Karta bude stačit v pohodě na fotky, na video taky, ale počítej s tím, že ji poměrně rychle zaplníš, z 60D je cca 4 minutové full HD video hned na 1,3GB, protože jde o poměrně velký a ne zrovna šikovný formát MOV. Takže pokud budeš někde, kde budeš potřebovat točit víc záběrů a ještě k tomu fotit do RAWu (jeden RAW v nejvyšší kvalitě je soubor o velikosti ke 30MB) tak kapacita karty mizí dost rychle. Zvlášť problém na cestách, jinak na jednodenním focení nevidím problém. Osobně jsem měl jednu 16GB kartu k foťáku a pak jsem si koupil SanDisk 32GB se zápisem 45MB/s a jsem s ní naprosto spokojený, a časem koupím možná ještě jednu - nemám takovou spotřebu místa, protože víc fotím a video moc nepoužívám. Ceny těhle karet jsou v porovnání s cenou celého vybavení legrační.
Typy baterií, které 60D používá právě nesnáší hluboké vybití, takže určitě ne úplně vybít a pak dobít - maximálně při prvním nabíjení, aby se ustálila kapacita. Jinak ta baterie vydrží opravdu dlouho, byl jsem tím naprosto uchvácený, když jsem si 60D koupil, protože celý víkend jsem fotil v přírodě, sice bez blesku, ale neustálé zapínání/vypínání a kontrola na displeji a zmizela mi z baterie jedna čárka. Tyhle baterie lze dobíjet vždy, když je k dispozici nabíječka a síť, obvykle jak klesne kapacita pod polovinu, tak dobíjím, abych měl jistotu.
a s tím mazáním karty - je to trochu zavádějící, na kartách se vzhledem k jejich principu nic nefragmentuje. Rychlost ukládání by měla být konstantní bez ohledu na zaplněnost karty. Nemá žádný smysl fotky stáhnout, smazat a kartu formátovat, úplně stačí je stáhnout a kartu naformátovat. Pokud to není příliš mnoho fotek, nechávám si na kartě stále poslední foto session jako určitou zálohu. Extrémně zaplněná karta je spíš problém při prohlížení fotek, to už je hodně znát.
Typy baterií, které 60D používá právě nesnáší hluboké vybití, takže určitě ne úplně vybít a pak dobít - maximálně při prvním nabíjení, aby se ustálila kapacita. Jinak ta baterie vydrží opravdu dlouho, byl jsem tím naprosto uchvácený, když jsem si 60D koupil, protože celý víkend jsem fotil v přírodě, sice bez blesku, ale neustálé zapínání/vypínání a kontrola na displeji a zmizela mi z baterie jedna čárka. Tyhle baterie lze dobíjet vždy, když je k dispozici nabíječka a síť, obvykle jak klesne kapacita pod polovinu, tak dobíjím, abych měl jistotu.
a s tím mazáním karty - je to trochu zavádějící, na kartách se vzhledem k jejich principu nic nefragmentuje. Rychlost ukládání by měla být konstantní bez ohledu na zaplněnost karty. Nemá žádný smysl fotky stáhnout, smazat a kartu formátovat, úplně stačí je stáhnout a kartu naformátovat. Pokud to není příliš mnoho fotek, nechávám si na kartě stále poslední foto session jako určitou zálohu. Extrémně zaplněná karta je spíš problém při prohlížení fotek, to už je hodně znát.
Odpovědět0 0
Jasně, G3 v rámci toho celého systému vychází stejně draho, jako lowend zrcadlovky. Smysluplné objektivy jsou drahé. Takže prozatím jsem nejvíc naklonění FZ150, musím to koupit zítra, takže bohužel nemohu čekat, až FZ200 klesne, sakra že s tím nepřišli trochu dřív... :)
Odpovědět0 0
No, problém je v tom, že FZ200 je poněkud mimo cenou, kterou Panasonic nasadil celkem dost vysoko.
Odpovědět0 0
Promiňte, vím, že míchám jablka a hrušky (a to opravdu hodně) ale stojím před dilematem. FZ 150 se mi líbí jako pohotový univerzální přístroj, naproti tomu G3 mi přijde "kreativnější" i s lepším výstupem. U G3 mi vadí ten zmršený grip, u kterého si nejsem jistý, jestli nezačne časem opravdu vadit, taky se mi moc nezdá cena objektivů od Panasonicu, z nichž některé jsou opravdu nesmyslně drahé. Také seťák není kdo ví co, a postupná investice do dalšího objektivu je skoro nutnost. Naopak se mi líbí velký detail hledáčku, což je jeden z klíčových požadavků, aby byl použitelný. U FZ 150 si tím moc jistý nejsem. Oba aparáty jsou od sebe vzdálené nějaké tři tisícovky a tak opravdu váhám, jestli vsadit na ultrazoom nebo spíš na celý systém Gx. Hledám něco, co přežije víc, než dva roky, G3 mi přijde životaschopnější a bližší lidem, kteří nejsou úplní začátečníci a mají určité zkušenosti ze zrcadlovek. Za každou radu díky.
