Kodak končí s přístroji na kinofilm a APS
19.1.2004, Michal Spáčil, aktualita
Tento titulek je pravdivý jen zčásti. Kodak skutečně oznámil, že zastavuje prodej kamer na formát APS a na kinofilm. To se však zatím týká jen “vyspělých” trhů v USA, Kanadě a západní Evropě. V ostatních oblastech světa bude tento výrobce, jenž tradičně patří k nějvětším producentům 35mm filmů, prodávat klasické fotoaparáty vesele dál. Ve výrobě a prodeji samotného média, tedy klasického a APS filmu, bude Kodak pokračovat jako dosud. Přesto je rozhodnutí managementu Kodaku důležitým ukazatelem směru, kterým se odebere klasická fotografie – na trhy rozvojových zemí a do ateliérů tradičních nebo úzce zaměřených fotografů.
Jak bylo řečeno, nové trendy pocítí zatím jen západní Evropa, Kanada a USA. Pro ostatní trhy, jmenovitě Čínu, Indii, Východní Evropu a Latinskou Ameriku zůstává vše při starém, respektive firma zde zaměří úsilí směrem k vyššímu objemu prodeje “klasiky”. Jedna změna se však i tam projeví – přístroje na APS totiž u Kodaků končí definitivně.
Mimochodem, uvedené oblasti figurují v tiskové zprávě Kodaku na toto téma pod souhrnným názvem “emerging markets”, přičemž samo slovo “emerging”, s významem “nově vzniklý”, se často užívá pro politicky korektní označení států s čerstvou politickou nezávislostí a poněkud divokými vnitřními poměry.
Pro ty vyspělejší trhy tedy platí, že se již zákazníci nebudou setkávat s Kodaky na APS (těch jsme ovšem u nás mnoho neviděli) ani na 35mm, přičemž vyjímku budou tvořit přístroje na jedno použití. Tedy takové, do nichž je film vložen již z výroby a po jeho exponování je fotoaparát již nepoužitelný. To je levná a rychlá cesta k jednoduchému fotografování na dovolené, v této třídě jsou zastoupeny i vodotěsné přístroje pro snímání pod vodou.
Kodak dnes - digitální fotoaparát KODAK EASYSHARE DX6490 Zoom
Je proč želet postupného odumírání formátu APS? Na rozdíl od 35mm kinofilmu, s nímž přišel do styku každý fotograf starší pěti let, nezaznamenal u nás formát APS výraznější zájem zákazníků. Pro ty, kteří se k fotografování dostali až s nástupem digitální fotografie, stručně shrneme, o co se jedná.
Koncem osmdesátých let přišli výrobci fototechniky s myšlenkou, že na zkažených snímcích se z největší části podílí špatné založení filmu do přístroje. (Podle jiných statistik bylo a je nejčastější příčinou fotografického neúspěchu rozhýbání fotoaparátu, a to i při časech kolem 1/125s. S tím však výrobci až do nástupu digitálů a obrazové stabilizace nemohli nic dělat.)
I když se již na obzoru rýsovala digitální technologie, došlo k pokusu o poslední totální reformu filmového formátu. Filmy APS nebyly obdařeny vlajícím koncem, jak jej známe z 35mm, z pevně uzavřené kazety si je vyzvedl fotoaparát až ve chvíli, kdy byla kazeta bezpečně uvnitř. Užší a tenčí formát nabízel řadu předností: možnost zvolit přímo ve fotoaparátu jeden ze tří obrazových formátů, index-print, magnetickou stopu se záznamem dat (např. text pro vytištění na zadní stranu obrázku) nebo blokování automatických úprav ve fotolabu (které mohou být někdy na škodu). APS a 35mm přístroje nebyly pro jiný rozměr políčka kompatibilní co do objektivů, cena obou typů přístrojů byla zhruba stejná.
KODAK ADVANTIX C750 Zoom
Takhle vypadá APS přístroj od Kodaku. Není Vám ho líto?
V USA a Japonsku byl nový systém celkem úspěšný, ve zbytku světa si své místo na slunci získával pomaleji. Teď, jak se zdá, je s ním konec. I když, jak uvádí Bernard Masson, prezident digitální a filmové sekce společnosti Eastman Kodak, stávající uživatelé APS jsou svému formátu věrní a nejeví mnoho ochoty přecházet na jiný systém. Těm bude Kodak nadále vycházet vstříc poskytováním spotřebního materiálu a servisu.
Pro "nové trhy" budou 35mm Kodaky stále aktuální a budou vznikat i nové.
