Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon D3200 vs Canon 1200D (zrcadlovka do 10 tis)

crashpc (541)|18.1.2015 14:26
Nj, technologie. Dnes si můžou v počítači snadno nasimulovat co potřebují, a není problém upravit tak, aby objektiv neměl žádný "sweet spot" za cenu ploché charakteristiky ostrosti, nebo čehokoli jiného. Tedy nové objektivy opravdu mají potenciál být lepší. Proč některé nejsou je jasné. Záměr, cena, kompromisy jinde, a tak dále. K tomu porovnání skel jak píšeš, bych právě rád našel ty weby, kde měří sklo čistě opticky. Takové jsou, a přinesou mnohem lepší info než DxO.
Cejpatka (220)|19.1.2015 00:18
No, tazatel dostal hned na první straně tématu jasné a dostatečné rady a tipy. No a když do toho pak Milan zatáhl ty jeho CSC objektivy, většinou ostré “jako břitva” na plnou díru (nic o limitu do 12 tisic tak, ať čtu, jak čtu, tam není) včetně zmínky úplně mimo téma o Samsungu NX1 (typický low-end?), tak nevidím důvod proč na toto nereagovat, když mám to jiný názor než on.
Milan Šurkala (3381)|19.1.2015 00:54
[QUOTE=Cejpatka;36278]No, tazatel dostal hned na první straně tématu jasné a dostatečné rady a tipy. No a když do toho pak Milan zatáhl ty jeho CSC objektivy, většinou ostré “jako břitva” na plnou díru (nic o limitu do 12 tisic tak, ať čtu, jak čtu, tam není) včetně zmínky úplně mimo téma o Samsungu NX1 (typický low-end?), tak nevidím důvod proč na toto nereagovat, když mám to jiný názor než on.[/QUOTE]

Je vidět, že prostě fakt nechápeš český psaný text nebo nechceš chápat, aby ses mohl hádat, což mi z tvých odpovědí přijde jako pravděpodobnější. Samozřejmě, o limitu 12 tisíc tam nic není... proboha, to fakt jen hraješ nebo to myslíš vážně? Proč tu asi máme čtyři strany těch hádek? Je to právě proto, že nebylo pochopeno, že se mluví o levných pevných objektivech, dodatečně jsem to napsal milionkrát, abych odčinil svou chybu a furt budeš rýpat a furt budeš považovat "často" za "vždy" a stavět na tom do zblbnutí. Prostě jsem to tam nenapsal explicitně, což je očividně velká chyba, protože jsem nečekal, že to někdo z kontextu nepochopí. Chybělo tam jedno slůvko a takový poprask z toho. Psal jsem o tom, že CSC mají stejné senzory jako DSLR a většinou kvalitnější pevné objektivy, holt jsem ale nenapsal, že mám na mysli ty objektivy, které by si tazatel mohl v low-endové třídě koupit. No, vidím, že moje příspěvky budou muset být desetkrát delší, abych vysvětlil přesně, co bylo na mysli. Už si připadám, že to budu muset psát jak návod na mikrovlnky, aby se tam nestrkaly kočky... Jo, nebylo to tam explicitně napsáno, sorry. Navíc, jak se ukázalo, při shodných podmínkách (tzn. podobný objektiv na podobném čipu) většina těch DxO grafů ukázala, že jsem měl pravdu a CSC objektivy byly v průměru spíše kvalitnější. Ano, našly se i kvalitní DSLR objektivy (Nikkor 85/1,8, Canon 100/2), což ale odpovídalo tomu mému hodnocení "často", ale nikoli "vždy". Já přece nikde neříkal, že všechny DSLR objektivy jsou horší.

Samsung NX1. Pokud umíš dobře číst, tak toto je odstavec, který tazateli dovysvětluje, že CSC nejsou jen jakýmsi low-endem pod zrcadlovkami, ale u mnoha výrobců náhradou jejich DSLR a že někteří už jimi nahradili i high-end. Což jsem nakousl i předtím, když jsem zmínil, že už existuje i full frame CSC. Tedy, že CSC už začínají pokrývat většinu té nabídky, kterou pokrývají DSLR a jsou jim konkurencí a ne něčím pouze "dole". Takže tohlo byla pro tazatele poznámka navíc, že CSC jsou dnes už i v horních třídách a doplňoval informaci o low-endu z předchozího odstavce.
Cejpatka (220)|19.1.2015 01:09
Aha, takže když má někdo jiný, nesouhlasný názor (byť je to mimo téma), tak vlastně nechápe. Ano nechápu jedno, proč vlastně tak podrážděně reaguješ.

[QUOTE=Milan Šurkala;36279]Navíc, jak se ukázalo, při shodných podmínkách (tzn. podobný objektiv na podobném čipu) většina těch DxO grafů ukázala, že jsem měl pravdu a CSC objektivy byly v průměru spíše kvalitnější.[/QUOTE] Jo a kde? Aha u těch levných 50 ... to je fakt většina.
Milan Šurkala (3381)|19.1.2015 01:30
Ale jaký jiný názor? Názor na co? To, že ty máš názor na téma 1, já na téma 2, tak nesouhlasíme? Jak můžeš nesouhlasit s jiným tématem, tématem, ke kterému jsem se opačně než ty nikdy nevyjadřoval? Nesouhlasil jsi s něčím, co jsem ale neřekl. Mně štve, když mi někdo vytýká něco, co nebylo řečeno a co si přimyslel a ještě více, když někdo nesouhlasí v případě, že já s ním souhlasím, jen si to ten někdo pořád není schopen uvědomit a chce se pořád hádat, i když jsme oba téhož názoru. Není to úplná blbost? Mě fakt přijde, že to jenom hraješ, protože tohle není normální.

