Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
17.1.2009, Milan Šurkala, Aktualita
Stabilizované kompakty se širokoúhlým objektivem nejsou u značky Panasonic žádnou výjimkou. Nový model Lumix FS15 přináší optickou stabilizaci, 5× optický zoom už od 29 mm ohniska a nechybí ani dnes tolik populární rozlišení 12 megapixelů.
Veve | 27.12.200917:13
Dobrý den,
Mám jeden malý problém, se kterým si nevím rady.Rozhodla jsem si, že si vyberu fotoaparát, a tak jsem si od každého výrobce jeden nebo dva vybrala.Postupně jsem vyřazovala, až mi zbyly pouze tyto tři:
Panasonic Lumix DMC FS15
Pentax OPTIO P80
Nikon COOLPIX S560
Prosím o pomoc, který z foťáků by byl nejlepší z hlediska focení všeho.Díky...
Odpovědět0  0
Tom Tom | 28.12.200910:19
Milá Veve, pokud ti mohu poradit. Zaměř se na dva hlavní rozdíly. Pokud pro tebe nejsou důležité rozměry a váha, zkus byť i tu nejlevnější zrcadlovku s výměnnými objektivy.Například Omympus E 420 Nebo 520. Pokud ano, pka zkus Canon S 90, ale především Canon Powersot G11, nebo ještě případně Panasonic LX3. Mezi kompakty v podstatě nenalezneš lepší!!! Vše ostatní už je pak jedno, protože jsou si podobé, jako vejce vejci. Ale pokud se rozhodneš pro Canon Powershot G11, nebo Panasonic LX3, určitě neuděláš chybu. Každý ti potvrdí, že to jsou bez diskuse nejlepší kompakty na trhu.Klídnbě se podívej na testovací obrázky na:http:­/­/www.dpreview.com­/gallery­/canong11_samples­/ nahoře máš lištu s fotkama z tohoto Canonu a uvidíš nevídané.... Dobré světlo a zlom vaz při výběru!!!
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 28.12.200917:54
Nemyslíš, že tahat sem kompakty za 12 tisíc, případně zrcadlovky, když tazatelka chce malý kompakt za zhruba 4000 Kč, je trochu zcestné? Samozřejmě ano, v tom, cos napsal, máš víceméně pravdu. Já se ale vrátím k těm malým kompaktům. Z těch malých kompaktů bude ideální volbou FS15, případně levnější model FS62 od Panasonicu.
Odpovědět0  0
veve | 28.12.200918:33
Děkuji moc oboum...Je pravda, že fotoaparáty od uživatele Tom Tom se mi líbí, ale jsou momentálně mimo můj rozpočet :­).Ovšem děkuji...Nejspíš zvolím jeden z těch dvou lumixů.:­).Mějte se krásně, hezké svátky a ještě jednou díky.:)
Odpovědět0  0
cdg | 18.1.200910:38
Ano Drago, to je to, o čem je tu řeč. Vychválit a v podstatě oblbnout lidem hlavu, že neprohloupí, když si ho koupí je opravdu chyba o to větší, že recenzent foťák ani neměl v ruce a nemohl tedy ani posoudit výslednou kvalitu fotografií. To je myslím opravdu na to, položit funkci. Jinak ještě vzkaz pro Milana Šurkalu: diskutuji tady o tom, že mi vadí a nelíbí se mi, že výrobci v čele s Panasonicem dávají do foťáků všechny možné a nemožné vyfikundace, jen aby tam nemuseli dávat kvalitní to, co je pro fotky to nejpodstatnější, tedy kvalitní objektiv s dobrou světelností a čip, který nehoní počet megapixelů, ale svojí velikostí bude přímo úměrný počtu pixelů. Problém je milý Milane v tom, že vy tady ovlivňujete velké množství potenciálních klientů, či zákazníků té, či oné firmy ­/ lhostejno či se jedná o Canon, Nikon, Olympus, Panasonic, Pentax, či Samsung, nebo Sony­/. Napište tam pravdu, tedy to, že byste raději lidem doporučil, aby se poohlédli po jiném typu, či značce, která u fotoaparátů, vykazuje to nejdůležitější nejlépe, tedy dělá krásné a kvalitní fotografie. Současný trend je takový, že sice fotoaparát nefotí tak dobře ­/ protože logicky nemůže ­- viz kvalita objektivu a čipu­/, ale na druhou stranu si do těch nepříliš vydařených fotografií můžete dát hezký rámeček. Takže prosím buďte příště raději opatrnější při vychvalování toho, či onoho fotoaparátu a už vůbec v rámci objektivity nejdříve si foťák ozkoušejte a osahejtea udělejte několik zkušebních fotografií v různých světejných podmínkách a pak suďte, ale nezapomeňte OBJEKTIVNĚ!!!!! A prosím nedoporučujte už lidem takový fotoapráty. jinak ještě závěrem s LX 3 s Vámi souhlasím tzo je asi první vlašťovka i když již před lety udělal canon svoji G devítku, či nedávno upgrade na G desítku. Jenomže od té doby se honí jen počet megapixelů ­/ lhostejno na jakém čipu a hlavně programy typu rámečky, rozpoznávání obličeje, či rovnou úsměvu, nebo jiné fičury­/, al ekvalitní fotoaparát to není a přitom by v pohodě mohl. jen kdyby vynechly fičura a dali tam dorbré to, co je důležité. o to víc měw mrzí, když to ercenzenti opěvují.
