Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
14.12.2021, Milan Šurkala, článek
Při výběru nového zařízení pro pořizování fotografií není jednoduché se vyznat ve stále dost široké nabídce nejrůznějších fotoaparátů. Náš pravidelný průvodce tím nejlepším by vám v tom ale mohl pomoci.
Puppy8 (1023) | 5.1.202211:29
Amazon DE teď nabízí slevu u Sigma objektivů pro Sony. Například Sigma 35mm f­/1.4 DG DN Art https:­/­/www.amazon.de­/gp­/product­/B093JQ7XPK­/ je za 19340 Kč včetně poštovného do ČR. Cena v ČR 24290 Kč. Samozřejmě že bych raději podpořil místní prodejce, pokud by byl rozdíl zanedbatelný. Ale není.
Odpovědět0  0
LeHydrak (102) | 3.12.202118:36
Hlásím, že Panasonic Lumix DMC­-FZ2000 je již skladem, jeden už mám doma. Takže ho v prosincovém vydání může autor opět přidat mezi doporučené fotoaparáty, i z vlastní krátké skušenosti mezi ně patří. :­-)
Odpovědět1  0
Puppy8 (1023) | 30.11.202117:47
Už není skladem nikde a dodání je nejisté. Takže možná končí.
Odpovědět0  0
busy (4708) | 30.11.202121:09
Na Slovensku ho zopar obchodov stale ma priamo na sklade a zopar dalsich slubuje dodanie do dvoch tyzdnov.
Odpovědět0  0
Puppy8 (1023) | 1.12.202112:27
Alza slibovala začátkem prosince a teď tam mají: Očekáváme 10.01.2022. Jinde už často jen na dotaz.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 1.12.202112:30
Při psaní článku byla LX15 skladem, jinak by v přehledu nebyla ­(toto u každého fotoaparátu kontroluji­) a vypadla by z něj. Obvykle varuji před nízkou dostupností ­(to je i případ LX15­), ale pokud je nulová, v přehledu není. To neznamená, že se to během několika dní nemůže změnit.
Odpovědět1  0
monikash (83) | 1.12.202112:37
JEdiný obchod, kde je ještě skladem je značková prodejna Panasonicu [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0  0
Mr-Paul (63) | 26.11.202115:03
asi by to chtělo upravit ten Olympus. EM1mk2 už se neprodává na ofiko webu a EM1mk3 už je delší dobu venku a je to aktuální model. Dle popisu tomu tak není... :)
Odpovědět0  0
bobo2skk (1) | 1.11.202111:45
Zdravim,uz dlhsie nesledujem scenu kompaktov a pre znamych by som potreboval nejaky kompakt s rozumnym vystupom. Mobil nepripada do uvahy,jedna sa o starsi par,ktory je nauceny,ze foti sa fotoaparatom,nie mobilom. Pozeral som tu doporucene fotoaparaty. Z kompaktov je tam akurat sony Hx60,ktory ma podla recenzie sice hrozny cip,ktory nenormalne sumi ale o to horsi objektiv,respektive jeho svetelnost. Existuje este nejaky kompakt,ktory nieje ozrutny ako zrkadlovka­(ultrazoom­) a zaroven nestoji 600 a viac eur?
Diky
Odpovědět0  0
Nightlight (108) | 16.10.202120:16
U kompaktov s pevnym objektivom mi chyba Ricoh GR ­(III­). Aky je vas nazor? :)
Odpovědět1  0
xmarek (3) | 22.9.202118:45
Jednou za čas: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] vezmu foťák a vyfotím si okolí kde žiji. A pak ... počkám ... a znovu. A víte co vidím? BUDOUCNOST. :­)
Odpovědět0  0
Puppy8 (1023) | 11.9.202112:40
Tento víkend ­(skutečné­) slevy 20% na vybrané modely ­(Sony A7­/A6xxx, Nikon Z, Canon R a další­): [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0  0
Florián (66) | 1.7.20210:41
Pohrávám si s myšlenkou, že bych zainvestoval do nového Olympusu 8­-25­/4 PRO, protože ten objektiv je perfektní pro mé dokumentační účely v terénu ­(super široký záběr, slušné makro, použitelný dlouhý konec a hlavně odolnost proti protisvětlu­)....

Na těla nejsem tak zatížený, video netočím, takže bych rád na nich ušetřil... navíc, při kvantu fotek, co musím pořizovat, je tělo pro mě spotřební zboží, takže uvažuju následující varianty:

1­) E­-M5: klady ­- je utěsněný a to se v terénu hodí, staré AF.... zápory: nic moc hledáček, ergonomie
2­) E­-M10 II: klady ­- nejlepší hledáček ­(?­), ergonomie.... zápory: nové AF
3­) E­-P5: klady ­- lze dokoupit dobrý hledáček, staré AF... zápory: málo ovládacích prvků

Co byste doporučili, jestliže je cílovým žánrem krajina a detail ­(avšak dokumentace, nikoliv umění­). Kolega má E­-M10 II a nadává na AF, který se pořád chytá jen na nekonečno... Jsou mezi hledáčky u E­-M5 a E­-M10 II tak velké rozdíly?
Odpovědět2  0
Mr-Paul (63) | 27.7.202122:56
To sklo mám a je super :­)

