Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
22.6.2010, Milan Šurkala, článek
V tomto článku se budeme věnovat vlastnostem objektivů, které jsou důležité při výběru kompaktu. Víte, co to jsou ohniskové vzdálenosti, jak se projevují a co vlastně znamená optický zoom? Jak důležitá je světelnost a jak se projevuje v praxi?
Florián | 24.6.201013:35
Tři nejhlavnější důvody, proč jsem si kupoval FZ28, byly: dobré makro, použitelné dlouhé ohnisko, ale i dobrá kvalita obrazu. To makro má u mě prioritu, a tak mě pak trochu mrzelo, když jsem zjistil, že má snad nejhorší ostřící vzdálenosti na nižších ohniscích ­(zhruba ekv. 50­-170mm, nejširší ohniska mě prakticky nezajímají­) ze všech současných ultrazoomů, ať už je to HS10 nebo i HX1 ­(o Olympusech a Nikonech ani nemluvě­). Někdy jsem si říkal, jestli to nemůže mít spojitost s naopak výborným průběhem světelnosti, lehce nižší chomatickou aberací a lepší ostrostí. Do konstrukcí objektivu moc ­"nevidím­", tak sem si říkal, zda to není sílou čoček nebo tak něco. Nějak se mi nechce věřit, že by Leica nedokázala setavit objektiv s makrem alespoň srovnatelným, jaké má rodina objektivů Nikon či Olympus. Že by to Leica dělala schválně, pro lepší optické výsledky?
Odpovědět0  0
Busy . | 24.6.201014:04
To je pravda, makro u FZ28 aj mna trosku sklamalo. Temer nulova ostriaca vzdialenost na najsirsom ohnisku je sice pekna, ale a­) neposkytuje az tak velke virtualne zvecsenie b­) velkym objektivom si tienim.

Schopnost objektivu zaostrit na co najkratsiu vzdialenost podla mna nesuvisi az tak velmi so svetelnostou, aberaciou alebo kresbou, ale je dana skor velkostou drahy, po ktorej sa moze pohybovat ostriaci clen. Cim je draha vecsia, tym je rozsah ostriacich vzdialenosti vecsi. Nuz a Leica sa asi rozhodla ze z nejakych dovodov ­(konstrukcnych, cenovych, mozno aj kvoli tym optickym vlastnostiam...­) tuto drahu obmedzi.

Nastastie ale tento problem ma pomerne jednoduche riesenie ­- pouzitie nejakej makropredsadky, napr. tu uz recenzovanej DCR­-150 a hned bude aj makro vynikajuce.

Inak, co sa tyka konkretne FZ28­/38, najvecsie virtualne zvecsenie na dlhsich ohniskach dosahuje pri 15­-16x zoome, zaostrovacia vzdialenost je cca 60 cm. S pouzitim +4D predsadky ­(napr. spominana DCR­-150­) sa skrati na 18 cm. Pri +8D ­(predsadka DRC­-250­) to bude cca 10 cm, co je uz celkom pekne telemakro.
Odpovědět0  0
Florián | 24.6.201015:02
O optice moc nevím a ani se o ní nikde moc do hloubky nepíše ­(narozdíl od věčných diskuzí o čipech, jejich velikostech, počtu Mpx, technologii CCD vz. CMOS..­). Asi proto, že o širších konkrétnich vlastnostech objektivů parametry mlčí. Neznám nikoho, kdo by se pozastavoval nad údaji typu počet čoček v objektivu a jejich shružení do skupin, ani nikoho, kdo by vlastně věděl, jaký to má celkově vliv na chrom. aberaci, ostrost, vinětaci a podobně. Můžeme se podívat přinejlepším na rozsah ohnisek a clon, případně na přítomnost nějakých zvláštních optických členů nebo stabilizaci, ale vyjma extrémních případů ­(dnes už asi všechny ultrozoomy­) jen těžko dokážeme něco předpovědět. Jsme odkázáni jen na testy... ostatně v kategorii skutečných vyměnitelných objektivů tomu asi není jinak.

