Pesimistický Canon: trh s fotoaparáty prý padne o 50 %
11.2.2019, Milan Šurkala, aktualita
Už více než 7 let prodeje fotoaparátů padají zejména kvůli neustále se zlepšujícím smartphonům. Podle Canonu to ale zdaleka není konec a již brzy by měl celý trh spadnout na pouhou polovinu dnešního stavu. Doplněno o vyjádření Canonu CZ.
Ač si to mnozí nechtějí přiznat, smartphony jsou pro lidi natolik lákavým a pohodlným prostředkem k focení, že trh s fotoaparáty klesá už přes 7 let. Idea nošení jediného zařízení je lákavá. Je to levnější (není třeba kupovat dvě zařízení), mobil s fotoaparátem má člověk stále při sobě, dá se použít i na mnoho jiných věcí než focení a fotografie a videa se také sdílí mnohem snadněji. I proto prezident Canonu Fujio Mitarai v rozhovoru pro Nikkei tvrdil, že pád trhu fotoaparátů zdaleka není u konce a čeká ještě dalších 50 % dolů v průběhu následujících dvou let. To je hodně odvážný odhad.
Přiznal pak, že Canonu se prodeje snižují už několik let zhruba o 10 % ročně (hodnota, nikoli počet). Hovořil o tom, že celý trh fotoaparátů s výměnnými objektivy je nyní okolo 10 milionů kusů ročně a brzy by se mohl dostat jen na nějakých 5-6 milionů. Prodeje CSC fotoaparátů sice rostou, ale trhu to nepomáhá, protože je to z větší části na úkor zrcadlovek. Canon tak nehodlá nějak překotně vyvíjet CSC pro běžné uživatele, to ale neznamená, že by se jim nechtěl vůbec věnovat.
Zatímco mnozí výrobci se soustředí na spotřebitelský high-end ve fotoaparátech, který se ještě docela slušně prodává (a přináší díky vyšším cenám i slušné příjmy), Canon vidí smysl i v trochu jiném high-endu. Vedle dražších fotoaparátů pro spotřebitele se chce více soustředit na industriální sféru, medicínské přístroje nebo bezpečnostní kamery (ostatně před nějakou dobou koupil výrobce bezpečnostních kamer Axis).
Vyjádření Canonu (11.2.2019): České zastoupení společnosti Canon poslalo své vyjádření k celé situaci. Zmínilo např. to, že pokud jde o Canon, tomu rostou prodeje profi kompaktů s velkým senzorem a prodeje ultrazoomů se drží zhruba stále na stejné hladině. Prodeje táhnou dolů především levné kompakty, takže řadu IXUS už nečeká výraznější aktivita. V plánu je však i nadále prodávat výše zmíněné ultrazoomy, kompakty s velkými senzory, CSC i DSLR (ty se opravdu zatím nechystají zmizet). Fotoaparáty jsou pro Canon totiž stále jakousi "výkladní skříní" značky. Pokud jde o soustředění se na industriální a medicínskou sféru, té se Canon věnuje i dnes a hodlá zde o něco zvýšit své úsilí. Výhodou je pak to, že tato sféra většinou souvisí s know-how získaným s vývojem fotoaparátů (především optikou). Canon také podotkl že oněch 50 % bylo vytrženo z kontextu a má jít o nejčernější předpoklad v průběhu dekády.