Tvrdil jsem, že většina (levných) DSLR pevnýchobjektivů je stále ještě konstrukčně starších (tzn. ne všechny), a že tyto starší objektivy jsou většinou (ne vždy) horší. Ostatně první CSC objektivy se objevily v roce 2008, zatímco u DSLR je na trhu ještě mnoho objektivů, které mají původ v 90 letech. Snad všechny protiargumenty, které jsi tu postoval jako protipříklady, se týkaly kvality nových DSLR objektivů. Tedy tématu, ke kterému jsem se kriticky nevyjadřoval a se kterým s tebou celou dobu souhlasím, že máš pravdu. Tzn. úplný non-sense ze tvé strany dávat protiarguemnty na jiné téma, než o jakém se hovořé. Takže jaký jiný názor? Sám jsi mi odsouhlasil, že staré padesátky jsou z dob kinofilmu a nekvalitní, takže zase se mnou opět souhlasíš. Tak se ptám, s čím teda nesouhlasíš, když jsi vyjádřil souhlas se mnou v následujících bodech:

1, Zejména DSLR padesátky jsou z dob kinofilmu (konstrukčně staré objektivy) a nejsou zrovna nejlepší. Na tom jsme se shodli.
2, Nové DSLR objektivy jsou kvalitní. Na tom jsme se také shodli (viz hodnocení Sigma 18-35mm nebo 50/1,4 Art, Nikkoru 85/1,8, všechno do tří let věku), protože já se vyjadřoval k nekvalitě starých objektivů, ne těhle nových a na tom jsme se shodli, viz bod 1.

Takže v čem máš teda vlastně jiný názor než já? Snad jen v tom, že ty si myslíš, že CSC objektivy jsou obvykle jen dobré, ale ne většinou velmi dobré.
Milan Šurkala (3381)|19.1.2015 01:43
[QUOTE=Cejpatka;36280]Jo a kde? Aha u těch levných 50 ... to je fakt většina. [/QUOTE]

Jen namátkou z těch, co postoval crashpc, Canon 35/2 (1990) a Nikkor 35/1,8 horší než CSC Samsung 30/2, Canon 85/1,8 (1992) horší než Samsung 85/1,4, Sony 85/2,8 (2010) horší než Samsung 85/1,4. Ale ano, třeba ten moderní CSC Sony 35/1,8 byl horší.
Bob008 (53)|19.1.2015 17:23
Koukám že se to tady trochu zvrhlo v nějaký flame :-)

Dovolil bych se vrátit na první stranu threadu...

O CSC bych taky mohl uvažovat. Má to oproti zrcadlovce nějaké větší nevýhody, kromě chybějícího hledáčku? Jelikož jsem zvyklý na kompakt tak by chybějící hledáček nebyl asi tak velký problém. Spíše mám obavy o šum při horších světelných podmínkách nebo o horší možnosti práce s hloubkou ostrosti (některé CSC mají menší snímač než DSLR, často 4/3").
S různýma nastaveníma expozice včetně HDR můžu pracovat už s tím kompaktem Samsung WB2000, ale s hloubkou ostrosti tam moc nezmůžu a ten Samsung má takové nějaké vyblité nevýrazné barvy (nevím jestli se s CSC už zlepšili...)

Ohledně levnějších zrcadlovek jsem viděl na fórech taky pár doporučení na Pentax...

Představoval bych si něco s dobrým poměrem cena/výkon, ideálně ve výprodeji za dobrou cenu, aby k tomu šly dokoupit objektivy v řádu jednotek tisíc (pokud nebudou přibalené objektivy na běžné užití stačit), hloubka ostrosti a šum při vyšším ISO jako u zdcadlovky, fullHD video taky nebude na škodu...
Pavel Matějka (394)|19.1.2015 18:08
Existují i CSC s hledáčkem, ovšem elektronickým. Ale obvykle jsou dražší.
Milan Šurkala (3381)|19.1.2015 18:09
[QUOTE=Bob008;36292]O CSC bych taky mohl uvažovat. Má to oproti zrcadlovce nějaké větší nevýhody, kromě chybějícího hledáčku? Jelikož jsem zvyklý na kompakt tak by chybějící hledáček nebyl asi tak velký problém. Spíše mám obavy o šum při horších světelných podmínkách nebo o horší možnosti práce s hloubkou ostrosti (některé CSC mají menší snímač než DSLR, často 4/3"). [/QUOTE]

Chybějící hledáček není úplně pravda. Zatímco DSLR mají vždy hledáček, CSC hledáček mít mohou, ale také nemusí. Takže pokud chceš hledáček, skoro každý výrobce CSC nabízí i nějakou hledáčkovou variantu. Obavy o šum a možnost práce s hloubkou ostrosti jsou rovněž téměř bezpředmětné. CSC mají stejně velké senzory jako DSLR těch samých výrobců (pokud měli APS-C DSLR, tak mají APS-C CSC s výjimkou Nikonu) a pokud jde o 4/3" systém, tak ten je jen jeden z téměř desíti CSC systémů (nicméně má podporu dvou výrobců, na to je dobré nezapomenout, Kodak nepočítám). Takže slovo "často" bych zde asi nepoužil, když 4/3" čip je u CSC spíše jen "občas" co do šíře nabídky. Jenže byl první, tak to mají dodnes lidi i po tolika letech zafixované. Panasonic měl 4/3" DSLR, teď má 4/3" CSC. Olympus měl 4/3" DSLR, teď má 4/3" CSC. Sony má full frame a APS-C DSLR, teď má full frame a APS-C CSC. Samsung měl APS-C DSLR, teď má APS-C CSC (+ nově 1" CSC). Canon má full frame a APS-C DSLR, teď má APS-C CSC. Fujifilm měl APS-C DSLR, nyní má APS-C CSC. Pouze Nikon, který má APS-C a full frame DSLR, nemá adekvátní náhradu k žádnému svému DSLR rozměru, má jen 1" CSC. O CSC systémech Pentaxu se asi nemá moc smysl bavit.

Pokud chceš srovnat 4/3" a APS-C senzor, tak samozřejmě záleží na tom, se kterým APS-C čipem konkrétně to srovnáváš. Každopádně Panasonic udělal se 4/3" senzory hodně slušné práce a ohledně šumu a DR jsou schopny se plně vyrovnat slabším APS-C čipům. Hloubka ostrosti, to už je jiná, tady prostě fyzika úřaduje a díky kratším ohniskovým vzdálenostem to u 4/3" systému prostě až tak moc "nemaže". Znovu podotýkám, Micro 4/3 je jen jeden z mnoha CSC systémů a velká část CSC systémů je APS-C stejně jako u DSLR. Co se týče barev, tak každý trochu lepší fotoaparát umožňuje nastavit saturaci a výraznost a zrovna u Samsungu se tomu hodnocení docela divím, protože u něj mi zrovna přijde, že ty barvy mívá někdy až moc živé. Pokud si tedy koupíš APS-C CSC (např. Canon, Fuji, Sony, Samsung), tak budeš mít stejnou/podobnou hloubku ostrosti i šum jako u DSLR. Full HD video dneska podporují asi všechny APS-C fotoaparáty.

