Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon CanoScan 5600F: levně na knihy i kinofilmy

25.2.2013, Milan Šurkala, recenze
Pokračujeme v recenzích skenerů a naším dalším testovaným kouskem je levnější model Canon CanoScan 5600F. I zde můžete skenovat kinofilm a diapozitivy s rozlišením až 4800×9600 dpi, středoformátové snímky ale nejsou podporovány.

Testy v různých rozlišeních


V tomto testu budou použity zejména snímky pořízené zrcadlovkou Zenit TTL s objektivem Helios-44M (58mm F2) a diapozitivním filmem Kodak Professional Elite Chrome 100.




naskenováno při 1600 dpi, klikněte pro zvětšení



Skenování diapozitivů nešlo moc ani Canonu CanoScan 9000F, bohužel u modelu 5600F to není o mnoho lepší. Snímek je hodně bledý a především má velmi, ale opravdu velmi málo detailů.




naskenováno při 1600 dpi, klikněte pro zvětšení



Ani zde to nedopadlo dobře. Detailů je skutečně velmi málo, i v 1MPx verzi snímku je vidět značná neostrost kresby.




naskenováno při 2400 dpi, klikněte pro zvětšení



Situace se nezlepšuje ani zde, na druhou stranu mi přijde, že má o něco věrnější barvy než 9000F.




naskenováno při 1600 dpi + korekce podsvětlení, klikněte pro zvětšení



U tohoto snímku jsem použil korekci podsvícení, což dalo snímku trochu výraznější kontrast a barvičky, bohužel detaily jsou i nadále velmi špatné (v tomto případě jde o snímek HQ). Opět přejdeme na testy v různých rozlišeních a maticové zobrazení přepočítaných rozlišení, kde uvidíme, kolik detailů skener ve skutečnosti nabízí.




klikněte pro zvětšení



Na snímcích lze vidět artefakty po zvětšování od 2400 dpi níže, nicméně pokud srovnáte detaily jako takové, od 1200 dpi už rozlišení v podstatě neroste.




klikněte pro zvětšení



Při skenování v HQ kvalitě se to trochu posouvá, tam je při 1600 dpi vidět mírný pokles kvality proti 2400 dpi. V obou případech jsou ale snímky dosti neostré.




klikněte pro zvětšení



Opět je vidět, že u 1200 dpi a 1600 dpi jsou vidět artefakty resamplovacího algoritmu, množství detailů se ale nemění (jen hladkost).




klikněte pro zvětšení



Ani tady nečekejte moc velké detaily. Okolo 1600 dpi se to láme a větší rozlišení už nic lepšího nepřináší.




klikněte pro zvětšení



Větší rozlišení dokážou kresbu udělat více hladkou, více detailů ale bohužel nepřináší, rozlišení se pohybuje okolo 1600 dpi.




klikněte pro zvětšení



Snímání v HQ zde situaci moc nezlepšuje. Kresba je spíše hladká než detailní.




klikněte pro zvětšení



Snímku chybí detaily i kontrast. Konečnou je hranice někde okolo 1600 dpi.




klikněte pro zvětšení



V podstatě totéž se dá říci o tomto snímku, hnát se výrazněji přes 1600 dpi nemá smysl, ještě tak 2400 dpi může zajistit hladší a přirozenější vzhled, ale to je tak vše.




klikněte pro zvětšení



Tento snímek škrábance by měl odhalit skutečné rozlišení skenování. Škrábanec totiž není závislý na kvalitě filmu a objektivu. Ani na tomto "detailu" se nezdá, že by rozlišení od 1600 dpi nějak rostlo.




klikněte pro zvětšení



Tady v HQ kvalitě se to trochu zlepšilo, zejména pokud jde o hladkost snímku.

Test rychlosti (doba na 1 snímek)
Rozlišení
Průměrná doba zahřívání/přípravy
Doba skenování 24 bit
Doba skenování 24bit HQ
Doba ukládání
300 dpi
13-20 s
4 s
5 s
-
400 dpi
13-20 s
8 s
10 s
-
600 dpi
13-20 s
8 s
10 s
-
800 dpi
13-20 s
26 s
37 s
-
1200 dpi
13-20 s
27 s
37 s
0,5 s
1600 dpi
13-20 s
1:42 min
2:06 min
1 s
2400 dpi
13-20 s
1:43 min
2:19 min
2 s
3200 dpi
13-20 s
3:20 min
4:54 min
4 s
4800 dpi
13-20 s
3:20 min
4:53 min
9 s
6400 dpi
13-20 s
6:36 min
9:06 min
14 s
9600 dpi
13-20 s
6:48 min
9:14 min
46 s

Pokud budete skenovat v největší rozumné kvalitě (1600 nebo 2400 dpi), pak čekejte téměř 2 minuty na snímek, ve vyšší kvalitě (HQ) pak lehce přes dvě minuty. Mezi každým snímkem je takřka 20sekundová prodleva, čas na snímek je tedy součtem tří čísel na řádku (doby přípravy, skenování a doby ukládání).


Testy metod na vylepšení obrazu


I u pozitivních filmů lze využít technologie pro korekci obrazu. Uvidíte tu buď celé obrázky nebo výřezy. Původní obraz bude ukázán v obou podobách.



bez úprav



bez úprav (výřez)



auto tone



odstranění prachu, klikněte pro zvětšení



oprava vyblednutí, klikněte pro zvětšení



oprava podsvícení



potlačení zrnitosti



doostření (unsharp mask)



Auto tone se na výsledku moc neprojevil, doostření mu dalo trochu života a umělých detailů. Funkce pro odstraňování prachu potlačila jen pár prachových částeček, softwarové řešení bohužel nemá moc výkonu. Docela dobře tu fungovala oprava vyblednutí i korekce podsvícení. Potlačení zrnitost akorát celý snímek výrazně rozostří.

Test rychlosti
Funkce
Průměrná doba zahřívání
Doba skenování
bez úprav
13-20 s
2:09 min
auto tone
13-20 s
2:09 min
doostření (unsharp mask)
13-20 s
2:08 min
odstranění prachu a škrábanců
13-20 s
2:09 min
oprava vyblednutí
13-20 s
2:09 min
potlačení zrnitosti
13-20 s
2:09 min
korekce podsvícení
13-20 s
2:16 min

Pokud jde o rychlost jednotlivých funkcí, tak až na korekci podsvícení nemá žádná z nich vliv na čas (a i u této korekce je to jen minimální).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.