Objevte svět infrafotografie
26.7.2010, Michal Srna, návod
Její kořeny sahají do tak vzdálených odvětví fotografie jako je astrofotografie a mezi fotografy koluje již od 20. let 20. století. Pojďme se podívat na zoubek pojmu infrafotografie, zaměřme se na vhodnost objektivů, filtr Hoya R72 a zpracování v Lightroomu.
Kapitoly článku:
- Objevte svět infrafotografie
- Objektivy a hotspot, aneb dvakrát měř, jednou řež
- Nákup infračerveného filtru: Hoya R72
- První krůčky světem infrafotografie
- Zpracování v PC - Lightroom všemi milovaný, infrafotografy zatracovaný
- Shrnutí zážitků z návštěvy infrasvěta
Zpracování infrafotografií v PC je jedno velké dobrodružství spojené s nekonečným experimentováním. Pokud vám někdy chyběla možnost se kreativně zapojit do "tvorby snímků" v PC a to z důvodu jistých zavedených konvencí, že by tráva měla být zelená a obloha modrá, pak se vám bude v infrasvětě moc líbit a otevřou se vám nekonečné možnosti se kreativně "vyřádit".
Jelikož nikdo neví, jak infrasvět vypadá, protože ho nikdy nemůže vidět svýma očima, můžete do snímku vložit své pocity, náladu a atmosféru místa, kterou jste pociťovali v době zmáčknutí spouště. Nikdo vás nemůže pokárat, že obloha zbarvená do tabákova se prostě do krajiny nehodí. V infrafotografii obloha nemá pouze modrou barvu, v infrafotografii je taková, jakou si ji uděláte.
Zde bych se rád zaměřil na problematiku zpracování surové RAW infrafotografie v programu Adobe Lightroom, jelikož tento velice šikovný program zaznamenává v poslední době stále rostoucí oblibu i přes svou vyšší cenu kolem 6000 Kč ($299), pro studenty a učitele 2000 Kč.
Po importu infrafotografie na vás však čeká nemilé překvapení...
Ukázka fotografie po importu do programu Lightroom (vyvážení bíle bylo provedeno na 18% šedou desku - Lightroom zřejmě něco ignoruje), klikněte pro zvětšení
Jak již můžete vidět z obrázku výše, Lightroom zcela "pokazí" vyvážení bílé na snímku, který na LCD obrazovce vašeho fotoaparátu vypadal nádherně a při otevření JPEGu v PC vypadá též "v pořádku". Tento problém se týká i Camera Raw plug-inu programu Adobe Photoshop a podobný problém jsem zaznamenal i v programu Zoner Photo Studio 12.
Mnohé fotografy by tento fakt mohl odradit a raději by fotografovali pouze do JPEGu a ten následně zpracovali. Tudy cesta přátelé nevede!
Pojďme se raději podívat, co tento problém způsobuje a následně si uvedeme postup, jak získáte z Lightroomu krásné infrafotografie upravené pouze z formátu RAW s minimální ztrátou informace. K následujícímu postupu mě inspiroval článek RAW, Lightroom & Infra v 72. čísle časopisu PHOTO life.
Při importu snímku pořízeného za tak extrémních podmínek, jakými infrafotografie je, nastává v programu Lightroom hotové "peklo". Informace o vyvážení bílé se sice přenese korektně, ale při kalibraci vlastního vyvážení bílé dochází i ke změnám dalších parametrů ve fotoaparátu při zpracování signálu z čipu - tvorbě tzv. kalibračního profilu. Tento kalibrační profil je následně zapsán do RAW souboru s fotografií, ale program Lightroom i plug-in Camera RAW jej zcela ignorují. Namísto toho, aby tento profil načetly a použily, tak použijí obecný profil ACR či profil konkrétního fotoaparátu, nachází-li se v knihovně dané verze SW.
Říkáte si, zdali tato "chyba nebo vlastnost?" není odstraněna v nové verzi Lightroom 3 - není. Uživatelům nezbývá nic jiného, než si profil pro infrafotografii manuálně nastavit a udělat si z něj následně Preset v Lightroomu, který bude platný pouze pro daný fotoaparát a použitý IR filtr.