tělo asi záleží zda preferujete menší čí větší.
EM5mk3 je v podstatě převlečená EM1mk2
EM10mk2 je starý model a venku je už čtvrtá verze, která s sebou nese i senzor z vyšších řad a 20MP, hledáček by měly mít všechny stejný si myslím.
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 25.6.202115:11
Nedávno jsem CSC FF řešil a bych měl trochu problém s tím výběrem. Např. vůbec nechápu zařazení Canon RP. Podřadný senzor, cena nového dnes 26 000. Takový Nikon Z5 je na tom celkově daleko lépe a dá se nový koupit za 28 000. Rozdíl 2 000, ale v kvalitě fotek výrazný. Vůbec Z5 je levný FF, ovšem docela dobrý.
Nebo proč Nikon Z6 II ­(52 000­) a ne Z6 ­(44 000­)? Karta pro Z6 cca 2500 Kč, karta na stejné úrovni do Z6 II, aspoň 1000 Kč. Opravdu ten zanedbatelný rozdíl ve vlastnostech ­(senzor je stejný, utěsnění, atd.­) stojí za 7 000? Tedy o skoro pětinu platit více? Pokud není potřené extra rychlé ostření pohybujících se předmětů, na krajiny je Z6 brána s ohledem na cenu, jako top volba. Senzor dává skoro stejné výkony jako Sony A7 III, je lepší než Panasonic. Ale cenově je jinde.
K tomu Panasonicu ­- prodává se na ebay za cca 39 000 nějakou dobu. Z EU, takže konečná cena. A stejně ho nikdo nechce. Těžký, velký, výdrž baterky nic moc...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 25.6.202122:42
1, EOS RP a Nikon Z5. Z5 není za 28 tisíc. Takovou cenu má jediný obchod a ani to tam není skladem. Základní cena je 35 tisíc, za kterou to jde sehnat v běžných obchodech. Každopádně ani tak 35 tisíc není mnoho ­(navíc je teď cashback, takže 30­) a do příštího přehledu ho asi zvážím.
2, Z6II vs Z6 je naprosto jasné proč. Z6 je velmi nevýhodná nabídka. Z6II umí 4K60p místo 4K30p, N­-Log záznam, umí levnější karty a je na něj cashback. Takže mnohem lepší fotoaparát za takřka stejné peníze ­(takže jakápak pětina navíc?­). Koupě Z6 nedává smysl a je to jeden z fotoaparátů, které bych naopak dal do seznamu ­"čeho se vyvarovat­", kdybychom něco takového dělali. Možná to vidíte jinak ­(na to máte pochopitelně plné právo­), ale já osobně opravdu nevidím důvod, proč doporučovat Z6. Mi naopak přijde, že tam je významný rozdíl ve vlastnostech za zanedbatelný příplatek.
3, Jak je napsáno, berou se ceny běžných českých obchodů, typické ceny, ať to má nějaký řád. To ostatně souvisí s tou Z5. Pokud vidím, že se to dá sehnat skladem v nějakém známějším obchodě levněji než je typická cena v jiných běžných obchodech, tak to obvykle zmíním.
Odpovědět1  0
Jirik_H (653) | 25.6.202123:46
Nikon Z5 za 27800 je skladem.
https:­/­/edigital.cz­/kompaktni­-fotoaparaty­-slt­-s­-vymennym­-objektivem­/nikon­-z5­-milc­-telo­-fotoaparatu­-p793733
Budiz, pokud nekdo potrebuje lepsi video... Ale kolik je takovych fotografu?
Btw nove Z6 v Nemecku se daji poridit levneji, nez v CR.
Postata je v tom, co kdo potrebuje a co ne. Proto se mi libi porovnavani, jake je na dpreview. Jednak maji fotoaparaty otestovane a porovnavaji je podle toho, jestli je priorita video, krajina, sport...



.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 26.6.20210:00
Bohužel Heuréka to skladem neukazuje. Jinak všechny standardní obchody to mají za 35, takže se řídím tím. Kdybych měl rozklikávat každý obchod nejen v ČR, ale po celé Evropě, tak nedělám v životě nic jiného než tento článek.
Odpovědět1  0
Jirik_H (653) | 28.6.202110:53
Chápu, že doporučovat není jednoduché. Zejména u vybavenějších přístrojů, které mají ale své přednosti a své slabiny. Pak jsou přístroje, které mají jedinou slabinu, cenu.
Myslím si, že se většina fotografů ­(amatérských­) dá rozčlenit do několika skupin. Třeba ti, co preferují krajiny, další dělají video, pak třeba ti, co fotografují akčnější scény. V určitých cenových skupinách aparátů mají některé kompromisy tu, jiné onde.
Osobně jsem vycházel z cen v Německu. Tam se dají online sehnat nové ­(i bazarové kousky­) za jiné, výhodnější ceny. Takže tam opravdu třeba stojí za úvahu zda Z6 nebo Z6 II. Ovšem když jsem se podíval na ceny v ČR, tak ten malý rozdíl asi stojí za přišetření na Z6 II. Nebo hledat on­-line v Německu.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 28.6.202111:40
Ono to kdysi bylo jednodušší, protože šlo především o kompakty a tam bylo potřeba opravdu být obezřetný, co člověk kupuje. Dneska nám tu v podstatě zbyly profi kompakty a CSC, kde v podstatě ani není vyloženě špatný fotoaparát a je to především o poměru ceny a výkonu, než o nějakých vyložených chybách. A zrovna Z6 a Z6 II je taková ukázka, kde vidím docela jasně tu lepší variantu. Ale jasně, čím méně je důležité video, tím více dává smysl Z6...

Není v mých silách kontrolovat všechny obchody u nás nebo v zahraničí. Vezměte si svou vlastní zkušenost. Hledal jste jen nejvýhodnější nabídku pro jeden, dva, tři fotoaparáty­(?­) a kolik jste na tom strávil času. A v tomto případě bych to musel učinit pro všechny dostupné fotoaparáty. Proto je nutné to nějak standardizovat, říci, jaká je nabídka, obvyklé ceny, a pak už je na čtenáři, zda se pokusí to sehnat i někde levněji ­(pokud vidím, že to je levněji v nějakém solidním obchodě, ale typická cena v ostatních je odlišná, obvykle napíšu obě ceny ­- ono se obvykle stává to, že za pár dní už ta levná cena v tom jednom obchodě neplatí­).
Odpovědět1  0
monikash (83) | 28.6.202111:49
Musím se vás zastat. Jste český ­"časopis­" o fotoaparátech, tak se očekává, že budete zveřejňovat české ceny. To byste taky za chvíli mohl hledat ceny v Polsku nebo Rakousku. A ne každý má tu možnost nakupovat v zahraničí nebo ani nechce kvůli záruce nebo českému menu.
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 28.6.202112:03
Zmiňoval jsem Německo. Německo je v EU. A to znamená, že v Německu prodávané zboží je distribuce pro EU. A z toho vyplývá

1. I české menu ­(pokud náhodou ne, je to zmíněno, týká se pouze bazarových kousků­)
2. V rámci EU platí stejné podmínky pro záruku a reklamaci, záruka 2 roky, atd.

Já naprosto rozumím tomu, že hledání cen je opruz. Koneckonců dělají to specializované servery. Ale jde o to, abych nebyl vázán mentálně na český malinký trh. Podstatou je hledání poměru nejnižší ceny a nejvyššího výkonu s ohledem na specifika osobních požadavků. A ušetřené peníze na trhu dám do nákupu skel...
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 28.6.202115:01
Máte pravdu, že hledání cen je velmi časové náročné. Ale po čase, když člověk najde ty správné cenové srovnávače, se to dá. Ale i tak... Je otázkou, zda toto nenechat na čtenářích a nezabývat se odbornější činností ukazování na něco, čeho si obyčejný člověk nevšimne. A ať si každý poté vybere, co mu je blízké s ohledem na finanční limity. Ty jsou vždy nakonec tím nejdůležitějším. Zmínil jste cash back ­- stačí nějaký a vše je jinak :­-­).

