AI odšumování v Camera Raw: raději lepší GPU než větší snímač?

28.8.2023, Milan Šurkala, recenze
Umělá inteligence promlouvá i do fotografování. Kdysi jen pomáhala s expozicí, nyní už i generuje nové obrazy, nebo pomáhá s odšumováním. Umí však nový Camera RAW a jeho odšumování pomocí AI zázraky?
Další snímek posouvá citlivost u Sony RX100 na ISO 2000. Jak vidíte ve snímku níže s vypnutým odšumováním, obrovským problémem je nejen jasový, ale především barevný šum.

AI odšumování v Camera Raw 3
Sony Cyber-shot RX100, citlivost ISO 2000, klikněte pro zvětšení

Ten sice stávající metody dokážou rychle potlačovat, stinnou stránkou je ale obvykle barevná nevýraznost a plochost snímku, kde se jednotlivé barvy (a nejen detaily) slévají do sebe. Vše pak obvykle tíhne do barevných nádechů šedé místo toho, aby šlo o danou barvu.

AI odšumování v Camera Raw 3-1
klikněte pro zvětšení

Zde se v plné parádě ukazuje síla umělé inteligence. Aby se klasické odšumování zbavilo výrazného jasového šumu, potřebujete tak 75% nastavení. To je ale jasně vidět, jak degradují barvy (např. červené logo uprostřed kola, rozmývání oranžových světel - pochopitelně můžete snížit sílu barevného odšumování, to ale zase vzniknou zelené a fialové fleky), také se ztrácí detaily jako vzorek na pneumatikách nebo drážka na krytech světlometů. AI při 75% nastavení neztrácí barvy, jasový šum lépe potlačuje a zachovává i detaily. Podívejte se např. na ony drážky na světlech. Trochu uměle ale vypadá trojice drážek na nárazníku, které už nejsou úplně hladké. Můžeme si však všimnout artefaktů na pneumatikách, zde už nápis na nich AI nevymyslela.

AI odšumování v Camera Raw 3-2
klikněte pro zvětšení

Zajímavé je i řešení tradičního problému s vegetací. S klasickým systémem se nedá dobrat dobrého výsledku. Buď tam sice jsou jakž takž ještě detaily, ale stále ještě hodně šumu, nebo je šum potlačen, ale detaily neexistují. 50% nastavení je docela málo výrazné, 75% je už dost rozpité a na 100% se už ani nedá dívat. Naproti tomu AI i na 100% nastavení dává vegetaci v pozadí docela rozumné vzezření, zachovává si barvy a stíny. Poněkud zvláštně ale vypadají odlesky v zadní části auta. Ani s AI není dobré to přehánět.

AI odšumování v Camera Raw 4 Fiat 500
Apple iPhone SE, ISO 400, klikněte pro zvětšení

Poslední snímek v této části srovnávání byl pořízen s telefonem Apple iPhone SE, který je vybaven maličkým 1/3" snímačem. Na ten je i citlivost ISO 400 opravdu hodně velké sousto. Ostatně vidíme, že barevného šumu je zde více než dost.

Podobně tak velký snímač dnes najdeme u ultra-širokoúhlých nebo naopak teleobjektivů u telefonů. Zpravidla jde o 1/2,5" až 1/3,5" snímače, takže zde uvidíte, jak daleko k použitelnosti můžete posunout tyto dosud docela komplikovaně použitelné moduly.

AI odšumování v Camera Raw 4-1
klikněte pro zvětšení

Tady je krásně vidět práce s jasovým šumem, kdy ani při 100% nastavení nedochází k nějak extrémnímu rozmývání (přesto bych doporučil používat trochu nižší hodnoty), AI také dobře zachovává barvy. Jde to velmi dobře vidět na Opelu Astra v pozadí. U klasického odšumování jsou světla téměř bezbarvá už při 50% nastavení a při tom 100% je to jen šedá matlanice, AI i při nejvyšším nastavení krásně zachovává červenou barvu zadních světel, a to i u tmavého auta v pozadí.

AI odšumování v Camera Raw 4-2
klikněte pro zvětšení

Tady sice můžeme u AI vidět poněkud zvláštní artefakty při snaze zachránit vzorek na pneumatice, jinak je to ale vynikající výsledek. Podívejte např. na směrovku, která se u klasického systému beznadějně rozmývá, zatímco AI byla schopna i při max. nastavení zachovat okraje, barvy a dokonce i vroubkování na krytu směrovky. Všimněte si také zachování kresby na asfaltu (úplně vpravo dole).