Kladiem si otazku (a nie je to po prvy raz) ci ma vobec zoom 1.6 nejaky prakticky zmysel. Zoomove objektivy maju komplikovanejsiu stavbu, viac optickych clenov a s tym spojene vecsie straty na optickych rozhraniach a vecsie riziko nepresnosti nastavenia clenov pri ich pohybe.
Nebolo by jednoduchsie (lacnejsie, lahsie), a zvlast pri takto extremne svetelnych objekitivoch, radsej vyrobit dva (popr. tri) pevne objektivy ? Napriklad pre 50-80 mm by to mohli byt pevna 50-ka a pevna 80-ka. Kolko je takych situacii, ze clovek nutne potrebuje napriklad zrovna 65 mm a 50 mm (s orezom) by uz bolo nepouzitelne ?
Odpovědět1 0
Moj posledny kinofilmovy fotak, Canon Prima BF Twin mal zaujimave riesenie objektivu - 2 prepinatelne ohniska 38mm a 80mm. Ohnisko medzi tym sa nastavit nedalo.
https://camerapedia.fandom.com/wiki/Canon_Sure_Shot_80_Tele/Prima_BF_Twin/Autoboy_BF80
Bolo by zaujimave, ak by nieco podobne (ale s lepsou svetelnostou) vzniklo aj teraz. Kombinacia 35mm a 80mm je velmi prakticka (ak by to 80mm este umoznovalo aj makro bol by to ideal) a opticky by to bolo jednoduchsie, ako zoom s podobnou kvalitou.
Odpovědět0 0
Nejsem si jist, zda by to bylo nutně nějak výrazně opticky jednodušší než objektiv, který by umožnil zoomovat v celém rozsahu.
Odpovědět0 0
Ak by ta konstrukcia nebola jednoduchsia, tak by asi Canon do toho fotaku dal rovno zoom.
Odpovědět0 0
Také si myslím.
Odpovědět0 0
Těžko říct. 50 - 80 mm je můj oblbený rozsah, ale když se podívám na výsledné rozměry toho zoomu, tak bych do toho teda určitě nešel, ani kdyby to stálo stejně, jako pevná padesátka.
Odpovědět0 0
Tááák jako při konstantních F1.1 by mi 1.6 zoom smysl dával, jen bych radši ohniska 35-56 mm, než 50-80 mm.
Odpovědět0 0
Ja osobne zase radsej ten 50-80. Rozsah okolo 35 mm je hrozne nudny, je to taky klasicky "mobilovy" uhol zaberu, a pokial nie je aspon dostatocne rozmazane pozadie (pouzitim extremne svetelneho objektivu) tak mi tie fotky pridu take ... nezaujimave, prilis obycajne. Nerad fotim s takymi ohniskami.
Naproti tomu od 50mm vyssie to zacina byt ovela zaujimavejsie, strata hlbky priestoru doda fotke menej tradicny a velmi putavy "look" a za velku vyhodu tiez povazujem aj to ze na dostatocne rozmazanie pozadia uz postacia aj bezne svetelnosti objektivov.
Odpovědět0 1
V podstatě souhlasím s určitými výhradami:
1) 35 mm na telefonu... jééé, kde jsou ty časy (na základním objektivu). Dnes je standard řekl bych 24 mm.
2) Tak 35 mm při F1.1 (předpokládám pro FF či APS-C snímač) zajistí solidně malou hloubku ostrosti ;-).
3) Jinak plný souhlas, akorát mně jde o to, že v rozsahu 50-80 nevidím nějak zásadní univerzálnost takového rozsahu, zatímco v případě rozsahu 35-56 vidím pokrytí ještě jakž takž širokého ohniska až po poměrně delší ohnisko a to se mi líbí - prostě když už takový jeden speciální zoom objektiv, tak aby měl pěkně univerzální rozsah ohnisek.
Odpovědět0 0
Právě že ně. Nad 50 jsou portrétní objektivy, tato clona by dokonale mazala vše mimo portrétovanou osobu. Kratší ohniska spíše se používají s větší hloubkou ostrosti.
Odpovědět1 0
Možná proto tyhle objektivy se zatím nevyrábějí. Ale určitě význam to má - raději jedno monstrum než 2. A na portrét by mohlo jít o velmi zajímavé sklo.
Odpovědět1 0