Btw mimo ­- zaujalo mě, kolik FF modelů SONY má konstrukční chybu prakticky vylučující astromodifikaci. A třeba Canon má všechny modely CSC­/DSLR způsobilé. Počet fotografů, které pro noční foto požadují astromodifikaci, roste. Věnuje se tomu čím dál více firem.
Odpovědět0  0
busy (4708) | 29.6.20219:12
O aku konstrukcnu chybu sa jedna ?
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 29.6.202111:44
Popsána ­(jen zběžně­) zde ­(firma dělala konverze i pro NASA­).
https:­/­/www.spencerscamera.com­/recommended­-cameras­-astro.cfm

I další firmy, třeba https:­/­/kolarivision.com­/product­-category­/astro­/ neprovádí modifikace aparátů, které jsou nedoporučené ke konverzi v Spencer­'s Camera&Photo.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1079) | 3.6.20217:03
měl byste spočítat, kolik z doporučovaných přístrojů mělo skutečně recenzi na tomto serveru, a pak vyhodit ten žvást o ­"drtivé většině­" v úvodu.
Odpovědět2  0
aperture (55) | 27.4.202115:53
vramci sekcie CSC fotoaparaty 4­/3 +aps­-­-c tam chyba napr Nikon Z50 ci taky olympus omd­-e­-m5 mark III. a omd­-e­-m10 markIII­-S ­/prip markIV. a z panasonicov by som tam dal este vlogersku sikovnu novinku G100 podobny csc fotak GX9 zamerany viac na video potom je tu aj lowendove csc GX880
Odpovědět0  0
Puppy8 (1023) | 17.4.202117:54
Sleva 20% teď o víkendu v Datartu. Jak samotné tělo tak i kit verze.
Odpovědět0  0
monikash (83) | 17.4.202118:05
Slevu mají i na další bezzrcadlovky od Sony.
Odpovědět1  0
Puppy8 (1023) | 27.6.20210:36
Teď je za 49990 Kč.
Odpovědět0  0
pavel_p (1009) | 5.4.202118:53
Mám za to, že Fujifilm X100F už není v prodeji. X100V je pak o dost dražší ­(cca 40K­) ale myslím, že si uživatele může najít jako kvalitní malý foťák na každodenní nošení.
Odpovědět0  0
erikbencik (12) | 7.3.202118:20
Ahojte. Dcéra ­- 12 rokov ­- chce investovať peniaze do foťáku a ja som už po týždni stratený. Do finále som posunul Lumix fz300 a Canon 2000D. Mal som požičané staršie modely, aj zrkadlovky aj superzoomu a neviem sa rozhodnúť. Na jednej strane sa mi nepozdáva to neustále vymieňanie objektívov ­(konkétne som mal 18­-55, 70­-300­), na druhej strane z tých fotiek na tej zrkadovke išiel taký lepší feeling, taký moment...ja neviem napr to rozostrené pozadie na fotkách sa mi strašne páči a s tým Lumixom neviem, podarí sa mi to docieliť? Ja som mal foťáky 10 rokov staré, teraz je technológia inde. Som absolutný laik, preto si rád nechám poradiť od Vás, skúsenejších. Okrem toho teda, ten Canon je za 600 eur s dvomi objektívmi, ten Lumix 350 eur. Stále ma láka ta zrkadlovka a teda aj dcéra je skôr za Canon, ale to bremeno manipulácie s objektývmi ma zas ťahá k tomu Lumixu. Pri fz300 zas neviem či docielim ten wau efekt, alebo to budú fotky ako z lepšieho mobilu... Inak išlo by asi o fotky psov, koňov, ale jasné že už aj dovolenky..rodinné akcie. Skúsite ma nasmerovať? Dík
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 7.3.202119:57
Tohle je těžké. Na zvířata se hodí fázové ostření ­(tedy zrcadlovky, některá moderní CSC­), ale zase se to nedá sehnat s velkým zoomem bez výměny objektivů za nízkou cenu. Ten Panasonic bude na ultrazoom mazat pozadí docela pěkně ­(jiné ultrazoomy totiž nemají ani zdaleka F2,8 objektiv v celém rozsahu zoomu­), ale na to zrcadlo mít přesto nebude. Pro mladou začínající slečnu bych řekl, že jde o docela solidní volbu. Odpovězte si na otázku, zda se jí bude chtít tahat kilovou výbavu a měnit objektivy... To je asi to zásadní.

Chce­-li ale fotit zvířata v pohybu, pak bych asi přeci jen šel do zrcadla, byť jak říkáte ­"Ja som mal foťáky 10 rokov staré, teraz je technológia inde­", tak zrovna EOS 2000D je v podstatě recyklát 5­-10 let starých komponent. Také pozor na to, aby ten set měl stabilizované objektivy ­(IS v názvu­), občas míval Canon i nestabilizované verze.
Odpovědět0  0
erikbencik (12) | 7.3.202120:23
Ja vám neviem, ona by tie objektívý so sebou aj ťahala, ja skôr že či to nie je moc jemná technika na to, aby to 25x za deň menila. Možno keby mala len ten objektív 18­-55? Je to asi dosť limitujúce potom... Nie je k tomu trošku univerzálnejší objektív? 18­-150 napr? Prepáčte, strieľam len od boku, tie objektívy som tiež pozeral, ale keď sú neni v kite s foťákom, je tá cena hrúza. Alebo keby máte ešte nejaký iný tip, napr sony, nikon v podobnej cenovej a kvalitatívnej skupine. Že by som niečo prehliadol.. Ďakujem pán Šurkala za rady.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 7.3.202120:48
Jen základní objektiv určitě ne, obzvláště má­-li fotit zvířata. To chce něco se delším dosahem. Canony mívají občas v setu 18­-135mm ­(myslím, že jen od EOS 650D­), Nikony pak 18­-140mm ­(tam jak u levnější D3500 za 640 EUR, tak i u D5600­). Větší rozsah pak obvykle není v setu s výše zmíněnou výjimkou D5600 s Tamronem 18­-200mm. Sony má CSC se solidním 18­-135mm, ale tam je to většinou hodně drahé. To tak občas, jednou za půl roku, nárazově zlevní a za chvíli je to zase hodně drahé ­(cca 1250 EUR+­). Ta D3500+18­-140mm mi z toho vychází vcelku dobře, ale počítejte s tím, že je to méně než poloviční dosah proti 75­-300mm objektivu u Canonu.
Odpovědět0  0
erikbencik (12) | 7.3.202121:44
Tak našiel som kit Canon EOS 2000D + EF­-S 18­-135mm IS za 619 eur­(16200kč­),
alebo Canon EOS 2000D + EF­-S 18­-55mm IS II + EF 75­-300mm DC III za 600 eur­(15700kč­)
a ten fz300 za 350eur­(skoro polovica­).
To DC za tým objektívom teda značí že nemá stabilizáciu? To je asi problém potom pri ostrení... No teda, zas dilema navyše.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 7.3.202122:16
Nepleťte si ostření a stabilizaci, tyhle věci spolu nesouvisí. DC označuje zaostřovací motorek DC, zpravidla nepříliš rychlý a docela hlučný, tedy první problém. Prostě nic, co by se mělo prodávat v roce 2021, ale také nic, co by se nedalo přežít. Ostřit to ostří a podporuje fázové zaostřování.