Bohužel není možné vytvořit jeden univerzální profil na všechny fotoaparáty. V tomto článku uvádím nastavení profilu pro můj Canon 400D s filtrem Hoya R72, který si však můžete libovolně modifikovat pro vaše potřeby a pouze se od tohoto nastavení "odpíchnout". Nastavení by mělo bez problémů fungovat i na ostatní modely zrcadlovek z dílen Canonu.
Začněme tedy nastavením, které se nachází v pravém sloupci Lightroomu úplně dole - Camera Calibration (Kalibrace fotoaparátu). Zde uvádím hodnoty, které se osvědčily mně, Vy můžete samozřejmě experimentovat. Ve třetí verzi Lightroomu přibylo tlačítko "Process", které má vliv na šum a doostření obrazu. Nový Lightroom vám bude stále nabízet novou verzi 2010, nicméně se mi zdá, že kvalitou se při zvětšení 1:1 nemůže ani náhodou vyrovnat verzi 2003, kterou doporučuji používat.
Kalibrace barevného prostoru fotoaparátu v programu Lightroom pro IR fotografii
Nastavení Temp (Teplota) se sice přenese korektně, nicméně je vhodné ji upravit do trochu teplejších tónů a hodnotu Tint (Nádech) nastavit podle následujícího obrázku.
Nastavení teploty barev a nádechu v programu Lightroom pro IR fotografii
Následuje nastavení Saturation (Sytost) a Hue (Odstín). Opět pouze mé doporučené nastavení, s kterým můžete vesele experimentovat.
Nastavení saturace jednotlivých barev v programu Lightroom pro IR fotografii
Nastavení odstínů jednotlivých barev v programu Lightroom pro IR fotografii
Zde se dostáváme k nastavení Tone Curve (Tónová křivka), jejíž tvar se bude lišit opět fotografie od fotografie.
Návrh nastavení křivek v programu Lightroom pro IR fotografii
V nastavení Presence (Podání) můžete zvýraznit obrysy např. mraků v položce Clarity (Zřetelnost) a upravit ještě celkovou barevnost snímků pomocí Vibrance (Živost) a celkovou Saturation (Sytost).
Další drobná nastavení v programu Lightroom pro IR fotografii
Pokud jste dodrželi veškeré mnou popsané postupy (i při samotném snímání!) pak by se váš infrasnímek měl obarvit do tří dominantních odstínů - vše, co bylo zelené, bude bílé či namodralé případně azurové a obloha se obarví do žlutooranžova až žlutohněda. Neživé organické a anorganické objekty se budou jevit jako šedé.
Pokud si chcete rychle vyzkoušet zde popsaná nastavení, vyexportoval jsem pro vás přímo Preset z Lightroomu, který si po jednoduchém importu můžete vyzkoušet i Vy. Opět připomínám, že to je Preset vytvořený pro fotoaparáty značky Canon s použitým filtrem Hoya R72 a stáhnout si ho můžete zde:
Preset naimportujete tak, že v levém sloupci kliknete v sekci "Presets" na položku "User Presets", dáte "Import" a vyberete stažený soubor.
Moje poslední rada k úpravám infrafotografie v PC bude směřovat k prohození kanálů červené (R) a modré (B) v programu Adobe Photoshop pomocí nástroje nazvaného Channel Mixer (Míchání kanálů). Tato funkce je přítomna i v programu Zoner Photo Studio a to pod stejným názvem. Tímto jednoduchým krokem můžete barvu oblohy převrátit do modré, zatímco namodralé stromy se obarví do teplých slámově červených odstínů.
Pro lepší názornost vás odkáži do mé sekce galerie zabývající se infrafotografií, kde si můžete udělat představu o tom, jakých barevných kombinací lze v infrafotografii dosáhnout: Galerie Infrafotografie na michalsrna.cz.
Takto vypadá infrafotografie po exportu z Lightroomu (při použití výše popsaných nastavení).
