Canon IXUS 300 HS: superstylovka i pro náročné
Dnes se podíváme na první kompakt Canonu s CMOS BSI čipem. Má rozlišení 10 megapixelů. Širokoúhlý objektiv ve stylové třídě nabídne neuvěřitelně vynikající světelnost F2,0, jsou zde i HD videosekvence a prioritní režimy expozice.
Kapitoly článku:
- Canon IXUS 300 HS: superstylovka i pro náročné
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení a vinětace
Zkresleni objektivu je na nejširším ohnisku u testovacího obrazce malé. V praxi mi přišlo rovněž docela přijatelné. Na nejdelším ohnisku jsou fotografie v podstatě bez zkreslení.
28mm ohnisko |
105mm ohnisko |
Vinětace je problém pouze s odcloněným objektivem na ohniscích cca 35 až 50 mm. Jinak vám příliš vadit nebude.
V dalším testu se podíváme na kresbu objektivu při různých clonách a ostření na krátké vzdálenosti.
28mm ohnisko, clona F2 |
28mm ohnisko, clona F2,8 |
28mm ohnisko, clona F4 |
28mm ohnisko, clona F5,6 |
28mm ohnisko, clona F8 |
Na nejširším ohnisku jde vidět, že při plně otevřené cloně je středová ostrost vynikající, rohy jsou průměrně neostré. S vyšší clonou se to ale téměř nezlepšuje. Na vyšších clonách se projevuje lehčí difrakce a všude si lze všimnout výraznější chromatické aberace.
57mm ohnisko, clona F4 |
57mm ohnisko, clona F5,6 |
57mm ohnisko, clona F8 |
Na středním ohnisku 57 milimetrů je ostrost v rozích poměrně dobrá, rozdíl je akceptovatelný. Vinětace je slabší.
105mm ohnisko, clona F5,3 |
105mm ohnisko, clona F8 |
Na nejdelším ohnisku vzniká trocha chromatické aberace i neostrosti. Není to ale kritické. Podíváme se také na scénu z "reálného života" při ostření na větší vzdálenost.
28mm ohnisko, clona F2 |
28mm ohnisko, clona F2,8 |
28mm ohnisko, clona F4 |
28mm ohnisko, clona F5,6 |
28mm ohnisko, clona F8 |
S nižšími clonami je vidět vynikající středová i hranová ostrost, v rozích je to horší a se clonou F4 je výsledek asi nejlepší. S vyššími clonami se ale začíná projevovat jemná difrakce. Opět je tu chromatická aberace.
55mm ohnisko, clona F4 |
55mm ohnisko, clona F5,6 |
55mm ohnisko, clona F8 |
I zde je clona F4 nejlepší s velmi dobrou ostrostí. Vyšší clona ostrosti a kontrastu trochu ubírá.
105mm ohnisko, clona F5,3 |
105mm ohnisko, clona F8 |
Na nejdelším ohnisku nejsou větší problémy, ostrost je přijatelná, i když ne vynikající. Ve své třídě jde ale o velmi dobré výsledky.
Vyvážení bílé, barvy
S barevným laděním fotografií většinou nebudou problémy. Ty jsem zaznamenal snad jen ve stinném lese, kdy snímky ladí hodně do studena a je dobré použít vyvážení na stín, aby zelená byla o něco teplejší. Jinak nelze mít k vyvážení bílé vážnější výhrady.
automatické |
denní světlo |
zataženo |
žárovka |
zářivka |
zářivka H |
uživatelské nastavení |
V nabídce je i několik režimů barevného ladění.
vypnuto |
živé |
neutrální |
sépie |
černobílé |
pozitivní film |
světlý tón pleti |
tmavší tón pleti |
živá modrá |
živá zelená |
živá červená |
Dále lze upravit kontrast, ostrost, saturace, míra červené, zelené a modré barvy, jako poslední pak tón pleti. My se podíváme na nastavení kontrastu.
kontrast -2 |
kontrast +0 |
kontrast +2 |
Pokud chcete zachovat co nejvíce dynamického rozsahu, určitě nepřidávejte kontrast, ale nechte jej na výchozí pozici, případně jej můžete i trošku stáhnout, ale to si už moc nepomůžete.
ostrost -2 |
ostrost -2 |
ostrost +0 |
ostrost +0 |
ostrost +2 |
ostrost +2 |
Vyšší ostrost způsobuje i vyšší šum. Pokud tedy chcete co nejhladší fotografie, můžete ostrost snížit (doostření v počítači může šum zvyšovat méně výrazně).