Canon PowerShot G15: lépe už to (asi) nepůjde
Další hodně žádanou recenzí byla ta na Canon PowerShot G15. Dnes vám ji předkládáme. Bude tento nový kompakt s 5× optickým zoomem a znatelně lepší světelností lepší než předchůdce? A bude lepší než jeho velmi bohatá konkurence?
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Test rychlosti byl proveden s rychlou SDHC kartou Transcend s UHS-I rozhraním, jejíž přenosová rychlost při zápisu může činit až 45 MB/s.
- První snímek - 2,15 sekundy
- První snímek se zoomem - 4,1 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,3 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,3 až 0,45 sekundy
- Prodleva mezi snímky JPEG - 1,85 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 2,4 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 2,5 sekundy
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 2,6 sekundy
- Sekvenční snímání JPEG - 2,2 fps
- Sekvenční snímání RAW - 1,15 fps
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 1,0 fps
- Sekvenční snímání JPEG + AF - 0,9 fps
- Sekvenční snímání HQ - 10 fps (max. 10 snímků, ukládání 5 sekund)
- Přezoomování - 1,4 sekundy
Canon PowerShot G15 není v některých ohledech zrovna největší rychlík, náběh je z těch trochu pomalejších, prodlevy mezi snímky z těch delších. Sekvenční snímání plní to, co výrobce slibuje, RAWy jsou průběžně ukládány na kartu, takže proto je sekvenční snímání s RAWy pomalejší. Na druhou stranu tu téměř nezažijete ukládání z bufferu na kartu (max. 3-5 sekund dle režimu).
Vyvážení bílé, barvy
Vyvážení bílé pracuje většinou spolehlivě, jedinou výtku mám jen k práci v interiérech, kde třeba kousek displeje, televize nebo nějakého zvláštního světla ve scéně dokáže barvy občas docela rozhodit. Naopak mě docela příjemně překvapilo vyvažování ve stínech, kde to nepřehání s chladnými barvami jako mnoho jiných fotoaparátů.
automatické |
denní světlo |
zataženo |
žárovka |
zářivka |
zářivka H |
blesk |
pod vodou |
vlastní nastavení |
Dále máte na výběr menu Mé barvy, kde můžete upravit barevné ladění snímků.
vypnuto |
živé |
neutrální |
sépie |
černobíle |
pozitivní film |
světlý tón pleti |
tmavší tón pleti |
živá modrá |
živá zelená |
živá červená |
Máte tu i vlastní režim, tam lze nastavit kontrast, ostrost, saturace, červený, zelený a modrý kanál, jako poslední je to pak tón pleti.
Optický a digitální zoom
V této kapitole se podíváme na rozsah optického a digitálního zoomu.
28mm ohnisko nabízí standardní úhel záběru a velmi dobrou kresbu téměř po celé ploše. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.
Optický zoom je ve své kategorii nadprůměrný, kresba je velmi ostrá a detailní po celé ploše (snad s výjimkou pravého růžku).
Ani zde nelze mít výhrady k velmi dobré kresbě po celé ploše, světlá obloha ale tíhne k přepalům.
Přiblížení je dostatečné, kresba je nadprůměrná a pouze v růžcích se vyskytuje troška chromatické aberace.
expoziční čas 1/250 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 140 mm + ZoomPlus, klikněte pro zvětšení
Technologie ZoomPlus je dvojnásobný digitální zoom, který pochopitelně snižuje kvalitu obrazu, ale pro menší rozlišení je to dostatečné (1 MPx je určitě naprosto v pohodě).
expoziční čas 1/250 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 140 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Maximální digitální zoom je čtyřnásobný, a to už jde kvalita obrazu skutečně hodně dolů. Doporučuji nepoužívat, snad jen pro malinké fotky na sociální sítě.
Protisvětlo
Vyzkoušíme náročné focení v protisvětle.
Oceňuji v podstatě naprostou absenci chromatické aberace, alespoň nějakou kresbu i ve stínech. Objektiv občas umí vytvořit odlesky, jsou ale plošně malé.
Kresba ve stínech je docela slušná, v obloze se bohužel vyskytuje velký přepal. Můžete využít technologii i-Contrast (nastavení na 200% a 400%), v takovém případě ale nemůžete fotit do RAWu.
S technologií i-Contrast je expozice stažena na polovinu a stíny softwarově prosvětleny (od toho dvojnásobné ISO). Patlání ve stínech je tak o něco výraznější, jasově ale snímek působí mnohem vyváženěji. Obloha má mnohem menší přepal, celá je vykreslena o mnoho lépe.
Nejsilnější nastavení i-Contrastu se 400 % (tj. 4×zvýšenou citlivostí) opět zlepšuje projasnění snímku, nicméně prosvětlené stíny jsou už hodně rozmyté a kvalitní snímky bych od této technologie nečekal.
Na tomto snímku opět vidíte, že Canon PowerShot G15 nemá rád světlé plošky, které strašně snadno přechází v přepaly. Výrazně proto doporučuji používat RAWy, které mají na kompakt velmi solidní dynamický rozsah, v obloze vše zachráníte a i krajinu se vám podaří slušně prosvětlit.
S i-Contrastem všechny přepaly snadno zmizí. Krajině prosvětlení moc neublížilo, stále je detailní a výjimkou jsou pouze některé stromy.
U HDR režimu dobře zafungoval stativ, bez něhož to v podstatě nešlo. U této scény s méně výrazným dynamickým rozsahem působí skládání docela přirozeně, ale jak jde vidět, není to ideální a nezvládá ani pohyb (viz auto vlevo). Pro snímky s vysokým dynamickým rozsahem HDR nedoporučím, tam je přechod stínů a světel příliš agresivní.