Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
8.2.2022, Milan Šurkala, aktualita
Na Internetu se objevily spekulace, že by společnost OM System (bývalá fotodivize firmy Olympus) měla už velmi brzy představit nový model do nejvyšší jedničkové řady. Výborné by mělo být zejména natáčení videa.
FotoZemek (919) | 13.2.20228:13
já chci modernizovaný e,,F,,ko ­)­)­)­)­)­)
Odpovědět0  0
Choakinek (4783) | 14.2.202218:06
Ano, to by bylo rozhodně fajn. Minule tam nedali fázový autofocus, to by mohli změnit. Je to vyšší třída fotoaparátu, nechápu, proč tam tenkrát Olympus fázový AF nedal.
Odpovědět0  0
pavelmicka (22) | 11.2.20227:48
Proč ta zavádějící fotka tři roky starého Olympusu v článku o OM ?
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (6663) | 11.2.202212:28
A jaká by tam měla být?
Odpovědět2  1
Choakinek (4783) | 11.2.202212:31
Přesně :­-­). Max. by tam mohl být mlhavý obrys E­-M1 Mark II s otazníkem uprostřed :­-­).
Odpovědět0  0
třebaň (358) | 10.2.202218:03
co byla dnes zveřejněna vypadá velmi dobře, bude to superrychlý foťák! Fázový AF si poradí s: auty, supersporty, motorkami, letadly, helikoptérami, vlaky včetně parních a šikanzenů, psy, kočkami, tvářemi, očima, ve výčtu mi chybí jen TIE Stíhačka Darth Vadera :­-­)­))
Odpovědět0  0
Choakinek (4783) | 10.2.202219:25
To tak nějak očekávám i bez omezeného výčtu objektů, o který se postará AI ;­-­).
Odpovědět0  0
třebaň (358) | 13.2.202210:44
Avizovaná OM1 může obsahovat Quad Bayer senzor imx472. Specifikace Sony uvádí 4 módy vyčítání pixelu: Normal, Phase difference, Single pixel a HDR. Výstup má být 10 ­(1,07 miliard barev­) nebo 12 bit ­(doufejme­). Quad Bayer znamená sloučení 2x2 sousedních pixelů do jednoho velkého neboli 22,1 MPx se sloučí do obřích 5,2 MPx ­(noční focení apod?­). AF fázové ostření je jasné. HDR mód může být dvojí zesílení ­(dual gain­) z pixelu anebo sousední pixely pracují s různým zesílením a výsledkem je větší dynamický rozsah ­(něco podobného se používá u fotomobilů­). Jaký je rozdíl mezi módy normal a single pixel si netroufám tipovat. Je otázka jaký procesor a algoritmus OMDS nasadí do OM1 aby se maximálně využila flexibilita senzoru.
Odpovědět0  0
Choakinek (4783) | 14.2.202218:12
Zní to dobře.

Přesně takhle bych si to představoval u mobilů ­- z ­"normálního­" rozlišení by sloučením vytvořilo nízké rozlišení. Ne, jak je to teď ­- z nesmyslně velkého rozlišení s pidi buňkami se sloučením vytváří ­"normální­" rozlišení. To je prostě celé špatně, navíc dokonce i s ohledem na samotný typ zařízení ­- tam nelze počítat s tím, že uživatel bude z fotek dělat velké tisky anebo si je prohlížet na velkých monitorech z blízka nebo jejich části v 1:1 ­(kvůli editaci­) apod.
Odpovědět0  0
febrik (31) | 14.2.202218:47
Jenže u smartphonů je vysoké rozlišení často využívané pro ­"zoomování­" výřezem a slučování pixelů pro standardní rozlišení a pro lepší výsledky za horších světelných podmínek funguje i při fyzikálně nesmyslných rozlišeních dobře. Samozřejmě nikdo nemůže popřít, že v obou případech hraje velkou roli AI, ale pokud to funguje..
Odpovědět0  0
busy (4706) | 15.2.202210:40
Zoomovanie vyrezom fungovalo napriklad pri Nokii 808 Pureview, ale pokial na snimacoch, ktore maju 2x2 alebo 3x3 pixely rovnakej farby a rozlisenie bayerovej masky je nizke ­(obvykle 12 MPix­) tak to zoomovanie moc nefunguje, resp. musi tam byt velmi silna AI aby si vedela domyslat spravne farby :)
Odpovědět0  0
febrik (31) | 15.2.202217:06
Jojo, to nerozporuju, já jen že to takhle mnoho výrobců smartphonů praktikuje a i proto mají některé fotočipy nesmyslná rozlišení :)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6663) | 15.2.202217:33
" tak to zoomovanie moc nefunguje, resp. musi tam byt velmi silna AI aby si vedela domyslat spravne farby :­)­"

Pořád si dopočítává chybějící dva barevné kanály jako i předtím.
Odpovědět0  0
Choakinek (4783) | 15.2.202220:29
To je stále jen nějaká teorie. Praxe je taková, že i za denního světla ty pidi pixely způsobují, že nějaký počet z nich jde do trashu ­(odpadu­), zkrátka se jejich existence nijak neprojeví.

