Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
6.1.2012, Milan Šurkala, aktualita
Nikon dnes oficiálně uvedl svou novou high-endovou zrcadlovku D4. Je vybavena full frame snímačem s rozumným rozlišením 16 megapixelů, podporuje citlivosti až ISO 204800 a slibuje i skvělé výsledky při natáčení videa.
mike5435 | 8.1.201214:20
Nevím, kdo z Vás je tu fotograf. Já Vám něco řeknu. Do nedávna jsem byl zarytý Canoňák a v diskuzích jsem Canon hajil a vynášel do nebes. Avšak stále jsem byl vyzíván na fototest Canon vs. Nikon ­(měl jsem 5D Mark II. a 1D Mark III., Lkové skla 400­/5.6, 300­/2.8, 24­/1.4, 50­/1.2, 35­/1.4, 24­-70­/2.8, 70­-200­/2.8­), Vlastnil jsme to nejlepší, co Canon nabízí. A tak jsem se vůbec nebál do testů jít a moc jsem se těšil až se konečně osobně ujistím, že Canon je lepší, než předražené zboží od Nikon. Je pravda, že na různých workshopech ­(Afrika Safari, Skandinávie, Draví ptáci a další­) jsem byl osamocený Canoňák, což mě vždy trochu znervozňovalo. Dalé také přiznávám, že jsem přes výbavu Canon prohal cca 500 000 a ne vždy jsem byl spokojený s optickou kvalitou. Přesto jsem věřil Canonu jako správný skalní fanda. Avšak samontný souboj mě hodně překvapil, posadil na prdel a zavřel hubu. Ve všech směrech Nikon převálcoval moje Canony a s vybavou Nikon 700 a vždy o třídu horšími skly ­(číselně a v pořizovací ceně­). Nikon nešumí, jeho podání je prostě úplně jinde a ostrost je snad za hranicemi dokonalosti. Test mě přesvědčil natolik, že jsem prodal celou výbavu Canon a stal se ze mě Nikoňák, Lidé zlatí, tabulkové strovnání je najivita, realita jsou fakta. Podívejte se do historie, kdy Canon byl spotřební záležitost a Nikon foto elita. Tak tomu je i dnes, avšak Canon má určitě lepší marketing, avšak profík ví kde hledat kvalitu, i proto se Nikonu stále daří i bez marktingové masírky. Závěr: Canon skla stojí oproti Nikonu a to třeba i 30 starým za ho... Design a cena neznamená nic oproti ostrosti a perfektnímu podaní a kvalitě Nikonu. A i kdyby byl Nikon o 2x dražší než Canon, tak Nikon svého zákazníka neztratí. Canon honba za pixli je k ničemu, když neexistuje žádná technilogie reprokukce 21, 40, 100 Mpixl. D3s 12 Mpix je zcela dostačující.
Odpovědět1  1
Majkkl (45) | 8.1.201218:03
... je to blbost. Vždy jsem používal Nikony ­(25 let­), ale to, že Canon stojí za ho...., bych nikdy nenapsal. Jak špičkové Nikony, tak špičkové Canony už prostě dobrého fotografa neomezují a pokud tento umí, podávají vynikající výkon. V dílčích parametrech se sice liší, ale záleží na výsledné fotografii a jak říkám, dobrý fotograf umí s čímkoli...
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 8.1.201218:54
Víte, je možné nesouhlasit s hodnocením Canonu, že stojí za ho..., ale to je tak celý ­- prostě si člověk něco vyzkouší a může srovnat. Už jsem slyšel o přechodu na Canon, ale ještě nikdy ne kvůli kvalitě, obráceně je to poměrně častý jev. Třeba včera zrovna jsem mluvil s klukem co má D700 a kvůli ceně skel koketoval chvilku s Canonem, ale jen do doby než odhalil ­"kvalitu­" ostření 5DmkII, takže Vaše tvrzení, že fotka záleží jen na fotografovi je platné jen s velikánským omezením...