Odpovědět0  0
Busy | 18.1.200913:31
Ako citam tento clanok o Lumixe FS15, tak ho citam, ale nikde ziadne vychvalovanie alebo doporucovanie ku kupe nevidim. Skor naopak, v clanku su skor kriticke vyjadrenia na velkost pixelov a na podpriemernu svetelnost objektivu.
Taktiez, nikde na digimanii nemozem najst ziadnu recenziu Lumixu FS15. Jedine, co by sa ako naznaky recenzie dali v tejto sprave povazovat su skusenosti prace procesora Venus Engine 4 zo starsich modelov fotaku, a ze obrazova kvalita by nemusela byt zla. Ale pozor, tu sa pise, ze NEMUSELA BY BYT zla, a nie ze NIE JE zla. A to je predsa rozdiel. Pokial tento rozdiel nevidide, tak sa zamyslite nad sebou ci vobec mate na to prispievat do diskusie. Hlavne ked ani neviete rozoznat spravu o novinke od recenzie.
Inak, recenzie ­(a aj spravy o novinkach­) od p.Surkalu povazujem za velmi dobre, v ziadnom pripade nemam pocit, ze by nejaku znacku alebo vlastnost neobjektivne uprednostnoval pred inymi.
Mimochodom, prave na zaklade jeho recenzie som sa rozhodol kupit si Lumix FZ28.
Odpovědět0  0
janfran | 18.1.200914:18
cdg­- Kvůli vaší kritice jsem si přečetl dotyčný článek, ikdyž mě jinak tahle třída kompaktů nezajímá. Názor na směřování kompaktů vám brát nebudu, ostatně můj je podobný. Ale vaši kritiku pana Šurkaly nechápu a připomíná mi pouhé kydání špíny.
Např. řeči o P.R.­- já si jako P.R. článek představuju tohle: http:­/­/www.panasonic.cz­/zprava.aspx?id=677&pohled=tiskove_zpravy Cituji z prvního odstavce: ...prvotřídní design...neuvěřitelných 14,7 mpix na velkém snímači 1­/1,72...špičkový výkon...dokonalý...nepostradatelný...podstatně víc než tradiční...
Tohle jsou reklamní fráze, nemluvě o celkovém vyznění­- ukažte mi, kde je něco podobného v článku pana Šurkaly. Jedninou výhradu mám k použití spojení ­"nezbytné vychytávky­" na začátku posledního odstavce­- to by si zasloužilo nahradit, ačkoli chtěl podle mě autor tímto spojením vyjádřit něco jiného, než co se při jeho čtení nejspíš většině vybaví.
Druhá věc­- ten článek není recenze, ani si na ni nehraje. Jde o představení novinky, výčet nejdůležitějších vlastností, parametrů a případně krátké komentáře k nim. Komentáře jsou jak pochvalné, tak i kritické. Kde je to vychvalování, oblbování, opěvování zbytečných­(?­) funkcí, nebo skryté podstrkování přístroje? Já ho tam prostě nevidim, docela by mě zajímalo, které konkrétní úryvky máte na mysli.
