Kreativní fotografie od A do Z
30.8.2004, Petr Svoboda, článek
Představíme vám knihu, která se sice primárně nezabývá digitální fototechnikou, přesto by ale neměla chybět v knihovničce žádného ze začínajících ani pokročilejších fotografů. Poradí vám totiž s tím, jak se dívat na svět.
Lee Frost
Kreativní fotografie od A do Z – více než 70 podrobně popsaných technik pro klasickou i digitální fotografii
Computer Press, a.s. 2004, 162 stran, 297 Kč
Kreativní fotografie od A do Z – více než 70 podrobně popsaných technik pro klasickou i digitální fotografii
Computer Press, a.s. 2004, 162 stran, 297 Kč
Zažil to snad každý majitel fotoaparátu – fotek je poměrně hodně, nevypadají zle, ale pořád tomu něco chybí. Navíc zoufale docházejí témata – příbuzní i přátelé jsou skoro na každé fotce a je těžké najít je v nějaké nečekané situaci. S tím je teď konec, neboť se nám otevírají brány kreativní fotografie...
Abychom se ale mohli přiblížit profesionálům, je třeba na úvod zbořit několik mýtů. Tak například to, že povedené fotky mnoho stojí. Nakonec profíci přece používají drahé přístroje a hlavně složité a nákladné studiové vybavení. Jenže to všechno se dá nahradit, levně vyrobit, zimprovizovat. Poté, co si vyrobíte softbox z lepenkové krabice a pauzovacího papíru, kartonové odrazné desky a další studiovou výbavu, stejně zjistíte, že nejlepší světlo vám poskytne kuchyňské okno. Nebo třeba oprášíte starý diaprojektor.
Tak o tom všem recenzovaná kniha je. Jenže je v ní mnohem víc. Sedmdesát technik znamená sedmdesát různých pohledů na svět, vše slovy zkušeného autora, profesionála. Vše dokumentováno na přenádherných snímcích, z nichž každý je náležitě okomentován, popsány jsou pochopitelně i expoziční parametry. Každá kapitolka má určitý systém, dozvíte se, co budete potřebovat za vybavení, kdy, kde a jak na to. A samozřejmě i množství užitečných rad, ze kterých promlouvá bohatá zkušenost: jak se nenechat okrást při focení v lunaparku, kterak neskončit v potoce při fotografování padajících vod...
Každá kapitola má systém. Stejná věc se už ale nedá prohlásit o celé knize. Výčet nesmírně zajímavých vzrušujících technik je řazen bez ladu a skladu – pomíchány jsou techniky, která využijete jen s filmovou technikou spolu s návody, k jejichž realizaci postačí obyčejný kompakt. Postup jak na portrét následuje kompoziční technika, za neónovými nápisy vám poradí, jak na sportovní snímky. Jediným vodítkem je tak rejstřík na samém konci knihy.
Autor neměl žádnou zkušenost s digitální fotografií, nebo to alespoň v knize nepřiznal. Vlastně to ani není na škodu, světlo kreslí stejně na film i snímač digitálu. Škoda je jen, že řada technik které provedete na film podle návodu už nemůžete zcela jednoduše a mechanicky převést i na digitální techniku – přitom to možné je. Tady mohl zapracovat vydavatel a přidat doslov či poznámkový aparát.
Náš verdikt: Vždy, když po mně někdo ze známých chtěl, abych mu doporučil knihu pro začínajícího fotografa, odkázal jsem k některé příručce malířské. Dnes už to neudělám – doporučím Kreativní fotografii od A do Z. Její obrovskou předností totiž je, že se nezabývá jen technickými detaily, ale učí své čtenáře pozorovat svět. A bez toho nikdy dobré fotky vzniknout nemohou. Zatvrzelým milcům digitálů sice možná přijde podtitul, který odkazuje na klasickou i digitální fotografii, klamavý, není to ale pravda. Nesmíte ovšem popis zhruba desítky návodů, týkajících se např. kopírování diapozitivů, brát jako podvod za své vynaložené peníze. Knihu upotřebí naprostí začátečníci, mnohé si v ní ale najdou i pokročilí fotografové – když už nic jiného, tak alespoň inspiraci některým z více než stovky vynikajících snímků.