Dokážu si docela živě ­(ale nikoliv vědecky­) představit, jak velikost ostřící dráhy ovlivňuje vzájemné vzdálenosti mezi čočkami, tím též úhly krajních světelných paprsků, to zas délku objektivu a potřebnou velikost clonoveho otvoru a ten pak průměr objektivu. Ale to je spíš jen takové moje fotoaparátové fantasy, jak se tám to světlo asi může lámat... :­-­)
Odpovědět0  0
Ganec | 22.6.201011:38
Trosku by som chcel poopravuit pojem chromaticka aberacia:
Obidva zabery su z modelov co CA koriguju, no Panasonicu to ide o trosku lepsie ako Nikonu, kedze odstranuje aj ­"tu fialovu­".

Nekorigovana aberacia sa prejavuje ako ­"red ­- cyan fringing­", teda cervena na jednej strane, zelenomodra na druhej. Viac je tu:
http:­/­/www.dpreview.com­/learn­/?­/Glossary­/Optical­/chromatic_aberration_01.htm

zobrazovana ­"aberacia­" skor pripomina dalsiu chybu senzorov, blooming:
http:­/­/www.dpreview.com­/learn­/?­/key=blooming
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 22.6.201012:12
Ono nejlepsi na tom je to, ze v podstate kazdy rika neco jineho ­(a to i velmi spolehlive vypadajici zdroje, nasel jsem miliony ruznych vysvetleni problemu­). Chromatickych aberaci je nekolik druhu, mohou se projevovat v modro­-zlutem a fialovo­-zelenem spektru, neco z toho muze zpusobit i onen senzor ­(mikrococky ­- zde je to ten blooming­), dalsi vliv na to ma i demozaikovani. Pokud se na barevnych chybach podili senzor, zpravidla zesiluje a zhorsuje to, co pokazil uz objektiv.
Odpovědět0  0
Hirogen (779) | 22.6.201015:00
Naprostý souhlas, protože si vzpomínám na testy nějakého středoformátového fotoaparátu, kde na film byly fotky normální a po záměně filmové stěny za datovou ­(nebo jak se tomu říká­) se objevilla ...... aberace.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 22.6.201016:55
Teda tyrkysovemodro­-cervenem ­(cyan­/red­) a modrofialovo­-zelenem ­(blue­/yellow­). Modrozlute je spise typ fialovo­-zeleneho, kdy je fialova vic do modra a zelena vic do zluta. Prave jeden z testovanych pristroju tuto aberaci dela v bohatem mnozstvi :­-)
Odpovědět0  0
busy (4708) | 23.6.201018:50
Ale ano, pisal. Pisal to este Vlkus vo svojom prispevku z 22.6.2010 o 9:48:40. Ked chcem nieco napisat, precitam si pred tym cele vlakno...
Odpovědět0  0
busy (4708) | 23.6.201018:52
Sorry, tento moj predchadzajuci prispevok sem nepatri ­(som sa preklepol­)...
Odpovědět0  0
Vlkus | 22.6.20109:48
Pro mě je podstatné, aby měl objektiv závit na filtry. Mají ho vůbec ještě některé dnešní kompakty, s vyjímkou těch velkých, které se blíží zrcadlovkám ­(Canony ISx, Fuji H10...­)?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 22.6.20109:58
Vyjimecne. Vetsinou je logicky nutne pouzit redukcni tubus a je to mozne snad jen u Panasonicu LX3, Canon G11 a Samsungu EX1, bavime­-li se o tech neultrazoomech. Mozna to budou mit i jine, ale ted si uz na nic nevzpominam. Kazdopadne doba, kdy to mely i kompakty za 3000 korun, je uz davno pryc.
Odpovědět0  0
Vlkus | 22.6.201010:10
A to je problém... Jediné zlepšení u kompaktů v poslední době vidím v rozšíření ohnisek, není problém sehnat 28mm i méně, naopak se závity na filtry je asi utrum. Tak se modlím, aby můj Fuji S5700 vydržel co nejdéle, pak asi zůstanu u zrcadlovky a místo kompaktu budu používat mobil...
Odpovědět0  0
NN2010 | 22.6.201012:49
FZ8
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 22.6.201013:02