A nakonec výzvy ke skládání funkcí nebo nedoporučování toho a onoho­- Přečetl jste si na digiareně alespoň pár Šurkalových recenzí? Jsou na české ­(i zahraniční­) poměry dost dobré. Já bych řekl, že na českých webech dokonce nejlepší ­(ikdyž ne dokonalé­), ale to už je na jinou diskusi. Velká pozornost je v ních totiž věnována právě reálným výkonům, na rozdíl od papírových parametrů a různých reklamních funkcí.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 18.1.200917:18
Děkuji za zastání. S tím ­"nezbytné vychytávky máte pravdu, bylo by lepší to dát do uvozovek, aby každý pochopil jak to bylo přesně myšleno, později to opravím.

cdg: Pokud tedy dobře rozumím, nemám psát žádné aktuality, protože jsem fotoaparát ještě neměl v ruce? Mám čekat do dubna, než bude přístroj reálně na trhu? A umíte si představit, že bych měl testovat všechny přístroje na trhu? Fotoaparát prostě tyto funkce má, tak proč bych je neměl psát? Nikde neříkám, že si máte tento fotoaparát koupit. Dle vašich názorů by snad kompakty vůbec neměly existovat, protože nejsou schopny pěkně fotit. Problém je v tom, že dnes všichni výrobci dělají kompakty strašně masově a ani ta G10 třeba s téměř 15MPx čipem není žádný zázrak, alespoň papírově. Na test jsem ji bohužel taky neměl. Když někdo chce doporučit kompakt řekněme za 5000 Kč, co mám říci? Nekupujte si nic a našetřete 12 tisíc na LX3 nebo zrcadlovku? To přece nejde. Inteligentní funkce fotoaparátů Panasonic náhodou fungují ve většině případů docela dobře, pokud jste si to ještě nevyzkoušel, doporučuji zkusit. Ovšem také záleží na fotoaparátu. Zatímco Inteligentní ISO na FZ28 funguje výtečně, u LX3 jen průměrně. Každopádně Panasonic obecně mívá automatiku opravdu dobře propracovanou, takže lze usuzovat, že i u jiných fotoaparátů se bude chovat podobně.
Jinak, pokud si všimnete většinu aktualit, tak skoro v každé právě problém velkých rozlišení a malých čipů kritizuji, totéž platí o světelnosti. Ještě poznámka, toto nebyla recenze, ale aktualita.
Odpovědět0  0
Drago5tj | 17.1.200923:28
Vysvětlí mi někdo proč tam dali ten 1­/2,33­" chip,když v nabídce ­(Lumix FX150­) mají 1­/1,72­" CCD čip??yslím že by se tam hodil víc.
Odpovědět0  0
Busy | 18.1.200913:04
Ak by tam bol vecsi cip, fotak by mal katastrofalnu vinetaciu ­(cierne rohy­), pretoze pouzity objektiv spravne zobrazuje obraz iba na ploche 1­/2.33­". Ak by sa pouzil vecsi cip, bolo by treba pouzit aj ­(konstrukcne­) iny objektiv, co by zvysilo cenu fotaku a pri danych rozmeroch objektivu ­(a zachovani rozsahu zoomu­) by mal mensiu svetelnost. Takze prilis by sme si tym nepomohli. Pre kvalitu fotiek by ovela lepsie pomohlo, keby mal menej megapixelov, ale to zase komercny tlak zial nedovoli :­(

A pokial niekomu tak velmi zalezi na velkom cipe, tak si predsa moze kupit spominany FX150 :­)
Odpovědět0  0
Drago5tj | 18.1.200914:01
Dík,a tak mě teda napadá,bude výsledná fotka tohoto 10Mpix foťáku lepší,když v nastavení foťáku přepnu na rozlišení např.6Mpix?? Jestli ano,byl by problém vyřežen,FX150­-­-­-z 12MPix to stáhnu na 6­-8 a sem happy???

Dík za odpověd
Odpovědět0  0
Busy | 18.1.200914:17
Nebude az taka cista ako keby ten cip mal nativne 6 Mpix, ale bude menej zasumena, pretoze algoritmy pre redukciu sumu budu mat vzhladom na nizsie rozlisenie viac priestoru na pracu ­(v podstate aj preto mnoho fotakov na najvyssich ISO povoluje iba mensie rozlisenia­).

