Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot G7 X: opět skvělé géčko

12.8.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Velmi zajímavým profi kompaktem je Canon PowerShot G7 X, který kombinuje velký 1" CMOS BSI senzor s objektivem s výbornou světelností F1,8 až F2,8. Nechybí ani Wi-Fi, selfie displej a Full HD videosekvence.

Sférické zkreslení


V JPEGu a RAWu otevřeném v moderních RAW konvertorech, které provádí korekci zkreslení, jsou linie poměrně rovné a nebudete mít větší problémy. Na nejširší ohniskové vzdálenosti má sférické zkreslení hodnotu mírných +0,9 %, na maximálním zoomu pak +0,3 %. V nekorigovaném RAWu (otevřeném např. v Raw Therapee) je ale u minimálního zoomu zkreslení opravdu extrémní, dosahuje hodnoty +11,3 %. Naopak u nejdelší ohniskové vzdálenosti vykazuje objektiv mírné poduškovité zkreslení s hodnotou -0,8 %. S takovými RAWy se ale běžně nesetkáte.


24mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



100mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



24mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

100mm ohnisko (nekorigovaný RAW)



Vinětace


Tmavé rohy nejsou u PowerShotu G7 X nějak výrazný problém. U plně otevřené clony sice ztmavení přesahuje 2/3 EV u širších ohniskových vzdáleností, jasová změna je ale pozvolná a díky tomu ne až tak viditelná. Lehké přiclonění situaci trochu zlepší, ale abyste vinětaci dostali pod třetinu EV, chce to clonit ještě více.


Canon PowerShot G7 X průběh vinětace



Kresba v praxi


V této kapitole se podíváme také na kresbu objektivu na různých ohniskových vzdálenostech při různých clonách.


24mm ohnisko, clona F1,8



24mm ohnisko, clona F2



24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11
 

Při ostření na krátkou vzdálenost je potřeba hodně clonit, aby byl střed ostrý. Střed je pěkně ostrý až od F5,6. Rohy jsou velmi neostré s chromatickou aberací.


35mm ohnisko, clona F2,2



35mm ohnisko, clona F2,8



35mm ohnisko, clona F4



35mm ohnisko, clona F5,6



35mm ohnisko, clona F8

35mm ohnisko, clona F11

35mm ohnisková vzdálenost je na tom mnohem lépe, zejména co se středu týče. I zde mu sice přiclonění svědčí, ale i při nízkých clonách jsou výsledky dobré. Rohy jsou neostré, s přicloněním se o něco zlepšují a ztrácí chromatickou aberaci.


48mm ohnisko, clona F2,5



48mm ohnisko, clona F2,8



48mm ohnisko, clona F4



48mm ohnisko, clona F5,6



48mm ohnisko, clona F8

48mm ohnisko, clona F11

U 48mm ohniskové vzdálenosti má střed snížený kontrast při plně otevřené cloně, ale už na F2,8 je kontrast mnohem lepší. Středová ostrost je pořádku a rohy jsou lehce neostré, což se s přicloněním zlepšuje.


66mm ohnisko, clona F2,8



66mm ohnisko, clona F4



66mm ohnisko, clona F5,6



66mm ohnisko, clona F8



66mm ohnisko, clona F11
 

66mm ohnisková vzdálenost je trochu podobná. Plně otevřená clona trpí sníženým kontrastem, s přicloněním toto mizí.


100mm ohnisko, clona F2,8



100mm ohnisko, clona F4



100mm ohnisko, clona F5,6



100mm ohnisko, clona F8



100mm ohnisko, clona F11
 

Maximální zoom opět ukazuje mléčnou kresbu při nejnižší cloně. Clonění toto eliminuje. Rohy trpí na chromatickou aberaci (snímky jsou z RAWu). Dále se podíváme na stejný test při ostření na větší vzdálenosti.


24mm ohnisko, clona F1,8



24mm ohnisko, clona F2



24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11
 

Ostření na větší vzdálenost je už o něco lepší než na tu krátkou. Střed je slušný i při odclonění, nicméně trochu přiclonění výsledku ještě pomůže. Rohy jsou poněkud neostré, s cloněním se zlepšují, ale ne úplně.


35mm ohnisko, clona F2,2



35mm ohnisko, clona F2,8



35mm ohnisko, clona F4



35mm ohnisko, clona F5,6



35mm ohnisko, clona F8

35mm ohnisko, clona F11

35mm ohnisková vzdálenost má přijatelnou ostrost středu, rohy jsou lehce neostré. Clonění je o něco zlepšuje.


49mm ohnisko, clona F2,5



49mm ohnisko, clona F2,8



49mm ohnisko, clona F4



49mm ohnisko, clona F5,6



49mm ohnisko, clona F8

49mm ohnisko, clona F11

Při 49mm ohniskové vzdálenosti je kresba celoplošně dobrá, i rohy jsou opravdu nadprůměrně ostré a není ani třeba clonit.


66mm ohnisko, clona F2,8



66mm ohnisko, clona F4



66mm ohnisko, clona F5,6



66mm ohnisko, clona F8



66mm ohnisko, clona F11
 

U 66mm ohniskové vzdálenosti opět žádný problém, ostrost je celoplošně solidní i při plně otevřené cloně.


100mm ohnisko, clona F2,8



100mm ohnisko, clona F4



100mm ohnisko, clona F5,6



100mm ohnisko, clona F8



100mm ohnisko, clona F11
 

Maximální zoom je na tom už trochu hůře. Prostředek je v pořádku (mírné přiclonění ale neuškodí), rohy jsou trochu slabší. Vyšší clony je ale zaostřují a při F5,6 jsou dostatečně ostré.


Chromatická aberace


Nevynecháme ani test chromatické aberace.



24mm ohnisko, clona F1,8 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F1,8 (RAW)



24mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F4 (RAW)



24mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F8 (RAW)



V JPEGu aberace skoro neexistuje, občas se vyskytnou např. namodralé větvičky, ale to je tak všechno. RAW ukazuje, že objektiv trpí na mírnou aberaci, kterou zpracování obrazu eliminuje. To také snímky výrazně zaostřuje.



37mm ohnisko, clona F2,5 (JPEG)



37mm ohnisko, clona F2,5 (RAW)



37mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



37mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



37mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



37mm ohnisko, clona F11 (RAW)



U 37mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace opět v podstatě nepřítomná, pouze v RAWu se zlehka objevuje. Je snadné ji softwarově potlačit.



56mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



56mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



56mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



56mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



56mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



56mm ohnisko, clona F11 (RAW)



56mm ohnisková vzdálenost takřka netrpí na chromatickou aberaci, a to ani v RAWu.



100mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



100mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



100mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



100mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



100mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



100mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Ani na maximální ohniskové vzdálenosti není chromatická aberace nějakým výraznějším problémem.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.