K těm výhodám DSLR. Obvykle rychleji startují, můžeš komponovat přes hledáček, aniž bys musel mít zapnutý fotoaparát. Mají lepší průběžné ostření, ale běžné jednorázové zaostřování je srovnatelné. Většina DSLR má také větší baterii a lepší výdrž.

Pentax. Ano, pokud jde o poměr ceny a výkonu, zrcadlovky Pentax jsou na tom velmi dobře. V mém okolí má poměrně velké množství lidí Pentaxe a až na vyšší šum u K-7 (která má hodně zastaralý senzor) si na nic nestěžují.

Pokud jde o dokoupení objektivů, zde mají CSC fotoaparáty docela nevýhodu, protože stejné ekvivalenty bývají u většiny výrobců dražší (a někdy i výrazně) než pro DSLR. Výjimkou je zde Samsung, jehož některé objektivy jsou stejně drahé jako u DSLR konkurence nebo i levnější (např. 30/2,0 za 4 tisíce, 50-200mm za 3,7 tisíce, 85/1,4 za 23 tisíc). U Fujifilmu jsou pak velmi často akce "objektiv za korunu", takže tam se dá také dostat k velmi zajímavým sklíčkům za dobré ceny... ale tady se ti holt akce musí trefit do požadavků. Olympus zase prodává desítky setů tří objektivů za zvýhodněné ceny, ale na můj vkus to zvýhodnění není nijak úžasné.
Bob008 (53)|19.1.2015 23:35
Milan: Dobře, děkuju za odpovědi. Nebylo by tedy špatné podívat se po nějakém tom CSC foťáku. Cca do 10ti tisíc s objektivem vidím třeba Olympusy (ty mají právě ten 4/3" senzor), pár foťáků od Sony (třeba Alpha A3000/ILC-E3000 je dost levný, má i hledáček a zřejmě i výběr objektivů, ale to mizerné rozlišení displeje a hledáčku...), Sony Alpha A5000/ILC-E5000, Samsung NX300/NX3000, jinak tam toho moc nevidím....
Navíc u většiny CSC člověka přecházejícího z kompaktu překvapí že to nemá zabudovaný blesk...
Mají CSC lepší světelnost než zrcadlovky, když tam není to zrcadlo, nebo to platí jen oproti např. Sony Alpha SLT-A58 která má zrcadlo polopropustné?

Ohledně těch nevýrazných barev na Samsungu WB2000 - nastavení saturace to má (od -2 do +2), ale když přidám tak už je to zase moc přesaturované a navíc se vypnou některé funkce jako face detection, smart filter atd..
Milan Šurkala (3381)|19.1.2015 23:49
No, s hledáčkem to u CSC do 10 tisíc opravdu moc slavné není, to by bylo třeba přitlačit a bohužel ne málo. V této cenové hladině to se 4/3 nebo větším senzorem může být asi jen ta A3000 (plus občas se dá sehnat Panasonic G5 i s objektivem lehce přes tuto hranici). A3000 je funkčně docela ořezaná, to šetření tam jde místy dost cítit, ale podobné šetření jde vidět i na těch nejlevnějších DSLR. Pokud oželíš hledáček, je to ve třídě CSC o něco zajímavější a výběr mnohem širší. Já osobně bych se v této cenové hladině (řekněme do 11 tisíc) díval u CSC asi na Sony A5000, Samsung NX3000/NX300, Olympus E-PL5 a Panasonic G5.

U DSLR ti to vystačí tak na Nikon D3200, Canon EOS 1200D nebo ve třídě SLT pak Sony A58, vše i s 18-55mm seťákem.
rousini (738)|20.1.2015 10:45
No takhlenc... 10kKč je na dobrý kompakt. CSC nebo DSLR v tété ceně poskytne lepší výstup, ale brzo poznáš, že máš z divadelního zážitku asi tolik jako šatnářka...
Tudíž budeš dál trpět neduhy mrzkého těla nebo budeš hledat zoufalce, kterému to odprodáš a konečně to začneš sledovat ze sálu...
Bob008 (53)|20.1.2015 13:24
Milan: Hezky jsme to tedy sesumírovali, vytipovali favority a teď je otázka co bude lepší...jestli DSLR N 3200D, C 1200D případně Pentax (K-50 už je ale za 14 tis), SLT Sony A58 nebo některý z CSC. Olympus a Panasonic nevím, ti mají snímač 4/3"...asi bych radši APS-C, ať je to od toho kompaktu co nejdál a můžu si pořádně experimentovat s hloubkou ostrosti atd.

Ten Sony A3000 vypadá ještě celkem OK, ale to rozlišení displeje + hledáčku to je bída, do toho bych koukat nechtěl...V recenzi píšeš že to má 230400 bodů a že je to rozlišení 320x240, což bych si dokázal představit tak u foťáku přes 10 let starého. Nedává mi ten počet ale moc smysl - 320x240 je celkem 76 tisíc - opravdu počítají zvlášť R, G a B subpixely jako jednotlivé pixely (tedy 320x240x3)? To by pak měli uvádět že má rozlišení 230400 subpixelů a ne pixelů...Není to spíše 640x360 ? Ten displej vypadá jako širokoúhlý což 320x240 není (640x360 je 16:9 kdežto 320x240 je 4:3).

Ve výsledku mi z CSC pod 10 tisíc s APS-C zbývá asi jen Sony A5000 nebo některý ze Samsungů... Případně ještě Canon EOS M. Který má dostupnější objektivy a lepší výstup?
Milan Šurkala (3381)|20.1.2015 14:47
[QUOTE=Bob008;36307]To by pak měli uvádět že má rozlišení 230400 subpixelů a ne pixelů...[/QUOTE]

Výrobci to někdy opravdu míchají dohromady, teď ale nevím, jak je to u Sony. Každopádně já to ve článcích udávám v bodech i pixelech. Skutečně je to 320x240x3, tedy 230400 bodů, což je 320×240 RGB pixelů. Hlavně pozor, to první číslo je v "bodech", druhé v "pixelech" a bod není pixel. Výrobci akorát místo pojmu "subpixel" používají "bod". Nicméně ne všichni a někteří jsou schopni i u toho prvního většího čísla použít slovo "pixel".