Odpovědět0  0
mike5435 | 9.1.20128:41
Velký souhlas, každý, řeší tabulkové srovnání, ale takové srovnání řeší pouze lidé, kteří v životě nedrželi a nepoužívali danné přístroje. Já mluvím, ze své zkušeností. On si táké nidko neuvědomuje, že na na rozlišení 1600x1200 nemuže posuzovat ostrost pořízené fotografie, protože to není na tak malém rozlišení možné a pokud nemá IPS tak může těžko pousovat věrnost barev. A kdo dnes fotky tiskne na formát 40x30 nebo A3. Z těch co píše do těchto dizkuzí nikdo. Já ano a fotky z Canonu na tisku prostě nevypadají dobře, protože jeji 70% neostrých se sklem za 50 000 Kč. To je smutné. Mě především zajímá kvalita fotografite ­(ostrost, šum, barvy, kontrast, vinětace, abrerace, ostrost do rohů­) Tyto všechny parametry můžete věrohodně hodnotit pouze na IPS. A otstrost pousuzovat na rozlišení 2560x1440. Jinak se pouze domnívaté, že jsou fotky opravdu ostré. Mluvím o 2­-4násobném cropu. Tam hledejte ostrost. Když jsem měl monitor 1920x1080, tak jsem si říkal, jak mám vyřezané fotky ­(Canon­), ale na tisku to prostě bylo jinak. Takže jsem přirozeně sváděl chyby na tisk. Ale to bylo dosti nepravděpodobně, když nosíte fotky ke škodovi ­(barevné­), které je tiskne na Noritu za x milionů. Tak jsem si pořídil EIZO SX2762W­-BK a byl jsem hodně překvapený jaký rozdíl byl mezi Canon a Nikon na 2x cropu. Cenový rozdíl mezi značkami není takový jako mezi kvalitou fotografie. ­(řeším kvalitu ne fotku ­- NE kompozici, téma, moment­) Canon je prostě za ty peníze špatná volba. Jsou ještě případy, kdy někdo dává Nikon skla na Canon, ale to je dle mě velký úlét.
Závěr: Canony šumí od ISO 800 a ostrost čekejte na 30% fotek ­(autofocus­). Je smutné, když máte doma 70 000 fotek a z toho je 50 000 tisic na ho... ­(po technické stránce, která je pro fotografie to nejdůležitější­).
Odpovědět0  0
kozakm (27) | 9.1.201211:57
Mně na prvním místě na fotografii zajímají úplně jiné věci, jako je ostrost, šum, barvy, vinětace apod. Asi jsem ale divnej.
Odpovědět0  0
kozakm (27) | 9.1.201211:58
*Mě
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 9.1.201212:41
Promiňte mi, ale to je chytání za slovo, proč tady zbytečně rozvíjet polemiku na téma autor­/technika, v ideálním případě je to vyrovnané, ale takových je málo. Myslím že je na místě, aby člověk požadoval za své peníze to nejlepší možné a divím se, jak často se setkáváme v diskusích s reakcí typu ­- nevyhovovalo ti to=neumíš fotit, skutečný fotograf umí čímkoliv... Když to tak vezmu, takové reakce ­- a u některých nej odborníků není daleko k invektivám ­- jsou výsadou česko­-slovenských diskutérů, nebo jsem špatně hledal, ale jinde jsem to nenašel... Naštěstí tady se těch zavzdušněných vyskytuje o dost méně, než na jiném webu ­- diskuse pod Vašim článkem se Vám tam asi moc taky nelíbí. Touto cestou rovnou: Milane díky nejen za úroveň článků, ale i za slušnost Tvých vyjádření, řekl bych že to má dobrý vliv i na styl diskusí :­-)
Odpovědět0  0
nephilim (906) | 6.1.201220:26
Když zohledním nové obrazové procesory Expeed, nové snímače, stáří D3, a nabídku konkurence, tak jsem tak trochu zklamaný. Nikon D4 mi připomíná vylepšený D3 podobným způsobem, jako Nikon před časem vylepšil D300 na D300s. Tedy víc facelift než zcela nový model. Na druhou stranu, D3 a D4 jsou foťáky pro zcela jinou skupinu fotografů než do jaké spadám já, takže rozhodující bude názor cílových uživatelů.
