Canon PowerShot G15: lépe už to (asi) nepůjde
Další hodně žádanou recenzí byla ta na Canon PowerShot G15. Dnes vám ji předkládáme. Bude tento nový kompakt s 5× optickým zoomem a znatelně lepší světelností lepší než předchůdce? A bude lepší než jeho velmi bohatá konkurence?
Kapitoly článku:
Canon PowerShot G15 má 1/1,7" CMOS BSI snímač s efektivním rozlišením 12 megapixelů (podobnou velikost a rozlišení má i čip Sony u Samsungu EX2F nebo Nikonu Coolpix P7700). Pixelová hustota je tak okolo 28 MPx/cm2, což není zas až tak mnoho a mohli bychom se dočkat relativně nízkého šumu. Prezentované snímky jsou v JPEGu tak, jak je vyfotil fotoaparát a z RAWu tak, jak byly převedeny pomocí Adobe DNG Converter. Ten poněkud zvláštně převádí lesklé modré odstíny, ty pak vytváří saturované plochy a výrazný šum. Proto se v hodnocení šumu budu odkazovat na bílé plochy a písmenka, nikoli na modré, špatně převedené plochy.
ISO 80 (JPEG)
ISO 80 (konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost je detailní a v podstatě bez šumu. Výborná práce.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
Rovněž citlivost ISO 100 je velmi kvalitní, s minimálním šumem a dobrými detaily.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
ISO 200 má v RAWu jen slabý jasový šum, JPEGy jsou čisté a detailní.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 400 si už v RAWu všimnete trochu více jasového šumu, v černé ploše i toho barevného. JPEG je i nadále velmi kvalitně odšuměný, detaily jsou slušné a ztráta ostrosti minimální.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
ISO 800 dává v RAWu více barevného šumu, JPEGy jsou lehce roztřepené, nicméně stále jde o poměrně kvalitní obraz.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
ISO 1600 (multiexpozice)
Dokonce i ISO 1600 je v JPEGu docela použitelné. Odšumění je citlivé, barvy se neztrácejí, občas se ale třepí linie. Multiexpozice snižuje šum, ale i ostrost a překvapivě i barevnost.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
Je až neuvěřitelné, jak dobře vypadá ISO 3200. Na to, že jde o kompakt s 12MPx 1/1,7" čipem, je obraz až překvapivě bez šumu, s docela dobrými barvami a solidními detaily. Je to zajímavé i při pohledu na RAW, který má zvláštní barevný šum.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
Teprve ISO 6400 začíná být dost nekvalitní, obraz je poněkud zastřený se slabšími barvami.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost je už v podstatě nepoužitelná, RAW je silně flekatý, JPEG je pak bez barev, kontrastu a ostrosti. Podíváme se také na zachování detailů u vousů plyšového zajíce.
ISO 80 (JPEG) |
ISO 80 (konverze z RAWu) |
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (multiexpozice) |
Do citlivosti ISO 200 je odšumování citlivé, RAWy jsou detailní. ISO 400 a ISO 800 už zvyšuje odšumování, místy dochází k patlání, pro běžné nenáročné použití je to ještě dostatečné, určitě ale ne ideální. Vyšší citlivosti už mažou snímky podstatně více a doporučuji pracovat spíše s RAWy.
ISO 80 (JPEG) |
ISO 80 (konverze z RAWu) |
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (multiexpozice) |
Barevný šum je do ISO 200 velmi malý, při ISO 400 je ještě přijatelný. Od ISO 800 včetně už šum roste, JPEGy jej ale velmi dobře odstraňují.