Rambus představil technologii binárních pixelů
1.3.2013, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Rambus představila technologii binárních pixelů, které by měly významně rozšířit dynamický rozsah snímacích čipů a přiblížit je tak vnímání podobnému lidskému oku. Využije se prostorový i časový oversampling.
Rambus je společnost, kterou si mnozí počítačoví nadšenci pamatují z dob prvních Pentií 4 a velmi drahých RDRAM pamětí. Nyní tato firma přišla s technologií binárních pixelů. Tato technologie má zajistit HDR snímky z jediné expozice, totéž platí pro video a obecně tedy bude sloužit ke zvýšení dynamického rozsahu i snížení digitálního šumu. Aspoň teoreticky.
Jak to má vůbec fungovat? Tiskovka je na tyto detaily velmi skoupá, nicméně Rambus uveřejnil na konferenci Sensors 2012 článek o této technologii (bohužel dostupný až za poplatek) a některé další informace se dají zjistit i z některých jiných prezentací. V podstatě jde o to, že každý pixel má stanovenou horní hranici množství fotonů, které může nasbírat. Periodicky se zjišťuje, zda pixel už překročil tuto hranici a pokud ano, zaznamená se překročení, pixel se vyresetuje a pokračuje dál ve snímání od nuly. Nezaznamenáváte tak přímo počet fotonů, ale počet překročení této hranice. Od toho je binární, výstupem je 0 (nepřekročení) nebo 1 (překročení).
Celé pozadí technologie je ještě mnohem složitější, protože jednotlivé hranice se mohou měnit, využívá se zde vedle časového oversamplingu (to je již zmíněný záznam počtu překročení hranice) i prostorový oversampling podobně jako u Nokie 808 PureView. Jeden výsledný pixel je tedy tvořen z několika subpixelů. Technologii by mělo být údajně jednoduché zakomponovat do běžných CMOS snímačů, Rambus ostatně ukázal 128×128pixelový prototyp.
Jediným potenciálním problémem této technologie je její "vynálezce", tedy Rambus jako takový. Tato společnost je bohužel známá jako jeden z největších patentových trollů na světě, tedy žije více z patentů a žalováním konkurence než z reálných výsledků své práce. Je tak možné, že výsledkem budou velmi drahé čipy, které budou mít tuto technologii zabudovanou, soudní pře se společnostmi, které by chtěly přijít s něčím, co bude tento princip více či méně připomínat, nebo se možná právě díváte na technologii, se kterou se díky politice Rambusu v praxi nikdy nesetkáte. Ostatně obrovské ceny kvůli patentům stály už v minulosti za neúspěchem již zmíněných RDRAM pamětí.
Zdroj: www.tecchannel.de, www.rambus.com, www.dpreview.com
Jak to má vůbec fungovat? Tiskovka je na tyto detaily velmi skoupá, nicméně Rambus uveřejnil na konferenci Sensors 2012 článek o této technologii (bohužel dostupný až za poplatek) a některé další informace se dají zjistit i z některých jiných prezentací. V podstatě jde o to, že každý pixel má stanovenou horní hranici množství fotonů, které může nasbírat. Periodicky se zjišťuje, zda pixel už překročil tuto hranici a pokud ano, zaznamená se překročení, pixel se vyresetuje a pokračuje dál ve snímání od nuly. Nezaznamenáváte tak přímo počet fotonů, ale počet překročení této hranice. Od toho je binární, výstupem je 0 (nepřekročení) nebo 1 (překročení).
Celé pozadí technologie je ještě mnohem složitější, protože jednotlivé hranice se mohou měnit, využívá se zde vedle časového oversamplingu (to je již zmíněný záznam počtu překročení hranice) i prostorový oversampling podobně jako u Nokie 808 PureView. Jeden výsledný pixel je tedy tvořen z několika subpixelů. Technologii by mělo být údajně jednoduché zakomponovat do běžných CMOS snímačů, Rambus ostatně ukázal 128×128pixelový prototyp.
Jediným potenciálním problémem této technologie je její "vynálezce", tedy Rambus jako takový. Tato společnost je bohužel známá jako jeden z největších patentových trollů na světě, tedy žije více z patentů a žalováním konkurence než z reálných výsledků své práce. Je tak možné, že výsledkem budou velmi drahé čipy, které budou mít tuto technologii zabudovanou, soudní pře se společnostmi, které by chtěly přijít s něčím, co bude tento princip více či méně připomínat, nebo se možná právě díváte na technologii, se kterou se díky politice Rambusu v praxi nikdy nesetkáte. Ostatně obrovské ceny kvůli patentům stály už v minulosti za neúspěchem již zmíněných RDRAM pamětí.
Zdroj: www.tecchannel.de, www.rambus.com, www.dpreview.com