Odpovědět0  0
Drago5tj | 18.1.200916:20
Tak děkuju za osvětu,o foto se zajímám jen zběžně.Kdysi ­(­-2roky­) jsem měl https:­/­/www.digimanie.cz­/art_doc­-4788F32B11B2A028C12571B1002C988C.html a byl jsem spokojen,i když některé snímky byly v určitých scénách tmavší či namodralé ­(zřejmě moje chyba,nechápal jsem historiogram,nebo jak se to jmenuje­), nicméně foťák byl ukraden a tak chci nový.Mohl by si mi poradit nějakou obdobu­(tehdy stál cca 6500Kč­).Nabídka je převeliká a jde mi z ní hlava kolem.Nejradši Panasonic ­(cena SDHC­),LI­-Pol akumulátor ­(skvělá věc­).Říkal jsem si že vezmu tu FX­-150ku ­(fotil bych jpeg a něco raw,abych si s tím mohl ve photoshopu pohrát­),ale ta cena je fakt na hraně­).Zrcadlovku ne,chtěl bych to dát do kapsy :o­) Jestli budeš ochotný pisni na Drago5@seznam.cz Dík.
Odpovědět0  0
Busy | 20.1.200921:38
Tak tu je naozaj tazko radit. Kazdemu vyhovuje nieco ine. Ja som dlho hladal nejaky fotak, co by mal velky cip, fotil aspon tak kvalitne ako napr. Oly C8080WZ, pritom by mal aspon 10x zoom ako Oly C770 alebo DMC­-TZ5 a pritom nebol vecsi ako spominany TZ5 ­(aby sa vosiel do kapsy na koseli­). Ale zial, taky fotak sa so sucasnymi technologickymi moznostami asi neda len tak lahko urobit. Hlavne nie za rozumnu cenu. Takze, teraz by som radil asi toto: Ak nepotrebujes extremne zoomy, tak skus DMC­-LX3. Ak chces velky zoom, tak DMC­-FZ28 ­(ten som si kupil ja­). Pokial chces nieco nie vecsie ako kreditka, tak moj tip je mju 840 ­(ten som kupil manzelke­). Hlavne dbaj na to, aby to malo opticky stabilizator ­- to je vyborna vec.
Odpovědět0  0
Ganec | 29.1.200910:56
Nie je to az take jednoduche...
Sum sa sice zmensi, no sum nie je vsetko.
Pozri si tuto diskusiu: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

Niektore fotaky koli moznosti zaberov na vysokom ISO pouzivaju pixel­-binning.
Nebudem to tu vysvetlovat no vtedy su zabery uplne ine ako ked ich zmensis v PC, alebo ked ich zmensi priamo fotak ­(fotenim na nizsie rozlisenie­).
Odpovědět0  0
cdg | 17.1.200915:24
Nelíbí se mi, že místo, aby se výrobci v čele s Panasonicem věnovali spíše kvalitě výsledných snímků, věnují se spíš takovým kravinám a hovadinám, jako jsou různé fičurky typu rozpoznání úsměvu a rámečky obrázků, přitom mají k dispizici tak neuvěřitelný skla a úžasný čipy, že by z nás nikdo nechápal, ale nedávají je tam ­- proč? Protože stačí pitomý zákazníky voblbnout rámečkama a vysokým rozlišením 12.MPx, který je stejně u velikosti tohoto čipu naprosto na dvě věci. Místo aby tam dali to, co je klíčové pro kvalitní fotografii, dají tam tyhle fičurky. Proč nenapíšete rovnou pravdu, že by mohli výrobci vyrábět něco, co by potenciální majitele opravdu potěšilo. Měli by neuvěřitelně kvalitní snímky i z takovýchhle kapesních kompaktů, takhle mají snímky, které svojí kvalitou jsou na naprosto stejné úrovni, jako kompakty před dvěma lety, ale teď tam jsou ­"úžasné funkce navíc­"!!!!A tak se vyplatí si koupit nový foťák. Psát, testy, kritiky, to je úloha Vás píšících redaktorů a recenzentů, ale měli byste psát pravdu, ta co lidi zajímá a né to co zajímá výrobce. Ale na P.R. sed dá také vydělávat že?