Pak je krásné, že snímač má 100+ Mpx, aby mohl ­"bezztrátově zoomovat­", ale ve skutečnosti tak činí pouze teoreticky, v praxi nikoliv.

A to nezmiňuji ještě jeden podstatný problém. Nechci mluvit za všechny telefony od Samsungu, ale u těch levnějších jsem zjistil, že telefon při zoomování nedělá výřez např. ze 48 Mpx rozlišení, prostě jen digitálně zvětší klasický 12 Mpx výstup.
Odpovědět0  0
febrik (31) | 15.2.202223:36
Netvrdím, že to tak dělá každý výrobce u každého modelu smartphonu, ale pokud přístroj a použitá fotoaplikace podporuje nastavení­/režim, v kterém si uživatel může deaktivovat slučování pixelů a současně má čip dostatečné rozlišení, pak se zoomování běžně provádí ořezem z plného rozlišení. Vypnutí slučování pixelů se na výsledných snímcích samozřejmě projeví typicky velikostí výsledného snímku a je to poznat i na úrovni detailů, ale opět záleží na jednotlivých výrobcích a post processingu. Mimo to se dá výsledná kvalita ovlivnit i výběrem jiné fotoaplikace, která má zpracování nastavené rozdílně.

Netuším, jaké levnější telefony jsi zkoušel a jak jsi to zjišťoval, ale u low endu a nižší střední třídy nejspíš nečekáš, že půjde o přístroje bez kompromisů, jak po stránce hardwaru, tak možnostmi nastavení.
Odpovědět0  0
Choakinek (4783) | 9.2.202212:34
Se svými rozměry skvěle padne k nedávno testovaným 10­-25 a 25­-50mm F1.7 objektivům.

Jsem zvědavý na ten snímač. Na úrovni jedné buňky to mohou porcovat, jak je libo, nevadí mi to. Chtělo by to změnu, současný 20 Mpx snímač už značně zaostává za snímači větších velikostí. Samozřejmě doufám, že se později dostane do přístrojů všech kategorií.
Odpovědět2  0
Opomartin (261) | 9.2.202220:17
Bude to sakra rychlé ve frenkvenci snímání, hoši od Fotoškoda testovali a naznačili že Canon R3 má velkeho konkurenta
Odpovědět0  0
JonSnih (376) | 9.2.202221:04
Počítám, že když se u Nikonu zbavili mech. závěrky, tak OM­/Oly musí taky, když je snímač 4× menší. Hlavně aby vylepšili AFC a hledáček, aby ty rychlosti sériového snímání k něčemu byly, že?

@Choakinek: to tělo bude ve velikosti řady E­-M1. Ten obrázek je zavádějící.
Odpovědět1  0
FotoZemek (919) | 13.2.20228:11
OLY byl první kdo dal vale závěrce, nikóne ­)­)­)­))
Odpovědět1  1
Choakinek (4783) | 14.2.202215:59
U kterého přístroje?
Odpovědět0  0
febrik (31) | 14.2.202216:46
Neuměla jí už devět let stará OM­-D E­-M1?
Odpovědět0  0
Choakinek (4783) | 14.2.202218:22
Jo takhle. Jde o to, kdo první přišel s elektronickou závěrkou, nikoliv kdo první zcela odstranil mechanickou závěrku.

Tak to nevím, to bych musel dohledat. Nikon to samozřejmě nebyl, to je jasné :­-­).
Odpovědět0  0
febrik (31) | 14.2.202218:26
A můžu být zvědavý, jaký tedy měl mít smysl tvůj první komentář: ­"Počítám, že když se u Nikonu zbavili mech. závěrky, tak OM​­/Oly musí taky, když je snímač 4× menší.­"?
Odpovědět0  0
Choakinek (4783) | 15.2.202220:21
Nejsem JonSnih, jsem pouze Choakinek ;­-­).
Odpovědět0  0
febrik (31) | 15.2.202223:37
Ježiš, soráč, chybička se vloudila :)
Odpovědět0  0
LeHydrak (102) | 9.2.202221:31
Problém je, že výše zmiňované objektivy jsou určené pro Panasonic, takže na Olympusu to nebude žádná sláva.
Odpovědět1  2
febrik (31) | 9.2.202223:40
Pár zmínek o použití toho skla na Olympusech se najít dá, ale neviděl jsem jedinou negativní poznámku, že by výkony byly na OMD mašinách slabší.
Odpovědět2  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.