Canon PowerShot A520: Tak trochu jiné Áčko s plným manuálem
Nová série digitálních fotoaparátů Canon PowerShot A5xx zahrnující (zjevně zatím) modely A510 a A520 se nesnaží být příliš velkou konkurencí dalších typů Áčkové řady, spíše by se dalo říci, že si z nich bere to nejlepší a vydává se jiným vývojovým směrem než A85 a A95. Na co se tedy můžete těšit dnes? Podrobnou recenzi velmi zajímavého modelu Canon PowerShot A520 a téměř 50 fotografií.
Kapitoly článku:
Pozn. Popisek dané fotografie se jako obvykle zobrazí po najetí myší.
Širokoúhlé ohnisko a Teleobjektiv
Souhlasím s dalšími recenzenty, že kresba aparátu je "tak akorát," ani příliš ostrá, ani příliš měkká a že fotografie Canonu A520 působí barevně harmonicky. Tak jako tak, volby pro nastavení ostrosti, kontrastu či barevné saturace nikde nejsou, takže pokud někdo zatouží po tom či onom poupravení, nezbude než sáhnout po softwarovém řešení.
Makro
Makro je dostupné od 5 - 45 cm, což je rozsah velmi slušný.
Rozlišení a Kvalita komprese
Digitální fotoaparát Canon PowerShot A520 nabízí celkem 4 rozlišení: 2272 x 1704, 1600 x 1200, 1024 x 768 a 640 x 480 pixelů, model PowerShot A510 se liší toliko tím, že namísto nejvyššího 2272 x 1704 nabízí jen 2048 x 1536 obrazových bodů. Oba aparáty pak mají pro ukládané JPEGy shodně 3 kvalitativní stupně: Superfine, Fine a Normal lišící se velikostí a tedy zákonitě i kvalitou.
Citlivost ISO
Zde si Canon PowerShot A520 vedl trochu hůře, úroveň šumu je spíše nadprůměrná, zajímavé je, že jeho kolega, A510, šumí dle četných recenzí a odezev mezi majiteli o chlup méně. Tak jako tak, dilema, zda zvolit vyšší rozlišení či menší šum, jistě způsobí váhavým povahám nejednu bezesnou noc. Šum obou modelů můžete porovnat z obrázků třeba v této anglické recenzi na webu Digital Camera Resource Page.
Pokud snímky patřičně přiblížíme a soustředíme pohled na stejné místo, zjistíme, že vážný zájemce o kvalitní obrázek bude muset rychle zapomenout na hodnoty ISO jiné než 50, maximálně 100. Druhou nejlepší věcí, jež může majitel hned po koupi A520 udělat, je pořídit si k aparátu okamžitě a střelhbitě stativ.
Korekce Expozice
Korekce expozice nemůže ve výbavě chybět, zde je opět v tradičním rozpětí +/- 2,0 EV na obě strany. První obrázek značí 0 EV, tedy co o expozici soudí automatika a nutno dodat, že si se scénou poradila velmi dobře, protože již po další korekci o 1/3 EV už trochu zanikají půltóny oblohy.
Zvláštní efekty
Jak jsme si již posteskli v úvodu, aparát neumožňuje nastavit přímo kontrast, saturaci a ostrost, jediným způsobem, jak jmenované ovlivnit, je použít některý efekt (barvy normální, neutrální, živé, černobílé či sépiový efekt) nebo scénický režim, jež jsme si vyjmenovali v předchozí sekci.
Chromatická aberace
Na výše uvedených snímcích z efektové sekce je dobře patrná i chromatická vada, u níž platí stejná zásada jako vždy - pokud si budete děla snímky normální velikosti, je takřka neviditelná. Naopak, na 17" LCD již trochu samozřejmě vidět je. Ono když přijde na věc, u těch nejlepších snímků si ji vždycky můžete odstranit softwarově.
Vyvážení bílé
U vyvážení bílé automatika podává výsledky rovněž výborné, pro speciální světelné situace se sada obvyklých presetů ukázala být dostatečnou. Jak je zvykem, všechny světelné situace níže jsou fotografovány v patřičný světelný okamžik, tedy kromě zářivky Tungsten H, ta bohužel nebyla po ruce... U fotografie "Sunny" si také prosím povšimněte přítomného mírného soudkovitého zkreslení, jež je ale u této třídy aparátů obvyklé.
Dynamický rozsah
Dynamický rozsah snímků je pro CCD snímače typický - při příliš širokém rozpětí jasů automatika obětuje tu příliš jasné světlo, onde zase tmavší části, jako třeba na obrázku dole, kde již kresba stromů značně zaniká.
Ilustrační obrázky
Canon PowerShot A520 používá u velmi dlouhých expozic (přes 1,3 s) speciální techniku pro redukci šumu, která zřejmě pracuje na principu odečtení nafotografované scény a úplně prázdného obrázku jen se šumem. V každém případě na nočním obrázku můžete sami posoudit míru šumu pro ISO 50 a 15 s expozici.