Co vzít raději, zda DSLR nebo CSC? Na to ti těžko odpovím. Třeba teď jsem měl na test EOS 1200D a ačkoli objektivně to nic moc extra neumí z hlediska funkcí navíc, bavilo mě to. Ono každé má něco. Osobně mám hledáčkové CSC, jsem s tím spokojený, ale přesto mohu říci, že mít u DSLR možnost sledovat scénu přes hledáček při vypnutém fotoaparátu (nebo když je v pohotovosti s okamžitým startem namáčknutím spouště) není k zahození a chybí mi to. Jenže dnes, když moderní CSC už také nabíhají extrémně rychle, to nepovažuji za tak výraznou nevýhodu jako u toho mého.

Z těch CSC... Sony má nejlepší senzory a video, ale setové objektivy má spíše slabší, ne průser, ale prostě nic, z čeho by sis sedl na zadek (16-50, 18-55 i pancake 16/2,8) a lepší objektivy jsou nezřídka hodně drahé. Samsung má průměrný až lehce podprůměrný senzor (20MPx), na druhou stranu má bohatou nabídku objektivů, navíc mnoho z nich je dost levných (na svou třídu) a opticky jsou (samozřejmě s pár výjimkami) nadprůměrné. Canon EOS M zatím nemá moc smysl. Snímač je tam podprůměrný, nabídka objektivů i po několika letech čítá pouhé čtyři kusy. Pokud se ti ale samozřejmě tato nabídka trefí do toho, co budeš chtít, tak proč ne. Ještě nezapomeň na Fujifilm X-A1, který je s velmi slušným seťákem 16-50mm za 12 tisíc.
Komo (840)|20.1.2015 16:53
Mazať pozadie sa dá aj s 4/3". Záleží na nasadenom objektíve. K Csc Sony existuje slušná a lacná náhrada: Sigma 19,30,60. Síce svetelnosť len 2,8 a bez stabilizácie,ale použiteľné už na plnú dieru. Slušný je aj sel 50/1,8.
Bob008 (53)|20.1.2015 18:06
Srovnával jsem recenze Samsung NX300 vs NX3000 a co jsem vypozoroval tak se liší hlavně v displeji (300 má dotykový AMOLED s 2x větším rozlišením než nedotykový 3000), rychlosti a že NX3000 rozmazává i RAW (pokud to Samsung už neopravil nějakým firmware updatem) , ale stíny nerozmazává tak moc jako starší NX300. Na NX300 je v RAWu vidět ale značná chromatická aberace (možná že u NX3000 není díky tomu že více RAWy zpracovává). Liší se ještě v něčem? NX3000 je ale o 2-5 tisíc levnější než NX300 , bohužel už se neprodává v setu s teleobjektivem. Za kolik se dá koupit samostatně? Jinak v recenzi za 4 tisíce zmiňovaný Samsung NX 30mm F 2.0 už stojí 5 tisíc...
Používá NX300 i NX3000 stejné objektivy? Ten na NX300 vypadá jako průměr 58mm kdežto NX3000 jen 43mm a je i o dost kratší...
Zajímavé je že oba Samsungy na maďarském extreme digital je prodávají o 2 tisíce levněji než české eshopy.

Komo: Za kolik se prodávají ty objektivy pro Sony CSC, třeba ten 30mm?

Milan: Jak se ti ten EOS 1200D zdál v porovnání proti Nikonu D3200 (případně D5100) ?
Komo (840)|20.1.2015 19:22
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
metatron123 (166)|20.1.2015 22:49
Ja len dodam, ze Sony a3000 som mal. Fajn fotacik, ale ten hladacik a displej su fakt bieda. Predal som ho a presiel na a58. A rozdiel velmi citit. Takze a3000 by som moc neodporucal. Obrazova kvalita je fajn, ale tie kompromisy su az moc velke.
Bob008 (53)|21.1.2015 09:56
Taky by se mi Sony A58 líbil více než A3000. Rozdíl v ceně je znatelný, ale na to mizerné rozlišení bych si asi nezvykl. Jestli Sony tak asi A58 nebo A5000. U A58 bych se bál jen toho že polopropustné zrcadlo odkloní asi třetinu světla, takže má horší světelnost... Objektivy používají oba stejné?
Za kolik se dá k Sony sehnat nějaký základní teleobjektiv (cca 50-200 mm) ?

Cenově vychází nejlíp Samsung na tom extreme digital NX3000 za 6500,- (v setu s 16-55) a NX300 za 8500,-. Máte s nima někdo zkušenosti? Posílají to ale z Maďarska, takže se nejspíš nedá v česku uplatnit záruka a je třeba jim to tam za 600 Kč poslat zpátky...

Samsung i Sony se dají nabíjet z klasické USB nabíječky?
Bob008 (53)|21.1.2015 10:43
Koukám teď že v Euronics mají výprodej starších modelů..stojí něco z toho za úvahu?
Canon EOS 1100D + EF 18-55 IS II za 9377,-
Canon EOS 1100D + EF 18-55 DC III za 7777,-
Samsung EV-NX2000 + 20-50mm za 6277,-
Samsung EV-NX1000 za 5577,-
Nikon D3100 + 18-55 AF-S DX II za 7777,-
Sony NEX-3NLB, černý + objektiv SELP1650 za 8977,-
Olympus E-PL3 Kit 14-42mm 1:3.5-5.6 II R za 5977,-

Mě by se z nich zamlouval asi nejvíc Samsung NX2000 případně NX1000 (oba mají navíc lepší displej než NX3000,ale není výklopný) nebo Nikon D3100. NX2000 má sice jen dotykové ovládání, ale zato pěkně vypadající displej a asi bude fotit o něco líp než NX1000 jelikož je novější...Oba ale mají (zřejmě stejný) setový objektiv bez stabilizace. Za cenu kolem 6000,- se mi to zdá jako momentálně nejvýhodnější volba...
Milan Šurkala (3381)|21.1.2015 11:01
[QUOTE=Bob008;36313]Používá NX300 i NX3000 stejné objektivy? Ten na NX300 vypadá jako průměr 58mm kdežto NX3000 jen 43mm a je i o dost kratší...[/QUOTE]

Je to stejný systém, takže oba fotoaparáty mohou využívat stejné typ objektivů. Akorát u NX3000 používá Samsung jiný setový objektiv než u NX300. NX300 má např. lepší video (1080p60, zpomalené video)

[QUOTE=Bob008;36313]NX3000 je ale o 2-5 tisíc levnější než NX300 , bohužel už se neprodává v setu s teleobjektivem. Za kolik se dá koupit samostatně?[/QUOTE]

Telezoom Samsung 50-200mm se dá sehnat za čtyři tisíce. U Samsungů ty ceny ale dost lítají a průběhem času se mění. Typická cena je nyní 7 tisíc, no já to kupoval za 3750, a to byla normální česká distribuce v normálním obchodě. Za 30mm pancake jsem připlácel jen tisícovku :-)

[QUOTE=Bob008;36313]Milan: Jak se ti ten EOS 1200D zdál v porovnání proti Nikonu D3200 (případně D5100) ? [/QUOTE]

To je těžké. Z hlediska ovládání a rychlosti jednoznačně Canon. Pokud vše funguje tak, jak má, dá se z hlediska kvality obrazu o něco více vytáhnout z Nikonu.

