BenQ DC E1000: dostojí svým předpokladům?
Malý digitální fotoaparát BenQ DC E1000 nabízí nízkou cenu a přitom zajímavé papírové hodnoty. V recenzi se podíváme, zda si je dokáže obhájit i v praxi. Pokud ano, jednalo by se o zajímavý poměr ceny a výkonu.
Kapitoly článku:
- BenQ DC E1000: dostojí svým předpokladům?
- Expoziční režimy a ostření
- Výbava a nastavení
- Fotografické testy
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Autofokus, ostření
Dostáváme se k ostření, kritické vlastnosti všech fotoaparátů. Od ní se odvíjí celková rychlost i možnosti pořizování záběrů. Zde bohužel v mnoha ohledech BenQ DC E1000 propadá. Nenabízí manuální ostření, ale to je v této kategorii pochopitelné. Zůstává tak pouze autofokus. Ten je za dobrého světla ještě poměrně slušný, ale se zhoršujícími se světlenými podmínkami se stává dost špatně použitelným, ve všech režimech patří k těm pomalejším. Chcete-li, aby fungoval spolehlivěji, musíte se naučit fotit pomocí namáčknutí spouště, zaostření a následného domáčknutí. Plné zmáčknutí spouště většinou nevede k zaostření. Fotoaparát sice pořídí fotografii, ale rozmazanou. Stačí ale jen namáčknout spoušť do poloviny, dát fotoaparátu trochu času na zaostření a až následně fotit. Pak se můžete kochat ostrými fotografiemi.
Co se týče vzdáleností, na které lze ostřit, podává fotoaparát střídavé výkony. Na široké ohnisko zaostří až na slabých 46 cm, na nejdelší se však vzdálenost kupodivu téměř nezmění, na plný zoom je tak na tom s hodnotou 48 centimetrů velmi dobře. Makro příliš radosti neudělá, výrobce udává 10 cm, mně se podařilo zaostřit z trochu lepších 9 centimetrů. To je spíše podprůměrná hodnota. Na nejdelší ohnisko se pak tato vzdálenost prodlouží na 42 cm. Pak je zde ještě režim supermakro, který znemožní zoomovat, ale fotoaparát bude zaostřovat jen od 9 centimetrů.
Makro režim
Se svými necelými 10 centimetry jako minimální ostřící vzdáleností u makro režimu si BenQ DC E1000 nemůže příliš vyskakovat. Ostření je pomalé, na druhou stranu však nemá problém se chytat i na šikmých či vodorovných hranách. Jen si nelze dovolit dělat podrobné detaily, na to minimálních 9 centimetrů potřebných k zaostření prostě nestačí.
Ostatně to lze vidět i z následující fotografie, kdy jsem musel být od kleští poměrně daleko, abych zaostřil na jejich špičku. Pak je jasné, že ani vzdálený konec kleští dramaticky nerozostří. Pokud se divíte zvláštní hodnotě času 1/34 s, pak vězte, že automatika fotoaparátu ráda volí velmi zvláštní hodnoty (postupuje po odmocnině ze dvou). Dobře to lze vidět v manuálním režimu, kde jsou hodnoty např. 1/30, 1/42, 1/60, 1/85, 1/120, 1/177 a tak dále.
Nastavení expozice - automatika
Nastavování expozice je jedna z lepších stránek fotoaparátu. Je zde umožněno využívat služeb automatiky, ale rovněž je dána fotografovi možnost realizovat se jak je mu libo díky manuálnímu nastavení. Je zde jak priorita clony, tak priorita času i plně manuální možnost nastavení. Jen je nutno počítat s tím, že clona je pouze dvoupolohová. Na nejkratším ohnisku nabízí hodnoty F2,8 a F5,1, na nejdelším pak F5,1 a F13. Samozřejmě v rozsahu ohnisek se tyto hodnoty mění.
Automatika nabízí bodové měření, s prioritou středu a celoplošné. Většinou jsem používal poslední dvě a nutno říci, že fotoaparát většinou odvádí velmi dobrou práci. Když fotograf ví, jak automatika pracuje, pak mu měření s prioritou středové oblasti nabídne vynikající služby, namíření na světlou plochu přiměřeně sníží expozici, stejně jako namíření na tmavou plochu ji rozumně zvýší. Automatické nastavení není zbytečně přecitlivělé a tak se většinou podaří hned na první pokus chytit tu správnou expozici, která je požadována.
Jedno menší nepříjemné překvapení způsobí fotoaparát tvrdošíjným nastavováním citlivosti ISO 100. Chvíli mi trvalo, než jsem přišel na to, jaká je vlastně mezi nastaveními závislost. Plně manuální nastavení expozice je standardně nastaveno na ISO 100 a toto si snaží z neznámého důvodu pořád zachovávat. Stačí vyjet do prohlížecího menu a vrátit se zpátky. I když jste měli předtím nastaveno např. ISO 50, nyní je nastaveno ISO 100, což se projeví ve velmi přepálených fotografiích, pokud na to zapomenete. Stejně tak se přepnete mezi jinými režimy (např. prioritou clony), při návratu zpět je opět nastaveno ISO 100. Proč? Opravdu nevím a nechápu.