Chybí tam ale IS, tedy nemá stabilizaci. Což je druhý problém nesouvisející s tím prvním. A stabilizace se hodí obzvlášť u telezoomu. Bez ní bude spousta statických fotek s tím objektivem neostrých ­(bude to chtít dobré světlo pro ostrou fotku­).

Do výběru bych přidal i Nikon D3500 s 18­-140mm za 640 EUR.
Odpovědět0  0
erikbencik (12) | 8.3.20219:41
A čo teda poviete na ten objektív Tamron AF 18­-200mm F­/3.5­-6.3 Di II VC. Pozeral som že je tam cena okolo 200 eur aj pre Nicon aj pre Canon. Keby k tomu kúpim len telo nejakej zrkadlovky?
Odpovědět0  0
busy (4708) | 8.3.202111:17
Alebo napriklad Tamron 18­-400mm F3.5­-6.3 Di II VC HLD s ktorym sa aj bez vymeny objektivov da dosiahnut podobny ohniskovy rozsah ako ma FZ300.

Inak pri foteni vonku moze byt clovek velmi lahko v prasnom prostredi ­(a cvalajuce kone toho prachu narobia dost­), preto ja osobne by som tu urcite volil nejake riesenie, kde netreba v terene menit objektivy. To znamena bud ten univerzalny Tamron ­(a k nemu nejake male zrkadlovkove telo­), alebo potom klasicky ultrazoom.

Co sa tyka ultrazoomu, skor nez FZ300 by som skusil radsej FZ1000 ­(ten sa da kupit uz od cca 500 eur­) alebo FZ2000 ­- maju sice kratsi rozsah, ale su ovela modernejsie, pri slabsom svetle davaju lepsie vysledky a dokazu aj lepsie rozmazavat pozadie ­(taky ten zrkadlovkovy feeling­).

Ale aj FZ300 bude za tie peniaze dobra volba. Ja osobne pouzivam FZ200 uz temer 9 rokov a robi mi velmi dobru sluzbu. A na dlhsich ohniskach tiez dokaze pekne rozmazat pozadie, hlavne pri makre a portretoch.
Odpovědět1  1
erikbencik (12) | 8.3.202112:27
Ten fz1000 by som aj bral, ale našiel som ho len v jednom shope za 600, potom len ten novší model II. ale ten je o dosť drahší.
Odpovědět0  0
busy (4708) | 8.3.202114:52
Heureka mi nasla FZ1000 za 525 eur vo fotovideoshop.sk ale prave pozeram, ze je nedostupny a na dostupnost sa treba opytat. Je mozne, ze uz nebude ­(predsa len je to uz 7 rokov stary model­) ale je tiez mozne ze ho este mat budu.

Ale zase napriklad podla pricemanie by ho do 5 dni mali mat za 529 eur v prolaika.sk.
Odpovědět0  0
erikbencik (12) | 8.3.202115:24
Nemajú ho a netušia či ešte dostanú. Písal som tam. Objednal som tú fz300, vyskúšam, do dvoch týždňov môžem vrátiť. Teraz ešte vybrať zrkadlovku k tomu objektívu Tamron 18­-200. Vo výbere je zas toho už trochu viac = Eos 2000D, 800D, alebo Nikon D3500 alebo D5600. Samozrejme stupa tam cena, od 328eur za 2000D až po 570eur za D5600. Budem si to musieť premyslieť... Pán Šurkala ma trochu zabrzdil s tým, že eos2000d je recyklát 5­-10 ročných komponentov.. Čo z týchto je teda hodné dnešných parametrov?
Odpovědět0  0
busy (4708) | 8.3.202115:45
Ano, to je obchodna strategia Canonu, v low­-end triede pouzivat slabsie a starsie komponenty, hlavne snimace.

FZ300 mozem doporucit, vo svojej kategorii ­(cena, velkost snimaca, svetelnost­) je to jednoznacne aj dnes najlepsia volba.

Ak by ste sa ho rozhodli vratit a predsa len isli do zrkadlovky, tak urcite Nikon D5600, popr. kvoli cene ten D3500.
Do low­-endovych canonov by som rozhodne nesiel.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (6685) | 8.3.202118:41
Tak ty low­-endové třídy se obvykle dělají tím, že se tam použijí výprodejové komponenty ­(je levnější použít starší věc z vyšší třídy, než vyvíjet speciálně novou věc pro low­-end, příp. se softwarově okleští­). Zrcadlovky dnes končí, takže počítejte s tím, že další upgrade na novou budou těžký až nemožný ­(leda na profi přístroj, kde se dá ještě čekat nějaký vývoj, ale to se bavíme tak o cenách 1000 EUR+ za tělo, spíše více­). Nikon už další low­-endové DSLR odpískal úplně, high­-endové jsou nejisté. Canon asi ještě nějakou dobu zůstane, ostatně 850D je z roku 2020.

Z dlouhodobého hlediska bych tak šel spíše do Canonu ­(800D­), z krátkodobého spíše do Nikonu ­(D3500­), pochopitelně se bavím o daném cenovém limitu, ať se nedostaneme na 1000 EUR. Nicméně jako začátečnický přístroj pro 12letou slečnu bych řekl, že i EOS 2000D odvede dobrou službu, jinak bych spíše doporučil trochu přitlačit na 800D.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 8.3.202111:38
S tím objektivem nemám zkušenosti, testoval jsem jen jeho předchůdce ­(bez VC, tedy bez stabilizace­), takže zde Vám moc nepomohu. Každopádně i to je řešení a nemyslím si, že nějaké špatné. Ono stejně teď to bude spíše na naučení a seznámení se, takže nějaké optické nedokonalosti nebudou příliš velkým problémem.
Odpovědět0  0
Puppy8 (1023) | 9.3.20219:53
Pokud má jít o foťák pro mladého člověka a rozhodujete se mezi ultrazoomem a zrcadlovkou s APS­-C senzorem, tak je myslím v roce 2021 logická volba spíše CSC, než DSLR. Modelů je na trhu dost a ačkoli profesionálové by určitě nesouhlasili, tak z mého pohledu amatéra jsou všechny dnešní přístroje fantastické. Nemusí to být zrovna nejnovější model, například Sony Alpha A6000 + 16­-50 mm + 55­-210 mm černý je za cca 850 Euro. Pokud slevíte z velikosti snímače ­(vámi zvažovaný FZ300 má jen malý 1­/2.3­") tak v MFT je na výběr například Panasonic Lumix DMC­-GX80 + 12­-32 mm + 35­-100 mm černý za cca 750 Euro.

