Nejkvalitnější makro - makrokroužky, předsádky, nebo redukce pro nasazení objektivu "naopak"?
Dobrý den,
prosím o radu, jak vytřískat maximum na makro s použitím setového objektivu 18-105 mm (možnost manuálního ostření) pro Nikon D7000. Která z výše uvedených možností vede k nejpěknějším/nejvěrnějším makrosnímkům "živé přírody" s rozumnými časovými nároky?
Děkuji.
prosím o radu, jak vytřískat maximum na makro s použitím setového objektivu 18-105 mm (možnost manuálního ostření) pro Nikon D7000. Která z výše uvedených možností vede k nejpěknějším/nejvěrnějším makrosnímkům "živé přírody" s rozumnými časovými nároky?
Děkuji.
kdysi jsem zkoušel čočky,ale to nedopadlo dobře,nešlo mi to,makrokroužky,onich jsem jen četl,viděl nějaké fotky,to by možná šlo.k dosažení maxima je nejlepší si pořídit makroobjektiv(pevné sklo) + světlo nebo blesk,to jednoznačně,ještě existuje jedna varianta,fotit obráceným objektivem,to jsem zkoušel a jde to.na pořízení pěkných snímků potřebuješ dále,stativ,makrosáňky a samozřejmě světlo.tož asi tak
Když jsem měl zrcadlovku tak samozřejmě makrokroužky (tehdy se tomu říkalo "mezikroužky") a byly jak pro kinofilmové tak pro 6x6 cm. Problém byl vždy s osvětlením, pomáhal blesk na ramínku. Dnes je to pohoda, mám kruhové světlo Aputure - Amaran, nasadí se na objektiv (na filtrový závit) a lze jej použít jako blesk pro focení a po přepnutí na trvalé svícení pro natáčení videa. A hlavně, nestíní ti objektiv!
Předsádkové čočky (kdysi na kinofilmový Kiev) nejsou moc dobré, nikdy to za moc nestálo, zhoršuje to kvalitu objektivu.
Předsádkové čočky (kdysi na kinofilmový Kiev) nejsou moc dobré, nikdy to za moc nestálo, zhoršuje to kvalitu objektivu.
Za prvé by bylo dobré si určit, co za makro považuji. Některým stačí zvětšení 1:1 a jsou happy - pak je nejlepší uvažovat o dedikovaném makro objektivu, který jako bonus může sloužit i jako dobré portrétní sklo. Kvalita pevných skel je skoro vždy lepší jak těch zoomových, takže toto řešení považuji z kvalitativního hlediska za nejlepší. S koupí takového objektivu ale asi nepočítáte. Na druhém místě, co se týká kvality, je použití makrokroužků/mezikroužků - dostanete se blíže k objektu, ale na 1:1 to nemá. Toto řešení je nicméně velmi levné a kvalita objektivu nebude negativně ovlivněna optickou předsádkou. je dobré koupit takové mezikroužky, které umožňují přenos clony - [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] . Nejhůře Vás vyjde použití optické předsádky - je to v podstatě lupa. Kvalita jde rapidně dolů a moc velké přiblížení s ní stejně nedosáhnete. Jako poslední řešení jsem si nechal takové, kdy dosáhnete makra při zvětšení větším jak 1:1. Můžete se tak dostat až na 25:1 kde již můžete začít portrétovat mravence :) Toto řešení předpokládá použití reverzně nasazeného objektivu, přičemž čím je ohnisková vzdálenost kratší, tím roste zvětšení. Je zde ale jedno úskalí, tím je hloubka ostrosti. Při opravdu velkém zvětšení se pohybujete v milimetrech a setinách milimetru. Při reverzně nasazeném objektivu navíc přijdete o možnost ostření - ostříte již pouze s pomocí oddálení/přiblížení se fotoaparátu. Proto je dobré využít makro sáněk. Toto funguje jen u statických objektů - jakmile budete chtít fotit něco venku, tak sebemenší vánek vám rozpohybuje cokoliv. Druhou možností (mou oblíbenou) je pořádně objektiv přiclonit a s pomocí blesku umístěného mimo tělo fotoaparátu, si fotografovaný objekt nasvítit - pak již nemáte problém fotit i se clonou na hodnotě 16 či 22, hloubka ostrosti vzroste natolik, že se již nemusíte obávat neostrosti a pomalé časy vám díky blesku vůbec nevadí. Váš problém ale v případě objektivu 18-105 (ale i jiných moderních objektivů) bude jak vůbec s reverzně připojeným objektivem přiclonit. Jednou z možností je koupit specializovaný reverzní adaptér, podobný tomu jako je v odkazu: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] . Druhou možností je obejít bazary s fototechnikou a koupit manuální objektiv (třeba staré objektivy s M42 závitem), který umožňuje nastavení clony. Pak vám stačí obyčejný levný reverzní kroužek s požadovanou velikostí závitu.
Makro sklo je dobré na to, že má ploché "pole ostrosti", narozdíl od kulového, standartních objektivů. Není pak problém ani kombinovat makro sklo a mezikroužky. Je to skoro to samé, no hlavně to funguje. Na takovéhle makro je potřeba dodávat externě hodně světla, a to není sranda. Objektiv pak tomu světlu často cloní, popřípadě se musí koupit/udělat vhodné "makro světlo".
