Photokina právě začíná
27.9.2004, Petr Svoboda, článek
Dnes se brány veletrhu v Kolíně nad Rýnem otevřou jen novinářům, ale už od zítřka i všem dalším zájemcům o nejnovější technologie a produkty na poli fotografie. Výstava, která se koná jen jednou za dva a půl roku, je letos hned v několika ohledech unikátní – bude tu nejvíce vystavovatelů v historii a světlo světa spatří největší množství novinek.
Naposledy se Photokina konala v roce 2002. Tehdy ji navštívilo 160 tisíc lidí ze 140 zemí světa, a nechyběli ani návštěvníci z České republiky. Na letošní bilanci si ještě musíme počkat, už teď je ale jisté, že tu najdeme 1600 vystavovatelů z 50 zemí. Aby řeč čísel byla úplná, dodejme, že výtavní plocha zabere 200 tisíc metrů čtverečních, a že se před veletrhem akreditovalo 5300 novinářů.
Photokina se zabývá jak digitální, tak i klasickou fotografií. Trendy jsou v tomto ohledu jasné – zatímco digitální technika zažívá boom, filmová fotografie je na ústupu, i když v profesionálním sektoru tento trend nenabírá takových rozměrů jako u spotřebního sektoru. Mimo výrobců fotoaparátů a zpracovatelů fotografií se však můžeme těšit i prezentaci služeb, které s focením souvisí, software ke zpracování obrázků (představí se i Microsoft), a také na mnohé multimediální technologie, jež se zpracování obrazu dotýkají. Vše podle mota veletrhu „imaging is more“. Novými tématy jsou především velkoformátový digitální tisk a projekční a prezentační technika.
Trendy ve spotřebitelské fotografii
Není toho málo, co se za poslední roky ve světě digitální fotografie událo. Technika prodělala obrovský skok, vychytaly se dětské nemoci, a tak to, co renomovaní výrobci dnes nabízejí jsou hotové produkty, které oproti svým klasickým (filmovým) ekvivalentům nabízejí mnohou přidanou hodnotu. Zajímavá změna je i to, že filmová fotografie se přestala vyplácet finančně – náklady na vyvolání filmu a zhotovení snímků jsou v průměru vyšší, než náklady na digitální foto, a to ve všech spotřebitelských segmentech. Vypišme si ale, jaké jsou skutečné trendy:
Trendy u profesionálů
Photokina se zabývá jak digitální, tak i klasickou fotografií. Trendy jsou v tomto ohledu jasné – zatímco digitální technika zažívá boom, filmová fotografie je na ústupu, i když v profesionálním sektoru tento trend nenabírá takových rozměrů jako u spotřebního sektoru. Mimo výrobců fotoaparátů a zpracovatelů fotografií se však můžeme těšit i prezentaci služeb, které s focením souvisí, software ke zpracování obrázků (představí se i Microsoft), a také na mnohé multimediální technologie, jež se zpracování obrazu dotýkají. Vše podle mota veletrhu „imaging is more“. Novými tématy jsou především velkoformátový digitální tisk a projekční a prezentační technika.
Trendy ve spotřebitelské fotografii
Není toho málo, co se za poslední roky ve světě digitální fotografie událo. Technika prodělala obrovský skok, vychytaly se dětské nemoci, a tak to, co renomovaní výrobci dnes nabízejí jsou hotové produkty, které oproti svým klasickým (filmovým) ekvivalentům nabízejí mnohou přidanou hodnotu. Zajímavá změna je i to, že filmová fotografie se přestala vyplácet finančně – náklady na vyvolání filmu a zhotovení snímků jsou v průměru vyšší, než náklady na digitální foto, a to ve všech spotřebitelských segmentech. Vypišme si ale, jaké jsou skutečné trendy:
- Diferenciace – každý uživatel si může zvolit fotoaparát přesně na míru, záplava modelů pokrývá nejen různá rozlišení, ale i různorodé optické systémy, miniaturní a stylové „šperky“, nebo přístroje s různě složitým ovládáním
- Digitální ultrazoomy získávají funkci stabilizace obrazu
- Paměťové karty velmi dobře kopírují trh s fotoaparáty se stále vyšším rozlišením a nabízejí prostor pro tisíce snímků
- Zlepšují se funkce pro natáčení videa ve fotoaparátech, a naopak digitální videokamery získávají snímače pro pořizování statických snímků ve slušné kvalitě
- Rychlé momentky můžete zachytit všude s tím, co máte právě u sebe – mobilem, mini-fotoaparátem či PDA
- Čerstvě nafocené snímky si lidé tisknou sami doma v kvalitě velmi podobné, jakou poskytují fotolaboratoře
- Mezi pořízením a zpracováním snímku je často jen stisk jediného tlačítka
- Fotolaboratoře pracují na dálku – prostřednictvím internetu
- Komunikace mezi počítačem a fotoaparátem se obejde bez kabelů
- Mimo prohlížení obrázků na obrazovce je stále populárnější jejich promítání
Trendy u profesionálů
- Rozlišení profesionálních digitálních zrcadlovek hraje velkou roli především v reklamní fotografii
- Fotoreportéři (hlavní skupina uživatelů digitálních foto-přístrojů) mohou díky integrovaným bezdrátovým technologiím rychleji předávat snímky k dalšímu zpracování
- Samostatnou kapitolou jsou samostatné zadní stěny klasických zrcadlovek, které obsahují digitální snímač s vysokým rozlišením, napájecí zdroj i LCD displej a spolu s výměnnými objektivy dovolují fotografovi skutečnou nezávislost na značce, příslušenství i technologii.
- Mění se i studiové vybavení, především záblesková zařízení, tak, aby lépe spolupracovalo s procesory digitálních fotoaparátů, a aby byla zachována přesná barevná teplota
- Zvláštní důraz je kladen na barevné profily a barevné prostory tak, aby byla dosažena co největší věrnost a zároveň co nejširší barevný rozsah
- Elektronické publikování je samozřejmostí, je však nutné vyřešit z něj vyplývající problémy, jako je například zabezpečení autorských práv