[QUOTE=Bob008;36318]U A58 bych se bál jen toho že polopropustné zrcadlo odkloní asi třetinu světla, takže má horší světelnost... Objektivy používají oba stejné?[/QUOTE]

Ne, SLT-A58 je náhradou zrcadlovek Sony s bajonetem pro tyto zrcadlovky (A-mount). Pasují tedy na to veškeré objektivy, které kdy na A-mount byly, tedy i na staré zrcadlovky Sony nebo Minoltu. Sony NEX a Sony A (bez SLT) používají E-mount, tedy nový systém pro bezzrcátkové fotoaparáty s kratší vzdáleností bajonet-senzor. To znamená, že můžeš nasadit A-mount objektiv na E-tělo, ale potřebuješ k tomu adekvátní redukci. Nelze nasadit E-mount objektiv na A-tělo, protože objektiv je stavěn na kratší vzdálenost a nelze jej napasovat na tělo A-mount, které má vzdálenost bajonet-senzor podstatně větší.

[QUOTE=Bob008;36318]Za kolik se dá k Sony sehnat nějaký základní teleobjektiv (cca 50-200 mm) ?[/QUOTE]

Jak Sony 55-200mm pro A-mount, tak Sony 55-210mm pro E-mount se dají sehnat za 8 tisíc.
IvanGS (128)|21.1.2015 12:03
... a např. stará Minolta Beercan, 70-210/f4 stojí cca 3000,-. Dcera ji má na Sony A58, fotky jsem ještě neviděl ani objektiv nezkoušel na své A77II, ale prý je to výborný objektiv. Já mám Minolta 75-300/f4,5-5,6 Big Beercan, myslím že dobrý a za téměř směšných 2500-3000,-. Teď jsem kupoval Sony 18-135/f3,5-5,6, slušný univerzální objektiv, malý a lehký, zatím jsem udělal jen pár fotek, cena kolem 12000,-. Osobně jako amatér nepovažuji dostupnost objektivů s A-bajonetem za handicap.
metatron123 (166)|21.1.2015 12:22
Napr. 50/1.8 na emonunt (a3000) stoji od 300 eur hore. Minoltu 50/1.7 zozenies do 100 eur.
Bazarovy tele (55-200,70-210, 70-300) za 70-150 eur. Kym na emount za 300. Strata
1/3 EV u a58 nie je vela. A58 ma napr.stabilizaciu v tele fotaku, tym padom vsetky skla mas stabilizovane, dalsia vyhoda.
Komo (840)|21.1.2015 12:55
Sel 50 stojí 250-260.
Bob008 (53)|21.1.2015 13:41
Aha, takže dostupnost objektivů na A58 je tedy výborná.
Rozmýšlím se teď tedy hlavně mezi tím Samxungem NX2000 za 6277,- z Euronicsu a Sony A58, u toho bych ale asi počkal jestli nebude někde v akci/výprodeji. NX3000 je od 8000,- (tomu maďarskému eshopu extreme digital s 6515,- moc nevěřím) a nezdá se mi o moc lepší než NX2000, s vyjímkou stabilizace u setového objektivu a výklopného displeje (ale ten je zase menší a má poloviční rozlišení). Případně ten Nikon D3100 za 7777,- ale to by bylo možná lepší počkat na akci na D3200 kolem 8000,-
IvanGS (128)|21.1.2015 17:56
Bob008 - měl jsem z dostupnosti objektivů strach a možná není dostupných nových objektivů tolik jako na Canon/Nikon, ale záhy jsem zjistil, že starší Minolty jsou za babku a podle mne velmi dobré. Koupil jsem i jednu Tokinu 28-70/2,6-2,8 a jsou i jiné. Osobně bych si být Tebou všechny favority vyzkoušel, já volil Sony A77II (a dcera A58) i kvůli elektronickému hledáčku, prostě mi sedí líp, funguje automatické přepínání mezi hledáčkem a displejem a oba ty monitory zobrazují cca stejné hodnoty, což mi vyhovuje. Ale optický hledáček (D3100...) má zase své příznivce a určitě zase jiné přednosti.
Bob008 (53)|22.1.2015 10:00
Tak momentálně mi jako nejlepší poměr cena/výkon přijde ten Samsung NX2000 s 20-50mm objektivem za 6300,-. Je to prakticky za cenu za jakou se prodává ten objektiv samostatně...
Nebude tak těžký jako zrcadlovka, takže ho můžu vzít s sebou na výlet a na nějaké to občasné amatérské focení na výletech nebo ve městě by to mohlo stačit. Mrzí mě jen trochu že setový objektiv nemá stabilizaci objektivu a není moc širokoúhlý (k NX3000 dodávaný stabilizovaný 16-50 by byl lepší), na to ovládání přes displej si snad zvyknu...
Komo (840)|22.1.2015 12:43
Je mi jedno čo si kúpiš,ale pripadá mi, že nevieš čo chceš. Skús sa zamerať na hlavné veci, ktoré od fotoaparátu -fotenia očakávaš a podľa toho vyberaj. Ak bude výber dobrý, nejaké tie peniaze naviac ti časom prídu malicherné. Aj keď je pravda, že každý máme ten svoj finančný strop.
Milan Šurkala (3381)|22.1.2015 12:46
[QUOTE=Bob008;36333]Tak momentálně mi jako nejlepší poměr cena/výkon přijde ten Samsung NX2000 s 20-50mm objektivem za 6300,-.[/QUOTE]