Odpovědět0 0
Díky za obsáhlou odpověď, něco takového jsem potřeboval, zkoušel jsem už různá fóra, ale např. na grafika.cz je jen nepřehledná diskuse plná hádek, kde nelze dohledat nic, co by člověku reálně pomohlo. V oblasti zrcadlovek a APS-C jsem skutečně začínající, ale s předchozím aparátem jsem nafotil spousty fotek po dobu asi sedmi let aktivního používání, v různých prostředích. Díky tomu jsem si vyzkoušel co mi chybí a co bych přibližně chtěl v dalším levelu mít. Nechtěl jsem kupovat levné zrcadlovky z tisícovkových a stovkových řad, ani ultrazoomy. Proto jsem se díval po nižší střední nebo střední třídě, případně po ML aparátech. Také mi šlo o kvalitní velmi širokoúhlé objektivy s korekcí optického zkreslení, což je záležitost jedině výměnných objektivů. Co se týká fotografie - chtěl jsem přístroj, který umožňuje kreativní focení. Jsem grafik a tak vnímám fotku spíš graficky, tedy přes kompozici. Proto bych tolik nefotil určitě sport, reportáž nebo portréty, ale daleko víc preferuji různé zajímavé dynamické úhly, širokoúhlé snímky, krajiny, různé detaily atd. prostě cokoliv, co nějakým způsobem posouvá snímek spíš ke grafice s tím, aby byla stále zachována rozumná schopnost obyčejné dokumentární fotografie. Všechny vaše připomínky beru, máte pravdu v tom, že je třeba se nad tím vším zamyslet, právě proto jsem se zeptal tímhle způsobem.
Odpovědět0 0
Díky moc za tvůj pohled, podobně jako od Milana mne nasměroval dál, což jsem přesně potřeboval, abych mohl zhodnotit další možnosti a přemýšlet o nich. Ta K-5tka vypadá zatím na letmý pohled opravdu zajímavě, ale přiznám se, že o sklech pro Pentax vůbec nic nevím a musím se podívat po jejich nabídce, co by mi vyhovovalo a druhak mi chybí ten displej, vím, že je to možná až moc chorobné lpění na čem takovém, ale s F717 jsem se svého času vyblnul a hrozně mě to bavilo, protože bylo možné fotit skutečně od země, případně od vodní hladiny atd... A pokud je prostě elektronika v případě NEX nebo K-5 lepší než u 60D, tak to stojí za zvážení...
Odpovědět0 0
Díky moc za váš čas a obsáhlou odpověď - v podstatě to vidím podobně, 60D se mi líbil hodně, ale před dvěma lety.. bohužel finance jsem dal dohromady až teď a všechno je už trochu jinde, takže je potřeba výběr zvážit v nové perspektivě. Ale poskytnul jste mi dostatek materiálu na přemýšlení, díky. Je fakt, že mi jde hlavně o co nejlepší fotografickou kvalitu výstupu v rámci dané třídy, takže právě proto mě zajímalo určité porovnání elektroniky. O na pentax jsem opravdu vůbec nepomyslel, díky za upozornění, vždycky mi byl sympatický snahou udělat něco navíc, ale netušil jsem, že K-5 může být pro 60D v podstatě přímou konkurencí. Takže mám zase na pár večerů co na internetu dělat :) Díky.
Odpovědět0 0
Díky za odpověď, neberte mne špatně - nechtěl jsem tím nějak provokovat, ani jsem nečekal odpověď typu: "Kup tohle". Vždycky, když jsem něco kupoval, jsem dlouho zkoumal všechna pro a proti a vždy se to vyplatilo, takže to dělám i teď. Předpokládám, i z dalších příspěvků, že vy jste majitelem 60D?
Ohledně focení přes displej jsem vyšel z recenze - když jsem si 60D zkoušel v obchodě, tak mi to vůbec nepřišlo, ale asi to chtělo víc času. Šlo mi o to, používat LCD v podstatě něco jako matnici v úhlech, kde nejde dost dobře použít hledáček a vzhledem k vnitřní koncepci zrcadlovky jsem si nebyl jistý, jestli přes displej budu moct ostřit kontrolovaně - což bez sklápění zrcadla nepůjde. Poruchovost zrcadla zmiňuji jen jako fakt, stejně, jako se srovnávají SSD disky s plotnovými, kde ML aparáty (podobně jako SSD) odstraňují některé mechanické faktory, což je rozhodně vývoj kupředu na který je možné myslet. A ještě zůstat u dvou objektivů jsem ani neplánoval, ale na začátek nemohu nakoupit všechno, proto jsem dlouho hledal objektivy, které mi do začátku dají to, co chci, v případě Sigmy i wideangle, který mi na 36mm F717 zoufale chyběl.
