Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Mýtus Leni Riefenstahlové

7.12.2004, Marek Kuřina, článek
Na Digimanii vám chceme přinášet nejenom podrobné recenze fotopřístrojů nebo krátké zprávy o novinkách, ale také další informace ze světa fotografie. Například vás upozorníme, kde a kdy se konají zajímavé výstavy fotografií, ať už vznikly klasickou nebo digitální cestou.
Od minulého pátku můžete navštívit výstavu v Leica Gallery, která nese název Mýtus Leni Riefenstahl. Německá fotografka a režisérka Leni Riefenstahlová byla osobností vskutku kontroverzní, a tak byste se na zmíněné výstavě rozhodně nudit neměli. Jak už jsme vás v krátké aktualitě informovali, přestěhovala se galerie Leica na Národní třídu. Leni Riefenstahlová bohužel na začátku své kariéry vložila svůj nesporný talent do rukou fašistické propagandy Adolfa Hitlera. Někdy je však odsouzení v jedné větě více než nepřesné, pojďme se tedy podívat blíže na život této rozporuplné osobnosti, který je stejně složitý jako právě uplynulé století.

Nejdříve se Leni R. prosadila zcela nečekaně jako tanečnice, ovšem její kariéru ukončilo zranění kolene. Teprve potom se proslavila jako herečka, režisérka, producentka a nakonec i jako fotoreportérka. Největšího "úspěchu" dosáhla dokumentárním filmem "Triumph des Willens", nazvaným podle sjezdu nacistické strany roku 1934 v Norimberku. Film obdržel nejvyšší ocenění: v roce 1935 zlatou medaili v Benátkách a v roce 1937 zlatou medaili na Světové výstavě v Paříži. Po skončení války však tento film zničil další kariéru Riefenstahlové, protože se na něj již nenahlíželo jako na umělecké dílo, ale byl odsouzen jako nacistický propagandistický film. Podobně dopadl také její světoznámý olympijský dokument složený ze dvou dílů, prvního "Fest der Völker", a druhého "Fest der Schönheit". Ten obdržel například v roce 1938 první cenu v Benátkách jako nejlepší film na světě, v roce 1939 diplom Mezinárodního olympijského výboru a v roce 1956 byl zařazen v USA mezi deset nejlepších světových filmů. Ona sama popisovala později okouzlení tehdejším nacistickým režimem jako naivitu, anebo v nejlepším případě jako politickou slepotu a oslnění.




Až po válce prorazila mezi světovou špičku jako fotografka. Proslavila se především díky obrazovým reportážím z cest do Súdánu. O tom, že tato aktivní dáma neustále objevovala nové tajemné komnaty umění, svědčí i to, že jako 71letá se zúčastnila kurzu potápění, aby mohla v budoucnu pracovat i jako podvodní fotografka. Brzy se osvědčila i v této oblasti jako opravdový mistr: svými knihami "Korallengärten" a "Wunder unter Wasser" vzbudila světový rozruch a obdržela další ocenění. Dokonce ještě jako 94letá se potápěla na ostrově Cocos Island a fotografovala žraloky. Po dlouhém a dozajista dramatickém životě zemřela Leni Riefenstahlová krátce po svých 101. narozeninách 8. září 2003 ve svém domě v Pöckingu na Starnberském jezeře.

Pokud vás její pohnutý osud i kontroverzní dílo zaujalo, tak se kromě návštěvy výstavy můžete zúčastnit již ve středu 8. prosince v 19:00 (v Goethe institutu na Masarykově nábřeží 32) přednášky Lutze Kinkela, který je autorem kritické biografie Leni Riefenstahlové "Die Scheinwerferin". Přednáška bude doprovázena ukázkami z filmů L. Riefenstahlové a poté by měla následovat diskuze na téma "Umělec ve vztahu k režimu".

Mýtus Leni Riefenstahl

Doba konání: 3.12. 2004 - 6.2. 2005
Místo: Galerie Louvre, Národní třída 22
otevřeno od 10:00 do 20:00 hodin