Canon PowerShot G10: stále mezi nejlepšími
Dnes se podíváme na profesionální kompakt Canon PowerShot G10. Přichází s 14,7MPx čipem s 1/1,7" úhlopříčkou a 5× optickým zoomem, který začíná na širokoúhlém ohnisku 28 mm. Dokáže porazit rivala Panasonic Lumix LX3? Předčí svého předchůdce - PowerShot G9?
Kapitoly článku:
Optický a digitální zoom
Oproti modelu PowerShot G9 přišel nový G10 o velký rozsah zoomu. Nyní je tak k dispozici 5× optický zoom, ale to je stále rozumná velikost. Začíná konečně na širokoúhlých 28 mm, nicméně díky menšímu optickému zoomu končí na 140 mm oproti původním 210 mm.
Úroveň detailů je vzhledem k vysokému rozlišení a na kompakt docela solidní optice dobrá. Rohy jsou stále poměrně ostré a kontrastní (i když jistý úbytek tu je), takže ani zde není větší problém. Tím je zde spíše chromatická aberace. Nedosahuje sice tak děsivých rozměrů jako u ultrazoomů PowerShot SX1 / SX10 IS, ale vidět bohužel jde.
Přiblížení je rozumné, detaily rovněž, nicméně vyšší citlivost ISO 200 svým nepříjemným charakterem občasných tmavších pixelů některé hrany poněkud zeslabuje.
expoziční čas 1/60 s, clona F4,5, citlivost ISO 200, ohnisko 140 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Digitální zoom nepracuje nejhůře, nicméně jeho vliv jde na snímku vidět. Detaily se dohnat nedají, a tak je vidět poněkud rozpitou kresbu. Stále však digitální zoom patří spíše k lepšímu průměru.
Protisvětlo
Focení v protisvětle je vždy těžká disciplína, kompakty ji často nezvládají kvůli malým čipům s nízkým dynamickým rozsahem a optika většinou také není valné kvality. Canon PowerShot G10 by už vzhledem ke své ceně mohl mít optiku poněkud kvalitnější, nicméně vysoký počet megapixelů na cm2 není nejlepším předpokladem pro dobrý dynamický rozsah.
Toto je nejhorší, co se mi z fotoaparátu podařilo dostat. Kolem slunce totiž na holé obloze žádné odlesky nebývají, zde přes větve je ale dostanete snáze. V podstatě jediný odlesk, který budete mít v protisvětle téměř vždy, je ten plošně sice větší, ale jinak slabý uprostřed dole.
Tento snímek je takovou typickou "protisvětelnou" fotografií. Slunce zpravidla vytváří pozvolně narůstající přepal, uprostřed dole si opět můžete všimnou slaboučký odlesk objektivu. Dynamický rozsah není nejlepší, ale toto je jedna z těch horších fotografií v protisvětle, kterou jsem pořídil. Obvykle vypadají snímky i proti slunci zhruba tak, jak na následující fotografii.
expoziční čas 1/800 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, bez i-Contrastu, klikněte pro zvětšení
Vidíte tedy, že země je poněkud podexponovaná, zatímco obloha má krásně modrou barvu. I na takovou fotografii se dá dobře dívat, ale uznáte, že to prostě není ono. Proto Canon nabízí funkci i-Contrast, která stíny prosvětlí a snímku dodá mnohem lepší vyvážení světel.
expoziční čas 1/800 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, s i-Contrastem, klikněte pro zvětšení
Toto je na maximální sílu této funkce (ručně nastaveno), vidíte, že už je to možná trochu moc. Radím nechat tuto funkci automaticky vypnutou a snímky upravovat až případně při prohlížení, kdy si sami navolíte sílu efektu. Automatika sice pracuje docela dobře a volí většinou správnou míru prosvětlení (ale i to se někdy přežene), občas jsou však problémem barvy. V určitých případech totiž snímky získají poněkud zvláštní nádech a snímek nepůsobí právě dvakrát přirozeně. U některých snímků jsou dost bledé, u jiných zas pastelové.