Co se týče obrazové kvality, tak je výborný. Ten 20-50mm objektiv je naprosto špičkový, opticky takřka nemá chybu, nebál bych se říci, že optikou předčí nejedno pevné sklo (až na tu světelnost). Snímač už tak dobrý není, ale z RAWu se dá přeci jen dostat rozumná kvalita obrazu. Otázkou je, co s tím ovládáním, zda bude vyhovovat (třebas v zimě s rukavicemi s tím teoreticky může být problém, na to nezapomínej).
Bob008 (53)|22.1.2015 14:23
Milan: Myslíš tedy že mi s 20-50mm objektivem nebude chybět stabilizace? Videa moc často nedělám (ale viděl jsem jak se to bez stabilizace klepe, na to mi můj kompakt WB2000 se stabilizací přijde lepší)...a jak moc se stabilizace projeví třeba při běžném focení v místnosti, to nevím. Stativ s sebou asi nebudu pořád tahat (zatím ani žádný nemám). Možný bych si mohl pořídit něco malého jako Joby Gorillapod, ale má to nosnost do 325g, což bude tak tak, nevím jestli to foťák udrží... Je "nutnost" kupovat ještě onen objektiv 30mm f/2.0, když to ohnisko už pokryje seťák 20-50mm (byť s horší světelností), nebo je lepší rozšířit si spektrum zakoupením 50-200mm teleobjektivu? Počítám že odpověď bude něco jako "záleží co chceš fotit" :-)

Komo: To je pravda, že nevím co přesně chci...představuju si něco co bude fotit lépe než můj stávající kompakt Samsung WB2000, půjde pracovat s hloubkou ostrosti a s lepšími výsledky na vyšší ISO, ale neplánuju se fotografování věnovat nějak naplno...spíše to beru jako hračku se kterou si budu moct pohrát a brát to s sebou na výlety, takže do toho ani nechci moc peněz prozatím vrážet, pokud mě to nechytne. Ne že bych musel za každou cenu šetřit, ale mám nejradši to co má nejlepší poměr cena/výkon :-)
Komo (840)|22.1.2015 15:03
Tak to sme na tom podobne. Práca s Ho, lepší ISO výkon, dobrá cena. K tomu som pridal ešte pekne video, aspoň pár cenovo dostupnych objektívov a malé rozmery.
rousini (738)|22.1.2015 15:05
A jak si s tím NX2000 chceš hrát, když to nemá jeden čudl? Tohle bych nechtěl, kdyby to dávalo výsledky jako FF...
Milan Šurkala (3381)|22.1.2015 15:06
1, Stabilizace. Ano i ne. Ona stabilizace není vždy všemocná, ale obecně u všech výrobců alespoň ty 2 EV většinou nabídne (4krát delší čas), což není k zahození. Na druhou stranu stabilizace u 16-50mm objektivu patří spíše k těm slabším, takže to není nic, co by v praxi nějak dramaticky pomáhalo a přineslo výrazně lepší focení. V místnosti stejně potřebuješ dostatečně krátké časy, aby se ti nerozmazali lidé, a to jsou takové časy, kdy se stabilizace stejně neprojeví a většinou se to dá udržet v ruce (1/30 s a kratší).

2, Malý Gorillapod s NX2000 bude už dle mého názoru poněkud moc, to je fakt maličké.

3, Nutnost kupovat 30/2,0 samozřejmě není, ale sám píšeš, že si chceš hrát s hloubkou ostrosti a ono ty základní seťáky 16-50, 18-55, 20-50 se světelnost F3,5-5,6 i na APS-C čipu zas až tak moc nemažou. Ten pancake, to je hned jiná káva a ani on není úplně bokeh monster. Na druhou stranu, 30/2,0 objektiv ti opravdu nabídne jen na jednom ohnisku lepší světelnost a menší hloubku ostrosti. A je otázkou, zda to za ty peníze stojí.

4, S teleobjektivem bych byl opatrný, ten od Samsungu je pěkně těžký (i když opticky zase docela solidní) a na těle typu NX2000 bez hledáčku to nebude úplně ideální držení. Na ten telezoom bych koupil raději hledáčkovou variantu NX, ale to jsou úplně jiné peníze. Na bezhledáčkové CSC bych telezoom nedával, to mi nepřijde jako dobrý nápad. Takový fotoaparát má smysl tak do 120-140mm přepočtených ohnisek, s pancaky a malými zoomy, ale házet na to takového obra...
Bob008 (53)|22.1.2015 15:40
rousini: jak to myslíš s tím jedním čudlem? Přes dotykový displej se dá nastavit všechno a ještě to má i-Function na objektivu kterým základní parametry expozice nastavíš i bez displeje...Něco může být přes dotykáč nastavovat otrava, ale jiné věci (na které by nebylo přímo fyzické tlačítko) lovit na nedotykovém displeji v menu přes šipky nahoru/dolů/enter by bylo dost zdlouhavější...

Milan: Aha, kdy je tedy stabilizace užitečná nejvíce? Při focení teleobjektivem, na makro, nebo venkovní focení v šeru?
Malý stativ...co takovýhle MadMan? U toho udávají zatížení 3kg.. [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Myslíš že teleobjektiv bude na tenhle foťák už moc? Představil bych si že by se to drželo jako brokovnice (levou rukou objektiv a pravou mačkat spoušť), ideálně ale asi na stativu..Je tam k něčemu potřeba ten hledáček? Do 120-140mm přepočtených ohnisek bych se asi žádným jiným cenově dostupným objektivem nedostal než tímto telezoomem...
Dan7 (411)|22.1.2015 15:52
Stabilizace se hodně hodí při focení statických scén za horšího osvětlení. Výborná je u telezoomů z důvodu ohniska. Osobně ji mám i na širokoúhlém objektivu (Canon EF 16-35mm f/4,0 L is Usm‎) a jsem rád. Fotím i tmavé interiéry památek a tam nemůžu použít stativ.
rousini (738)|22.1.2015 15:57
Bob008: ono si to chce hlavně vyzkoušet. A hlavně nezkoušet nic co má čudlíky...

