Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon FL 35mm 1:2.5 (FL/FD)

2.10.2015, Milan Šurkala, recenze
Dnešní test starého manuálního objektivu se podívá na značku Canon a jejich starší patici FL. Konkrétně se budeme věnovat objektivu Canon FL 35mm 1:2.5. Na APS-C tělech tak vytvoří středně světelnou padesátku.

Autofokus, ostření


V předchozí kapitole jsme se věnovali ostřícímu kroužku, takže už jen ve zkratce. Jde krásně plynule, byť ztuha (je třeba vynaložit větší sílu). Výrobce hovoří o minimální ostřící vzdálenosti 40 centimetrů, v testu jsme pak naměřili 38 cm od roviny čipu a 28 cm od přední čočky objektivu. Zvětšení je opravdu malé, naměřil jsem jen 0,19× přepočtené zvětšení (0,12× reálné). To opravdu není nic moc po makro snímky.

Vyzkoušel jsem i možnosti, jak toto vylepšit. Jako první přišla na řadu makro předsádka Raynox DCR-150 se 4,8 dioptriemi. V tomto případě jsem mohl na mnohem hezčích 23 cm od roviny čipu (11 cm od přední čočky). To už jsem se dostal na 0,44× přepočtené zvětšení. Na makro pořád málo, ale přeci jen o něco použitelnější. Protože však mám k dispozici i makro kroužky FD-25, zkusil jsem je. Ty prodlužují vzdálenost objektivu od senzoru o 25 mm. S jedním kroužkem jsem se dostal na ostřící vzdálenost 15,5 cm (3 cm od čočky) a 1,31× přepočtené zvětšení. To už je makro, jak má být. Dva tyto kroužky znamenaly 16,5 cm od čipu, ale jen zhruba 1 cm od čočky. Přepočtené zvětšení vzrostlo na 2,5×! Protože mám tyto kroužky tři, zkusil jsem nasadit všechny. To už se dostanete na 18,5 cm od čipu, 0,5 cm od čočky a 3,6× přepočtené zvětšení!


Focení makra


Zde se podíváme, co tato naměřená zvětšení představují praxi.


Canon FL 35mm F2.5 makro kleště

expoziční čas 1/50 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (54) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení



Vidíte, že na makro to skutečně není vhodný objektiv. Zvětšení je malé. Moc jsem neclonil, takže snímek vykazuje silně mléčnou kresbu.


Canon FL 35mm F2.5 makro květina

expoziční čas 1/60 s, clona cca F8, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (54) mm, klikněte pro zvětšení



Tady jsem už clonil více, takže mléčná kresba zmizela a je krásně ostrá a detailní. S tím ale vzrostla hloubka ostrosti a pozadí docela ruší (dalo by se vyřešit např. cloněním na F5,6).


Canon FL 35mm F2.5 makro květina Raynox DCR-150

expoziční čas 1/100 s, clona cca F11, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (54) mm, makro předsádka Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení



S makro předsádkou Raynox DCR-150, která má 4,8 dioptrie, je to už o něco jiná písnička. Zvětšení je už použitelné pro nějaké ty nenáročné mako snímky, ale pořád to není ono.


Canon FL 35mm F2.5 makro květina FD-25

expoziční čas 1/125 s, clona cca F16, citlivost ISO 400, ohnisko 35 (54) mm, makro kroužek Canon FD-25, klikněte pro zvětšení



S mako kroužkem Canon FD-25 je to mnohem větší zábava. Zvětšení je opravdu slušné, jen musíte počítat s tím, že je nutné opravdu hodně clonit. K dispozici je snímek v RAW formátu.


Světelnost a clona


Objektiv je vybaven 6lamelovou irisovou clonou. Světelnost dosahuje pěkné hodnoty F2,5, maximální hodnota clony je pak F16 (od F2,8 do F16 je nastavitelná pouze po 1EV krocích). Aby se clona nastavila, je u objektivu nutno pootočit i aretačním kroužkem clony (pokud nefunguje zobáček na redukci).


Bokeh


Podíváme se na kvalitu bokehu, tedy jak pěkně objektiv maže pozadí.


Canon FL 35mm F2.5 bokeh plně otevřená clona

expoziční čas 0,7 s, clona F2,5, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (54) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Odlesky jsou krásně kulaté, mají však výraznou hranu, která může způsobovat znervóznění bokehu. V zaostřené ploše není ostrost nějak moc výrazná.


Canon FL 35mm F2.5 bokeh clona F5,6

expoziční čas 3 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (54) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



S přicloněním získávají odlesky výrazný šestiúhelníkový tvar, jsou však plnější. Zvyšuje se i kontrast.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.