Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Chci fotit modelky: ale kde je vzít?

2.2.2011, Martin Vítek, návod
Každý, kdo si pořídí slušný fotoaparát, se po prvním vycvakání z kytiček, broučků a zvířátek dostane do bodu, kdy se chce posunout dále a své focení začít brát vážněji. Nejlákavějším tématem bylo, stále je a nejspíše vždy bude fotografování lidí.
Většina z nás si asi vyzkouší první focení lidí u svých nejbližších. Je to logické a nejjednodušší. Nejsou z vaší strany v podstatě žádné zábrany, s modelem (modelkou) se znáte, tak není příliš co řešit. Ale ačkoliv se to zdá jako velmi jednoduché, jen málo z nás může říci, že u svých obětí našel pochopení pro naše fotografické choutky.

Často se tyto pokusy setkávají se dvěma extrémními výsledky. Buď jste za cvoka a poslán do patřičných mezí, protože se zaskočený protějšek cítí nejistě až trapně, nebo jste vystaven naprostému teroru exhibicionistické sestry, která vám v podstatě po celý čas zapnutého fotoaparátu vykrývá celé pole hledáčku.

Už asi cítíte, že tudy cesta nepovede. Co teď s tím. Ideální je mít k dispozici model, který sám má správnou potřebu či chuť, náladu (na pojmenování asi nezáleží, důležité je nadšení) na takové focení. Modely můžeme rozdělit do několika kategorií.


Ilustrační foto (Dagmar)


Skupiny modelů


Nejdostupnější skupinou jsou začátečníci, kteří v podstatě nemají žádné portfolio a teprve čekají či hledají fotografa, který by jim nafotil první sérii snímků. Tuto kategorii můžeme ještě rozdělit do dalších dvou podkategorií. První kategorie (pojmenujme ji třeba A) jsou nadšenci, kteří alespoň vzdáleně vědí, že pořízení i relativně dostupné výbavy fotografa něco stojí a pokud komunikace směřuje dobrým směrem a dojdete až k úvahám na využití ateliéru, jsou si vědomi finanční zátěže a nebudou mít problém se přinejmenším spolupodílet na zaplacení pronájmu ateliéru nebo zaplacení služeb vizážistky (stylistky).

Druhá podkategorie (na kterou pasuje pojmenování B) je složena z (nezřídka) mladých lidí, kteří mají pocit, že jsou naprosté hvězdy a svět jim leží u nohou. Ti často automaticky očekávají, že veškeré náklady na focení nese fotograf. Pokud se s takovým modelem pokusíte dohodnout, většinou se setkáte s nepochopením či úplným odmlčením. Ztráty takového modelu nemusíte litovat. Pravděpodobně by se vše točilo pouze kolem představ oné hvězdy.

Druhou skupinou jsou stále ještě amatéři, kteří ale již za sebou mají několik fotografování a nemálo nasbíraných zkušeností. U takových modelů je velká pravděpodobnost, že s nimi budete moci stále fotit TFP (time for prints) nebo TFCD (time for CD). S takovým modelem je to spíše věcí dohody, zda se bude podílet na nákladech či nikoliv (podmínky, které mohou rozhodnout tuto debatu, naťukneme později).


Ilustrační foto (Angelo P.)

Třetí skupinou jsou profesionální modelové. S takovými již není příliš moc co řešit. Díky obrovským zkušenostem stačí jen navléknout nit představy a před vámi se začne odehrávat něco, co je radost fotografovat. Bohužel pravděpodobnost, že takový profesionál se vám postaví před objektiv, je velmi malá.

Poslední skupinou modelů nejsou vlastně modelové jako takoví. Jsou to spíše známí lidé a to nejen z klasického showbusinessu, ale i spisovatelé, návrháři, architekti, zkrátka lidé, kteří si svoji pozici ve společnosti, své jméno vybudovali svou pílí a oceněnou prací. U takových lidí je lze jen obtížně odhadnout, zda k fotografování svolí či nikoliv. A to ani v okamžiku, kdy si již i vy poctivě vyšlapete své místo na zemi, nebo alespoň ve svém oboru.


Ilustrační foto (Bohém v letech)


Jak „TO“ celé navléknout?


Jak tedy získat osobu, kterou neznáme, ale našli jsme ji např. na stránkách, které jsou pro tyto účely určené? Dnešní doba internetu umožňuje ohromné možnosti i v tomto ohledu. Můžete oslovit velké množství lidí, aniž byste pro to museli opustit byt. Bohužel to s sebou nese i nešvar pocitu anonymity, který se odráží ve způsobu chování. Pohoda a uvolnění při focení je základem pro dobrou fotografii. Představte si, jak se asi modelu bude vycházet vstříc vašim představám, pokud nebude mít pocit příjemné společnosti a důvěry. A právě již prvotní oslovení může ve velké míře určit, jak se další spolupráce bude vyvíjet.

Jak může vypadat takové první oslovení, si můžeme naznačit v následujících případech. Vcelku typická kombinace: jste mladý muž, který si pořídil použitelnou sestavu, a rozhodnete se oslovit mladou modelku, která si založila profil, přes který bude chtít oslovit fotografy. Můžete ji oslovit slovy: „Ahoj, nevypadáš zle, chci tě fotit...   jak by jsi chtěla vyfotit“? Pokud si nevyberete nějakou náctiletou fanynku Hannah Montany, pravděpodobně narazíte, protože takto přednesený dotaz je popravdě na hranici urážlivosti. Dokonce, pokud vynecháte některá slova, mohla by tato „výzva“ pasovat na jednání s naprosto jiným druhem ženy. Modelce jste ani nepolichotili, abyste si ji získali. Sdělení, že vás zaujala, že se vám líbí a hodila by se pro váš nápad, nevyznělo příliš přesvědčivě a nakonec, a to je velmi důležité, jste vlastně ani žádný svůj nápad nepředložili. Vy jste si pořídili techniku, protože vás baví fotografie, a proto vy máte přijít s nápadem, co a jak byste chtěli vyfotografovat. Nechtějte po modelu, aby za vás vymýšlel, jak budete fotit.