Bavime se zde o obycejnych kompaktech a ne ultrazoomech. Navic FZ8 je roky nevyrabeny fotoaparat a projednaveme zde za 1. dnesni a za 2. neultrazoomy se zavitem na filtry. FZ8 z toho nejak nesplnuje ani jedno :­-­)
Odpovědět0  0
Vlkus | 22.6.201013:17
Krom toho jestli se dobře dívám, tak FZ8 závit nemá...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 22.6.201013:41
Divas se spatne, ma :­-­) Ma prumer 52 mm a je resen podobne jako u kompaktu tim redukcnim tubusem. Nevim jak u FZ8, ale u FZ7 ­(coz je totez, akorat bez RAWu s mensim rozlisenim­) byl primo soucasti baleni a pouzivame s tim polarizak i makropredsadku naprosto bez problemu.
Odpovědět0  0
Vlkus | 22.6.201015:31
No právě! Redukční tubus, to ale není závit na objektivu, nýbrž něco, co musím nasadit na objektiv a teprve na to pak filtr... A jak je to s vinětací? Závit na na objektivu je závit na objektivu :­-­).
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 22.6.201016:08
No, kluci sikmooci to nahodou vymysleli genialne. Ten tubus tam je mozne mit neustale, nevinetuje, a to ani s filtrem na nejsirsim ohnisku ­(alespon ne se slim verzi­). My to resime tak, ze mame filtr namontovany na tom redukcnim tubusu ­(filtr mame jen jeden, tak je to jedno­). A kdyz chceme pouzit filtr, jednoduse namontujeme celek tubus+filtr ­(takze co se tyce poctu operaci, vyjde to nachlup stejne jako kdyby ten zavit byl na objektivu­). Takhle to napr. vypada s makropredsadkou ­(https:­/­/www.digimanie.cz­/art_doc­-1FD102F2366F0B3BC125771400682AE5.html­), s niz to uz ale vinetuje, ta to ale dela prakticky na vsech objektivech, pokud se nezazoomuje.
Odpovědět0  0
Vlkus | 23.6.20109:46
No tak řešení to možná je, i když to zbytečně zvětšuje foťák. Já mám třeba permanentně nasazen UV filtr a to bych tam musel pořád mít ten tubus... Otázka je, jestli to bude i na dnešní kompakty...
Odpovědět0  0
NN2010 | 23.6.201010:38
FZ38 zavit ma a velkostne je to to iste co S5700
Odpovědět0  0
NN2010 | 23.6.201010:32
je to evidentne preklep FZ38, skusal som to aj opravit ale je tu fakt uzasny system diskusii, skoda komentovat, tak otrasne komentare su malokde
Odpovědět0  0
NN2010 | 23.6.201010:33
a dotycny ma S5700 takze neviem o akych kompaktoch tocite, velkostne je FZ38 rovnaky fotak
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 23.6.201011:15
Tak si to precti jeste jednou :­-­) ­"Mají ho vůbec ještě některé dnešní kompakty, s vyjímkou těch velkých, které se blíží zrcadlovkám ?­(Canony ISx, Fuji H10...?­)?­" Takze je naprosto evidentni, ze se zde bavime o kompaktech, ktere nejsou ultrazoomy, tj. male kompakty se zavitem na filtry ­(resp. jakoukoli moznosti filtr pridelat­). Co s tim ma spolecneho jeho Fuji S5700??? On jen rikal, ze tento fotoaparat ma ­(o tom, ze je to stejne velke jako FZ38 se tady nikdo nepre a ani o tom nikdo nerekl jedine pismenko, takze opet nechapu o co ti jde :­-­)­) a ptal se, zda existuje male kompakty, ktere by taky mely moznost pridelat filtry­/predsadky. BTW, odkud zde v diskuzi mame poznat, ze FZ8 je preklep, kdyz takovy fotak existoval? Ja v tom zas tak moc evidentniho nevidim.
Odpovědět0  0
NN2010 | 23.6.201018:11
pisal
"A to je problém... Jediné zlepšení u kompaktů v poslední době vidím v rozšíření ohnisek, není problém sehnat 28mm i méně, naopak se závity na filtry je asi utrum. Tak se modlím, aby můj Fuji S5700 vydržel co nejdéle, pak asi zůstanu u zrcadlovky a místo kompaktu budu používat mobil...­"

