Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS 600D: pokračování rodové linie

30.6.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Další zrcadlovkou v našem redakčním testu bude Canon EOS 600D. Tento fotoaparát vylepšuje předchozí model EOS 550D na příklad o plně výklopný displej, rozsáhlou podporu bezdrátových blesků a má i nový setový 18-55mm objektiv.

Měření rychlosti


Uvnitř fotoaparátu je použit známý procesor DIGIC 4. K testu jsem použil SDHC katu SanDisk Extreme se zapisovací rychlostí až 30 MB/s.
  • První snímek - 0,75 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,35 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,4 sekundy (0,5 sekundy z nekonečna na cca 0,5 metru)
  • Snímek bez namáčknutí Live View - 2,2 až 5,0 sekundy
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,45 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,45 sekundy, po 7 snímcích 1,35 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,45 sekundy, po 5 snímcích 1,75 sekundy
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,6 sekundy
  • Sekvenční snímání JPEG - 3,6 fps (po 24 snímcích klesá na 2,55 fps)
  • Sekvenční snímání RAW - 3,45 fps (po 6 snímcích klesá na 0,8 fps)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 2,85 fps (po 4 snímcích klesá na 0,55 fps)

Jak je u Canonů obvyklé, práce s fotoaparátem je opravdu velmi rychlá. Objektiv rychle ostří, prodlevy minimální. Canon nicméně šetřil na RAW bufferu a ačkoli je větší než u základního modelu EOS 1100D, vystačí zhruba na 6 RAW snímků (4 až 5 RAW+JPEG).


Vyvážení bílé, barvy


Vyvažování bílé pracuje na modelu EOS 600D docela dobře. V interiérech je i při umělém osvětlení barevnost snímků tak akorát. Ve stínech se občas hodí zvolit trochu vyšší teplotu, aby snímky nebyly studené, ale to spíše jen výjimečně. Horší je tradiční nectnost Canonů v jemném přepalování oblohy. Ta pak získává až příliš azurovou barvu místo příjemné modré. Na automatický režim Picture Style jsou barvy občas trochu pastelové.


auto



denní světlo (5200K)

stín (7000K)



zataženo (6000K)

wolframové světlo (3200K)



bílé zářivkové světlo (4000K)

blesk

uživatelské nastavení

Fotoaparát dále nabízí rozsáhlou nabídku tzv. Picture Style.


automaticky



standardní

portrét



krajina

neutrální



věrný

černobílý



černobílý (žlutý filtr)

černobílý (oranžový filtr)



černobílý (červený filtr)

černobílý (zelený filtr)



sépiový

modrý



fialový

zelený
 

V režimu Kreativní automatiky máte dále na výběr z 9 různých barevných režimů kombinující různě vyvážení bílé, korekci expozice a další.


standardní



živé

měkké



teplé

ostré



chladné

světlejší



tmavší

monochromatické
 

Upravovat můžete ostrost, kontrast, saturaci a tón barvy.


ostrost 0



ostrost +3

ostrost +7
 

Zejména u nižších citlivostí můžete jít s ostrostí klidně nahoru, šum příliš neroste.


kontrast -4



kontrast +0

kontrast +4
 

S kontrastem už buďte trochu opatrnější, vyšší hodnoty vedou k silným přepalům. Raději bych ubral.


tón barvy -4



tón barvy+0

tón barvy+4
 

Tón barvy říká zda chcete snímky ladit více do růžova nebo do zelena.


Optický a digitální zoom


Základní setový objektiv EF-S 18-55mm F/3,5-5,6 IS II nabízí jen 3× optický zoom, což není mnoho.



expoziční čas 1/160 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení



Záběr je standardně širokoúhlý. Kresba je odpovídající, pravá strana je lehce neostřejší. Můžete si všimnout chromatické aberace (zejména na šipkách na zemi).



expoziční čas 1/125 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení



Přiblížení je poměrně malé. Kresba je vyrovnaná po celé ploše, RAW je nicméně přeci jen o něco ostřejší.



expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je přiměřená, nicméně je vidět, že zpracování JPEGu by mohlo být trochu slabší. RAW má lepší ostrost, kdežto JPEG je místy odšuměný trošku více, než by se mi líbilo.



expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení



Přiblížení je sice malé, ale jinak dobrá práce. Detaily jsou přiměřené, kresba je po celé ploše vyrovnaná.


Protisvětlo


V této části se budeme věnovat náročnému focení v protisvětle.



expoziční čas 1/250 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení



V protisvětle se často připravte na přepálenou oblohu. Jde o poměrně typickou nectnost Canonů (dá se zmírnit potlačením kontrastu). Zatímco krajina je exponována dobře, s oblohou je to mnohem horší. Určitě se občas hodí záporná korekce i focení do RAWu (oblohu už byste nezachránili).



expoziční čas 1/250 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení



K dispozici je technologie Priorita zvýraznění tónu, která používá dvojnásobnou citlivost pro prosvětlení stínů. Jak vidíte, obloha je trochu lepší a z přiloženého RAWu je vidět, že můžete zachránit téměř celou oblohu. Dynamický rozsah je nicméně v této třídě už poněkud slabší.



expoziční čas 1/400 s, clona F13, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení



Stíny jsou sice trochu hůře prokreslené, ale jinak jsou jasy v pořádku, obloha se mi zamlouvá. Dole si lze všimnout malého odlesku. K dispozici dávám i RAW snímek.



expoziční čas 1/80 s, clona F22, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Problémem je zde velmi silná chromatická aberace a ani stíny na tom nejsou dvakrát dobře. V ploše snímku si můžete všimnout odlesky objektivu.



expoziční čas 1/100 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (88) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



K setovému 18-55mm objektivu se bohužel nedodává sluneční clona. Co to způsobuje za problém, vidíte na tomto obrázku. Kontrast je nízký, barvy mdlé.



expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (88) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Tentýž snímek z téhož místa, jen po přikrytí objektivu rukou (sluneční clonu nám Canon nedodal). Jak sami vidíte, clona je v podstatě podmínkou pro slušné focení za slunečního světla. Rozdíl je doslova brutální.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.