Po otevření fotografie v prostředí Adobe Photoshop najděte nástroj Channel Mixer (Image - Adjustments - Channer Mixer) a na Red (červeném) Output Channel (výstupním kanálu) proveďte následující změny:
Nastavení červeného výstupního kanálu v nástroji Channel Mixer programu Adobe Photoshop
Poté zvolte Blue (modrý) výstupní kanál a proveďte tyto změny:
Nastavení modrého výstupního kanálu v nástroji Channel Mixer programu Adobe Photoshop
Pokud se vše povedlo, vaše infrafotografie se změnila do takovýchto barev:
Která z těchto dvou fotografií se vám líbí více, nechám na vás. Míchání kanálů však otevírá možnost tvořit různě barevné kombinace snímků, které se hned divákům neokoukají...
Jelikož nikdo neví, jak infrasvět vypadá, protože ho nikdy nemůže vidět svýma očima, můžete do snímku vložit své pocity, náladu a atmosféru místa, kterou jste pociťovali v době zmáčknutí spouště. Nikdo vás nemůže pokárat, že obloha zbarvená do tabákova se prostě do krajiny nehodí. V infrafotografii obloha nemá pouze modrou barvu, v infrafotografii je taková, jakou si ji uděláte.
Adobe Lightroom - vytvoření profilu pro infrafotografie
Zde bych se rád zaměřil na problematiku zpracování surové RAW infrafotografie v programu Adobe Lightroom, jelikož tento velice šikovný program zaznamenává v poslední době stále rostoucí oblibu i přes svou vyšší cenu kolem 6000 Kč ($299), pro studenty a učitele 2000 Kč.
Po importu infrafotografie na vás však čeká nemilé překvapení...
Ukázka fotografie po importu do programu Lightroom (vyvážení bíle bylo provedeno na 18% šedou desku - Lightroom zřejmě něco ignoruje), klikněte pro zvětšení
Jak již můžete vidět z obrázku výše, Lightroom zcela "pokazí" vyvážení bílé na snímku, který na LCD obrazovce vašeho fotoaparátu vypadal nádherně a při otevření JPEGu v PC vypadá též "v pořádku". Tento problém se týká i Camera Raw plug-inu programu Adobe Photoshop a podobný problém jsem zaznamenal i v programu Zoner Photo Studio 12.
Mnohé fotografy by tento fakt mohl odradit a raději by fotografovali pouze do JPEGu a ten následně zpracovali. Tudy cesta přátelé nevede!
Pojďme se raději podívat, co tento problém způsobuje a následně si uvedeme postup, jak získáte z Lightroomu krásné infrafotografie upravené pouze z formátu RAW s minimální ztrátou informace. K následujícímu postupu mě inspiroval článek RAW, Lightroom & Infra v 72. čísle časopisu PHOTO life.
Při importu snímku pořízeného za tak extrémních podmínek, jakými infrafotografie je, nastává v programu Lightroom hotové "peklo". Informace o vyvážení bílé se sice přenese korektně, ale při kalibraci vlastního vyvážení bílé dochází i ke změnám dalších parametrů ve fotoaparátu při zpracování signálu z čipu - tvorbě tzv. kalibračního profilu. Tento kalibrační profil je následně zapsán do RAW souboru s fotografií, ale program Lightroom i plug-in Camera RAW jej zcela ignorují. Namísto toho, aby tento profil načetly a použily, tak použijí obecný profil ACR či profil konkrétního fotoaparátu, nachází-li se v knihovně dané verze SW.
Říkáte si, zdali tato "chyba nebo vlastnost?" není odstraněna v nové verzi Lightroom 3 - není. Uživatelům nezbývá nic jiného, než si profil pro infrafotografii manuálně nastavit a udělat si z něj následně Preset v Lightroomu, který bude platný pouze pro daný fotoaparát a použitý IR filtr.
Bohužel není možné vytvořit jeden univerzální profil na všechny fotoaparáty. V tomto článku uvádím nastavení profilu pro můj Canon 400D s filtrem Hoya R72, který si však můžete libovolně modifikovat pro vaše potřeby a pouze se od tohoto nastavení "odpíchnout". Nastavení by mělo bez problémů fungovat i na ostatní modely zrcadlovek z dílen Canonu.