na co som reagoval FZ38 s preklepom ­(asi ked sa pyta na dnesne kompakty so zavitom nebudem uvadzat x rokov stary fotak co sa nevyraba a neda kupit­), nic o tom ze to ma byt MALY kompakt nepisal, pisal akurat ze nie su zavity u kompaktov bez ohladu na ich velkost a ze sa modli aby mu vydrzal S5700 cim dlhsie, na co je opat adekvatna moja reakcia FZ38 s prirobenym zavitom velkostou obdobna, takze nech si ujasni ci chce maly kompakt so zavitom alebo ZOSTANE u S5700 ktora ma ale k malemu kompaktu asi tak blizko ako FZ38 ­(nevraviac uz o H10­), lebo tam vidim dost velku nelogicnost co vlastne chce
Odpovědět0  0
busy (4708) | 23.6.201018:51
Ale ano, pisal. Pisal to este Vlkus vo svojom prispevku z 22.6.2010 o 9:48:40. Ked chcem nieco napisat, precitam si pred tym cele vlakno...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 23.6.201020:07
Takze jeste jednou :­-­) Precti si, prosim, tuto vetu ­"Mají ho vůbec ještě některé dnešní kompakty, s vyjímkou těch velkých, které se blíží zrcadlovkám ??­(Canony ISx, Fuji H10...??­)??­" minimalne dvacetkrat a snad ti to konecne docvakne. Hlavne se soustred na slova ­"S VYJIMKOU TECH VELKYCH­". Nevim jak tobe, ale pro me je to nadmiru jasny naznak toho, ze se bavi o MALYCH kompatech. Ja uz fakt nevim, jak jasneji to melo byt napsano. A jak sam rikas FZ38 ­(nebo FZ8, to je ted jedno­), je velky fotak, takze tvuj navrh proste byl mimo misu.
BTW, tazatel nikde primo nepise, ze si chce koupit maly kompakt se zavitem. Mozna ano, mozna ne. On se hlavne ptal, zda neco takoveho existuje ­(prijde mi to jako jakysi povzdech nad dnesni situaci­), ne ze si chce maly kompakt se zavitem kupovat.
Odpovědět0  0
Jaroslav Klon | 22.6.20107:18
.....na nejdelším ohnisku s 5,6 bude čas 4krát kratší, tedy 1­/25 s.

Správně má být:
....na nejdelším ohnisku s 5,6 bude čas 4krát delší, tedy 1­/25 s.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 22.6.20109:24
Dekuji za upozorneni, uz jsem to opravil.
Odpovědět0  0
Ganec | 22.6.201010:31
a na zabere ultrazoomu s najvacsim zoomom je model s 15x zoomom ;­-)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 22.6.201012:13
jj, rovnez upraveno, diky.
Odpovědět0  0
Pavel987 | 22.6.20104:20
Dobry den,
predevsim diky za clanek.
Je az hrozive , jak ty cipy u kompaktu jsou male. :­(
Chtel jsem se zeptat. Co si myslite o novych sony CMOS Exmor Sensors ? ­/kompakty i APC­-S­/
Premyslim o koupi sony a230 v setu 28­-50 za 8400 Kc , ale trochu me odrazuje sum .
Vypada to , jakoby sony udelalo s novymy cipy krok vpred co se sumu tyce.
Jako prenosny fotak se me velmi libi Canon S90, ale prijde me dost drahy :­(

