Canon PowerShot G11: géčko, o jakém jsme snili
Naším dalším testem prošel profesionální kompakt Canon PowerShot G11. Jeho výrobce vyslyšel volání zákazníků a vrátil géčkové řadě výklopný displej a snížil rozlišení na rozumných 10 MPix. Jak se to projeví ve výsledku? Stane se z G11 nejlepší kompakt na trhu?
Kapitoly článku:
- Canon PowerShot G11: géčko, o jakém jsme snili
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Stabilizace, videosekvence, portréty a blesk
- Výbava a nastavení
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení a vinětace
V otázce zkreslení si objektiv na širokém ohnisku nevede právě nejlépe. Sférické zkreslení je docela patrné a je dobré to mít na paměti. Na delších ohniscích jsou ale linie rovné a objektiv je bez problémů.
ohnisko 28 mm |
ohnisko 140 mm |
Dále se podíváme na úroveň vinětace (ztmavení rohů) a obecně ostrosti v rozích při různých clonách a ohniscích. Začneme ohniskem 28 mm.
clona F2,8 |
clona F4 |
clona F5,6 |
clona F8 |
Vinětace obecně není příliš problém. Trochu odlišný jas je jen při nejnižší cloně, a to si většinou ani moc nevšimnete. Trochu horší je to s ostrostí. Jde krásně vidět, jak se s přicloňováním zaostřují rohy (ale dobře ostré jsou až při F8), naopak difrakcí se snižuje ostrost ve středu. Při F2,8 je prostředek krásně ostrý, u F8 je už ostrost a kontrast lehce slabší. Ve všech případech je znatelná chromatická aberace. Následují snímky při ohnisku 55 mm
clona F3,5 |
clona F4 |
clona F5,6 |
clona F8 |
Při středních ohniscích výrazně klesá chromatická aberace, podstatně lepší je také ostrost v rozích, a to i při plně otevřené cloně. Nakonec se ještě podíváme na maximální ohnisko,
clona F4,5 |
clona F5,6 |
clona F8 |
Chromatická aberace zmizela úplně, ostrost v rozích je přijatelná ve všech případech. Výborně je na tom objektiv i s vinětací.
Vyvážení bílé, barvy
U fotoaparátu Canon PowerShot G11 má vyvažování bílé tendenci produkovat spíše chladnější barvy. Nemá tedy problém s žárovkovým osvětlením, některé fotografie však působí poněkud studeně a nemusí být špatný nápad manuálně nastavit vyvážení třeba na stín.
V zásadě lze ale systém vyvažování bílé označit za spolehlivý. Výhodou je totiž to, že u automatického vyvážení bílé můžete natvrdo upravovat ladění, a tak není problém jej trochu popohnat do žlutých či oranžových odstínů (což bych osobně ve slabé míře doporučil). Za tuto možnost získává Canon velikou pochvalu. Výtečná je také rychlá možnost vlastního vyvážení bílé kdy stačí stisknout jedno tlačítko a vyvážení se změří a uloží. Navíc snímací referenční plocha pro změření bílé je velmi malá, což je rovněž veliké plus.
automatické |
denní světlo |
zataženo |
žárovka |
zářivka |
zářivka H |
blesk (bez blesku) |
blesk (s bleskem) |
pod vodou |
vlastní vyvážení |
Dále se podíváme na jednu venkovní scénu a vliv různých vyvážení bílé.
automatické |
denní světlo |
zataženo |
žárovka |
zářivka |
zářivka H |
blesk (bez blesku) |
pod vodou |
vlastní vyvážení |
Ve fotoaparátu je také mnoho barevných režimů (Mé barvy).
vypnuto |
živé |
neutrální |
sépie |
černobíle |
pozitivní film |
světlý tón pleti |
tmavší tón pleti |
živá modrá |
živá zelená |
živá červená |
Tón pleti, úroveň modré, zelené a červené si můžete ještě upravit vlastnoručně v módu Mé Barvy -> Vlastní barva. Zde se dá rovněž upravit kontrast, ostrost a saturace.
kontrast -2 |
kontrast +0 |
kontrast +2 |
Hraní si s kontrastem toho moc nezmění, klidně můžete zvýšit.
ostrost -2 |
ostrost +0 |
ostrost +2 |
Ostrost trochu zašumuje obrázek, nicméně díky silnějšímu vyhlazování si opět můžete dovolit zde trochu přidat.
saturace -2 |
saturace +0 |
saturace +2 |
Na posledních třech snímcích vidíte úpravy saturace barev.