KODAK KB28 a KODAK KB Zoom - oba na kinofilm.
Již v sedmdesátých letech se ve fotografických publikacích spekulovalo, že systém negativ – pozitiv, pracující na chemické bázi, bude v budoucnu nahrazen systémem jiným, založeným na změnách vodivosti některých světlocitlivých látek při dopadu světla. Po třiceti letech se zdá být jisté, že během krátké doby dojde k nenásilnému přechodu na plně digitální technologii pořizování a zpracování fotografie. Je to dobře, nebo není? Nevíme. V každém případě uvítáme v diskusi Váš názor.
Mimochodem, uvedené oblasti figurují v tiskové zprávě Kodaku na toto téma pod souhrnným názvem “emerging markets”, přičemž samo slovo “emerging”, s významem “nově vzniklý”, se často užívá pro politicky korektní označení států s čerstvou politickou nezávislostí a poněkud divokými vnitřními poměry.
Pro ty vyspělejší trhy tedy platí, že se již zákazníci nebudou setkávat s Kodaky na APS (těch jsme ovšem u nás mnoho neviděli) ani na 35mm, přičemž vyjímku budou tvořit přístroje na jedno použití. Tedy takové, do nichž je film vložen již z výroby a po jeho exponování je fotoaparát již nepoužitelný. To je levná a rychlá cesta k jednoduchému fotografování na dovolené, v této třídě jsou zastoupeny i vodotěsné přístroje pro snímání pod vodou.
Kodak dnes - digitální fotoaparát KODAK EASYSHARE DX6490 Zoom
Je proč želet postupného odumírání formátu APS? Na rozdíl od 35mm kinofilmu, s nímž přišel do styku každý fotograf starší pěti let, nezaznamenal u nás formát APS výraznější zájem zákazníků. Pro ty, kteří se k fotografování dostali až s nástupem digitální fotografie, stručně shrneme, o co se jedná.
Koncem osmdesátých let přišli výrobci fototechniky s myšlenkou, že na zkažených snímcích se z největší části podílí špatné založení filmu do přístroje. (Podle jiných statistik bylo a je nejčastější příčinou fotografického neúspěchu rozhýbání fotoaparátu, a to i při časech kolem 1/125s. S tím však výrobci až do nástupu digitálů a obrazové stabilizace nemohli nic dělat.)
I když se již na obzoru rýsovala digitální technologie, došlo k pokusu o poslední totální reformu filmového formátu. Filmy APS nebyly obdařeny vlajícím koncem, jak jej známe z 35mm, z pevně uzavřené kazety si je vyzvedl fotoaparát až ve chvíli, kdy byla kazeta bezpečně uvnitř. Užší a tenčí formát nabízel řadu předností: možnost zvolit přímo ve fotoaparátu jeden ze tří obrazových formátů, index-print, magnetickou stopu se záznamem dat (např. text pro vytištění na zadní stranu obrázku) nebo blokování automatických úprav ve fotolabu (které mohou být někdy na škodu). APS a 35mm přístroje nebyly pro jiný rozměr políčka kompatibilní co do objektivů, cena obou typů přístrojů byla zhruba stejná.
KODAK ADVANTIX C750 Zoom
Takhle vypadá APS přístroj od Kodaku. Není Vám ho líto?
V USA a Japonsku byl nový systém celkem úspěšný, ve zbytku světa si své místo na slunci získával pomaleji. Teď, jak se zdá, je s ním konec. I když, jak uvádí Bernard Masson, prezident digitální a filmové sekce společnosti Eastman Kodak, stávající uživatelé APS jsou svému formátu věrní a nejeví mnoho ochoty přecházet na jiný systém. Těm bude Kodak nadále vycházet vstříc poskytováním spotřebního materiálu a servisu.
Pro "nové trhy" budou 35mm Kodaky stále aktuální a budou vznikat i nové.
KODAK KB28 a KODAK KB Zoom - oba na kinofilm.
Již v sedmdesátých letech se ve fotografických publikacích spekulovalo, že systém negativ – pozitiv, pracující na chemické bázi, bude v budoucnu nahrazen systémem jiným, založeným na změnách vodivosti některých světlocitlivých látek při dopadu světla. Po třiceti letech se zdá být jisté, že během krátké doby dojde k nenásilnému přechodu na plně digitální technologii pořizování a zpracování fotografie. Je to dobře, nebo není? Nevíme. V každém případě uvítáme v diskusi Váš názor.