Vážně, prostě když máš jeden čudl na korekci expozice, druhý na posouvání ostřícího bodu, třetím a čtvrtým řešíš EV, pátým AEL/AFL + další čudly, tak ti tohle přijde jako z hračkářství. Prostě je hrozný rozdíl vzít za ovladač na kterým je určitá veličina nebo někde klepat po dotykáči.
Čím míň peněz máš na utrácení, tím pečlivěji vybírej, protože na druhý pokus nezbude. Neřeš něco v akci za 6300 nebo v jiné akci za 6800. Řekni si co chceš a na to našetři. Tyhle rozdíly pětistovek tě naženou do pasti. A protože nechceš investovat moc, tak bych koukal po bazarech a vzal něco se zbytkovou zárukou a osobním převzetím. Za desítku to furt nebude festival, ale dá se nakoupit věc v pořizovací hodnotě kolem 17000Kč. Tahle dotyková blbost má jedinou kladnou vlastnost, že se vyrábí i v růžové...
Milan Šurkala (3381)|22.1.2015 15:58
Stabilizace je užitečná tehdy, když chceš ostrou scénu, případně ti nevadí pohybové rozmazání objektů, ale ne scény. Tedy interiér bez lidí, architektura za špatného světla, pohybově rozmazaná auta při statické scéně (např. červené čáry světel aut za horšího světla/v noci, kdy je ale pozadí statické) a podobně. Stabilizace ale nemůže zajistit ostrost pohybujícího se objektu. To znamená, že pokud bude někdo mluvit a chceš ho vyfotit, tak ti ani sebelepší stabilizace nepomůže, protože ty potřebuješ krátký čas na zmražení jeho pohybu. Stabilizace zmražuje pohyb fotoaparátu, ale nemůže nic udělat s tím, co se děje mimo fotoaparát na scéně. To zvládá leda tak tzv. "digitální stabilizace", což je navýšení ISO citlivosti, a tedy zkrácení expozičního času. Jednoduše, pokud fotíš v interiéru a máš tam lidi, pod takových 1/30-1/40 sekundy nemůžeš jít, jinak budou lidi rozmazaní tím, že se hýbou. Takže pokud bys fotil třeba při 1/10 sekundy, tak budeš mít rozmazané lidí (protože se hýbou), ale budeš mít rozmazané i okolí (protože se hýbeš ty s fotoaparátem a rozmažeš si to). Stabilizace ti dovolí odstranit tvůj pohyb, tedy pohyb fotoaparátu (pevné okolí vyfocené na fotce bude ostré), ale nic neprovede s hýbajícími se lidmi, které snímáš. No a tu 1/30-1/40 sekundy, kterou potřebuješ pro přijatelnou (nikoli nějak zvlášť dobrou) ostrost lidí, už vyfotíš i z ruky bez stabilizace (tzn. budeš mít i ostré okolí). Čím více budeš zoomovat, tím kratší čas budeš potřebovat, a to nejen pro stabilizaci fotoaparátu jako takového, ale také pro stabilizaci těch lidí (když máš větší detail člověka, stačí jeho menší pohyb, aby došlo k rozmazání).

K telezoomu. Ano, to se samozřejmě drží jako oběma rukama bez i s hledáčkem. Jenže s tím hledáčkem je to mnohem příjemnější. Představ si, že bys byl sniper (bez vnější opory o nějaký objekt). S bezhledáčkovým CSC bys fotil jako sniper od ruky a s hledáčkovým CSC tak, že se podíváš do hledáčku. Asi si umíš představit, jak dobře a přesně budeš v konkrétních případech střílet. Zatímco u malé pistolky se na pár metrů dokážeš trefit poměrně přesně ať střílíš od pasu nebo si to krásně vyměříš přes zaměřovač, při snímání na velkou vzdálenost/s dlouhými ohniskovými vzdálenostmi už to tak jednoduché nebude stejně jako sniper trefí velké kulové, když se pořádně nekoukne, kam vlastně stříli a nedá tak zbrani další stabilizační bod. Samozřejmě, fotit se dá bez hledáčku i s mnohem většími ohniskovými vzdálenostmi, ale není to příjemné (alespoň mně to vadí). Proto říkám, že bezhledáčkové CSC se více hodí s krátkými objektivy, širokoúhlými, pancaky a podobnými.
Bob008 (53)|22.1.2015 17:24
rousini: no záleží jak se na to díváš...Pro člověka zvyklého používat vyšší modely zrcadlovek s množstvím tlačítek a páček to určitě bude nepraktické, ale když je někdo zvyklý na kompakt nebo mobil tak to není tak nepřekonatelný problém a v určitých situacích to může být i lepší než hledat něco v menu na nedotykovém displeji. Tyhle entry-level foťáky většinou tlačítek moc nemají tak je tam do menu třeba chodit často...
A jestli kupovat bazarovou věc za 10 tisíc, nevím...do toho se mi moc nechce, ale určitě tam vidím ty benefity, jestli zjistím že mě focení s takovým foťákem baví, tak se k tomu třeba dopracuju.
Jinak já tu neřeším pětistovku ale spíše 6300 (NX2000) vs 8000-9500 (za NX3000 nebo A58)...vše má svě pro a proti :-)
rousini (738)|22.1.2015 19:41
No ty čudlíky jsou tam od toho, že do menu nechodíš... Bazaru bych se nebál. Minimální rozumné tělo je Nikon D5100 nebo lepší tělo Pentax K-50 (stejný snímač). S malým budgetem na bezzrcadlovky zapomeň je to dražší řešení a za pár peněz koupíš jen totálně osekané tělo, které tě začne brzo iritovat. U zrcadlovky máš tu výhodu, že nemusíš připlácet za hledáček.
Nebo bazarový Panasonic G5(6), Fuji X-A1(M1) to jsou těla a ne ten vejblitek.
metatron123 (166)|22.1.2015 20:02
Musim suhlasit s tym co pise rousini...
IvanGS (128)|22.1.2015 20:26
Co se vrátit "ke kořenům"? Kouknul jsem na úplně první příspěvek a autor vlákna chce zrcadlovku a mj. píše, že už má nějakou dobu pokročilý kompakt, co umí režimy PASM. Chce se tedy asi někam posunout. Posune ho někam fotograficky NX2000? I lowendová zrcadlovka myslím ano, u NX to neumím posoudit.
Bob008 (53)|23.1.2015 10:16
Dobře, ještě to tedy uvážím...Na bezzrcadlovce se mi líbilo že váží asi polovinu než zrcadlovka, která by mohla dopadnout tak že by mi ležela doma protože je těžká a dle toho co jsem vyčetl (a co říká Milan) se dají s bezzrcadlovkou dělat srovnatelné fotky jako se zrcadlovkou...a navíc má ten Samsung docela pěkné hi-tech featury, které jako ajťák ocením - hlavně nabíjení přes microUSB, takže můžu využít svojí externí nabíječku s baterií, wifi a NFC (bez toho bych se obešel ale občas se to hodit může - na přenos fotek do mobilu nebo z mobilu udělám hotspot a můžu foťákem na internet), microSD kartu taky nevidím jako nevýhodu (až na nižší rychlost zápisu), velký dotykový displej na kterém můžu fotky zpětně prohlížet a nepovedené promazávat.
Milan Šurkala (3381)|23.1.2015 13:29
[QUOTE=Bob008;36353]microSD kartu taky nevidím jako nevýhodu (až na nižší rychlost zápisu)[/QUOTE]