Objektivy nemusíte kupovat jen ­"originální­", na trhu je i plno levných manuálních objektivů ­(bez automatického ostření­).
Odpovědět1  0
erikbencik (12) | 9.3.202113:50
No a milý Puppy, ty si mi čil zas naložil ďalšie rozmýšľanie. Z dvoch teraz rozmýšľam nad 10timi. Ale radšej 2x meraj, raz rež. Že áno. Takže bezzrkadlovky.. Dajme tomu že pôjdem do toho sony a600. Teoreticky dám tam objektív, ktorý som už spomínal, Tamron AF 18­-200mm F­/3.5­-6.3 Di II pre Sony. Dcéra nebude musieť prehadzovať objektivy, bude tam teda novšia technológia...a čo fotky? Netuším ako to fotí. Podarí sa jej s tým to ­"zrkadlovkové rozostrenie potadia­"? Lebo mám pocit že o to jej dosť ide. Ďakujem
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 9.3.202114:45
Bude to mazat stejně. Sony má stejně velký APS­-C snímač jako Nikon ­(a víceméně i Canon­), takže při stejném rozsahu 18­-200mm a stejné světelnosti F3,5­-6,3 to bude mazat plus minus stejně. Novější technologie tam zrovna v případě A6000 nebude, protože to je fotoaparát z roku 2014, tedy už 7 let starý ­(ale na tu dobu byl dost fajn­).
Odpovědět1  0
erikbencik (12) | 9.3.202115:40
Takže, staršia je vlastne aj Eos 2000D, aj D3500 aj bezzrkadlovka a6000. Takže ktorou teda cestou sa dať? Chápem že asi už som trochu otravný, ake snažím sa prísť na rozdiely, plusy a mínusy a nemám nikoho s kým by som sa poradil...
Odpovědět0  0
busy (4708) | 9.3.202116:43
Pokial by som sa mal ja rozhodovat medzi zrkadlovkami a bezzrkadlovkami, jednoznacne by som bral bezzrkadlovky. Ono totiz to zrkadlo je este taky technologicky pozostatok z doby analogveho filmu, ked zrkadlo bolo v podstate jediny sposob ako este pred vyfotenim vidiet obraz, ktory sa cez dany objektiv premieta na film. Bezzkadlovky zrkadlo uplne zrusili ­(preto sa tak volaju­) a obraz zobrazuju v hladaciku tak ako na displeji ­- elektronicky, presne ako kompakty. Vdaka tomu maju jednoduchsiu stavbu a ich objektivy su pri tych istych parametroch obvykle mensie a lahsie.

Su tu sice ludia, ktori si z dob analogoveho filmu zvykli na zrkadlovkove opticke hladaciky a moderne elektronicke bezzkadlovkove EVF im pridu proti srsti, ale toto urcite nebude pripad 12­-rocnej dcery. Elektronicke hladaciky zase prinasaju cely rad vyhod ­- mozno priamo v nich skontrolovat vyfotenu fotku, vedia zvyraznit zaostrene hrany...
Odpovědět1  1
Jirik_H (653) | 29.6.202111:48
Stále to není tak jednoznačné pro CSC. Mnohé DSLR mají stále rychlejší ostření, stále akumulátor vydrží déle. Navíc se snadněji zašpiní senzor. Což právě u nováčků může být problém. Vyfocenou fotku dobře zkontrolujete i na zadním displeji.
Odpovědět0  0
Puppy8 (1023) | 9.3.202117:08
A6000 už je sice 7 let starý přístroj, ale tohle nejsou mobily co se mění každý rok :­-­) Jako první foťák je myslím pořád dobrý ­(měl jsem postupně A5000, A6000 a teď mám A6400­), proto se ostatně stále vyrábí. Než Tamron 18­-200 bych doporučil spíše Sony 18­-135, dají se koupit i v bazaru ­(například zde se zárukou 1 rok [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] ­). Dobře ­"mazat pozadí­" bude na delším konci. Širší by byl lepší nějaký pevný F1.8 a níže. Nejlepší je trio Sigma 16­/30­/56 mm F1.4, ale opět se dají koupit i zajímavé levné manuální objektivy za cca 2000 Kč, například https:­/­/sonyalpha.blog­/2018­/09­/30­/7artisans­-50mm­-f1­-8/
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 29.6.202116:33
Já bych šel do bazarových DSLR. Nemá cenu vyhazovat peníze za nové. Plno lidí se zbavuje docela funkčních kousků, když dělají upgrade na CSC, ovšem za jinou cenu. Pro začátečníka je bazar ideální.
Jestli Canon nebo Nikon, to je celkem jedno.
Odpovědět0  0
Puppy8 (1023) | 9.3.202117:26
Tomu přehazování objektivů se ale nevyhnete, to je ostatně smysl přístrojů s výměnnými objektivy. Neexistuje žádný univerzální objektiv pro všechno. Běžný cestovní zoom 18 až 100..200 mm má rozsah clon obvykle F3.5 až F5.6. Tím na kratší ohniskové vzdálenosti, například potrét, moc ­"rozmazání pozadí­" nedocílíte. Těch F3.5 je málo. Potřebujete alespoň F1.8 a to znamená objektiv s pevným ohniskem, tedy ne zoom. Typicky začínáte s jedním cestovním zoomem a nějakým pevným objektivem s ohniskem kolem 30 mm ­(na APS­-C­) a lepší světelností ­(F1.8, F1.4­).

Nebál bych se ani nákupu objektivů z bazaru, pokud je tam záruka jeden rok.
Odpovědět1  0
erikbencik (12) | 10.3.202118:15
Ďakujem Vám všetkým za rady a pomoc, fakt ste mi dosť pomohli. Nakoniec ,okrem teda toho že som objednal fz300 na skúšku ­(či bude dcére vyhovovať­), som sa rozhodol medzi LUMIX DMC­-G80 + objektiv 14­-140mm ­(766eur­) a Nikon D5600 + Tamron 18­-200 VC. Jedno teda zrkadlovka, druhé CSC. Popozerám akcie aké sú a asi ako sa vyspím. Trochu preferujem ten Lumix, ale zas ma láka ten objektív na Nikone. Ešte raz ďakujem
Odpovědět0  0
erikbencik (12) | 11.3.202116:55
Tak stále neviem. Som sa na to nevyspal. Už som bol 1000% rozhodnutý pre lumix g80 a zas som večer pozeral videá, ohladom snímača, že ten m4­/3 čo tam je, nedosiahne také výsledky ako aps­-c čo je v zrkadlovke. Stále má máta to rozmazanie pozadia.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 11.3.202117:58
Rozmazání pozadí je dáno ohniskovou vzdáleností objektivu ­(větší číslo více mazání­) a clonou ­(nižší číslo více mazání­). A čím menší snímač, tím ­"kratší­" objektiv je potřeba na stejný úhel záběru.

