Canon Digital Ixus II: miniatura do kapsy

28.7.2003, David Dvořák, recenze: specifikace produktu
V dnešní recenzi si poněkud posvítíme na "novinku" ze stáje firmy Canon a sice na Digital Ixus II. Uvidíme, že je vybaven nejen docela miniaturním tělem, ale také spoustou funkcí, které z něj dělají vhodný fotoaparát snad pro všechny fotoamatéry (i když spíš ty movitější). Samozřejmě, nic není bez vad na kráse, ale o tom více v dnešním článečku.
Standardní součástí balení jsou všechny potřebné základní součásti. Krabice je docela malá, což signalizuje i velikost přístroje. Kromě fotoaparátu samotného v ní nalezneme poutko pro lepší nošení v ruce, dále USB kabel pro připojení k počítači a AV kabel pro připojení k televizoru. Samozřejmě nesmí chybět ani paměťová karta - v tomto případě výrobce dodává 16 MB Secure Digital kartu. Součástí balení je však také speciální Li-Ion baterie spolu s nabíječkou. Ta se velmi osvědčila, neboť baterii nabila na plnou kapacitu během dvou hodin. Což je zcela jistě výhodné někde na cestách, pokud nemáte záložní baterii. Nicméně samozřejmě bych druhou baterii přeci jenom doporučil - většinou vypoví službu, když se to člověku nejméně hodí.

Manuál - na ten jsem tentokrát nezapomněl, protože narozdíl od firmy HP, jejích výrobky jsem testoval naposledy, věnoval Canon patřičnou pozornost i této drobnosti. Manuál je velice podrobný a na téměř dvou stech stranách uživatele dokonale seznámí se všemi možnostmi přístroje, který si zakoupili. Samozřejmě česky, takže bez jakýchkoliv potíží bude i naprostý fotograf "zelenáč".

Poslední součástí balení je software potřebný k připojení přístroje k počítači a také software pro jednoduchou úpravu a správu fotografií. Ten jsem však posoudit nemohl, neboť patrně nedopatřením nebyl součástí testovaného vzorku. Nicméně podle předchozích testů výrobků Canon lze předpokládat, že je software na dostatečné úrovni a jeho použití (zvlášť k archovaci snímků) se vyplatí.

Praktické zkušenosti

Canon Digital Ixus II je na první pohled zajímavý přístroj s dostatečně jednoduchým ovládáním, které snad může trošku komplikovat jenom fakt, že jej výrobce "vybavil" dostatečným výběrem fotografických funkcí. K ne zrovna standardním patří například možnost zobrazit si histogram snímku. Fotoaparát však v automatickém režimu funguje jako každý pořádný kompakt - stačí vybrat scénu a mačkat spoušť, přístroj se o vše ostatní postará sám. Nicméně k dispozici je i tzv. manuální režim, kde si uživatel může navolit citlivost ISO, vyvážení bílé barvy či korekci automatické expozice a to v rozsahu +/- 2EV v krocích po 1/3 EV.

Přístroj samotný je řízen čipem Digic od něhož si Canon slibuje výrazné zrychlení práce. Je pravda, že při fotografování jsem na uložení snímku v nejvyšším rozlišení čekal zhruba 3 vteřiny, což ve srovnání s jinými typy přístrojů rozhodně není nejdelší čas. Autofokus pracuje spolehlivě a lze provést jak jeho blokaci, tak i zablokování expozice. Což se v mnoha případech hodí. V bleskovém režimu nabízí přístroj základní sadu funkcí včetně korekce červených očí. Nastavit lze také měření expozice - buď měření bodové, se zdůrazněným středem anebo zonální.

Dále přístroj nabízí i možnost natočení videosekvence a to až v délce tří minut - samozřejmě včetně zvuku. Naprosto nestandardní je možnost střihu.

Během praktického testu jsem se snažil vyfotografovat několik situací, včetně použití bleskového světla. Většina snímků je v maximálním rozlišení, část z nich však v o jeden stupeň rozlišení nižším - omezovala mě kapacita dodané paměťové karty.

a) Dynamická situace a barevné podání - snímáno během slunečného odpoledne. Z fotografií lze vypozorovat, že projíždějící auta jsou "sejmuta" v naprostém pořádku. Díky dostatečnému osvětlení byla expoziční doba krátká. Za jiných situací nebo při snímání mnohem rychlejších dějů by se to zcela jistě projevilo i na snímku. Barevné podání snímků je díky velké světelnosti poněkud vybledlé, ale i tak použitelné. U snímku domu je pak naprosto v pořádku, takže použitím korekcí by se snímky určitě barevně "vyrovnaly". (Tedy do jisté míry.) Na posledním snímku je křižovatka v protisvětle - barvy jsou samozřejmě ujeté, ale nedochází k žádným reflexím.

Provoz na křižovatce - širokoúhlé ohniskoDetail - teleobjektiv
Křižovatka detailZelný trh
NadstavbaKřižovatka v protisvětle

b) Použití blesku v domácích podmínkách - zde jsem při fotografování použil blesku, který scénu poněkud projasnil, ale protože je to fotografováno během dne, nedochází k tak razantnímu barevnému rozdílu.

Snímek s bleskemSnímek bez blesku

c) Makrosnímek - mechanické součásti snímané v makrorežimu, který tento přístroj "umí" již od 10 cm. Je vidět, že i v tomto případě má fotoaparát co nabídnout, i když na luční kobylky bych s ním nejspíš nevyrazil :-).

Makro s bleskemMakro bez blesku

d) Noční fotografie - opět snímek nočního parkoviště na sídlišti. Fotografováno s nastavením citlivosti ISO na hodnotu 400.

Noční parkoviště