Ilustrační foto (Adéla a Dagmar)

Pokud model zaujal vás, je potřeba zaujmout i model vaším nápadem nebo alespoň slušným přístupem. Je lepší vystupovat skromně a třeba i přiznat, že začínáte, než dělat mistra světa. To, jak na tom s focením a zkušenostmi jste, se stejně velmi brzy projeví. Pokud to však přiznáte již z kraje jednání, ušetříte si nepříjemnost a v některých případech i špatného hodnocení, kterého se bude velmi špatně zbavovat. Naopak se setkáte s větší mírou pochopení a snahy pomoci s nápady či jejich řešení.

Dejte modelce najevo, že vás zaujala, že má zajímavý pohled, výraz tváře či dobrou postavu. To každé ženě zalichotí ať je jí 17, 30 či více let. Na druhou stranu nemusíte vymýšlet ohromné projekty. Můžete nabídnout, že právě proto, že vás zaujal její obličej či výraz, byste s ní rádi nafotili několik portrétů. V podstatě jde o to navázat komunikaci. Pokud již proběhnou dvě, tři zprávy, je velmi pravděpodobné, že máte vyhráno a k setkání a focení dojde.

Je tu ještě jeden aspekt, který je potřeba brát v potaz. Přesto, že oslovíte někoho, kdo má zájem o snímky, nemusí to pro něj být životní prioritou, a tak nelze předpokládat, že bude čekat na vaši zprávu 24 hodin denně a okamžitě odpoví. I když rozumím nedočkavosti o to větší, čím více vás váš nalezený model zaujme.


Model: pokročilý začátečník


Zde už může být situace složitější. Takový model už má za sebou několik setkání, jednání s fotografy a samotné focení. Získané zkušenosti samozřejmě zvedají jejich sebevědomí a z toho je potřeba vycházet. Nemusí to znamenat, že takový model bude namyšlený, ale již nebudete moci využít faktu, že i on nezná okolnosti, co a jak funguje a je běžné, a tak vlastně společně takové první zkušenosti objevovat. Pokud se bude stále jednat o focení za fotografie fyzické či na CD, bude potřeba již předem popřemýšlet a oslovit model s konkrétním nápadem.

Pokud k focení přistoupíte odpovědně a na vašem nápadu bude znát, že to není jen výkřik do tmy, vrátí se vám tato mentální investice znatelně lepší prací s modelem. Získané zkušenosti pomohou doplnit některá slabší místa vašeho nápadu, bude stačit pouze naznačit, či jednou sdělit představu o výrazu ve tváři.


Ilustrační foto (Gost)


Model: velmi zkušený nebo profesionál


Nevěšte hlavu, i zde je šance získat zájem. Nicméně stejně jako začínající automobilový závodník hned neusedne do kokpitu F1, ani vy nebudete oslovovat takto zkušený model v okamžiku, kdy máte ve svém portfoliu pár nebo nula zajímavých snímků. Takto zkušení lidé či dokonce profesionálové očekávají obdobný přístup. Můžete však svůj talent chytit správně za pačesy, velmi rychle nasbírat zkušenosti a již po krátké době oslovit i zkušené modely. Dokonce existuje možnost focení zdarma. Pokud totiž takovému modelu předložíte skutečně dobrý nápad, který pro něj bude zajímavý např. proto, že podobný druh fotografií ve svém portfoliu nemá, není vyloučené, že na vaši nabídku kývne.


Kontakt navázán: co pak?


Proběhlo několik zpráv, které alespoň zhruba naznačí směr, jakým se spolupráce bude ubírat a měl by následovat další krok. Tímto krokem je první setkání. U některých nápadů, projektů je lepší, pokud vám to okolnosti dovolí, se s modelem setkat ještě před focením. Můžete tímto setkáním, které nemusí být nijak dlouhé, např. posezení v příjemné kavárně, odbourat další bariéry a získat u modelu kladné body a umožnit mu vybudování důvěry.

Nemusí to však být dané pouze druhem focení. Někteří modelové mají toto první setkání před samotným focením rádi i proto, že jim to umožní udělat si o vás lepší obrázek. Je to takový jejich poslední stupeň, kdy můžou od celého focení ustoupit. Samozřejmě, bavíme se zde již o focení, kde je velká míra důvěry na místě. Fotografování v ateliéru není za přítomnosti veřejnost, která by mohla působit na model jako určitý druh „pojistky“. Zní to možná divoce, ale pokuste se vžít do kůže mladé slečny, která se v uzavřené místnosti setká s dospělým mužem.


Ilustrační foto (Swimming in Light)

Není to vždy potřeba v nějaké přehnané míře, ale pokuste se svému modelu tento prostor věnovat. Dbejte, aby se necítil v koutě a zůstal mu určitý prostor pro manévrování. Jen tak bude spolupráce vyrovnaná a může být i dostatečně uvolněná nálada pro přirozené chování. Pak můžou vzniknout příjemné snímky a model s vámi rád bude spolupracovat i nadále, při dalším focení.