Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
6.3.2008, Pavel Bureš, aktualita
Za několik týdnů se začne prodávat nová zrcadlovka z dílny společnosti Olympus. Model E-420 boří hned několik mýtů o DSLR přístrojích – zrcadlovka je relativně malá, lehká a díky 28 fotografickým režimům s ní mohou pořizovat snímky i běžní uživatelé.
Busy | 6.3.200811:42
Hadam najzaujimavejsou vlastnostou tejto zrkadlovky je to, ze pre ostrenie nema specialne senzory, ale ostri klasicky ­(ako kompakty­) hlavnym snimacim cipom. Takze zrkadlo a hladacik pomaly asi stracaju svoj vyznam. A nie je daleko doba, ked zrkadlovky ­(asi uz bez zrkadla­) budu vediet natacat video a rozpoznavat tvare :­-­)
Odpovědět0  0
Jan Čerbák (135) | 6.3.200819:34
Nemáte pravdu. Ostří klasicky, jen pro LiveView používá čip. Ostření čipem není tak dobré, jako klasickými AF senzory, ale u LV nic jiného nezbývá. Kompromisy sklápějící zrcátko­/ostřící­/podkládající zrcátko jsou pomalé, proto je tento systém ­(podobný jako u Canonu 450D­) přeci jen krokem kupředu.
Odpovědět0  0
Busy | 6.3.200821:38
Aha, takze vlastne ma dva nezavisle ostriace systemy ­- klasicky ­"zrkadlovkovy­" s AF senzormi a potom ­"kompaktovy­" pri LiveView. O to lepsie :­) Aj, ked, ja osobne by som zrkadlo aj s optickym hladacikom najradsej uplne zrusil, aby nebolo treba robit ziadne kompromisy.
Odpovědět0  0
Jan Čerbák (135) | 7.3.20081:36
Ten optický hledáček není kompromis. Poskytuje daleko více informací, než jakýkoliv LCD. Ale už se začínají prosazovat kompakty s velkým čipem, je tedy ­(podle mě­) jen otázkou času, kdy budou mít i výměnné objektivy.
Odpovědět0  0
Guss | 30.5.200821:59
Které to jsou, ty kompakty s velkým čipem?
Odpovědět0  0
Busy | 30.5.200823:13
Napriklad Sony R1
Odpovědět0  0
Guss | 30.5.200823:22
Sony R1 se nevyrábí už víc než rok. Neznám v současnosti kompakt který by měl alespoň APS­-C, jinak bych ho okamžitě koupil. Ani kompakt s čipem 3­/4 není. Nebo ano? Který? Beru ho hned.
Odpovědět0  0
Jan Čerbák (135) | 31.5.20080:12
Sigma DP1
Odpovědět0  0
Guss | 31.5.20080:25
Jo, to je fakt. 20,7 x 13,8 mm. Bohužel... Prostě je jasné, jak to s tímhle foťákem je.
Odpovědět0  0
Jan Čerbák (135) | 7.3.20081:40
..., ale jinak máte pravdu. DSLR s LiveView mají oba systémy AF.
Odpovědět0  0
Re: Ostrenie | 7.3.20088:47
Ktore informacie, dolezite pre kvalitu vyslednej digitalnej fotky, moze poskytnut hladacik, a displej nie ?
Odpovědět0  0
Jan Čerbák (135) | 7.3.20089:09
Především info o správném zaostření a hloubce ostrosti. Konkrétně u Olympusu to asi takovou roli nehraje, protože má menší čipy ­-> širší ohniska ­-> vyšší hloubku ostrosti. Zkuste se ale někdy podívat do hledáčku FF zrcadlovky. Dokonce i na APS­-C je rozdíl podstatný. Pokud ostřím s objektivem 50 mm F1,8, který má hloubku ostrosti cca 1 cm ­(při cloně F2,8 a zaostřené vzdálenosti 40 cm­), tak informaci o přesném zaostření potřebuji. Pak jsou často i malé temné hledáčky amatérských DSLR limitující. Chápu, že to pro Vás může být těžko pochopitelné, pokud jste vždy fotil s kompakty a optický hledáček znáte také jen z kompaktů.
