Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon IXUS 220 HS: multifunkční Karkulka

23.6.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V testech digitálních kompaktů neustáváme a přinášíme recenzi Canonu IXUS 220 HS. Za poměrně nízkou cenu zde máme 12MPx CMOS BSI snímač, velmi širokoúhlý 5× optický zoom, Full HD video a spoustu zajímavostí.

Sférické zkreslení


Zkreslení objektivu trochu trápí jak široké, tak i dlouhé ohnisko. Na širokém ohnisku je vidět lehké sférické zkreslení (+1,2%), na nejdelším je naopak vidět poduškovité zkreslení. Vzhledem k typickým hodnotám tohoto zkreslení patří IXUS 220 HS se svými -1,1% bohužel k těm výraznějším.


24mm ohnisko

120mm ohnisko


Vinětace


Viditelná vinětace je patrná jen na nejširším ohnisku. Pak klesá na hodnoty cca 0,4 EV, což je na hranici viditelnosti.





Kresba v praxi


V této části recenze se budeme věnovat kresbě objektivu při ostření na krátké vzdálenosti v řádech desítek centimetrů.


24mm ohnisko, clona F2,7



41mm ohnisko, clona F4

64mm ohnisko, clona F5



83mm ohnisko, clona F5,6

120mm ohnisko, clona F5,9
 

Středová ostrost je na kratších ohniscích výborná, na delších se znatelně zhoršuje. Může za to i průměrná světelnost objektivu, kdy na clonách přes F5 dochází ke znatelné difrakci obrazu. Na širších ohniscích je rohová ostrost dobrá, ale trpí na chromatickou aberaci, od středních ohnisek ale rohová ostrost výrazně klesá.


24mm ohnisko, clona F2,7



46mm ohnisko, clona F4,5

79mm ohnisko, clona F5

120mm ohnisko, clona F5,9

Na větší vzdálenost se objektiv projevuje trochu lépe. Středová ostrost je opět u kratších ohnisek výborná, rohy jsou lehce máznuté a bohužel trpí na chromatickou aberaci prakticky v celém ohniskovém rozsahu.


Chromatická aberace


Nyní si vezmeme na paškál chromatickou aberaci.



24mm ohnisko



45mm ohnisko



76mm ohnisko



120mm ohnisko



Prakticky na všech ohniscích si můžete všimnout chromatické aberace. Nejméně viditelná je na středních ohniscích.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.