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 6.1.201220:51
No, jestli není úspěch už v tom, že při mírném navýšení rozlišení udrželi úroveň šumu ­- docela by to osvětlily podrobnější informace o vývoji a výrobě snímačů, teď jsem se jen dočetl na Nikonfóru, že snímač si sami navrhli, nevím jak to bylo s těmi předešlými, myslel jsem, že původně je prostě brali od Sony, nevím. Asi to není hozená rukavice pro stávající majitele D3, ale jinak pecka, šel bych to hned poslintat, utěsněný to je...
Odpovědět0  0
paprskomet | 7.1.20121:47
Jsou to prostě borci u nikonu, konkurence je 100 světelných let pozadu. Jo a kikapu...taky jsem chytil slintavku!!!
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6663) | 6.1.201221:34
Tak me napada, co ti chybi k tomu, abys nebyl z D4 zklamany? Co evolucniho bys tam chtel? Neber to nejak utocne, jen me to zajima ­(co revolucniho by tam vlastne podle tebe melo byt?)
Odpovědět0  0
kozakm (27) | 6.1.201221:49
Dalo by se vymyslet hodně věcí ­(výklopný displej, ostření okem, OLED displej, jiná technologie snímače, větší pokrytí záběru AF body, vestavěné GPS, větší výdrž baterie...­). Nikon místo toho ­"jen­" dohnal Canon 1D X.
Odpovědět1  1
Majkkl (45) | 8.1.201218:05
.... zrovna od tebe bych nečekal cinty o dohánění... :(
Odpovědět0  0
kozakm (27) | 9.1.201211:58
To nevadí. Já od tebe pro změnu nečekám vůbec nic ;)
Odpovědět0  0
busy (4706) | 6.1.201218:58
11 ostřících bodů je schopno pracovat i při F8 ... to co presne znamena ? Alebo, preco by ostriace body nemali pracovat pri nejakom nastaveni clony ?
Odpovědět1  0
kozakm (27) | 6.1.201218:59
Nejde o nastavení clony ­(ostří se vždy při plně otevřené cloně­), ale o minimální světelnost objektivu.
Odpovědět1  0
Kikapu1 (575) | 6.1.201219:03
tady nejde o nastavení clony, protože světlo se měří na plnou díru, jde o světelnost ­- takfle divoký číslo ­- f8 ­- se dá docílit třeba kombinací méně světelného skla s telekonvertorem, nebo s mezikroužkama
Odpovědět0  0
busy (4706) | 6.1.201220:14
Takze ak tomu dobre rozumiem, pri beznom ostreni pri plnej diere objektivu ­(napr. F3.5­) za sera, bezne senzory dokazu zaostrit v pohode, ale pri nastaveni F8 za slnecneho dna napoludnie, ked aj napriek tym F8 dopada na senzory ovela viac svetla, mozu uz mat s ostrenim problem ???
Odpovědět1  0
Kikapu1 (575) | 6.1.201220:32
jen doufám že si rozumíme ­- ne že při nastavené cloně f8, ale při světelnosti f8 ­- ano, sice nevím jak to přesně funguje, ale co si pamatuju, zak třeba kinofilmové zrcadlovky taky nabízely nějaký způsob ostření, nebo dokonce způsob měření světla jen do určité clony...
Odpovědět0  0
busy (4706) | 6.1.201220:59
Pri ostreni treba aby na senzor dopadalo dostatocne mnozstvo svetla zo sceny. Podla mna, je uplne jedno ci je nejaky svetelnejsi objektiv zacloneny ­(irisovou clonou­) na F8, alebo je clona otvorena naplno a maximalna svetelnost celej optiky ­(objektiv + telekonvertor + filtre­) je prave F8 ­- v oboch pripadoch dopada na senzory predsa rovnake mnozstvo svetla, takze senzory maju rovnake podmienky na detekciu zaostrenia. Alebo nie ?
