Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Generace II aneb inkoust podle regionů

1.9.2004, Petr Svoboda, článek
Už to nejsou jen výrobci DVD a velké filmové společnosti, kterým vadí různé ceny v různých částech světa v kombinaci s volným pohybem osob a zboží. Právě v těchto dnech se svou regionalizací produktů začíná u spotřebního materiálu také společnost HP. Doufejme, že ji ostatní výrobci nebudou následovat.
Znáte to z přehrávačů DVD: po zakoupení přístroje musíte do určité chvíle zadat region, ve kterém se nacházíte, někdy máte možnost tento údaj ještě jednou až třikrát změnit. Pak už ale můžete přehrávat jenom ta média, která jsou určena pro váš trh. Žádné výhodné nakupování na dovolené na jiném kontinentu nepřipadá v úvahu. Stejná situace v bledě modré barvě (nebo v HP tmavomodré) teď nastane i u inkoustů do tiskáren jednoho z největších výrobců, společnosti HP. Oficiálně je regionalizace začátkem strategie, která umožní lepší přizpůsobivost produktů v daném regionu a vyšší stabilitu cen. Není ale žádným tajemstvím, že divize HP, která má na starosti spotřební materiál je až pohádkově zisková, a hodlá své zisky i nadále udržet – tento důvod je sice nadmíru prozaický, o to ale pravděpodobnější.


Pohled na globus


Stratégové z HP rozdělili svět na čtyři regiony. Prvním je oblast Americko-Asijsko-Pacifická (prosím, nezaměňovat s pacifismem), druhá je zvětšená a zároveň okleštěná Evropa, dále tu máme tajemný kontinent s označením CISMEA + Japonsko a nakonec Čínu s Indií. Každý region má svou vlastní cenovou politiku, ale také vlastní značení tiskových zásobníků i samotných tiskáren. Záměna tedy není možná.



Ještě k pojmu CISMEA: CIS značí Společenství nezávislých států, do kterého v podání HP nepatří Moldávie, ME znamená Střední východ a A je symbol pro Afriku.




Značení


Jelikož se náš domov nachází v regionu Evropa+, budeme se nadále věnovat této oblasti. Dosud jsme byli zvyklí na dvojciferné značení inkoustových zásobníků, a tato čísla nemusíme zapomenout – nadále zůstávají v platnosti. Jen místo dvou číslic budou tři, ta první bude symbolizovat právě region a v našem případě jí bude trojka.

Lišit se budou také označení modelů tiskáren. Tady to designéři od HP nějak nevychytali, takže jestliže máme u zásobníků předřazenu trojku, u tiskáren končíme nulou. Takže tiskárna HP DeskJet 5640 je určena pro prodej v Evropě, stejná tiskárna s označením HP DeskJet 5643 se bude prodávat v regionu CISMEA.




Kdy se dočkáme?


Odpověď na otázku v nadpisu zní ihned. Pochopitelně se ještě doprodávají staré inkoustové zásobníky, všechny nové (poznáte je podle nového designu společného pro veškerý spotřební matriál HP) nesou označení Gen II a jsou již plně regionalizovány. Informace o regionu je „natvrdo“ obsažena v tiskové hlavě i tiskárně (ukládá se údajně přepalováním odporů), takže systém nepůjde ošidit. HP nový systém spustila potichoučku bez většího humbuku – a není divu. Koncový zákazník si novinky vůbec nemusí povšimnout, tak proč by měl něco vědět!


Pravidla neplatí pro všechny


Podle našich informací budou k dispozici i tzv. „region free“ tiskárny. Ty se budou nabízet globálním společnostem, jež podnikají v celém světě a novinka by jim mohla přinést řadu starostí. Na pulty prodejen pro koncové zákazníky se tyto tiskárny nedostanou, přesto se dá předpokládat, že se s nimi bude kupčit pod rukou a budou i o poznání dražší.


Co na to konkurence


Je těžké předpovědět, jaké kroky podnikne konkurence – zda bude HP následovat nebo ne. Nedovedu si ale představit, že by například Canon pomocí podobného opatření ostřihl všechny alternativní prodejce inkoustů od výnosného obchodu. Je pravdou, že HP žádné další prodejce tiskových náplní nepřipustil už dávno a jedinou cestou pro šetřivé uživatele bylo opětovné plnění. Určitě se nedá předpokládat, že by uživatelé s touto činností v budoucnu přestali, a to ani po reklamních kampaních s „vybuchujícími“ tiskárnami, do kterých HP vložila jistě nemalé prostředky.