Takže např. M4­/3 má crop faktor 2. Třeba na určitý úhel záběru, který chcete dosáhnout ­(dejme tomu 150mm přepočtenou ohniskovou vzdálenost­) mu stačí 75mm objektiv, neboť 75mm×2 = 150mm. Naproti tomu APS­-C je větší senzor s crop faktorem jen 1,5. Takže na stejný úhel záběru a přepočtených 150 mm už potřebuje 100mm objektiv, neboť 100mm×1,5 = 150mm. Při stejném úhlu záběru tak M4­/3 je na 75 mm, kdežto APS­-C na 100 mm. Mají­-li oba stejnou světelnost ­(třeba F5,6­), APS­-C bude mazat znatelně více. A větší plocha APS­-C senzoru pochopitelně ovlivňuje i další věci jako např. šum ­(větší snímač méně šumí­). Nicméně toto lze zvrátit lepší světelností, Takže např. M4­/3 s objektivem F4 bude mazat více než APS­-C s objektivem F5,6. Jenže světelné objektivy jsou drahá sranda a myslím, že na více než F3,5­-5,6 nedosáhnete.
Odpovědět1  0
erikbencik (12) | 11.3.202118:21
Ako som spomínal, na začiatok by som určite nechcel, aby dcéra moc prehadzovala tie objektívy, preto sa prikláňam k takému niečomu viac univerzálnemu, ako 18­-135. Čiže sa zhruba F3,6­-5,6. Keď nastane čas a bude ju to zaujímať, nech si kúpi objektív s väčšou svetelnosťou. Nateraz by som to bral univerálne. Preto zas mám ten problém v hlave so senzorom M4­/3. Samozrejme že tým, že už týždeň čítam o tom, čo je pre mňa španielska dedina, dostal som sa z najlacnejšieho superzoomu na to, že chcem full frame s dotykovým otočným displejom :D. Momentálne teda ten lumix g80 s M4­/3, alebo eos 80d s aps­-c. S tým že oba objektív 18­-135 ­(140­). Ten canon je 100 drahší ­-900eur
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 29.6.202111:59
EOS 80D je hodně pohodová DSLR, z určitou odolností, velmi dobře padne do ruky, displej lze chránit otočením k tělu... Díly ­(pack, akumulátory, atd.­) má stejné jako OS 70D a myslím si, že i jako EOS 90D.
Odpovědět0  0
mlsný amatér (781) | 26.3.202111:19
Zrcadlovku už dnes nebrat. A z MFT snímače lze bez problémů vytáhnout perfektní obraz o velikosti A, čili 60 x 80 cm.Pro 12 letou dceru bych koupil OM10­/3 a k tomu M­-Zuiko digital 12­-40­/2,8 a na focení na větší vzdálenost M­-Zuiko digital 40 ­- 150­/2,8 ­- což odpovídá,, po přepočtu na FF, 24 ­- 80­/2,8 a 80 ­- 300­/2,8. Oboje dohromady, s brašnou a náhradní baterií, bude vážit necelé 3 kg a pokud bude fotit do RAWu s max. rozlišením, které foťák umí, dostane lepší výsledky, než s jakoukoli low­-end DSLR. Rozmazání pozadí, když budeš mít elektronický hledáček se zapnutou funkcí Focus peaking není problém, FP ti, v závislosti na nastavení clony, přesně ukáže, odkud kam bude záběr ostrý. ­(tuhle funkci umí jenom EVF hledáčky­).
Odpovědět1  6
Cejpatka (440) | 27.3.20211:24
Ty jsi hochu trochu hodně mimo ne? Tazatel tu operuje s celk. fin. limitem kolem 800­-900 € a ty mu doporučíš low­-endové tělo za 400 € + k tomu 2 objektivy komplet za 2000 € ....
Odpovědět4  1
erikbencik (12) | 27.3.20217:00
Ďakujem Vám veľmi pekne všetkym za ochotu, za vaše názory a rady. Dlho som nad tým dumal, ale nakoniec som sa rozhodol pre Canon EOS M50 + EF­-M 18–150 mm IS STM. Určite to bude stačiť na všetko čo bude dcéra od foťáku požadovať a tak trochu ma názory väčšiny presvedčili že bezzrkadlovky sú trend. Inak fakt myslím, že so žiadnym foťákom ktoré tu boli v diskusii spomínané, by som nič nepokazil. Ešte raz ďakujem.
Odpovědět0  0
mlsný amatér (781) | 28.3.202121:35
Bez kvalitního skla kvalitní fotku neuděláš. A Oly M 10­/III lowendové tělo rozhodně není. Navíc pro MFT máš obrovský výběr různých skel od různých výrobců plus možnost použít přes adaptér APS­-C, nebo FF skla. A fotit cokoli na dálku znamená dlouhé sklo a pokud ssebou nechceš vláčet neohrabaný a těžký stativ, tak DSLR je jednoznačně mimo hru ­- potřebuješ kvalitní stabilizaci, njlépe dvojitou, čili jak snímač, tak v objektivu a tělo, které umí pracovat s oběma najednou.
Odpovědět0  4
Jirik_H (653) | 29.6.202111:50
MFT nebrat. Prostě trochu méně světla a oproti APS­-C je jasný rozdíl. Někde v místnosti, a je tady problém.
Odpovědět0  0
monikash (83) | 29.3.20217:04
Tak co jste vybral? Mám m.j. G80 s 14­-150, fotky z této sestavy si můžete prohlédnout zde [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
nebo tady [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

Jsou tam taky alba se Sony A6100 + 17­-200 a A7R2, ale to už jsme cenově jinde.
Odpovědět1  1
blue.sun (754) | 30.1.202111:27
za tisíc bodů ­- má vůbec smysl ještě kupovat APS­-C a zejména micro 4­/3 bezzrcadlovku jako nový systém? Bude to mít budoucnost?
Odpovědět2  0
Puppy8 (1023) | 30.1.202117:03
Opravdu těžko říct. Mám APS­-C ­(Sony A6400­) a 4 objektivy, další už kupovat nehodlám. Zvažuji přechod na A7C nebo A7 IV, ale zatím k tomu není důvod, protože není moc co fotit, kvůli nemožnosti cestování. Cena podobných FE objektivů je ale dvojnásobná a to jen díky Sigma­/Tamron, Sony objektivy jsou ještě dražší. Něco lze ušetřit nákupem v Německu nebo Polsku, ale to už je jiné téma :­-­)

Na MFT už zbyl jen Panasonic, kdoví jak to bude s Olympusem. Panasonic se ale také hodně snaží prosadit ve full frame, takže je otázka, jak dlouho bude ještě podporovat MFT. Sony uvedlo A7C full frame velikosti APS­-C přístrojů, takže tam je směr do budoucna taky jasný.

