Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS M: první pokus

18.4.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Prvním CSC fotoaparátem od značky Canon je EOS M. Ten disponuje 18MPx APS-C čipem a potěší i dotykový displej. V dnešní recenzi se podíváme, jak se ovládá i jaké pořizuje snímky. Test proběhl s 18-55mm STM objektivem.
Canon EOS M má 18MPx APS-C čip s crop faktorem 1,6 (rozměry čipu 22,3×14,9 mm). Tyto údaje jsou hodně podobné jako u většiny APS-C zrcadlovek Canonu za poslední 4 roky, které mají od střední třídy vždy 18MPx senzor. EOS M je však vybaven hybridním ostřením, má tedy na čipu fázové detektory. Nakolik jde o nový a nakolik o upravený čip, nevíme. Uvidíte 1:1 výřezy ze snímků v JPEGu i po konverzi z RAWu bez odšumování (přes Adobe DNG Converter a Camera Raw).



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost je čistá, v RAWu je téměř neznatelný jasový šum a solidní detaily, JPEGy jsou odšuměné a s živějšími barvami.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 200 velmi lehce zvyšuje jasový šum v RAWu, snímky jsou i nadále velmi kvalitní.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 dále lehce navyšuje šum, snímky jsou i tak stále velmi dobré a detailní i v JPEGu.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 800 už začíná jasový šum být doplňován i lehkým barevným. JPEGy jsou i nadále slušné, některé černé plochy začínají lehce ztrácet kresbu.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (multiexpozice)



Citlivost ISO 1600 už začíná trochu více trpět na barevný šum. Přesto to není vážné a z RAWu toho vytřískáte docela dost. JPEGy se začínají místy trochu rozmývat a některé hrany se lehce třepí.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 už nedává moc dobré výsledky. Barevný šum začíná být výraznější, odšumování v JPEGu musí být docela agresivní a spousta kresby se už ztrácí.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



Navýšení citlivosti na ISO 6400 už většinou nebude mít moc smysl. Šumu je opravdu mnoho a ani z RAWu už nic moc kvalitního nedostanete. JPEGy jsou rozmyté a saturace barev znatelně klesá.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



Výše je to samozřejmě už jen horší. ISO 12800 hraje všemi barvami, naopak RAW je rozpitý a mnoho barev téměř úplně mizí.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



Nejvyšší ISO 25600 je skutečně jen hodnota do reklamních letáků. Výsledek není použitelný snad ani nouzově. Nyní se podíváme na totéž se sníženým rozlišením na standardizovaných 12 megapixelů pro vzájemnou porovnatelnost.




výřezy z 12MPx JPEGů



Na těchto snímcích jde dobře vidět, že se kvalita láme někde okolo ISO 800 až ISO 1600. Výše už roste množství šumu a spolu s tím i odšumování. Mrkneme se i na RAWy.




výřezy z 12MPx RAWů



V konkurenci APS-C čipů má tento snímač přeci jen co dohánět. 16MPx senzor Sony je o něco lepší, ale především nový 24Mpx čip od Toshiby (použitý např. v nikonu D5200) je lepší téměř o jednu citlivost, a to není zas tak málo. Podíváme se také na zachování detailů u vousů plyšového zajíce.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)
 

ISO 100 (multiexpozice)
 

Do citlivosti ISO 800 o šumu v podstatě nevíte, ISO 1600 začíná trochu šumět a v JPEGu odšumovat, dá se to ale bez potíží použít. Opatrný bych byl od ISO 3200, tam už začíná být barevný šum silnější a i JPEGy jsou už docela rozmyté. Opět se podíváme snímky zkonvertované na standardizované rozlišení 12 megapixelů.




výřezy z 12MPx JPEGů



I tady vidíte, že zhruba do ISO 1600 se není moc čeho obávat, výše už je to ale hodně o kompromisech. Následují RAWy.




výřezy z 12MPx RAWů



Tady je to o tomtéž, do ISO 1600 v pohodě, výše už jen raději opatrně. Podíváme se také na snímky bílé plochy.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (multiexpozice)
 

Do citlivosti ISO 400 je barevný šum minimální, pak začíná zlehka vylézat. Výraznější začíná být u citlivostí ISO 3200 a vyšších. JPEGy jsou barevně odšuměné, ale vytváří se na nich barevné fleky (mapy).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.