Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot G15: lépe už to (asi) nepůjde

28.1.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Další hodně žádanou recenzí byla ta na Canon PowerShot G15. Dnes vám ji předkládáme. Bude tento nový kompakt s 5× optickým zoomem a znatelně lepší světelností lepší než předchůdce? A bude lepší než jeho velmi bohatá konkurence?

Měření rychlosti


Test rychlosti byl proveden s rychlou SDHC kartou Transcend s UHS-I rozhraním, jejíž přenosová rychlost při zápisu může činit až 45 MB/s.
  • První snímek - 2,15 sekundy
  • První snímek se zoomem - 4,1 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,3 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,3 až 0,45 sekundy
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 1,85 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 2,4 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 2,5 sekundy
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 2,6 sekundy
  • Sekvenční snímání JPEG - 2,2 fps
  • Sekvenční snímání RAW - 1,15 fps
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 1,0 fps
  • Sekvenční snímání JPEG + AF - 0,9 fps
  • Sekvenční snímání HQ - 10 fps (max. 10 snímků, ukládání 5 sekund)
  • Přezoomování - 1,4 sekundy

Canon PowerShot G15 není v některých ohledech zrovna největší rychlík, náběh je z těch trochu pomalejších, prodlevy mezi snímky z těch delších. Sekvenční snímání plní to, co výrobce slibuje, RAWy jsou průběžně ukládány na kartu, takže proto je sekvenční snímání s RAWy pomalejší. Na druhou stranu tu téměř nezažijete ukládání z bufferu na kartu (max. 3-5 sekund dle režimu).


Vyvážení bílé, barvy


Vyvážení bílé pracuje většinou spolehlivě, jedinou výtku mám jen k práci v interiérech, kde třeba kousek displeje, televize nebo nějakého zvláštního světla ve scéně dokáže barvy občas docela rozhodit. Naopak mě docela příjemně překvapilo vyvažování ve stínech, kde to nepřehání s chladnými barvami jako mnoho jiných fotoaparátů.


automatické



denní světlo
 

zataženo



žárovka
 

zářivka



zářivka H
 

blesk



pod vodou
 

vlastní nastavení
 

Dále máte na výběr menu Mé barvy, kde můžete upravit barevné ladění snímků.


vypnuto



živé
 

neutrální



sépie
 

černobíle



pozitivní film
 

světlý tón pleti



tmavší tón pleti
 

živá modrá



živá zelená
 

živá červená
 

Máte tu i vlastní režim, tam lze nastavit kontrast, ostrost, saturace, červený, zelený a modrý kanál, jako poslední je to pak tón pleti.


Optický a digitální zoom


V této kapitole se podíváme na rozsah optického a digitálního zoomu.




expoziční čas 1/125 s, clona F2,8, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



28mm ohnisko nabízí standardní úhel záběru a velmi dobrou kresbu téměř po celé ploše. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.




expoziční čas 1/100 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 140 mm, klikněte pro zvětšení



Optický zoom je ve své kategorii nadprůměrný, kresba je velmi ostrá a detailní po celé ploše (snad s výjimkou pravého růžku).




expoziční čas 1/250 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Ani zde nelze mít výhrady k velmi dobré kresbě po celé ploše, světlá obloha ale tíhne k přepalům.




expoziční čas 1/200 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 140 mm, klikněte pro zvětšení



Přiblížení je dostatečné, kresba je nadprůměrná a pouze v růžcích se vyskytuje troška chromatické aberace.




expoziční čas 1/250 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 140 mm + ZoomPlus, klikněte pro zvětšení



Technologie ZoomPlus je dvojnásobný digitální zoom, který pochopitelně snižuje kvalitu obrazu, ale pro menší rozlišení je to dostatečné (1 MPx je určitě naprosto v pohodě).




expoziční čas 1/250 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 140 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



Maximální digitální zoom je čtyřnásobný, a to už jde kvalita obrazu skutečně hodně dolů. Doporučuji nepoužívat, snad jen pro malinké fotky na sociální sítě.


Protisvětlo


Vyzkoušíme náročné focení v protisvětle.




expoziční čas 1/2000 s, clona F2,8, citlivost ISO 80, ohnisko 47 mm, klikněte pro zvětšení



Oceňuji v podstatě naprostou absenci chromatické aberace, alespoň nějakou kresbu i ve stínech. Objektiv občas umí vytvořit odlesky, jsou ale plošně malé.




expoziční čas 1/1000 s, clona F2,8, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Kresba ve stínech je docela slušná, v obloze se bohužel vyskytuje velký přepal. Můžete využít technologii i-Contrast (nastavení na 200% a 400%), v takovém případě ale nemůžete fotit do RAWu.




expoziční čas 1/2000 s, clona F2,8, citlivost ISO 160, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



S technologií i-Contrast je expozice stažena na polovinu a stíny softwarově prosvětleny (od toho dvojnásobné ISO). Patlání ve stínech je tak o něco výraznější, jasově ale snímek působí mnohem vyváženěji. Obloha má mnohem menší přepal, celá je vykreslena o mnoho lépe.




expoziční čas 1/2000 s, clona F4, citlivost ISO 320, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Nejsilnější nastavení i-Contrastu se 400 % (tj. 4×zvýšenou citlivostí) opět zlepšuje projasnění snímku, nicméně prosvětlené stíny jsou už hodně rozmyté a kvalitní snímky bych od této technologie nečekal.




expoziční čas 1/500 s, clona F2,8, citlivost ISO 80, ohnisko 45 mm, klikněte pro zvětšení



Na tomto snímku opět vidíte, že Canon PowerShot G15 nemá rád světlé plošky, které strašně snadno přechází v přepaly. Výrazně proto doporučuji používat RAWy, které mají na kompakt velmi solidní dynamický rozsah, v obloze vše zachráníte a i krajinu se vám podaří slušně prosvětlit.




expoziční čas 1/1000 s, clona F2,8, citlivost ISO 160, ohnisko 45 mm, klikněte pro zvětšení



S i-Contrastem všechny přepaly snadno zmizí. Krajině prosvětlení moc neublížilo, stále je detailní a výjimkou jsou pouze některé stromy.




expoziční čas 1/400 s, clona F2,8, citlivost ISO 80, ohnisko 45 mm, klikněte pro zvětšení



U HDR režimu dobře zafungoval stativ, bez něhož to v podstatě nešlo. U této scény s méně výrazným dynamickým rozsahem působí skládání docela přirozeně, ale jak jde vidět, není to ideální a nezvládá ani pohyb (viz auto vlevo). Pro snímky s vysokým dynamickým rozsahem HDR nedoporučím, tam je přechod stínů a světel příliš agresivní.