Canon FL 35mm 1:2.5 (FL/FD)

2.10.2015, Milan Šurkala, recenze
Dnešní test starého manuálního objektivu se podívá na značku Canon a jejich starší patici FL. Konkrétně se budeme věnovat objektivu Canon FL 35mm 1:2.5. Na APS-C tělech tak vytvoří středně světelnou padesátku.
Vyzkoušeli jsme také starý objektiv pro bajonet Canon FL/FD, konkrétně model FL 35mm 1:2.5. Objektiv vytvoří na full frame přístrojích standardních širokoúhlých 35 mm, na APS-C čipu pak trochu delší padesátku. Světelnost F2,5 je dobrá, nelíbilo se mi však její ovládání, které vyžaduje zaclonění clonovým kroužkem a pak ještě zajistit tuto polohu aretačním kroužkem (záleží na použité redukci). Cloníte tedy nadvakrát. Ostřící kroužek je hodně tuhý, jde ale plynule a bez sekání. Na makro se objektiv nehodí, ale pokud si seženete ještě makro kroužky FD-25, které jsou vcelku levně k sehnání, můžete schopnosti makra velmi dramaticky zlepšit.

Canon FL 35mm F2.5 hodnocení

Objektiv je opticky spíše nepřesvědčivý. Při nízkých clonách dává hodně mléčnou kresbu, takže to spíše musíte být vyznavači této nedokonalosti, aby vás objektiv zaujal. Po přiclonění ale objektiv kreslí ostře, dostatečně kontrastně, což platí v podstatě celoplošně. Bokeh není z nejjemnějších, spíše naopak. Počítejte s 1EV kroky clony, ale naštěstí po F2,5 následuje F2,8 a až pak jsou ony 1EV kroky. V protisvětle čekejte závoje i odlesky, naopak u nočních snímků si užijete výrazné šesticípé hvězdičky kolem světel.

Celkově tak objektiv nelze doporučit těm, kteří by chtěli kvalitní snímky s nízkými clonami a rozmazaným pozadím. Canon FL 35mm F2.5 v takovém případě kreslí hodně mléčně a bokeh není zrovna pěkný. Dobrý je ale po přiclonění nebo naopak pro ty, kteří mléčnou kresbu a tyto nedokonalosti vyžadují. Ostatně i cena by mohla být o něco nižší. Zajímavý může být i pro ty, kteří si k němu levně seženou makro kroužky FD-25 a udělají z něj hodně slušný makro objektiv.

Objektiv je vhodný pro:

1. Snímky s vyššími clonami
2. Vyznavače "lomo" fotografie (mléčné a jinak nedokonalé snímky při nízkých clonách)