Digitální fotoaparáty: co bylo a co nás čeká
10.1.2005, Zdeněk Michálek, článek
Jen málokdy se zavedené prodejní kanály mění tak radikálně, jako se tomu stalo ve fotografii. IT resellerům se však s nástupem digitálních fotoaparátů a jejich zařazením do portfolia IT distributorů otevřela zcela nová komodita s meziročními nárůsty srovnatelnými s mobily a notebooky.
Před několika lety ředitel českého zastoupení jednoho z nejvýznamnějších světových výrobců fotoaparátů u skleničky vína utrousil: „Do toho zkaženýho IT kanálu se bude dodávat jen přes mou mrtvolu“. O nebezpečnosti podobných kategorických vyhlášení svědčí fakt, že je stále fyzicky i pracovně naživu – a přitom víc než polovina fotoaparátů onoho výrobce je u nás distribuována právě prostřednictvím IT kanálu.
Zmíněný případ krásně charakterizuje schizofrenii období nástupu digitální fotografie. Zavedený kanál fotoprodejen a fotolabů realizoval většinu obratu, prodejci byli hýčkáni vysokými maržemi, malými nároky na odbornost obsluhy, často ochranou skladů.
Konfrontaci s „ostrým“ IT kanálem přežila jen část zavedených prodejců. V současné době se již IT a foto kanál příliš neliší, dokonce i internetové obchody zjistily, že bez investic to prostě nejde a ty nutně promítly do zvýšených cen.
Digitální fotoaparáty: trh s horečkou
V západní Evropě (pro český trh hodnověrné údaje snad ani nejsou k dispozici) představoval meziroční nárůst v roce 2003 neuvěřitelných 95% při (přepočtených) obratech kolem 150 miliard Kč. Průměrná cena prodaného přístroje v roce 2003 přitom vychází zhruba na 9 700 Kč.
Kdo je kdo na trhu
I v technologicky poměrně konzervativní zemi, jakou je např. Francie, již v současnosti na jeden prodaný „filmový“ fotoaparát připadají čtyři „digitály“ a více než 1/3 domácností vlastní digitální fotoaparát. Vše svědčí o tom, že „analogová“ fotografie umírá ještě rychleji, než se předpokládalo.
Tržní podíly výrobců mám k dispozici bohužel jen pro západní Evropu – česká zastoupení až na výjimky počty prodaných přístrojů ani objemy neuvádějí. Je to škoda, protože rozdíly mezi oběma trhy jsou v současné době poměrně značné a žebříčky odlišné. Pojďme se proto podívat alespoň na situaci v západní Evropě, je poměrně pravděpodobné, že v průběhu několika let přestanou „česká specifika“ působit a tržní koláče se sjednotí.
Z grafu je zřejmé, že „velká pětka“ si uchovala své postavení i v digitálním světě. První typický IT výrobce (Hewlett – Packard) se objevuje až na šestém až sedmém místě žebříčku.
Zajímavý je poměrně vysoký podíl ostatních výrobců – aktivních zejména v lowend segmentu. Souvisí jednak s průnikem digitálních fotoaparátů do všech možných i nemožných zařízení (mobily, přehrávače, PDA), jednak s referenčními designy, které jsou za poměrně nízkou cenu k dispozici (licence) a je tak možné bez vysokých investic vyrábět jednodušší digitální fotoaparáty pod vlastní značkou.
Zpátky do budoucnosti
Typickým znakem současnosti je návrat k minulosti. Segmentace trhu fotopřístrojů se postupně vrací k původní, zvyšující se megapixelové rozlišení snímače postupně přestává být rozhodujícím a kategorizace kompakt – stylový kompakt – zrcadlovka se vrací i nyní (s výhradou rozpadu poslední kategorie na „skutečnou“ a „digitální“ zrcadlovku).
Většina prodejů se rovněž vrací do fotografických „speciálek“, které jsou schopny nabídnout široký sortiment, příslušenství a kvalifikovanou obsluhu. Prodejny jsou však typicky nově zřizovány – standard prodeje přebírá spíše IT zvyklosti a těm dosavadní převážně malometrážní prodejny příliš nevyhovují.