Ohledně focení přes displej jsem vyšel z recenze - když jsem si 60D zkoušel v obchodě, tak mi to vůbec nepřišlo, ale asi to chtělo víc času. Šlo mi o to, používat LCD v podstatě něco jako matnici v úhlech, kde nejde dost dobře použít hledáček a vzhledem k vnitřní koncepci zrcadlovky jsem si nebyl jistý, jestli přes displej budu moct ostřit kontrolovaně - což bez sklápění zrcadla nepůjde. Poruchovost zrcadla zmiňuji jen jako fakt, stejně, jako se srovnávají SSD disky s plotnovými, kde ML aparáty (podobně jako SSD) odstraňují některé mechanické faktory, což je rozhodně vývoj kupředu na který je možné myslet. A ještě zůstat u dvou objektivů jsem ani neplánoval, ale na začátek nemohu nakoupit všechno, proto jsem dlouho hledal objektivy, které mi do začátku dají to, co chci, v případě Sigmy i wideangle, který mi na 36mm F717 zoufale chyběl.
Odpovědět0 0
Díky za recenzi, narozdíl od předchozích příspěvků jsem rád, že tu je - o 60D jsem četl prakticky vše hned od začátku a tahle recenze má (i přes některé chyby) určitý odstup, který se může hodit. Popravdě jste mne, pane Šurkala, trochu vykolejil, proto se zkusím zeptat na radu. Doteď jsem fotil na stařičký ale ve své době skvělý SONY F717. Kvůli technickému opotřebení v jinak perfektním objektivu a i kvůli dalšímu posunu chci upgradovat a rád bych se posunul dále, protože třída ultrazoomů mi nestačí. Jsem tedy zvyklý nosit trochu větší přístroj, takže jsem logicky začal uvažovat o zrcadlovce. FF řešení je mimo můj rozpočet, takže jsem si vybral postupně právě tento Canon 60D s objektivem EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM pro základ a později k dokoupení širokoúhlý Sigma 8-16mm F4.5-5.6 DC HSM. Hodně se mi líbil právě výklopný displej, protože v podstatě nahrazuje koncepci F717, na kterou jsem si hodně zvyknul (focení od pasu, od země atd.) - hodně mě baví kreativní úhly. Nějakou dobu jsem musel čekat a doufal jsem, že 60D příliš nezastará. Do mého prakticky jistého rozhodnutí ale přišlo váhání v podobě nových systémů ML aparátů, především SONY NEX-5N. Stejný formát snímače, výměnné objektivy, absence poruchového zrcadla, vynikající kvalita výstupu a hlavně opravdu malá velikost - tedy třída často zmiňovaná jako progresivní nástupce klasických zrcadlovek. Po přečtení vaší recenze se moje nejistota, kterým směrem se rozhodnout, ještě zesílila. Zvlášť kvůli kritice - v porovnání snímacího čipu se zdá, že NEX dokonce vede v oblasti dynamického rozsahu, což byla věc, která mi oproti filmu u DF vždycky chyběla, zde zveřejněná recenze na NEX-5N to docela dobře dokládá. Další věcí je problém otočného displeje, doteď jsem si neuvědomil, že se přes něj dá fotit vlastně jen na live view, takže spolehnout se na autofokus, což dost snižuje jeho využitelnost v případech, jaké jsem popsal. Zmíněná relativní zastaralost čipu i procesoru vůči konkurentům i oslabení užitnosti displeje mne znejistily natolik, že se chci zeptat: Má smysl dnes kupovat 60D pro člověka, který chce přejít do třídy aparátů se snímačem APS-C a výměnými objektivy a záleží mu na obrazové kvalitě a hlavně kreativitě fotoaparátu? Není perspektivnější právě oblast ML aparátů i přes dosavadní absenci dobrých objektivů za rozumnou cenu? Mnou zmiňovaný set Canonu 60D s objektivem se cenově skoro rovná s kompletem NEX-5N a objektivu od Zeisse, který je kvalitnější, než setový, ale bohužel také s pevným ohniskem. NEX systém mi v tomhle přijde zoufale nepodporovaný a nechtěl bych skončit v situaci, kdy rok dva jen čekám na nějaké dobré sklo (a adaptérům bych se rád vyhnul). Vím, že asi míchám jablka a hrušky, ale snad se dá z toho, co jsem napsal pochopit, jaké dilema teď mám - jestli vsadit na zrcadlovku, se starší elektronikou, ale větší podporou, nebo na nový systém, který by měl mít prakticky shodné výstupy s kompaktnějšími rozměry a určitou progresí do budoucna. Řada lidí i upozorňuje, že zrcadlovky jsou přežitý koncept a prodávají se především levné modely proto, že to lidé chtějí. Omlouvám se za dlouhý příspěvek, ale pokud by k tomu měl kdokoliv něco konstruktivního, budu moc vděčen. Díky.
Odpovědět0 0