Canon IXUS 220 HS: multifunkční Karkulka
V testech digitálních kompaktů neustáváme a přinášíme recenzi Canonu IXUS 220 HS. Za poměrně nízkou cenu zde máme 12MPx CMOS BSI snímač, velmi širokoúhlý 5× optický zoom, Full HD video a spoustu zajímavostí.
Kapitoly článku:
Digitální šum
Canon IXUS 220 HS používá malý 1/2,3" CMOS čip s BSI technologií, která zvyšuje citlivost. Jeho rozlišení činí 12 megapixelů, což je na dnešní poměry trochu nižší hodnota, ale to je jen dobře. Nižší pixelová hustota je předpoklad nižšího šumu. Na to se na následujících snímcích podíváme.
ISO 100
Nejnižší citlivost ISO 100 je krásně čistá a bez problémů. Šum je minimální, detaily jsou velmi dobré.
ISO 200
Ani citlivost ISO 200 na tom není vůbec špatně. Šum roste jen lehce.
ISO 400
ISO 400 už zvyšuje šum a především odšumování. Klesá ostrost a barevnost snímků, detaily jsou nicméně stále poměrně dobré.
ISO 800
Další navýšení citlivosti opět snižuje barevnost, slabší detaily mizí. Objevují se i ustřelené pixely, ale v poměrně malém množství.
ISO 800 (režim Noční scéna z ruky)
Multiexpozicí se podařilo při citlivosti ISO 800 vrátit do hry detaily, i ostrost linií se lehce zlepšila (netřepí se tolik). Slabé barvy bohužel zůstaly.
ISO 1600
Citlivost ISO 1600 je jakoby zastřená, ostrost i barevnost jsou horší. Toto odšumování je nicméně příjemnější než agresivní rozpatlávání mnoha jiných přístrojů.
ISO 3200
Nejvyšší citlivost ISO 3200 situaci dále zhoršuje. Barvy jsou slabé, ostrost je velmi nízká.
ISO 1600 (režim Nízká hladina osvětlení)
V režimu Nízká hladina osvětlení se fotí do 3 megapixelů. Snímek tak má méně detailů, ale barevnost je znatelně lepší. Dále se podíváme na výřezy ze snímků vousů plyšáka při umělém osvětlení.
ISO 100 |
ISO 200 |
ISO 400 |
ISO 800 |
ISO 1600 (režim Noční scéna z ruky) |
ISO 1600 |
ISO 3200 |
ISO 1600 (režim Nízká hladina osvětlení) |
ISO 100 a 200 jsou čisté bez výraznějšího šumu a s dobrými detaily. Citlivosti ISO 400 a 800 přináší znatelnější patlání obrazu. Režim Noční scéna z ruky tentokrát navolil ISO 1600. Můžete si všimnout mnohem hladších a soudržnějších linií, ostrost jako taková je ale slabá. Vyšší citlivosti jsou na tom s patláním ještě hůře. Režim Nízká hladina osvětlení zesiluje linie, ale při mnohem nižším rozlišení.
Protisvětlo
V této kapitole se budeme věnovat náročnému focení v protisvětle, které klade zvýšené nároky na čip i objektiv.
Na obloze je vidět velký přepal. Krajina je přiměřeně prokreslená, na budově jde vidět, že se fotoaparát snaží potlačovat chromatickou aberaci.
Technologie i-Contrast dokázala nevídané. Celý přepal zmizel a zůstal jen v místě Slunce. Protože jsou pak ale stíny výrazně prosvětleny (to je vlastně ono větší ISO 250 - 2,5násobné prosvětlení), musíte počítat s dramaticky horší kresbou i o něco horší barevností. Pokud víte, že budete snímek používat v malých rozlišeních, určitě bych i-Contrast doporučil. Pokud ale víte, že potřebujete maximální rozlišení, byl bych opatrnější a zkusil buď ručně vzít několik expozic a pak vlastnoručně složit HDR snímek, nebo např. lehce podexponovat a stíny vytáhnout ručně v jiném programu, který to možná udělá kvalitněji.
Kolem Slunce často vznikají červené nebo fialové odlesky, pokud v cestě stojí nějaké větve nebo jiné překážky. Chromatická aberace je sice viditelná, ale vzhledem k náročnosti scény to není špatné. Spíše mi vadí velmi slabá kresba ve stínech.
S nejdelším ohniskem bych do Slunce určitě nemířil. Odlesky jsou velmi silné a totéž platí i o chromatické aberaci.