Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Objevte svět infrafotografie

26.7.2010, Michal Srna, návod
Její kořeny sahají do tak vzdálených odvětví fotografie jako je astrofotografie a mezi fotografy koluje již od 20. let 20. století. Pojďme se podívat na zoubek pojmu infrafotografie, zaměřme se na vhodnost objektivů, filtr Hoya R72 a zpracování v Lightroomu.
Před tím, než začnete se svým fotoaparátem objevovat svět infrafotografie, je důležité si uvědomit několik základních faktů:
    • DÉLKA EXPOZICE: Většina fotoaparátů má před svým snímačem speciální (IR-cut) filtr, který blokuje IR záření (ne zcela) a proto jsou expoziční časy mnohonásobně delší, o kolik? To se bude lišit výrobce od výrobce, model od modelu a proto na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Na serveru Dpanswers provedli měření citlivosti různých modelů fotoaparátu na IR záření a podle toho si můžete udělat obrázek o citlivosti vašeho fotoaparátu. Existují však "experti", kteří si své zrcadlovky modifikují tak, že filtr blokující IR záření zcela odstraní, pak je možné IR fotografii provozovat doslova "z ruky". Osobně bych tyto postupy nedoporučoval, jelikož si můžete fotoaparát trvale zničit a naopak delší expoziční časy často působí kreativně (rozevláté větve stromů, pohyb v mracích, sametová vodní hladina...). Své opodstatnění má však tato modifikace v astrofotografii. Jak již tušíte, je nutností použití stativu, což by fotografy, kteří to myslí s fotografováním alespoň trochu vážně, nemělo odradit!
    • KRYTKA HLEDÁČKU: Z mé vlastní zkušenosti vám vřele doporučuji pořídit krytku hledáčku, pokud jí vaše zrcadlovka nedisponuje. Při dlouhých expozicích může pronikat značné množství viditelného světla na snímač právě nezatemněným hledáčkem a na výsledné IR fotografii způsobí různé fleky, či barevné pruhy. I při zakrytém hledáčku je dobré se za fotoaparát postavit, či ho zastínit rukou, aby na něj nesvítilo přímé Slunce.

Zde se můžete podívat, jak vypadá taková krytka nasazená na hledáček Canonu 400D.


Krytka hledáčku u Canonu 400D přidělaná stále na řemínku fotoaparátu, klikněte pro zvětšení

A takovýto vliv mohou mít dopadající sluneční paprsky na hledáček, který je již zakrytý, ale není zastíněn.


Fialové zbarvení kraje snímku z důvodu nedostatečného zastínění hledáčku

    • KDY A CO FOTOGRAFOVAT: Důležité je zvážit i vhodný motiv na fotografování v IR spektru. Zajímavě vypadají v infrafotografii všechny sytě zelené "přírodniny". Např. listy stromů se obarví do sněhově bílé stejně jako zelená tráva na louce. Z tohoto důvodu je vhodné hledat záběry, kde je na fotografii nějaký dominantní prvek, který vystoupí z okolní "bílé" krajiny. Infrafotografie mě přilákala i z jiného důvodu. Nejlepší čas na infrafotografii není pouze ráno a večer, kdy je krásně zbarvené měkké světlo, ale infrafotografie vám otevírá možnosti jít fotografovat např. i za přímého poledního Slunce, kdy IR radiance dosahuje svého vrcholu a infra efekt je v tuto denní dobu nejsilnější.

Nyní nám již nic nebrání vzít fotoaparát do ruky, připravit si infračervený filtr a vstoupit do infrasvěta. V následujících několika krocích bych vám rád popsal postup infrafotografovaní, který se mi osvědčil. Neříkám, že je ideální a samozřejmě si jej můžete upravit. Myslím si, že to je však vhodný začátek pro každého nadšence do infrafotografie.

Postup fotografování s infračerveným filtrem:
    1. S fotoaparátem na stativu (nyní ještě bez IR filtru) si připravte záběr, proveďte vhodnou kompozici s pohledem do hledáčku a až budete mít vše připravené, pevně utáhněte všechny šrouby stativu, aby se fotoaparát již nepohnul a nerozhodil váš záběr.
    2. Nasaďte krytku hledáčku, našroubujte infračervený filtr a je vhodné nasadit i sluneční clonu na objektiv.
    3. Proveďte vlastní vyvážení bílé (Custom WB) na šedou destičku nebo bílý papír, pokud nemáte při ruce ani jedno, osvědčilo se mi vyvážení bílé na suchou trávu. Ostření můžete mít klidně vypnuté. Pokud máte nějaký model fotoaparátu z dílny Canon (v mém případě konkrétně 400D) je postup vyvážení bílé následující: s automatickým vyvážením bílé (AWB) vyfotografujte šedou desku nebo bílý papír (expoziční dobu nastavte přibližně na 20 s při clonovém čísle 11 a citlivosti ISO 100, v případě jiného fotoaparátu musíte experimentovat, abyste viděli jednolitou červenou plochu a ne černo ;-). Poté přejděte do menu fotoaparátu a pod položkou "Custom White Balance" zvolte vyfotografovaný červený snímek šedé desky a potvrďte OK. Tímto se vám uložilo nastavení vyvážení bílé do paměti a stačí pod volbami WB zvolit vlastní (ten úplně vpravo). Toto nastavení stačí provést za stejných světelných podmínek pouze jednou a poté můžete klidně celý den fotografovat bez vyvažování bílé.
    4. Nastavte vhodný expoziční čas, při kterém jste úspěšně vyfotografovali šedou desku nebo bílý papír a výsledek nebylo pouhé černo.
    5. Proveďte automatické zaostření (u naprosté většiny fotoaparátů funguje spolehlivě i při nasazeném IR filtru). Pokud by vám automatické ostření nefungovalo správně, musíte zaostřit ještě před nasazením IR filtru a poté přepnout do manuálního režimu a již si zaostření "nerozhodit".
    6. Pomocí dálkové spouště či použitím samospouště můžete začít exponovat. Snímejte vždy do formátu RAW (CR2 - Canon nebo NEF - Nikon)!
    7. Zkontrolujte histogram, pokud to váš fotoaparát umí, přepněte histogram do RGB režimu a zaměřte se zejména na červený kanál, u kterého v infrafotografii dochází nejčastěji k přeexpozici.
    8. Experimentujte s různými časy expozice, než budete s výsledkem spokojeni.

Na následujících snímcích bych rád ukázal, jaký vliv má vlastní vyvážení bílé na fotografii pouze po zpracování fotoaparátem. Je možné nechat vyvážení bílé až na zpracování v PC a někteří autoři to dokonce doporučují. Osobně vám radím, pokud to jde, proveďte vlastní vyvážení bílé raději hned. Částečně to usnadní zpracování v PC a na LCD obrazovce uvidíte téměř "finální snímek" a ne jen krajinu zahalenou do červeného odstínu, kdy si není ani možné představit, jak výsledný snímek bude vypadat.


IR snímek bez vyvážení bílé (WB) (Canon 400D, 20 s, f/11, ISO 100), klikněte pro zvětšení


IR snímek s vyvážením bílé (WB) na 18% šedou destičku (Canon 400D, 20 s, f/11, ISO 100), klikněte pro zvětšení