Zejména ve větších městech tak budou vznikat spojení předváděcích a konzultačních center s reprezentačními prodejnami, která budou přímo podporována výrobci, resp. jejich lokálními zastoupeními. Poměrně pravděpodobný je rovněž finanční spoluúčast (skrytá) distributorů v těchto centrech.
Značný význam získá hypermarketový kanál – zvlášť poté co prodejci pochopili, že i v něm je vhodné poskytnout zákazníkům přidanou hodnotu ve formě znalé obsluhy (pokud se prodej nemá omezit jen na akční modely a letákové akce).
Co nás (asi) čeká a nemine:
A z technického hlediska:
Zmíněný případ krásně charakterizuje schizofrenii období nástupu digitální fotografie. Zavedený kanál fotoprodejen a fotolabů realizoval většinu obratu, prodejci byli hýčkáni vysokými maržemi, malými nároky na odbornost obsluhy, často ochranou skladů.
Konfrontaci s „ostrým“ IT kanálem přežila jen část zavedených prodejců. V současné době se již IT a foto kanál příliš neliší, dokonce i internetové obchody zjistily, že bez investic to prostě nejde a ty nutně promítly do zvýšených cen.
Digitální fotoaparáty: trh s horečkou
V západní Evropě (pro český trh hodnověrné údaje snad ani nejsou k dispozici) představoval meziroční nárůst v roce 2003 neuvěřitelných 95% při (přepočtených) obratech kolem 150 miliard Kč. Průměrná cena prodaného přístroje v roce 2003 přitom vychází zhruba na 9 700 Kč.
- Evropský nárůst byl přitom rychlejší než celosvětový. Celkové světové prodeje dosáhly v roce 2003 celkem 47,9 mil. kusů (západní Evropa 15,8 mil.) s nárůstem ve výši 71%
- V roce 2003 byla naprostá většina obratu realizována v segmentu 3Mpix fotoaparátů. Na tento segment byla zároveň upřena pozornost většiny producentů – přes ostrou konkurenci byly právě v něm nejvyšší i zisky výrobců
- Olympus si v ČR zatím udržel dosavadní velmi silnou pozici. Ta přitom neodpovídá západoevropskému (a i světovému) průměru – v zahraničí jsou obraty Olympusu téměř o třetinu nižší než u vedoucího Canonu a i Sony svůj náskok zvýšilo. Díky rostoucímu významu hypermarketového a ne-IT kanálů v distribuci digitálních fotoaparátů se však dá očekávat, že i ČR přestane být výrazně „Olympusí“ zemí
Kdo je kdo na trhu
I v technologicky poměrně konzervativní zemi, jakou je např. Francie, již v současnosti na jeden prodaný „filmový“ fotoaparát připadají čtyři „digitály“ a více než 1/3 domácností vlastní digitální fotoaparát. Vše svědčí o tom, že „analogová“ fotografie umírá ještě rychleji, než se předpokládalo.
Tržní podíly výrobců mám k dispozici bohužel jen pro západní Evropu – česká zastoupení až na výjimky počty prodaných přístrojů ani objemy neuvádějí. Je to škoda, protože rozdíly mezi oběma trhy jsou v současné době poměrně značné a žebříčky odlišné. Pojďme se proto podívat alespoň na situaci v západní Evropě, je poměrně pravděpodobné, že v průběhu několika let přestanou „česká specifika“ působit a tržní koláče se sjednotí.
Zdroj: IDC, 2004
Z grafu je zřejmé, že „velká pětka“ si uchovala své postavení i v digitálním světě. První typický IT výrobce (Hewlett – Packard) se objevuje až na šestém až sedmém místě žebříčku.
Zajímavý je poměrně vysoký podíl ostatních výrobců – aktivních zejména v lowend segmentu. Souvisí jednak s průnikem digitálních fotoaparátů do všech možných i nemožných zařízení (mobily, přehrávače, PDA), jednak s referenčními designy, které jsou za poměrně nízkou cenu k dispozici (licence) a je tak možné bez vysokých investic vyrábět jednodušší digitální fotoaparáty pod vlastní značkou.