Odpovědět0  0
Busy | 17.1.200915:45
Jedine, co chcu vyrobci, je predavat, predavat, zarabat, zarabat. A pokial do fotaku miesto 12Mpix cipu daju iba 4 megapixelovy, fotky sice budu krasne a kvalitne ­(a pre 90% ludi dostatocne detailne­), ale toto chape len 10% ludi, ktori do toho vidia, a zvysnych 90% ludi pojde radsej ku konkurencii lebo su oblbnuti komercnymi trendami. A to si manageri vyrobcu nevezmu na svoje triko, stratit 90% zakaznikov.

Navyse, keby kompakty fotili tak kvalitne, a boli take svizne a rychle ako zrkadlovky, tak vyrobca by si tym v podstate odrezal hlavny zdroj prijmov prave zo zrkadloviek, pretoze 90% zo zakaznikov by ich uz nekupovalo ­(ved naco?­).

Redaktori a recenzenti toto casto aj napisu, ale vyrobcovia sa riadia komerciou, nie recenziami :­(
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 17.1.200917:47
Ač je tato akutalita založena na tiskovce Panasonicu, při dobrém čtení si jistě můžete všimnout, že to rozhodně žádné P.R. není. To, že Venus Engine IV dělá na poměry kompaktů kvalitní fotografie není výmysl Panasonicu, když se podíváte na skutečné fotografie, opravdu uvidíte, že i přes jisté zásahy do obrazu jsou obrazové výstupy nových Panasoniců ve třídě kompaktů ve srovnání s konkurencí lehce nad průměrem. Samozřejmě, cpát 12MPx na 1­/2,3­" čip je blbost, to je každému, kdo se v tom alespoň trochu vyzná, jasné. Nicméně je to právě Panasonic, který vydal nedávno LX3, jakožto kompakt pro ty, kteří opravdu chtějí kvalitní a nepříliš šumící fotografie ­(na ISO 400 to dává opravdu přijatelné výsledky­), výborný objektiv co se týče světelnosti a s krásně širokoúhlým ohniskem. Kéž by se k tomuto ojedinělému pokusu přidalo více výrobců.
Jistě jste si mohl všimnout, že např. světelnost jsem zkritizoval, poněvadž ta je opravdu silně podprůměrná ­(i když jak se tak dívám na dnešní kompakty, tak vlastně standardní­). Osobně přeji Panasonicu velký úspěch s LX3, aby to i ostatním ukázalo, kudy by se měl vývoj ubírat.
Jinak, myslíte, že v aktualitě není něco pravda? FS15 prostě má tyto nové funkce, to je mám zamlčet? Fotoaparát jsem v ruce neměl, takže reálné fotografie hodnotit nemůžu, i když si dokážu dobře představit jak asi budou vypadat a vzhledem ke zkušenostmi s několika fotoaparáty Panasonic si umím představit i jak se bude ovládat i další vlastnosti.
Odpovědět0  0
cdg | 17.1.200912:32
Kdyby raději u Panasonicu zapracovali na kvalitě snímků a na objektivu s lepší světelností a širším rozsahu objektivu, než na rámečcích a rozpoznávání ksychtů.... Jenomže to by takoí objektivní rádci jako je pan Šurkala neměli o čem psát.
Odpovědět0  0
Busy | 17.1.200913:22
Panasonic ma v ponuke aj fotacky s kvalitnymi a svetelnymi objektivmi, napr. FZ28. Pisal o tom aj pan Surkala nedavno v recenzii. Tak o co ide ?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 17.1.200913:55
Kvalita snímků u nových fotoaparátů Panasonic patří ve své třídě spíše mezi nadprůměr, rozsah objektivu i jeho širokoúhlost mi na tuto třídu fotoaparátů přijde také výborný, takže nevím, co se vám nelíbí. S tou světelností však máte naprostou pravdu.
Odpovědět0  0
Busy | 17.1.20099:16
To oneskorenie spuste 0.007 sec plati aj pri foteni s bleskom ? ­(samozrejme, predpokladame ze blesk je uz nabity)
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1082) | 17.1.200911:06
To zřejmě platí ­"s namáčknutím­", tedy až po zaostření.
Odpovědět0  0
Busy | 17.1.200913:24
To je jasne, ze s namacknutim ­(uz je zaostrene aj expozicia je uz vypocitana­). Mna len zaujima, ci tych 0.007 sekundy je rovnakych, bez ohladu na to, ci fotim s bleskom alebo bez blesku.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.