Canon A3000 IS vs. A3100 IS: souboj megapixelů
Dnešní recenze bude ve znamení srovnávacího testu. Utkají se v něm dva kompakty od Canonu, PowerShot A3000 IS s 10 megapixely a PowerShot A3100 IS s 12 megapixely. Jaké rozlišení je v praxi více přínosné?
Kapitoly článku:
V této části se podíváme na další ilustrační snímky bez srovnání mezi oběma fotoaparáty.
Galerie ilustračních snímků - Canon PowerShot A3000 IS
Nejprve začneme 10MPx přístrojem Canon PowerShot A3000 IS.
Na makrofotografie je PowerShot A3000 IS opravdu nadprůměrný kompakt. Jednak umí ostřit z velmi krátkých vzdáleností, jednak dobrá světelnost umožňuje dosáhnout malé hloubky ostrosti a příjemně rozmazaného pozadí (minimálně na kompakt je to výborné).
Jedná se asi o 10cm model Octavie. Mohl jsem jít opravdu velmi blízko, tedy další ukázka velmi dobrého makra. Při citlivosti ISO 800 je šum dost silný. Jasový je ještě v mezích, ale fialové fleky jsou opravdu nepříjemné.
Asi už jste pochopili, v čem má PowerShot A3000 IS největší kouzlo. Je to makro a telemakro. Na svou cenovou třídu je v tomto fotoaparát opravdu výborný.
Režim i-Contrast výrazně snížil přepalování v obloze na pozadí a trochu prosvětlil krajinu v popředí. Ta ale díky tomu (a citlivosti ISO 200) obsahuje větší množství šumu a kresba je slabá.
Kresba je při ISO 400 velmi slabá a opět se zde objevují barevné fleky. V interiéru bohužel fotoaparát příliš nezáří a výsledky vás nenadchnou.
Galerie ilustračních snímků - Canon PowerShot A3100 IS
Druhým v pořadí je 12MPx fotoaparát Canon PowerShot A3100 IS.
Prosvětlování stínů a omezení přepalů pomocí technologie i-Contrast se projevilo ve slabé kresbě zejména na pravé stinné straně, na narůžovělém domu vzadu je pak silnější barevný šum. i-Contrast ale na druhou stranu výrazně omezil přepaly v obloze.
Zde si ve stínech opět můžete všimnout trochu barevného šumu. Míra detailů je nicméně v rovině zaostření velmi slušná.
Zde fotoaparát naprosto odmítal zaostřit na pavoučka, takže jsem využil jiného fíglu. Zaostřil jsem si na ruku v nejkratší vzdálenosti a pak jednoduše přiblížil na vzdálenost tak, aby byl pavouk ostrý. Vzhledem k ostřejšímu slunci se ale na displeji velmi těžko odhadovala expozice, takže snímek je bohužel podexponovaný (ostřil jsem na světlou ruku, která ovlivnila expoziční automatiku a bohužel jsem si to neuvědomil).
Další ukázka telemakra, které fotoaparátu opravdu jde a zde doslova září. Mít tak ještě závit na filtry jako předchůdce A590 IS před téměř třemi lety, mohli byste použít i makropředsádku.
Míra detailů a kresba je většinou celkem dobrá, šum v přijatelných mezích.
Černá barva expoziční automatiku poněkud zblbla a fotografie je zbytečně světlá.
Zde fotoaparát opět potěšil rozmazaným pozadím a solidní ostrostí. Telemakro jde fotoaparátu velmi dobře.
expoziční čas 1/50 s, clona F3,2, citlivost ISO 800, ohnisko 53 mm, korekce -1,3 EV, klikněte pro zvětšení
Je jasné, že na focení koncertů není ideální používat právě kompakt. Pokud ale využijete pořádnou korekci do minusu (opravdu je potřeba 1-2 EV do minusu, aby z toho vylezlo něco normálního), zkrátíte jinak velmi dlouhý expoziční čas. Díky tomu můžete dostat takové časy, které budou při citlivosti ISO 800 dostatečně krátké na to, aby pohybové rozmazání nebylo větší než rozmazání dané vysokou citlivostí. Šum je pochopitelně dost vysoký.