To není úplně pravda. Dnes lze sehnat i microSDHC karty, které mají rychlost zápisu přes 80 MB/s. Ta bezzrcadlovka je menší právě s těmi ohniskově kratšími objektivy (širokoúhlými a běžnými objektivy do nějakých 100mm přepočtených a ani zde to není pravidlo, viz Samsung 16-50mm F2-2,8). Pokud na ni ale začneš rvát teleobjektivy, bude velká plus minus stejně. Tam se už ztrácí výhoda kratší vzdálenosti bajonet-senzor a třeba Samsung má snad největší telezoom kategorie 50-200mm. Výhoda těch bezzrcátkových fotoaparátů CSC je právě v tom, že na ně můžeš snadno sehnat několik pancaků nebo malých objektivů s kratšími ohnisk. Takže na Samsunga seženeš 20-50mm, třeba 45/1,8, do široka 16/2,4 nebo 12-24mm a jsi vysmátý (ale bez teleobjektivu a trochu chudším bankovním účtem :-)). Celé to bude vážit jen něco přes půl kila. Ostatně i hledáčkové CSC mohou být příjemně menší. Do brašny, do které narvu akorát tak low-endovou APS-C DSLR s 18-55mm objektivem, mohu narvat APS-C NX11 + 18-55mm + 30/2 pancake a ještě ten obrovský 50-200mm telezoom. Je to sice trochu tetris, ale jde to. Nabíjení přes USB má výhody i nevýhody. Výhodou je to, že když jsem byl teď na Islandu, nabíjel jsem si foťák (kompakt Sony) v autě nabíječkou na mobil. Nevýhoda je v případě, že chceš normální nabíječku. Tu si musíš dokoupit zvlášť a zrovna u Samsungu se tyhle věci dokupují dost blbě (já ztratil origo krytku a nedá se to sehnat ani na eBay, natož u nás - takže jsem koupil neorigo za 20 korun a rovnou dvě).
Dan7 (411)|23.1.2015 16:26
Canon taky dělá malé objektivy pro zrcadlovky a i dva pancake - 40mm f/2.8 a 24mm f/2.8 (pouze pro APS-C). Ten 40mm používám na full-frame, když potřebuji lehčí a přenosný foťák.
Samsung ti jako značku taky můžu doporučit, protože jsem začínal fotit na bezzrcadlovce Samsungu NX11 a nedám na něj dopustit. Zatím možná mé některé nejlepší fotky vznikly na Samsungu. Ono pořád musím tady v diskuzích opakovat, že na foťáku zase tolik nezáleží. V případě nákupu Samsungu můžu doporučit jako Milan ten pancake 30mm f/2, který je výborný a člověk se s ním taky hodně naučí. Kdo má nějaký Samsung NX. Podobně musím chválit i pancake Canonu. Sice proti Samsungu horší světelnost, ale jinak super a v některých ohledech lepší než Samsung NX (zpracování, kvalita, cena, ostrá clona od 2.8).
Jenom si nejsem jistý výběrem toho Samsungu NX2000. Z vlastních zkušeností vím, že víc "čudlíků" je pro focení lepší. To ovládání by si chtělo vyzkoušet, aby to nebylo krkolomné. Tlačítka Samsungu na objektivu "iFn" mně třeba vůbec nesedla. Osobně bych šel v případě vážného focení radši do série, kde je třeba Samsung NX30. Ale to už je nad 10000 Kč.
Dan7 (411)|23.1.2015 16:43
[QUOTE=IvanGS;36349]Co se vrátit "ke kořenům"? Kouknul jsem na úplně první příspěvek a autor vlákna chce zrcadlovku a mj. píše, že už má nějakou dobu pokročilý kompakt, co umí režimy PASM. Chce se tedy asi někam posunout. Posune ho někam fotograficky NX2000? I lowendová zrcadlovka myslím ano, u NX to neumím posoudit.[/QUOTE]

Dobrý postřeh. Ten NX2000 si umím představit spíš jako druhý lehký foťák do rodiny k nějaké DSLR nebo pokročilejšímu modelu Samsungu (NX1, NX30). Proti pokročilejšímu kompaktu to ovládání ... nevím. Na videu to sice vypadá dobře, ale podle komentářů to ovládání na dotykovém display není tak plynulé jako v reklamě :) Focení na manuál bude drbačka.
Bob008 (53)|23.1.2015 17:32
Když se tak dívám co se prodává z druhé ruky, jaký je rozdíl mezi Samsungy NX200, NX1000 a NX2000, když pominu dotykové ovládání NX2000? Myslel jsem že nejlepší bude NX200 (nejvyšší model) ale teď koukám že nejlepší z těch tří může být NX2000 (je nejnovější a některé věci má společné s NX300, jako procesor DRIMe IV). Ještě NX20 by nemusela být zlá kvůli hledáčku..
Bob008 (53)|24.1.2015 11:00
A jak si vede Olympus E-PM2 ve srovnání s tím NX2000? Je menší čip hodně znát na hloubce ostrosti a dynamickém rozsahu?
Komo (840)|24.1.2015 11:28
Čipy si porovnaj na Dxomark.com.
Ale epm 2 ho má výborný. Ak nasadíš 45/1,8 vyhráš sa aj s HO. A sú v systéme aj iné objektívy na to vhodné.
Bob008 (53)|24.1.2015 12:20
Ten 45/1.8 bude ale asi o dost dražší než Samsungův 30/2, možná i více než samotný epm 2,ne? navíc už to docela dost zvětšuje..
Komo (840)|24.1.2015 15:46
http://www.fotozona.sk/calc/ Pouzi google. Na vselijake vypocty HO atd je vyborna tato kalkulacka.