Odpovědět1  2
kozakm (27) | 6.1.201221:08
Ne. Ostří se vždy při naplno otevřené cloně, celou dobu je clona plně otevřená a na požadovanou­/nastavenou clonu se zacloní až v okamžiku expozice. Už to tu máš napsané potřetí.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6663) | 6.1.201221:33
Jeden o koze, druhy o voze :­-­) Prelozim to z ­"busystiny­" do cestiny :­-­) Otazka zni, zda bude ostrit lepe F3,5 objektiv za tmy nebo F8 objektiv za svetla. Pritom predpokladejme, ze F8 objektiv ve svetle dava na AF senzory vice svetla nez F3,5 za tmy. Jinak receno, zda to ostreni zavisi na svetelnosti objektivu nezavisle na svetelnych podminkach nebo nikoli.
Odpovědět1  0
kozakm (27) | 6.1.201221:47
Aha. Ostření by mělo záviset na tom, kolik světla se dostane objektivem na AF senzory. Ty potřebují pro svoji činnost nějaké minimum, které jim ale málo světelný objektiv není schopen garantovat, a proto je ostření omezené do f8
Odpovědět1  1
busy (4706) | 6.1.201221:58
No prave toto ma napadlo ako prve. Avsak zdalo sa mi ze by bolo velmi neprofesionalne ­(ba az doslova hlupe­) ohranicit pracu senzorov iba do svetelnosti optiky F8 v podmienkach, ked je aj pri svetelnosti horsej ako F8 este stale dost svetla pre pracu senzorov, napr. dobre nasvetlene studio alebo fotenie za slnecneho dna vonku.
Odpovědět1  1
kozakm (27) | 6.1.201222:38
Nj, ale ve všech ostatních případech ­(a troufám si tvrdit, že jsou častější jak slunečný den­) by to moc nefungovalo.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 6.1.201221:48
Ano, presne to som myslel :)
Odpovědět0  0
busy (4706) | 6.1.201221:33
No mozno som zle formuloval otazku. Tak teda skusim inak: Ked sa v spravne pise, ze to vie ostrit pri F8, predpokladam ze to asi nebude celkom bezna vlastnost. Ale ja sa pytam: preco by mali mat ostriace senzory problem zaostrit za silneho svetla pri objektive ­(alebo optickej sustave­) ktora ma pri plne otvorenej clone objektivu svetelnost F8, ked povedzme nemaju problem zaostrit s nejakym beznym setakom F3.5 za sera, ked aj napriek ovela lepsej svetelnosti dopada na senzory menej svetla zo sceny ?
Odpovědět1  1
janfran | 7.1.20120:17
Ono nejde jenom o intenzitu světla, ale vzhledem k principu ostření také o velikost fázového posunu­- a ta už nemusí být při F8 dostatečná, protože krajní paprsky nedopadají na senzory pod příliš malým úhlem. Nejsem si jistý, jestli to tak je, ale přijde mi to logické.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 7.1.20126:49
To by tiez mohlo byt, ale zase napriklad pri velmi dlhych ohniskach dopadaju luce pod ovela mensim uhlom aj pri svetelnosti lepsej ako F8 nez pri kratkych so svetelnostou horsou ako F8. A este ma napadlo ­- ked je samotna svetelnost objektivu lepsia, ale nad F8 sa dostaneme pomocou filtrov ­(sedych, CPL, ...­) tak filtre nemaju vplyv na uhol dopadu lucov a luce dopadaju pod takymi istymi uhlami ako pri samotnej svetelnosti objektivu.
Odpovědět0  1
Dr.Haus | 7.1.20121:37
Dobre si to formuloval :­-)
Odpovědět0  0
busy (4706) | 7.1.20126:50
Vdaka :)
Odpovědět0  0
kozakm (27) | 6.1.201215:59
Nikon D4 vs Canon EOS­-1D X
http:­/­/www.martinkozak.com­/?p=11231
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.