Nejjistější volba APS­-C je asi Fuji, protože nemá důvod jít do full frame, na trhu už je docela plno. Snaží se prosadit středoformátem.
Odpovědět2  0
blue.sun (754) | 30.1.202117:27
To je právě to dilema, které teď řeším. Jestli koupit APS­-C systém třeba od Sony nebo Fuji, nebo chvíli vydržet se zrcadlovkou a počkat, co se stane ve fullframe světě. Nevěřím, že Canon bude dál pokračovat v ­"M­" systému, stejně jako že Nikon nějak zásadně potlačí APS­-C zetka.
Jde o to, aby se vůbec časem na to daly koupit objektivy, a ne, že za pět let budu muset zase vše vyházet jen proto, že už nejde nic koupit...
Odpovědět2  0
Puppy8 (1023) | 30.1.202117:43
V horizontu pěti let už asi opravdu jen Fuji. Foťák měním tak po dvou letech, po třech Sony APS­-C modelech už čtvrtý nechci. Otázka kdy, pokud bude svět ještě někdy normální :­-­) V mezidobí budu kupovat už jen FE objektivy, pokud vůbec nějaké, a ty zatím využívat na APS­-C tělu.

Nápovědou může být množství nových objektivů ­(nejen od výrobců samotných těl­) uvedených na trh pro jednotlivé systémy :­-)
Odpovědět2  0
monikash (83) | 31.1.202111:37
Jen nezapomeňte na crop 1,5, který se týká těch ff sklech nasazených na APS­-C. Ale skla pro APS­-C jsou používat i na FE tělech, jen se musí nastavit v menu použití APS­-C. I když ruční ořez v editoru mi udělá o několik pixelů větší fotku, než když se sw sníží velikost snímače v těle. Ale to jako uživatel sony znáte.
Odpovědět1  0
Puppy8 (1023) | 31.1.202119:23
Jenže používat full frame foťák v ořezu APS­-C nedává moc smysl, výsledek bude dokonce horší :­-­) Objektivy je zkrátka nutné vyměnit všechny.
Odpovědět1  0
LeHydrak (102) | 31.1.202121:02
Tak když třeba teď koupí 24, 35 a 50 mm pro APS­-C ­(takže teď 36, 52 a 75 mm­), bude při přechodu na Full Frame potřebovat jen vyměnit 24 za nějaký 85 mm. Horší je to s objektivy typu zoom, hlavně klasický seťák bude chtít vyměnit skoro vždy.
Odpovědět1  0
Puppy8 (1023) | 31.1.202122:34
Bude potřebovat vyměnit všechny objektivy, protože využívat full frame snímač pouze na velikost APS­-C při podobném rozlišení dá nakonec horší výsledek, než původní APS­-C přístroj. Setový objektiv ne a už vůbec ne ten, co se dodává k Sony A7 III https:­/­/www.digimanie.cz­/recenze­-sony­-fe­-28­-70mm­-f3­-5­-5­-6­-oss­-sel2870­/7267­-8 nebo A7C. Tam buď Tamron 28­-75 f2.8 nebo dražší Sigma 24­-70 f2.8.

Kombinovat se to dá rozumně jedině tak, že už teď začnete kupovat FE objektivy a ty používat na APS­-C tělu s výhledem, že ho vyměníte za full frame. Obráceně to nefunguje.Ty levnější ale nemají optickou stabilizaci a spoléhají na IBIS, ale ten má u Sony APS­-C jen ten nejdražší model. Zkrátka dnes už bych raději koupil pro začátek například bazarovou A7R II nebo A7 III ­(starší modely od A7 II níže mají docela špatný AF­) a budoval si postupně kolekci FE objektivů.
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 1.2.20218:40
Tohle ale platí pouze u Sony nebo Nikonu. Ostatní mají pro malý snímač samostatnou řadu objektivů, takže by tak či tak čekala kompletní výměna.
Druhá věc je, že od APS­-C čekám kompaktnost a lehkost, což FF objektivy zcela popírají. Takový trošku začarovaný kruh. A najít dobrý cestovní univerzál mezi profi kompakty taky momentálně nejde.
Odpovědět0  0
Puppy8 (1023) | 1.2.202110:17
Když srovnám podobné objektivy pro Sony APS­-C a FF, tak to zase tak hrozné není:

Sony 18­-135 mm F3.5­-5.6 OSS SEL: Délka 88 mm, Hmotnost 325 g
Tamron 28­-200mm f­/2.8­-5,6 Di III RXD pro Sony E: Délka 117 mm, Hmotnost 575 g

Ve prospěch FF, který začíná na lepší světelnosti a je odolný proti prachu a vlhkosti. Jako cestovní kompakt používám Panasonic LX15, zoom mi až tak moc nechybí a z RAWu jsou ty fotky slušné.
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 1.2.202114:39
Třetinový nárůst délky a o polovinu vyšší hmotnost tedy zase není tak málo. A stačí vzít na porovnání originál Sony 24­-240. Sice o kus větší rozsah ohnisek, ale dvojnásobná hmotnost. Když si vezmu, že sestava A6100 s tím 18­-135 bude vážit tolik co samotný objektiv, není mi z toho do zpěvu.
Jako cestovní bych právě uvítal něco ve stylu TZ100, ale s povedenějším objektivem, tenhle se fakt opticky nepovedl.
Odpovědět0  0
Puppy8 (1023) | 1.2.202116:55
Který kompakt s 10x zoomem se ale povedl? To je zkrátka nutný kompromis, pokud to má být malé a zároveň se požaduje takový rozsah zoomu. Dobře se to udělat dá, ale bude pak zase velké jak Sony RX10 nebo Panasonic FZ. Je třeba z něčeho ustoupit, raději budu mít menší zoom, ale slušný objektiv co začíná na F1.4 a pak rychle klesá k F2.8.

Také se zdá, že čas přístrojů s 1­" snímačem a malým zoomem je naplněn, protože žádný nástupce Panasonicu LX15 ani LX100 už asi nebude. Sony RX100 se nakonec vydalo cestou horšího objektivu ve prospěch většiho zoomu, navíc cenově poněkud přestřeleného. Stačí se podívat tady https:­/­/www.dpreview.com­/products­/cameras­/all a je jasné, kam vývoj spěje. Proto jsem si prodloužil záruku LX15 jak to jen šlo :­-)
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 1.2.202117:26
Nemusím nutně mít TAK malý foťák jako TZ100, to je opravdu trpaslík. Ani nepotřebuju v zásadě nepoužitelný hledáček v téhle malé velikosti. Ideál by byl něco ve stylu G7 X III ale s rozsahem 24­-125 mm. S tím už se na cestách dá vyžít. Měl jsem Olympus XZ­-2 a ten čtyřnásobný zoom byl nedostatečný.
S druhým odstavcem nesouhlasím. Máme spoustu modelů Sony ­(aktuální VA, šestka, sedmička, ZV­-1­), tři Canony... Uvidíme, co provedou ostatní. A pokud ano, pak se fotografie zkrátka vrátí do dob, kdy 35 mm film vládl světu, a my, fotografové, zase budeme ti podivíni s velkou krabicí na krku.
Odpovědět0  0
Puppy8 (1023) | 1.2.202117:52
Uvidíme. Poslední 1­" Canon je z roku 2019 a Sony s lepším objektivem ­(a malým zoomem­) z roku 2018. ZV­-1 je určen především na video, ale je pravda, že se s tím dá i fotit.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 1.2.202118:09
Světu dnes vládne vlogging. Ostatně všechna vylepšení posledních Sony se soustředí na video a pokud někdo jen fotí, v podstatě by mu mohla úplně stačit i RX100 III ­(pokud chce někdo fázový AF, tak RX100 VA­). Výběr je docela široký a ono je vůbec otázkou, co by ty fotoaparáty měly mít pro fotografa ještě navíc.
Odpovědět1  0
Puppy8 (1023) | 1.2.202119:00
"Výběr je docela široký a ono je vůbec otázkou, co by ty fotoaparáty měly mít pro fotografa ještě navíc.­"