Začněme tedy nastavením, které se nachází v pravém sloupci Lightroomu úplně dole - Camera Calibration (Kalibrace fotoaparátu). Zde uvádím hodnoty, které se osvědčily mně, Vy můžete samozřejmě experimentovat. Ve třetí verzi Lightroomu přibylo tlačítko "Process", které má vliv na šum a doostření obrazu. Nový Lightroom vám bude stále nabízet novou verzi 2010, nicméně se mi zdá, že kvalitou se při zvětšení 1:1 nemůže ani náhodou vyrovnat verzi 2003, kterou doporučuji používat.
Kalibrace barevného prostoru fotoaparátu v programu Lightroom pro IR fotografii
Nastavení Temp (Teplota) se sice přenese korektně, nicméně je vhodné ji upravit do trochu teplejších tónů a hodnotu Tint (Nádech) nastavit podle následujícího obrázku.
Nastavení teploty barev a nádechu v programu Lightroom pro IR fotografii
Následuje nastavení Saturation (Sytost) a Hue (Odstín). Opět pouze mé doporučené nastavení, s kterým můžete vesele experimentovat.
Nastavení saturace jednotlivých barev v programu Lightroom pro IR fotografii
Nastavení odstínů jednotlivých barev v programu Lightroom pro IR fotografii
Zde se dostáváme k nastavení Tone Curve (Tónová křivka), jejíž tvar se bude lišit opět fotografie od fotografie.
Návrh nastavení křivek v programu Lightroom pro IR fotografii
V nastavení Presence (Podání) můžete zvýraznit obrysy např. mraků v položce Clarity (Zřetelnost) a upravit ještě celkovou barevnost snímků pomocí Vibrance (Živost) a celkovou Saturation (Sytost).
Další drobná nastavení v programu Lightroom pro IR fotografii
Pokud jste dodrželi veškeré mnou popsané postupy (i při samotném snímání!) pak by se váš infrasnímek měl obarvit do tří dominantních odstínů - vše, co bylo zelené, bude bílé či namodralé případně azurové a obloha se obarví do žlutooranžova až žlutohněda. Neživé organické a anorganické objekty se budou jevit jako šedé.
Pokud si chcete rychle vyzkoušet zde popsaná nastavení, vyexportoval jsem pro vás přímo Preset z Lightroomu, který si po jednoduchém importu můžete vyzkoušet i Vy. Opět připomínám, že to je Preset vytvořený pro fotoaparáty značky Canon s použitým filtrem Hoya R72 a stáhnout si ho můžete zde:
Preset naimportujete tak, že v levém sloupci kliknete v sekci "Presets" na položku "User Presets", dáte "Import" a vyberete stažený soubor.
Prohození kanálů - nechť obloha je modrá
Moje poslední rada k úpravám infrafotografie v PC bude směřovat k prohození kanálů červené (R) a modré (B) v programu Adobe Photoshop pomocí nástroje nazvaného Channel Mixer (Míchání kanálů). Tato funkce je přítomna i v programu Zoner Photo Studio a to pod stejným názvem. Tímto jednoduchým krokem můžete barvu oblohy převrátit do modré, zatímco namodralé stromy se obarví do teplých slámově červených odstínů.
Pro lepší názornost vás odkáži do mé sekce galerie zabývající se infrafotografií, kde si můžete udělat představu o tom, jakých barevných kombinací lze v infrafotografii dosáhnout: Galerie Infrafotografie na michalsrna.cz.
Takto vypadá infrafotografie po exportu z Lightroomu (při použití výše popsaných nastavení).
Po otevření fotografie v prostředí Adobe Photoshop najděte nástroj Channel Mixer (Image - Adjustments - Channer Mixer) a na Red (červeném) Output Channel (výstupním kanálu) proveďte následující změny:
Nastavení červeného výstupního kanálu v nástroji Channel Mixer programu Adobe Photoshop
Poté zvolte Blue (modrý) výstupní kanál a proveďte tyto změny:
Nastavení modrého výstupního kanálu v nástroji Channel Mixer programu Adobe Photoshop
Pokud se vše povedlo, vaše infrafotografie se změnila do takovýchto barev:
Která z těchto dvou fotografií se vám líbí více, nechám na vás. Míchání kanálů však otevírá možnost tvořit různě barevné kombinace snímků, které se hned divákům neokoukají...