Prodeje fotoaparátů klesají, DSLR a CSC jdou přesto vzhůru
30.11.2013, Milan Šurkala, aktualita
Zatímco digitální fotoaparáty obecně trpí na stále klesající prodeje, kategorie fotoaparátů s výměnnými objektivy (CSC, SLT, DSLR) jsou na vzestupu. Byly zveřejněny předpovědi na prodeje pro letošní rok 2013.
Podle společnosti Futuresource Consulting se očekává propad prodejů digitálních fotoaparátů pro rok 2013 až o 24 % na zhruba 86 milionů kusů. I přesto to vypadá na znatelný vzestup podílu fotoaparátů s vyměnitelnými objektivy, které jsou zastoupeny digitálními zrcadlovkami, SLT a CSC fotoaparáty. Zatímco v roce 2012 tvořily tyto fotoaparáty každý pátý prodaný kus, v roce 2013 už půjde o každý čtvrtý digitální fotoaparát. Vzestup o 5% by měl znamenat zhruba 21 milionu prodaných kusů.
Důvody, proč prodeje kompaktů spadly takřka o třetinu, jsou nasnadě. Mnoho levnějších kompaktů dnes musí bojovat s poměrně slušně fotícími smartphony, jejichž kvalita snímků je pro sociální sítě dostatečná. Rozdíly ve kvalitě snímků sice existují (ale jsou čím dál menší) a především zoom může být silný argument, nicméně smartphone nabídne právě snadný upload na sociální sítě a podobné záležitosti, které jsou právě těm nejlevnějším kompaktům v zájmu zachování jejich nízké ceny často zapovězeny.
Ostatně to jde vidět i z poměrů prodeje levných kompaktů versus pokročilejších kompaktů jako jsou profi kompakty, ultrazoomy nebo odolné kompakty. Zatímco v roce 2012 měly obě tyto kategorie v Evropě 50% podíl na trhu fotoaparátů s pevně zabudovaným objektivem, pro rok 2013 se očekává jen 42 % pro levné kompakty s malým zoomem i čipem. Někteří výrobci už ohlásili, že s malými levnými kompakty končí. Např. Olympus již v květnu vydal prohlášení, že končí s kompakty řady V (VG, VH, VR) a zůstanou mu tak především ultrazoomy SH, SP, odolné kompakty TG a pak profi kompakty XZ a Stylus 1. Levné kompakty s malým zoomem už nenajdeme ani v nabídce Fujifilmu.
Počty prodaných CSC fotoaparátů i nadále rostou, ale tento růst se proti minulosti výrazně zpomalil a proti roku 2012 se očekává jen 6% nárůst na celkových 4,2 milionu kusů. Celosvětově tak představují zhruba 20 % trhu fotoaparátů s vyměnitelnými objektivy (z již zmíněných 21 milionů). Japonsko je v tomto naprosto jiná země, zde má CSC a DSLR zhruba stejný podíl okolo 50 %.
Zdroj: www.futuresource-consulting.com
Důvody, proč prodeje kompaktů spadly takřka o třetinu, jsou nasnadě. Mnoho levnějších kompaktů dnes musí bojovat s poměrně slušně fotícími smartphony, jejichž kvalita snímků je pro sociální sítě dostatečná. Rozdíly ve kvalitě snímků sice existují (ale jsou čím dál menší) a především zoom může být silný argument, nicméně smartphone nabídne právě snadný upload na sociální sítě a podobné záležitosti, které jsou právě těm nejlevnějším kompaktům v zájmu zachování jejich nízké ceny často zapovězeny.
Ostatně to jde vidět i z poměrů prodeje levných kompaktů versus pokročilejších kompaktů jako jsou profi kompakty, ultrazoomy nebo odolné kompakty. Zatímco v roce 2012 měly obě tyto kategorie v Evropě 50% podíl na trhu fotoaparátů s pevně zabudovaným objektivem, pro rok 2013 se očekává jen 42 % pro levné kompakty s malým zoomem i čipem. Někteří výrobci už ohlásili, že s malými levnými kompakty končí. Např. Olympus již v květnu vydal prohlášení, že končí s kompakty řady V (VG, VH, VR) a zůstanou mu tak především ultrazoomy SH, SP, odolné kompakty TG a pak profi kompakty XZ a Stylus 1. Levné kompakty s malým zoomem už nenajdeme ani v nabídce Fujifilmu.
Počty prodaných CSC fotoaparátů i nadále rostou, ale tento růst se proti minulosti výrazně zpomalil a proti roku 2012 se očekává jen 6% nárůst na celkových 4,2 milionu kusů. Celosvětově tak představují zhruba 20 % trhu fotoaparátů s vyměnitelnými objektivy (z již zmíněných 21 milionů). Japonsko je v tomto naprosto jiná země, zde má CSC a DSLR zhruba stejný podíl okolo 50 %.
Zdroj: www.futuresource-consulting.com