Diky moc Pavel
Odpovědět0  0
Pavel987 | 22.6.20104:25
Oprava APS­-C samozrejme
Odpovědět0  0
Hirogen (779) | 22.6.20108:48
"Vypada to , jakoby sony udelalo s novymy cipy krok vpred co se sumu tyce.­"
Ano, přiblížili se konkurenci...
"Jako prenosny fotak se me velmi libi Canon S90, ale prijde me dost drahy­"
Taky to ale fotí, v porovnání s jinými...
Až budeš kupovat zrcadlovku, nenechz se zlákat počáteční nízkou cenou. Výrobce si je velmi dobře vědom, co dělá. KAŽDÝ ZÁKAZNÍK si dříve či později koupí nějaké příslušenství. Takže vezmi cenu jako komplet ­- i s budoucími objektivy atd. Hlavně si nenech namluvit, že u Sony máš stabilizované tělo a pak kupuješ již jen levné objektivy. Tolik levných zase nemají a ty dobré nestabilizované jsou stejně drahé jako stabilizované jiných výrobců.
Odpovědět0  0
Ganec | 22.6.201010:53
Sony chipy:
- Exmor CMOS v zrkadlovkach ­- standardny CMOS, ktory pouzivaju okrem Sony napriklad aj Nikony ­(a Pentax K­-x­)
- Exmor CMOS v kompaktoch ­- prva verzia pre kompakty pouzita v HX1
- Exmor R CMOS ­- len v kompaktoch ­- nova a lepsia verzia chipu ­(backlite illuminaled senzor­) kde su obvody pod snimacmi ­(nie na jednej urovni­), cim sa lepsie vyuziva plocha snimaca ­- pouzita v inych Sony CMOS kompaktoch, ale aj Casio, Samsung, Ricoh, ...

ohladom objektivov zrkadloviek: Tie najlacnejsie objektivy ­(okrem pevnych skiel­) su zvycajne horise ako tie co maju ultrazoomy. Inak objektivy vyrabaju aj Tamron a Sigma, nie si odkazany len na tie od vyrobcu.
Takisto si nenechaj nahovorit, ze nestabilizovane objektivy stoja tolko ako tie stabilizovane.
Kazda zrkadlovka ­(nielen Sony­) ta v pripade dokupovania vyjde omnoho viac ako zakladny set­/doublezoomkit.
Odpovědět0  0
Jenc | 28.6.201021:54
Ale stejně drahý objektiv bez stabilizace je ­(teoreticky­) logicky kvalitnější než stejně drahý se stabilizací!
Odpovědět0  0
busy (4708) | 29.6.20105:38
Ale s nestabilizovanym objektivom bude v hladaciku nestabilizovany obraz :(
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 22.6.20109:40
S Exmor CMOS cipy v zrcadlovkach zatim nemam zkusenosti, nicmene testem urcite projdou. Co se tyce kompaktnich cipu, tak s temi je zkusenosti vice nez dost ­(at uz v kompaktech Sony, tak i jinych­) a hodne tam zalezi na tom, jak vyrobce vyhod cipu vyuzije. Nekteri jej vyuzivaji dobre ­(Sony WX1, HX5­), docela dobre ­(Fuji HS10­) a nekteri spatne ­(Nikon P100­). Vyhodou techto cipu je lepsi foceni za horsiho svetla, ISO 400 a 800 je tam na rozdil od CCD cipu o neco hezci. Nicmene zase ve dne sumi vice. Takze pro ty, kteri foti zejmena ve dne, to neni prilis vyhra, naopak ti, kteri foti kdykoli, kdekoli, cokoli za vsech okolnosti, muze byt Exmor CMOS vitanym spolecnikem.
Co se tyce Sony A230, tak nejsem moc priznivcem tohoto fotoaparatu. Ponekud divna ergonomie ovladani a vysoky sum od ISO 800 me prilis nepresvedily. Kazdopadne proti kompaktu je zde podstatne lepsi kvalita v detailech a do ISO 400 mnohem lepsi vysledky, co se tyce hloubky ostrosti, rovnez proti kompaktu nabidne mnohem vic. Zakladni setak 18­-55mm je ponekud nepresvedcivy, nicmene 55­-200mm objektiv je za dane penize pecka ­(ma krasne ostry obraz­).
Odpovědět0  0
Pavel987 | 22.6.201017:53
Dekuji Vam za podrobnou odpoved.Tesim se na dalsi Vase recenze. :­)
Diky i panum Hirogenovi a Ganecovi. Pomuze me to pri vyberu fotoaparatu.
Pavel
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.