Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Český trh digitálů 2005: Trh roste, zisk klesá

15.6.2006, Petr Hájek, aktualita
Během minulého roku získaly digitální fotoaparáty v ČR opět na popularitě, stejně tak i trh vzrostl o 20,5%. Podle společnosti IDC měly snižující se ceny za následek propad v celkových tržeb okolo 7% na konečných 138,2 milionu dolarů.

"Konkurence výrazně zesílila," uvádí Radovan Kautský, analytik skupiny Imaging and Harcopy devices v IDC CEMA. "Počet nabízených modelů na trhu se značně zvýšil a zintenzivnil "cenovou válku". Pro koncové zákazníky se potom nabízí možnost koupě lepších a levnějších modelů než které by si mohly dovolit v minulosti."

Během roku 2004 dominovaly trhu 3 a 4megapixelové modely. V roce 2005 se situace změnila a 4 a 5megapixelové fotoaparáty přestavovali více než 62% Českého trhu, s tím že prodej 5megapixlových modelů vzrostl téměř třikrát. Podle IDC je tento významný růst spojen hlavně s téměř 40% ročním poklesem ceny. Tak jako v minulém roku se koncová cena vetšiny digitálních fotoaparátů pohybovala pod hranicí 300 dolarů.

Český trh digitálních fotoaparátů bude pokračovat v růstu, i když tempo nebude tak razantní jako v předešlých letech. Podle IDC by měl prodej vzrůst tento rok okolo 11 procent. "Čeští zákazníci byli jedni z prvních, kdo začal digitální fotoaparáty používat ve větší míře v rámci středoevropského trhu," uvádí Radovan Kautský, "zatímco trh postupně dozrává, noví zákazníci budou pravděpodobně dominovat trhu digitálních fotoaparátů během několika náledujících let".

Čtvrtletní studie IDC se zaměřuje na segment digitálních fotoaparatů a zrcadlovek přes přímé prodeje distributorům, velkoobchodům, obchodům s elektronikou, specializovaným foto prodejnám a internetovým obchodům. Průzkum obsahuje informace o velikosti trhu, podílech jednotlivých výrobců, rozdělení prodejů a tržeb podle megapixelů, optického zoomu, distribučních kanálů a ceny.