Dostat se přes 1:1 se samotnými mezikroužky na 50mm objektivu není vůbec těžké. Stačí na to jedna sada mezikroužků, vpodstatě cokoli nad 50mm. Jak už ale Vierzbowski napsal, hloubka ostrosti jde ne do milimetrů, ale do desetin (a že jich není moc).
Dostat se přes 1:1 se samotnými mezikroužky na 50mm objektivu není vůbec těžké. Stačí na to jedna sada mezikroužků, vpodstatě cokoli nad 50mm. Jak už ale Vierzbowski napsal, hloubka ostrosti jde ne do milimetrů, ale do desetin (a že jich není moc).
[QUOTE=Vierzbowski007;40544]Nejhůře Vás vyjde použití optické předsádky - je to v podstatě lupa. Kvalita jde rapidně dolů a moc velké přiblížení s ní stejně nedosáhnete.[/QUOTE]
S tím bych rozhodně nesouhlasil. Záleží na objektivu a předsádce, nedá se to paušalizovat. Předsádka hodně přidá u teleobjektivů, naopak moc nepomáhá u širokoúhlých. Makro kroužky naopak přidávají hodně u širokoúhlých objektivů. U teleobjektivů je účinek velmi málo znatelný. A toto vše souvisí s typem předsádky a typem objektivu. Z mého pozorování jsem zjistil, že levné čínské předsádky (+1/+2/+4/+10D) se kupodivu dají použít na pevných objektivech a základních 18-55mm zoomech, ale platí to jen o +1D a +2D verze. +4D už vykazuje místy viditelnou aberaci (použitelné jen na pevných objektivech) a +10D se nedá použít téměř nikde (jen na některých pevných objektivech). Na ultrazoom objektivech jako je 18-200mm a podobně se obvykle nedá použít nic z těchto předsádek, ani +1D.
[ATTACH=CONFIG]1773[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1774[/ATTACH]
Toto jen tak pro zajímavost Samsung NX 30mm bez předsádky a tentýž objektiv se superlevnou hloupou čínskou předsádkou +10D (lupa).
Když si člověk pořídí kvalitní makro předsádku jako je Raynox DCR-150, velmi dobře to použije na kompaktech ultrazoomech, pevných objektivech, základních setových objektivech a naprostá pecka je to na telezoomech (místy bývá problematické na vyměnitelných ultrazoom objektivech). Strčit to na 55-200mm a podobné, to je pohádka.
[ATTACH=CONFIG]1769[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1770[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1771[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1772[/ATTACH]
Toto jsou např. snímky ze Samsungu 50-200mm s Raynoxem DCR-150. Dá se s tím dosáhnout velmi pěkného zvětšení při velmi pěkné optické kvalitě. Smůlou Nikonu 18-105mm je to, že je to jeden z velmi mála objektivů na trhu, se kterým ten Raynox nefunguje (přílišná vinětace). Raynox má sice i jiné předsádky, ale za 4 litry, což je prostě moc.
[ATTACH=CONFIG]1775[/ATTACH]
A tohle jen tak pro zajímavost běžný ultrazoom Panasonic FZ300 + DCR-150. Na Coolpixu P900 to dosahuje 8× přepočtené zvětšení (vyfotí objekt zhruba 4x3mm)
S tím bych rozhodně nesouhlasil. Záleží na objektivu a předsádce, nedá se to paušalizovat. Předsádka hodně přidá u teleobjektivů, naopak moc nepomáhá u širokoúhlých. Makro kroužky naopak přidávají hodně u širokoúhlých objektivů. U teleobjektivů je účinek velmi málo znatelný. A toto vše souvisí s typem předsádky a typem objektivu. Z mého pozorování jsem zjistil, že levné čínské předsádky (+1/+2/+4/+10D) se kupodivu dají použít na pevných objektivech a základních 18-55mm zoomech, ale platí to jen o +1D a +2D verze. +4D už vykazuje místy viditelnou aberaci (použitelné jen na pevných objektivech) a +10D se nedá použít téměř nikde (jen na některých pevných objektivech). Na ultrazoom objektivech jako je 18-200mm a podobně se obvykle nedá použít nic z těchto předsádek, ani +1D.
[ATTACH=CONFIG]1773[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1774[/ATTACH]
Toto jen tak pro zajímavost Samsung NX 30mm bez předsádky a tentýž objektiv se superlevnou hloupou čínskou předsádkou +10D (lupa).
Když si člověk pořídí kvalitní makro předsádku jako je Raynox DCR-150, velmi dobře to použije na kompaktech ultrazoomech, pevných objektivech, základních setových objektivech a naprostá pecka je to na telezoomech (místy bývá problematické na vyměnitelných ultrazoom objektivech). Strčit to na 55-200mm a podobné, to je pohádka.
[ATTACH=CONFIG]1769[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1770[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1771[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1772[/ATTACH]
Toto jsou např. snímky ze Samsungu 50-200mm s Raynoxem DCR-150. Dá se s tím dosáhnout velmi pěkného zvětšení při velmi pěkné optické kvalitě. Smůlou Nikonu 18-105mm je to, že je to jeden z velmi mála objektivů na trhu, se kterým ten Raynox nefunguje (přílišná vinětace). Raynox má sice i jiné předsádky, ale za 4 litry, což je prostě moc.
[ATTACH=CONFIG]1775[/ATTACH]
A tohle jen tak pro zajímavost běžný ultrazoom Panasonic FZ300 + DCR-150. Na Coolpixu P900 to dosahuje 8× přepočtené zvětšení (vyfotí objekt zhruba 4x3mm)