Určitě je tak lepší mít původní snímek v záloze. Někdy totiž i-Contrast snímku prospěje, někdy zase ublíží. Každopádně musím říci, že jsem byl moc rád, že jej fotoaparát nabízí. V mnoha situacích, kdy fotíte něco stinného a v pozadí je osvětlená scéna (na dovolené si zejména ve městech u památek podobných scén užijete více než dost), budete Canonu děkovat, že vám umožní z nepoužitelných snímků s téměř nerozeznatelnými tvářemi udělat až překvapivě dobré portréty s rozumně exponovanými osobami i pozadím.
ohnisko 28 mm, F2,8
ohnisko 28 mm, F8,0
Na nejširším ohnisku si lze především na krajích obrazu všimnout chromatickou aberaci. Existují v tomto ohledu určitě i lepší fotoaparáty, ale také i mnohem horší. Takže nelze říci, že by tímto problémem Canon PowerShot G10 přehnaně trpěl. Vliv clony na aberaci je prakticky nulový.
ohnisko 140 mm, F4,5
ohnisko 140 mm, F8,0
Na delších ohniscích aberace postupně mizí. S nízkou clonou ještě občas jde modré a červené kontury vidět, ale s maximálním zacloněním si už aberace nejspíš nevšimnete, leda, že byste si náhled zvětšovali.
Noční scéna
Na focení v noci je fotoaparát velmi dobře připraven. Nabízí manuální režimy expozice a poměrně slušný rozsah expozičních časů až do 15 sekund (v režimu M a Tv). Automatické ostření i v noci pracuje poměrně dobře, problémy moc často nemá pokud mu trochu pomůžete a nesnažíte se ostřit na něco, co nevidíte ani vy, natož fotoaparát.
Výsledek je dobrý, ale trochu "náladový". Většina plochy je krásně ostrá a kontrastní, ale např. travní porost nebo větve stromu působí dojmem značně silného odšumování, jsou méně ostré. Šum je přijatelný.
Ke snímku nelze mít vážnější výhrady. Lze si všimnout odlesků kolem jedné z lamp. Šum je malý, ostrost je dobrá, ale čekal jsem, že např. poznávací značky aut půjdou při tomto přiblížení a rozlišení trochu lépe přečíst.
Tentokrát přidávám i citlivost ISO 200. Šum vzrostl, nicméně vzhledem k podmínkách bych jej stále označil za přijatelný. Ostrost zůstává dobrá a vysoká clona způsobila kolem světel pěkné hvězdičky. S výsledkem jsem spokojen.
Zde se už přidávají tmavé pixely, které jsou ještě více zvýrazněny tím, že okolo nich jsou pixely naopak mnohem světlejší. Roste i barevný šum. Detaily se začínají ztrácet, ale ještě to není hrozné. ISO 400 ale s dlouhou expozicí očividně moc nekamarádí. Pro pěkné noční fotky bych zůstal u ISO 200, vyšší citlivost ISO 400 je použitelná pro "běžné noční" fotky.
Další zvýšení citlivosti se projevuje výrazným nárůstem šumu. V rozumném formátu vypadá snímek stále ještě detailně, ale s výrazným zrnem, při větším přiblížení lze velmi dobře vidět, jak šum degraduje plochy i hrany.
Nejvyšší citlivost v plném rozlišení je vysloveně jen dokumentační nouzovka. Šumu je příliš, nicméně jednotlivá auta z profilu od sebe stále rozeznáte. Na snímku je rovněž výrazný barevný šum, především v podobě modrých fleků.
Vzhledem k výraznému sčítání pixelů (zmenšuje se rozlišení z 14,7 MPx na pouhých 2,0 MPx) šum krásně mizí. Nicméně mám dojem, že i tak přichází o značné množství ostrosti, při malém rozlišení bych očekával poněkud ostřejší snímek. Vysoké rozlišení 1/1,7" CCD čipu v noci očividně příliš nesvědčí.
Standardní scéna
Zde se vysoké rozlišení předvedlo, vše je krásně detailní. Šumu zde moc není, nicméně fotoaparát byl rozhozen prostřední stěnou mlýnů, která na fotografii vytváří nepěkné zelenofialové čáry.
Protože tuto scénu fotím v každé recenzi, přesunul jsem ji nyní do kapitoly Standardní scéna. Nicméně možná s ní bude brzy konec, protože aktuálně je již čtvrtina pravé budovy srovnána se zemí a brzy asi nebude vůbec. Detaily a ostrost snímku jsou poměrně dobré, chromatické aberace se zde téměř nevyskytují.