Odpovědět0  0
Busy | 7.3.200813:04
Mal som moznost robit so zrkadlovkou ­(kinofilmovou aj APS­-C­) a musim uznat, ze obraz v hladaciku bol naozaj
nadherny ­- pekny, cisty, svetly, vynikajuco ostry ­- neskresleny digitalnym retazcom cip­-procesor­-displej.
Suhlasim aj s tym, ze cez takyto ­"analogovy­" hladacik mozno obraz ovela lepsie a presnejsie zaostrit,
nez cez cip ktoreho rozlisovacia schopnost je silne limitovana velkostou pixelov. Nakoniec, na kinofilmovych
zrkadlovkach je hladacik jedina moznost, ako vidiet to, co bude na fotke a tam naozaj plati ze cim presnejsie
zaostrenie, tym kvalitnejsia fotka ­(vzhladom na teoreticky neobmedzenu rozlisovaciu schopnost filmu­).
Avsak v pripade digitalnych zrkadloviek by som si dovolil malinko nesuhlasit ­- tam je v podstate jedno,
ci zaostrim s presnostou na 1­/2 alebo 1­/4 pixelu, na kvalite fotky sa to uz vyznamne neprejavi.
Navyse, pri pouziti lowpass filtra naroky na presnost zaostrenia este viac klesaju, az tak, ze pre
dostatocne kvalitne zaostrenu fotku uplne stacia udaje z hlavneho snimacieho cipu spracovane bud
automaticky ­(alebo rucne ostrenie s vyrezom 1:1 na displeji­). S hlbkou ostrosti som sa na zrkadlovkach
nehral, ale na svojom kompakte pri foteni makrozaberov mam casto hlbku ostrosti nie viac dva­-tri centimetre
a nemam problem ju kontrolovat cez displej.
Odpovědět0  0
Jan Čerbák (135) | 7.3.200813:47
Toto jsem měl na mysli: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] Ostřeno bylo na hranu odrazu na oční bulvě. Další je zde: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0  0
Jejda | 12.5.200820:35
Největší výhodou hledáčku je to, že vidíš obraz srovnatelný s velikostí A3 oproti A8 u LCD kompaktů.
Analogová matnice je zatím nenahraditelná digitálním ekvivalentem.
Odpovědět0  0
Busy | 13.5.20088:17
A3 :­) Mam este kdesi stary kinofilmovy kompakt Canon BFxxx, a ten mal hladacik uplne super ­- zdanlivo az A2 :­) Ale k veci. Zase Zrkadlovkovy hladacik sa opticky javi velky ­(co je nakoniec vecou optiky a nie je problem tak isto velky spravit hladacik aj u EVF kompaktov­), ale ma niekoko nevyhod ­- nevidis v nom vyvazenie bielej, kdezto na kompakte ­(a je jedno, ci cez EVF hladacik alebo na velkom displeji­) pekne vidim, ako sa obraz meni do modra, do zlta­/cervena podla toho ake vyvazenie zvolim. Dalej, nevidis v nom prepalenie miesta, kdezto na kompakte vidim, a niektore kompakty vedla aj blikanim priamo signalizovat tieto miesta. Takze analogova matnica poskytuje sice vecsie pohodlie pre oko, ale pre mna osobne ma viac zasadnych nevyhod.
Odpovědět0  0
Jan Čerbák (135) | 13.5.200810:36
Asi jste to nepochopil. Nechápu, jak můžete srovnávat hledáček kompaktu ­(ten Canon BF...­) a zrcadlovky. Zkuste někdy fotit se zrcadlovkou a nějakým objektivem s dobrou světelností, třeba F1,8. Při potrtétu budete mít hloubku ostrosti krásných >1 cm. V hledáčku jasně uvidíte, kam ostříte. Na LCD­/EVF ne. Vyvážení bílé neřeším, protože fotím do RAWu a přepálená místa mám na 1 fotce z tisíce a to přitom přesně vím, kde tato místa budou už při expozici. Vyhavuje­-li Vám více LCD­/EVF, nikdo Vás za to nebude hanět, ale nesrovnávejte alespoň hledáček kompaktu se zrcadlem a matnicí.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.