Souhlasím, zatím je. Problém ale je ­(bude?­) dostupnost nových modelů kvůli záruce a případnému servisu, ne pro nové funkce. Prodej starých RX100 modelů, včetně toho prvního z roku 2012, je ale rarita. Uvidíme co se bude nabízet, až to skončí.
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 1.2.202119:26
Dva roky starý model je špatný? No jo, to se pak není čemu divit, že tě nic neuspokojí, pokud čekáš každoroční inovaci. To je nejzbytečnější, co by mohli výrobci dělat. Ten foťák technicky nijak nestárne a vůči ostatním je pořád schopný. Dokonce bych řekl, že možná lepší volbou je dnes ­"stará­" G7 X II.
Odpovědět0  0
Puppy8 (1023) | 1.2.202119:30
Nejde o to zda je špatný, ale co po tom, až skončí dvouletá záruka a podobná kategorie se už nebude vyrábět.
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 1.2.202119:50
Konec záruky znamená, že ten foťák se vypne a přestane fungovat?
Odpovědět0  0
Puppy8 (1023) | 1.2.202120:37
Ne, ale když přestane fungovat, je pozáruční oprava kolikrát stejně drahá, jak přístroj nový. A srovnatelný už nemusí být na trhu, viz předchozí diskuse.

Prodejci sice nabízí prodlouženou záruku, ale většinou se jedná jen o poijištění ceny případné pozáruční opravy, pokud je vůbec ještě možná. Například Panasonic teď ale nabízí prodloužení tovární záruky výrobcem až o tři roky.
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 1.2.202121:48
Pozáruční nebo mimozáruční ­(vlastní zavinění­) oprava je drahá ale u všech zařízení, jedno zda nových či starších. A není to dané tím, že by bylo ukončeno ve výrobě, ale tím, jak jsou zařízení sestavována a konstruována. Prodloužená záruka většinou znamená to, že nejčastěji dostanete nové zařízení namísto nějaké snahy o opravu.
Odpovědět0  0
mlsný amatér (781) | 26.2.20218:49
Až skončí záruka, budeš prostě fotit dál. Až foťák klekne, bude čas poohlédnout se po aktuální nabídce na trhu. Je zbytečné řešit, co bude za pár let, když nevíš ani co bude zítra.
Odpovědět0  2
monikash (83) | 2.2.20217:55
Já na ­"vycházky­" nosím A6100 + 18­-200 + meike grip, což je zhruba 1 kg, ale dá se to unést.
Odpovědět0  1
blue.sun (754) | 3.2.202120:54
Na vycházku to jde, jenže třeba na kolo je to neskladná kombinace. Nebo fotit s tím celý den na airshow, týden mě bolelo za krkem. A s FF to bude jen horší. :­-­( Celkově je to nějak v pasti, ten fotosvět. :­-D
Ale jinak právě A6100 mě docela zajímá a říkám si, že je to asi jeden ze systémů, který má budoucnost. Jaká je spokojenost? Na cesty na kole bych musel mít co nejtenčí zoom objektiv, ale nevím, jak na tom bude zase s kvalitou.
Odpovědět0  0
Puppy8 (1023) | 3.2.202122:23
Pokud chcete APS­-C zoom, tak tam na výběr moc není. Setový powerzoom 16­-50 F3.5­-5.6 bych nedoporučoval, opticky podprůměrný https:­/­/www.digimanie.cz­/recenze­-sony­-sel­-p1650­-e­-16­-50mm­-35­-56pz­-oss­/4985­-8 a alespoň mě powerzoom nevyhovuje, dávám přednost mechanickému ovládání. Výrazně lépe je na tom Sony 18­-135 F3.5­-5.6, ale samozřejmě za cenu velikosti a váhy. Pak je tu starší 16­-70 F4, který je dost drahý ­(i v bazaru­), ale za tu cenu nic extra https:­/­/www.digimanie.cz­/recenze­-sony­-carl­-zeiss­-vario­-tessar­-t­-16­-70mm­-f4­-za­-oss­-sel1670z­/6699­-8 Podobně je na tom i 18­-105 F4, který je navíc opět powerzoom https:­/­/www.digimanie.cz­/recenze­-sony­-e­-pz­-18­-105mm­-f4­-g­-oss­-selp18105g­/6665­-8

Další možnost je použít FE objektivy Tamron nebo Sigma, ty ale nemají optickou stabilizaci ­(IBIS má jen A6600­).
Odpovědět0  0
busy (4708) | 27.2.20218:58
Pre APS­-C som povodne zvazoval Tamron 18­-400mm, ten ma aj stabilizaciu.

Ale ked som pozeral recenzie a vystupy z neho, tak som bol dost sklamany. Chapem, ze cim vecsi zoom tym nizsia opticka kvalita, ale zase napriklad taky Panasonic FZ150 s rozsahom 25­-600 mm ma tu opticku kvalitu podstatne lepsiu, a to dokonca pri este vecsom zoome.
Odpovědět0  0
marian_er (21) | 30.1.202119:41
A prečo by so musel za 5 rokov meniť objektívy? Tie terajšie prestanú objektívovať?
Odpovědět0  0
mlsný amatér (781) | 26.2.20218:45
Já má Olyho už rozhodně déle, než pět let a dokud bude fungovat, tak ho mít budu. Až tělo klekne, koupím jné MFT tělo, ať už Oly, ­(umřít se, pod novým výrobcem, rozhodně nechystá­), nebo Panasonic. Olyho skla jsou s Panasonicem plně kompatibilní, takže no problem a pokud jde o výstupy, Tak žádná DSLR na Olyho nemá. A proč strkat přs čtvrt mega do FF výbavy, když perfektní fotku 60 x 80 cm udělám bez problémů s MFT systémem?!?
Odpovědět1  3
blue.sun (754) | 26.2.202122:52
"žádná DSLR na Olyho nemážádná DSLR na Olyho nemá­" tohle už musíš psát schválně, abys provokoval. Tak hloupý tvor by nemohl přežít.
Odpovědět1  1
mlsný amatér (781) | 26.2.20218:39
foťák nejsou fusekle. Takže ano, smysl to mít bude. Nesmysl by byl kupovat DSLR.
Odpovědět1  3
blue.sun (754) | 26.2.202122:51
Sám jsi nesmysl.
Odpovědět1  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.