Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot G9 X: skladný dotykáč

24.2.2016, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Řada profi kompaktů Canon PowerShot G X se utěšeně rozrůstá a dnes se podíváme na nejmenšího zástupce v podobě PowerShotu G9 X. V malinkém těle nabídne velký 1,0" snímač s 20 MPx a světelný F2,0-4,9 objektiv.

Sférické zkreslení


Jak už je v dnešní době zvykem, širokoúhlé objektivy si k rozumným výsledkům hodně dopomáhají softwarovými korekcemi. Nejinak je tomu i u PowerShotu G9 X. Na minimálním zoomu totiž vykazuje masivní sférické zkreslení s hodnotou +9,8 %. To je korigováno, takže RAWy otevřené v moderních konvertorech nebo v JPEGu na nic netrpí a zkreslení je čistá nula. Na maximálním zoomu ke korekcím nedochází a v obou případech se setkáte s mírným poduškovitým zkreslením +0,9 %.


28mm ohnisko (JPEG, klorigovaný RAW)



84mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



28mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

84mm ohnisko (nekorigovaný RAW)



Vinětace


Pokud se nebudeme bavit o nekorigovaných RAWech, se kterými se běžně ani nesetkáte, pak můžeme hovořit o RAWu a JPEGu otevřeném přes běžné konvertory. V takovém případě vinětaci v podstatě neuvidíte. I s plně otevřenou clonou nejde vinětace přes 0,7 EV a především je docela pozvolná.


Canon PowerShot G9 X vinětace



Kresba v praxi


Další kapitola se podívá na kvalitu kresby objektivu v různých částech obrazu.


28mm ohnisko, clona F2



28mm ohnisko, clona F2,8



28mm ohnisko, clona F4



28mm ohnisko, clona F5,6



28mm ohnisko, clona F8

28mm ohnisko, clona F11

Střed je docela pěkný už i při plně otevřené cloně. Rohy jsou ale velmi neostré a jak ukazuje horní a spodní hrana, tato neostrost je plošně dost velká. S přicloněním se situace zlepšuje, ale plně ostré rohy u snímků focených na kratší vzdálenosti nedostanete nikdy.


39mm ohnisko, clona F3,2



39mm ohnisko, clona F4



39mm ohnisko, clona F5,6



39mm ohnisko, clona F8



39mm ohnisko, clona F11
 

U 39mm ohniskové vzdálenosti je střed ještě o něco lepší, má vyšší ostrost i kontrast. Rohy jsou trochu neostré, clonění je vylepšuje jen mírně. Mírná je i chromatická aberace.


61mm ohnisko, clona F4,5



61mm ohnisko, clona F5,6



61mm ohnisko, clona F8

61mm ohnisko, clona F11

Ke středu nelze mít výhrady, rohy jsou ale při plně otevřené cloně velmi neostré a nekontrastní. Platí to velké ploše snímku, což dokazují horní a spodní hrany.


84mm ohnisko, clona F4,9



84mm ohnisko, clona F5,6



84mm ohnisko, clona F8

84mm ohnisko, clona F11

Podobně to vypadá i na maximálním zoomu. Při ostření na krátkou vzdálenost má střed rozumnou ostrost, ale trochu nižší kontrast. Rohy jsou velmi neostré a nekontrastní. Clonění pomůže trochu s ostrostí, ale žádný zázrak. Pojďme se tedy raději podívat na výsledky při ostření na větší vzdálenost (zhruba 25-30 metrů).


28mm ohnisko, clona F2



28mm ohnisko, clona F2,8



28mm ohnisko, clona F4



28mm ohnisko, clona F5,6



28mm ohnisko, clona F8

28mm ohnisko, clona F11

Středová ostrost je solidní i na nejnižší cloně F2, přiclonění ji ještě trochu zlepší. Rohy trpí na slabší kontrast, s cloněním se lehce zlepšuje ostrost.


43mm ohnisko, clona F3,5



43mm ohnisko, clona F4



43mm ohnisko, clona F5,6



43mm ohnisko, clona F8



43mm ohnisko, clona F11
 

Se zazoomováním na 43 mm zůstává střed velmi ostrý a kontrastní, zde je vše v pořádku. Rohy mají rovněž solidní detaily, jen jim chybí výraznější kontrast.


68mm ohnisko, clona F5



68mm ohnisko, clona F5,6



68mm ohnisko, clona F8

68mm ohnisko, clona F11

U 68mm ohniskové vzdálenosti je střed solidní, rohy jsou trochu mléčné, ale poměrně detailní.


84mm ohnisko, clona F4,9



84mm ohnisko, clona F5,6



84mm ohnisko, clona F8

84mm ohnisko, clona F11

Na maximálním zoomu jsou projevy objektivu podobné. Prostředek je slušný, rohy mají slušné množství detailů, jsou jen trochu zastřené.


Chromatická aberace


Další kapitola se podívá na problematiku chromatické aberace (barevných kontur na kontrastních hranách). Protože výsledky z RAWu a JPEGu jsou co do chromatické aberace velmi podobné, uvádím zde jen výsledky z JPEGu (ty jsou o něco ostřejší).



28mm ohnisko, clona F2



28mm ohnisko, clona F4



28mm ohnisko, clona F11



Minimální zoom zde neměl s aberací nějak výraznější problém. Je akorát vidět slabá rohová ostrost při plně otevřené cloně. Pokud je ale jas výraznější (vyšší kontrast), objeví se aberace i zde.



39mm ohnisko, clona F3,5



39mm ohnisko, clona F5,6



39mm ohnisko, clona F11



U 39mm ohniskové vzdálenosti je to už ale horší.



64mm ohnisko, clona F4,5



64mm ohnisko, clona F11



S dalším prodlužováním ohniskové vzdálenost chromatická aberace moc neklesá, spíše ale přechází do podoby duchů.



84mm ohnisko, clona F4,9



84mm ohnisko, clona F11



Chromatické aberace si všimnete i na maximálním zoomu, barevné změny jsou do namodralých odstínů.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.