Ostatní režimy si totiž nastavení citlivosti ISO drží. Přitom právě pro manuální režim je nastavení citlivosti kritické, u jiných režimů by toto automatické přenastavování ani nevadilo. Tato nepříjemná vlastnost dělá z manuálního režimu u modelu E1000 občas dost složitý proces opětovných nastavování a nepříjemných překvapení ze špatně exponovaných fotografií, zvláště, když předchozí fotografie se stejným nastavením času a clony vypadaly dobře. Změna citlivosti to úplně změní.
Stabilizace obrazu
Žádná optická či CCD-shift stabilizace se u tohoto fotoaparátu pochopitelně nekoná. Je zde pouze elektronická stabilizace, která díky nepředvídatelnému firmware fotoaparátu pracuje velmi zvláštně. Při práci v automatickém režimu její zapnutí nemá žádný vliv na volbu citlivosti a fotoaparát volí ISO 100, i když by to mělo znamenat třeba sekundovou expozici. Přitom volba ISO citlivosti je nastavena na automatickou volbu. Až volba režimu Shake-Free najednou dovolí automatice volit citlivosti ISO 1000 až ISO 1600 (v tmavém pokoji s monitorem jako jediným zdrojem světla při expozici na tmavší plochy, expozice na svítící monitor už nastaví správně nízkou citlivost ISO 100). Je pak pozoruhodné, že při vrácení zpátky z režimu Shake-Free do výchozího automatického režimu už stabilizace funguje tak, jak má. Tedy je-li vypnutá, dočkáte se maximálně ISO 100. Je-li zapnutá, už dovolí i ISO 1600.
Toto přecházení režimů, abyste mohli v tom automatickém použít nějakou vlastnost, bude velmi častým jevem. Totéž se týká režimů ostření nebo třeba blesku. Občas prostě musíte najít režim, který má vynucený blesk. Ten navolit, pak vrátit zpět automatický režim a blesk bude najednou k dispozici i tam. Skutečně jsem ani po dlouhém bádání nepřišel na to, v čem je háček.
U fotoaparátu bych preferoval trochu větší rozsah automaticky používaných citlivostí. Ačkoli expozici jako takovou nastavuje fotoaparát většinou výborně, volí k tomu nevhodné metody. V základním režimu je sice schopen navolit i ISO 50, což vítám, ale i při opravdu nedostatečném světle prostě více než ISO 200 nenastaví. Na automatický režim pak není problém mít i sekundové expozice, ačkoli trochu zvýšená citlivost by mohla výrazně pomoci dostat trochu ostřejší výsledky. Naopak, při zapnuté citlivosti fotoaparát používá zbytečně vysoké citlivosti. Stačí jen trochu zhoršené podmínky a už se citlivost šplhá na ISO 1000 a výše.
K výše uvedenému obrázku vnitřku kostela. Zde bylo nutno sáhnout k manuálním režimům, ale nejen to. Zvolil jsem ISO 400, abych co nejvíce zkrátil expoziční čas, ale přitom ještě nedostal výrazný šum a ztrátu detailů. Samozřejmostí bylo použití nižší clony, což sice snížilo hloubku ostrosti, ale alespoň umožnilo nezvyšovat čas nad nezbytně nutnou úroveň. Přesto vyšla poměrně dlouhá expozice 1/11 s, což bez optické stabilizace chce opravdu hodně pevnou ruku. Co si budeme nalhávat, ani přes všechnu snahu a několik pokusů nemá ani tato nejostřejší fotografie z celé série právě dobrou ostrost.
Expoziční a fotografické režimy
Vzhledem k zaměření fotoaparátu zde nenajdeme otočné kolečko s volbou fotografických režimů. Místo toho je k dispozici obrovské množství scénických režimů v menu fotoaparátu dostupného stiskem tlačítka MODE. Těch je k dispozici celkem 24.
Nyní se podívejme právě na těchto 24 režimů s jejich popisem, jak je podává fotoaparát (s opravou gramatických chyb).
