIon akumulátor se při dobíjení zbytečně 2 - 3 h zahřívá).
Novinka se na trhu objeví asi za rok. Ať si ale říká kdo chce co chce, stále se domnívám, že geniální systém napájení z tužkových baterek (po nahlédnutí do kalendáře zjistíme, že jsou mezi námi již několik desítek let) i přes některé nevýhody (nutnost vlastnit nabíječku, vyšší samovybíjení a tedy nutnost jednou za 3 - 6 měsíců nabít nepoužívané NiMH, ...) jen tak něco nepřekoná. Jednak jsou jejich ceny díky značné konkurenci velmi levné, v nouzi jsou snadno nahraditelné, protože AA baterie se dají sehnat prakticky kdekoliv na světě (schválně si zkuste v trafice koupit nějaký LiIon článek... ) a v neposlední řadě jsou samozřejmě naprosto univerzální, což znamená třeba pohodlný přechod z jednoho digitálu na druhý, LiIon akumulátory bývají bohužel občas navrženy tak, aby nepasovaly ani mezi jednotlivými produktovými řadami stejného výrobce, natož aby tak ještě seděly do něčeho jiného...
Tajemství baterie je v použití speciálních nano-materiálů pro zápornou elektrodu, jejichž přítomnost v akumulátoru slouží jednak k rychlému pohlcení a uchování energie a pak také zabraňuje postupné degeneraci elektrody. Baterie slibuje velmi dlouhou životaschopnost, i po 1 000 kompletních nabitích/vybitích má stále 99 % kapacity a ačkoliv se dá očekávat, že následný pokles kapacity nebude přísně lineární, stále je to oproti tradičním LiIon článkům příjemná změna.
Baterie má také příjemně velký rozsah operačních teplot, a to od -40°C (zde je omezena na cca 80 % kapacity), přes 25°C (100 %), až po 45°C, kdy již začíná akumulátor více trpět a po 1 000 cyklech ztratí namísto 1 % rovnou 5 %. Toshiba se dušuje, že nový článek je díky rychlému nabíjení rovněž ekologičtější (obyčejný LiIon akumulátor se při dobíjení zbytečně 2 - 3 h zahřívá).
Novinka se na trhu objeví asi za rok. Ať si ale říká kdo chce co chce, stále se domnívám, že geniální systém napájení z tužkových baterek (po nahlédnutí do kalendáře zjistíme, že jsou mezi námi již několik desítek let) i přes některé nevýhody (nutnost vlastnit nabíječku, vyšší samovybíjení a tedy nutnost jednou za 3 - 6 měsíců nabít nepoužívané NiMH, ...) jen tak něco nepřekoná. Jednak jsou jejich ceny díky značné konkurenci velmi levné, v nouzi jsou snadno nahraditelné, protože AA baterie se dají sehnat prakticky kdekoliv na světě (schválně si zkuste v trafice koupit nějaký LiIon článek... ) a v neposlední řadě jsou samozřejmě naprosto univerzální, což znamená třeba pohodlný přechod z jednoho digitálu na druhý, LiIon akumulátory bývají bohužel občas navrženy tak, aby nepasovaly ani mezi jednotlivými produktovými řadami stejného výrobce, natož aby tak ještě seděly do něčeho jiného...