Videosekvence
Digitál sice umí pořizovat videosekvence i se zvukem v rozlišeních 160 x 120, 320 x 240 i 640 x 480, bohužel ale pouze při 15 fps a do délky 3 minuty, rozlišení nejvyšší zvládá dokonce jen při 10 snímcích za sekundu a s délkou maximálně 30 s na soubor, což na plynulosti a pohodlí při natáčení samozřejmě nepřidává. Na druhou stranu, díky menšímu počtu snímků jsou videosoubory menší.
Širokoúhlé ohnisko a Teleobjektiv
Souhlasím s dalšími recenzenty, že kresba aparátu je "tak akorát," ani příliš ostrá, ani příliš měkká a že fotografie Canonu A520 působí barevně harmonicky. Tak jako tak, volby pro nastavení ostrosti, kontrastu či barevné saturace nikde nejsou, takže pokud někdo zatouží po tom či onom poupravení, nezbude než sáhnout po softwarovém řešení.
Makro
Makro je dostupné od 5 - 45 cm, což je rozsah velmi slušný.
Rozlišení a Kvalita komprese
Digitální fotoaparát Canon PowerShot A520 nabízí celkem 4 rozlišení: 2272 x 1704, 1600 x 1200, 1024 x 768 a 640 x 480 pixelů, model PowerShot A510 se liší toliko tím, že namísto nejvyššího 2272 x 1704 nabízí jen 2048 x 1536 obrazových bodů. Oba aparáty pak mají pro ukládané JPEGy shodně 3 kvalitativní stupně: Superfine, Fine a Normal lišící se velikostí a tedy zákonitě i kvalitou.
Citlivost ISO
Zde si Canon PowerShot A520 vedl trochu hůře, úroveň šumu je spíše nadprůměrná, zajímavé je, že jeho kolega, A510, šumí dle četných recenzí a odezev mezi majiteli o chlup méně. Tak jako tak, dilema, zda zvolit vyšší rozlišení či menší šum, jistě způsobí váhavým povahám nejednu bezesnou noc. Šum obou modelů můžete porovnat z obrázků třeba v této anglické recenzi na webu Digital Camera Resource Page.
Pokud snímky patřičně přiblížíme a soustředíme pohled na stejné místo, zjistíme, že vážný zájemce o kvalitní obrázek bude muset rychle zapomenout na hodnoty ISO jiné než 50, maximálně 100. Druhou nejlepší věcí, jež může majitel hned po koupi A520 udělat, je pořídit si k aparátu okamžitě a střelhbitě stativ.
Korekce Expozice
Korekce expozice nemůže ve výbavě chybět, zde je opět v tradičním rozpětí +/- 2,0 EV na obě strany. První obrázek značí 0 EV, tedy co o expozici soudí automatika a nutno dodat, že si se scénou poradila velmi dobře, protože již po další korekci o 1/3 EV už trochu zanikají půltóny oblohy.
Zvláštní efekty
Jak jsme si již posteskli v úvodu, aparát neumožňuje nastavit přímo kontrast, saturaci a ostrost, jediným způsobem, jak jmenované ovlivnit, je použít některý efekt (barvy normální, neutrální, živé, černobílé či sépiový efekt) nebo scénický režim, jež jsme si vyjmenovali v předchozí sekci.
Chromatická aberace
Na výše uvedených snímcích z efektové sekce je dobře patrná i chromatická vada, u níž platí stejná zásada jako vždy - pokud si budete děla snímky normální velikosti, je takřka neviditelná. Naopak, na 17" LCD již trochu samozřejmě vidět je. Ono když přijde na věc, u těch nejlepších snímků si ji vždycky můžete odstranit softwarově.
Vyvážení bílé
U vyvážení bílé automatika podává výsledky rovněž výborné, pro speciální světelné situace se sada obvyklých presetů ukázala být dostatečnou. Jak je zvykem, všechny světelné situace níže jsou fotografovány v patřičný světelný okamžik, tedy kromě zářivky Tungsten H, ta bohužel nebyla po ruce... U fotografie "Sunny" si také prosím povšimněte přítomného mírného soudkovitého zkreslení, jež je ale u této třídy aparátů obvyklé.
Dynamický rozsah
Dynamický rozsah snímků je pro CCD snímače typický - při příliš širokém rozpětí jasů automatika obětuje tu příliš jasné světlo, onde zase tmavší části, jako třeba na obrázku dole, kde již kresba stromů značně zaniká.
Ilustrační obrázky
Canon PowerShot A520 používá u velmi dlouhých expozic (přes 1,3 s) speciální techniku pro redukci šumu, která zřejmě pracuje na principu odečtení nafotografované scény a úplně prázdného obrázku jen se šumem. V každém případě na nočním obrázku můžete sami posoudit míru šumu pro ISO 50 a 15 s expozici.
Videosekvence
Digitál sice umí pořizovat videosekvence i se zvukem v rozlišeních 160 x 120, 320 x 240 i 640 x 480, bohužel ale pouze při 15 fps a do délky 3 minuty, rozlišení nejvyšší zvládá dokonce jen při 10 snímcích za sekundu a s délkou maximálně 30 s na soubor, což na plynulosti a pohodlí při natáčení samozřejmě nepřidává. Na druhou stranu, díky menšímu počtu snímků jsou videosoubory menší.