Canon PowerShot SX220/SX230 HS: (pří)jemná evoluce
Dnes se podíváme na PowerShot SX230 HS, který mimo jiné přináší rychlejší 12MPx CMOS BSI snímač, podporou Full HD videosekvencí a nově je zde i GPS. Recenze se v podstatě věnuje i slabšímu modelu SX220 HS, jehož jediným rozdílem je absence GPS.
Kapitoly článku:
Digitální šum
PowerShot SX230 HS disponuje malým 1/2,3" CMOS snímačem s technologií BSI. Jeho rozlišení je 12 megapixelů, takže pixelová hustota činí vysokých 43 MPx/cm2. Na druhou stranu v dnešní konkurenci je tato hodnota jedna z nejnižších, takže by šum nemusel být až tak vysoký, jak je u dnešních kompaktů běžné.
ISO 100
Nejnižší citlivost ISO 100 je krásně detailní a ostrá. Jasový šum je velmi jemný a má příjemnou charakteristiku.
ISO 200
Ani s citlivostí ISO 200 nejsou žádné problémy, jasový šum je jen trochu vyšší.
ISO 400
U citlivosti ISO 400 už šum trochu narůstá a detaily se začínají lehce třepit. Ostrost je tedy o něco nižší, ale stále jde o použitelnou citlivost.
ISO 800
ISO 800 už je hodně roztřepené, jsou zde ustřelené pixely a barvy se začínají lehce ztrácet.
ISO 800 (multiexpozice)
Při multiexpozici jsou linie podstatně soudržnější, detaily jsou s ohledem na to, že jde o kompakt a docela vysokou citlivost, velmi slušné.
ISO 1600
ISO 1600 je zastřeno jakoby závojem, detaily jsou potlačené a totéž platí o barvách.
ISO 3200
Nejvyšší citlivost ISO 3200 je opět zastřenější, barvy jsou slabší a ostrost klesá.
ISO 1600 (režim Nízká hladina osvětlení)
Režim Nízká hladina osvětlení fotí jen v rozlišení 3 megapixely, kdy je menší počet pixelů určitě znát. Na druhou stranu chválím docela slušnou barevnost. Ještě si ukážeme snímky při umělém osvětlení.
ISO 100 |
ISO 200 |
ISO 400 |
ISO 800 |
ISO 800 (multiexpozice) |
ISO 1600 |
ISO 3200 |
ISO 1000 (režim Nízká hladina osvětlení) |
ISO 100 a 200 jsou čisté a velmi detailní. ISO 400 už chytá barevné flíčky a odšumování je silnější. Multiexpozice při ISO 800 sice lehce rozmazává detaily, barvy jsou ale v pořádku a soudržnost linií také. Vyšší citlivosti už pak postrádají výraznější barvy a začínají se množit i ustřelené pixely.
Protisvětlo
Dále se podíváme na fotografování v protisvětle, což je náročná disciplína jak pro čip, tak pro objektiv.
expoziční čas 1/1000 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Typická práce Canonů, kdy se v protisvětle dočkáte tmavší krajiny a silně přepálené oblohy. S dynamicky náročnou scénou jsou prostě problémy (nicméně to trápí většinu kompaktů). Musím pochválit na kompakt slušnou prokreslenost ve stínech. Můžete si všimnout trochy chromatické aberace.
expoziční čas 1/2000 s, clona F5, citlivost ISO 320, ohnisko 28 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Technologie i-Contrast slouží k prosvětlení stínů a zejména stažení přepalů (automaticky funguje v AUTO režimu). Co se týče jasů, je vše v pořádku, problém je v prosvětlených stínech. Kvůli vysoké citlivosti je kresba opravdu velmi špatná, vše je rozmazáno a rozpatláno, takže s režimem AUTO buďte hodně opatrní a pokud chcete pracovat se snímky ve větších než webových rozlišeních, měl by vám být tento režim zapovězen.
Kresba je i ve stínech překvapivě slušná, horší je to se silnými odlesky objektivů, kterých se budete zbavovat jen velmi těžko, pokud to vůbec nějakým překomponováním půjde udělat.
Zde vidíte oba problémy v protisvětle. Technologie i-Contrast silně rozmývá stinné partie, které jsou totálně bez kresby a objektiv se postaral o bohatou nabídku odlesků.