- Program - Lze používat pro fotografování za většiny podmínek
- Film - Slouží k nahrávání videa a zvuku
- Shake-Free - Zvýšeným ISO zabraňuje rozmazaným snímkům způsobeným otřesy
- Krajina - Nastaví ostření na nekonečno a sníží hodnotu clony na max. hloubku fotografie krajiny ve dne (maximální hloubka se dosahuje vysokou hodnotou clony, kterou fotoaparát skutečně nastavuje, popisek je chybný)
- Sport - Používá vyšší rychlost závěrky pro fotografování objektů v pohybu
- Podsvícení - Zapne blesk pro kompenzaci slabé expozice při intenzivně osvíceném pozadí
- Noční scéna - Nízká rychlost závěrky pro noční záběry. Použijte stativ nebo držte fotoaparát bez otřesů
- Noční portrét - Fotografování jasných nočních snímků a portrétů. Použijte stativ nebo držte fotoaparát bez otřesů
- Sníh - Zvýšením kontrastu zdůrazňuje texturu a vrstvy sněhu
- Ohňostroj - Delší expozice pro zachycení ohňostroje. Použijte stativ nebo držte fotoaparát bez otřesů
- Budova - Vylepšuje čáry a kontrasty pro zvýraznění trojrozměrnosti budovy
- Proud vody - Nízká rychlost závěrky pro rozostření. Použijte stativ nebo držte fotoaparát bez otřesů
- Portrét s vysokým ISO - Při slabém osvětlení pro zachování původních barev. Blesk je vypnutý
- Jídlo - Umožňuje zblízka fotografovat potraviny v sytých barvách
- Svíčka - Slouží k fotografování při osvětlení svíčkou. Blesk je vypnutý pro zachování nálady
- Večírek - Slouží k fotografování při vnitřním osvětlení, při kterém lze použít blesk
- Text - Zlepšuje jas a kontrast při fotografování dokumentů zblízka
- Děti - Zvyšuje citlivost a zdůrazňuje dětské pleťové tóny
- Západ slunce - Používá vyvážení na bílé sluneční světlo ke zvýšení kvality fotografie při západu slunce
- Měkká pleť - Vylepšuje tón pleti tak, aby pleť na tváři vypadala hladce
- Náčrt - Používá efekt kreslení ke zvýraznění obrysů na fotografii
- Olejomalba - Simuluje tahy štětcem a vytváří efekt olejomalby
- Fotokoláž - Umožňuje zkombinovat 2 nebo 4 snímky do jedné fotografie jako fotokoláž
- Záznam hlasu - Nabízí neomezenou délku nahrávání hlasu
expoziční čas 1/60 s, clona F2,8, citlivost ISO 50, ohnisko 35 mm (blesk + efekt olejomalba), klikněte pro zvětšení
Videosekvence
Za natáčení videí se model E1000 nemusí stydět, ale má své rezervy. Je zde možnost zoomovat a videa jsou ozvučená. Bohužel absence stabilizace má za následek více roztřesená videa a dalším problémem je absence zvuku při zoomování. Celé video je tedy ozvučeno s výjimkou těch chvil, kdy se upravuje ohnisková vzdálenost. Výrobce patrně nechce, aby byl slyšet posun objektivu, který je skutečně dosti hlasitý. Při umlčení zvuku je ale vždy slyšet nepříjemné lupnutí. V nabídce jsou čtyři druhy videí.
- 848×480 pixelů / 30 fps (16:9) - komprese trochu patrná, ale kvalita dobrá (cca 1550 kB/s)
- 640×480 pixelů / 30 fps - v podstatě totéž (cca 1150 kB/s)
- 320×240 pixelů / 30 fps - patrnější komprese, na tak malé rozlišení ale slušná kvalita (cca 300 kB/s)
- 160×120 pixelů / 30 fps - velmi malé rozlišení, moc toho už neuvidíte (cca 100 kB/s)
Pro vlastní posouzení si můžete stáhnout 28-sekundový videoklip (42,4 MB), kde uvidíte změnu ohniska (tedy i ostření), clonění při zamíření na oblohu, stejně jako uslyšíte zvuk, který se při zoomování vypíná.
Fotografování portrétů, blesk
Fotoaparát je pro focení osob vybaven detekcí obličejů. Ta ale funguje neskutečně zvláštně. Obličeje občas nenajde, zato je vidí v naprosto netypických objektech, například na budovách (že by okna pokládala za oči?) nebo dokonce na specificky otočené ruce.
V tomto protisvětle měl fotoaparát problémy s nalezením správného vyvážení bílé. Pouze jedna fotografie z celé série bez blesku měla přirozené pleťové barvy. Za běžných podmínek však funguje vyvážení dobře a fotografie mají přirozené barvy. Jen to protisvětlo portrétům nesvědčí. Rovněž mě potěšilo, že fotoaparát to nepřeháněl s časy a zvolil raději kratší čas než vyšší ISO citlivost. Neztrácí se tak detaily, i když šum už je vidět.
S bleskem podává fotoaparát lepší výsledky. I zde je sice patrný trochu studenější nádech, ale celá fotografie se nese v lepších tónech. Díky kratší expozici umožněné bleskem je pozadí také méně přepálené a celkové vyvážení barev je mnohem lepší. V interiérových podmínkách podává fotoaparát velmi dobré výkony, pleť má přirozenou barvu, občas má dokonce trochu teplejší tóny než ve skutečnosti.
-2 EV | +0 EV | +2 EV |
Výkon blesku na nejnižší výkon (-2 EV) je velmi slabý, dobré leda pro využití jako fill-in blesk. Tmavou chodbu neosvítil vůbec a ve vzdálenosti čtyř pěti metrů prakticky nic osvíceno není, jen na fotografii v plném rozlišení je trochu patrno prostorové uspořádání místnosti. Na střední výkon (+0 EV) je jeho výkon solidní a ve tmě dobře použitelný. Na plný výkon (+2 EV) však už o moc lepší výsledky nedostanete, chodba je osvícena téměř stejně.