Zdroj: IDC, 2004
Zpátky do budoucnosti
Typickým znakem současnosti je návrat k minulosti. Segmentace trhu fotopřístrojů se postupně vrací k původní, zvyšující se megapixelové rozlišení snímače postupně přestává být rozhodujícím a kategorizace kompakt – stylový kompakt – zrcadlovka se vrací i nyní (s výhradou rozpadu poslední kategorie na „skutečnou“ a „digitální“ zrcadlovku).
Většina prodejů se rovněž vrací do fotografických „speciálek“, které jsou schopny nabídnout široký sortiment, příslušenství a kvalifikovanou obsluhu. Prodejny jsou však typicky nově zřizovány – standard prodeje přebírá spíše IT zvyklosti a těm dosavadní převážně malometrážní prodejny příliš nevyhovují.
Zejména ve větších městech tak budou vznikat spojení předváděcích a konzultačních center s reprezentačními prodejnami, která budou přímo podporována výrobci, resp. jejich lokálními zastoupeními. Poměrně pravděpodobný je rovněž finanční spoluúčast (skrytá) distributorů v těchto centrech.
Značný význam získá hypermarketový kanál – zvlášť poté co prodejci pochopili, že i v něm je vhodné poskytnout zákazníkům přidanou hodnotu ve formě znalé obsluhy (pokud se prodej nemá omezit jen na akční modely a letákové akce).
Co nás (asi) čeká a nemine:
- Trh i nadále poroste, skeptické předpoklady se nepotvrzují
Předpovědi na 2004 očekávaly navýšení celkového objemu západoevropského trhu o dalších 45%, dosavadní výsledky naznačují výrazné překročení předpokladů. Sestava výrobců digitálních fotoaparátů na prvních místech žebříčku - Sony, Canon, Kodak, Olympus, Fuji, HP a Nikon – se zřejmě nezmění i v roce 2005
- Mobilní telefony vytlačí levné fotoaparáty
Kvalita a rozlišení snímacích čipů a snad i optiky v mobilech půjde nahoru. Letos byly uvedeny první mobily s čipem 1Mpix, do roku 2006 by se mělo prodat více než 20 miliónů mobilů s rozlišením 3Mpix a vyšším. Výsledkem bude, že cokoliv pod 3Mpix se postupně stane neprodejným: proč kupovat a nosit s sebou fotoaparát za nějaké 3 000 Kč, když mobil v přibližně stejné ceně jej většinou nahradí.
- Trh se nasytí až v roce 2008
Rok 2008 by měl být přelomovým: hladový západoevropský trh se stane nasyceným a další bitvy se soustředí na souboj digitálních fotoaparátů a mobilů
A z technického hlediska:
- I poloprofesionální modely (v cenové kategorii cca 20 000 až 40 000 Kč) by se mohly dostat k rozlišení kolem 22MPix a barevné hloubce 32bitů. I tak však půjde o výrazně nižší rozlišení ve srovnání s běžným kinofilmem
- Vylepšování se soustředí zejména na větší barevné displeje (2" a větší), ultra-kompaktní a stylový design, modely s větším optickým zoomem (nad 3x) a digitální SLR
- Alespoň 2" displej se postupně stane běžným. Je to vidět už i na modelech uváděných na trh v poslední době – menší displeje jsou typické již spíše pro low-end. V delším horizontu lze očekávat přesun od TFT k OLED displejům s vyšším kontrastem a svítivost
- Zejména v kategorii superkompaktů a stylových kompaktů se bude projevovat tendence k integraci do multifunčních zařízení: mobil, přehrávač, kapesní počítač, komunikátor
- Zejména u stylových kompaktů lze očekávat nástup keramických čoček s výrazně vyšší odolností a větším indexem lomu (proti sklu), umožňující konstruovat objektivy s až poloviční velikostí při zachování ostatních parametrů
- Světlá budoucnost se dá předpovídat novému otevřenému .DNG formátu („digitální negativ“). Autorita jeho tvůrce – Adobe – by snad konečně mohla sjednotit dosavadní vzájemně nekompatibilní RAW formáty. Výsledkem by mohlo být, že veškeré nevratné operace se snímkem by mohly být standardně až v počítači na základě výrobcem dodaného profilu daného zařízení
Psáno pro Reseller Magazine