Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Lightroom a Camera Raw rozšířují akceleraci přes GPU

14.8.2019, Milan Šurkala, aktualita
Aplikace Lightroom Classic a Camera Raw od Adobe dostávají velmi užitečná vylepšení. Jedním z nich je podpora akcelerace editace pomocí GPU. Umí ale také obnovit smazané fotografie a mnoho dalšího.
Společnost Adobe si pro své uživatele připravila srpnovou aktualizaci svých aplikací Lightroom Classic a Camera Raw. Ty budou opět o něco lepší než doposud. Jednou z hlavních změn je podpora editace s akcelerací pomocí GPU. Díky tomu by obě aplikace měly být při editaci výrazně rychlejší. Výkonnostní nárůst bude pochopitelně nejvíce patrný s výkonnými GPU a monitory s vysokým rozlišením (4K a podobně). Připomeňme však, že jde o akceleraci editace (náhledů úprav), nikoli samotného aplikování úprav, které jsou akcelerovány už dávno. Další novinkou je možnost exportu v PNG formátu.
 
Adobe obnova smazaných snímků
 
Pokud jde speciálně o Lightroom Classic, ten vylepšuje práci s knihovnou a zavádí např barevné značky i pro kolekce (doposud pro snímky a složky). Nová verze umí také dávkové zpracování HDR, panoramat a HDR panoramat. Celý ekosystém Lightroomu (jak desktopové verze, tak i mobilní a webová na lightroom.adobe.com) nyní umí obnovu smazaných snímků, které zůstávají v paměti po dobu 60 dní. Ti, kteří využívají bezplatnou verzi, mohou obnovit snímky pouze na zařízení, ze kterého byly smazány. Uživatelé placeného Creative Cloud nebo předplatného Premiere mohou obnovit snímky z jakéhokoli zařízení, které je připojeno k jejich účtu.
 
U mobilních verzí (iOS, Android a ChromeOS) byla také rozšířená možnost práce s presety, které se snadno aplikují na vybrané snímky. Také se zde objevily nové možnosti hledání (např. podle ohniskové vzdálenosti a podobně, což už desktopové verze měly nějaký ten pátek). Verze pro Android a ChromeOS nyní umožňují i dávkové přidávání metadat.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.