Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot SX220/SX230 HS: (pří)jemná evoluce

26.9.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na PowerShot SX230 HS, který mimo jiné přináší rychlejší 12MPx CMOS BSI snímač, podporou Full HD videosekvencí a nově je zde i GPS. Recenze se v podstatě věnuje i slabšímu modelu SX220 HS, jehož jediným rozdílem je absence GPS.

Digitální šum


PowerShot SX230 HS disponuje malým 1/2,3" CMOS snímačem s technologií BSI. Jeho rozlišení je 12 megapixelů, takže pixelová hustota činí vysokých 43 MPx/cm2. Na druhou stranu v dnešní konkurenci je tato hodnota jedna z nejnižších, takže by šum nemusel být až tak vysoký, jak je u dnešních kompaktů běžné.


ISO 100


Nejnižší citlivost ISO 100 je krásně detailní a ostrá. Jasový šum je velmi jemný a má příjemnou charakteristiku.


ISO 200


Ani s citlivostí ISO 200 nejsou žádné problémy, jasový šum je jen trochu vyšší.


ISO 400


U citlivosti ISO 400 už šum trochu narůstá a detaily se začínají lehce třepit. Ostrost je tedy o něco nižší, ale stále jde o použitelnou citlivost.


ISO 800


ISO 800 už je hodně roztřepené, jsou zde ustřelené pixely a barvy se začínají lehce ztrácet.


ISO 800 (multiexpozice)


Při multiexpozici jsou linie podstatně soudržnější, detaily jsou s ohledem na to, že jde o kompakt a docela vysokou citlivost, velmi slušné.


ISO 1600


ISO 1600 je zastřeno jakoby závojem, detaily jsou potlačené a totéž platí o barvách.


ISO 3200


Nejvyšší citlivost ISO 3200 je opět zastřenější, barvy jsou slabší a ostrost klesá.


ISO 1600 (režim Nízká hladina osvětlení)

Režim Nízká hladina osvětlení fotí jen v rozlišení 3 megapixely, kdy je menší počet pixelů určitě znát. Na druhou stranu chválím docela slušnou barevnost. Ještě si ukážeme snímky při umělém osvětlení.


ISO 100



ISO 200

ISO 400



ISO 800

ISO 800 (multiexpozice)



ISO 1600

ISO 3200

ISO 1000 (režim Nízká hladina osvětlení)

ISO 100 a 200 jsou čisté a velmi detailní. ISO 400 už chytá barevné flíčky a odšumování je silnější. Multiexpozice při ISO 800 sice lehce rozmazává detaily, barvy jsou ale v pořádku a soudržnost linií také. Vyšší citlivosti už pak postrádají výraznější barvy a začínají se množit i ustřelené pixely.


Protisvětlo


Dále se podíváme na fotografování v protisvětle, což je náročná disciplína jak pro čip, tak pro objektiv.




expoziční čas 1/1000 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Typická práce Canonů, kdy se v protisvětle dočkáte tmavší krajiny a silně přepálené oblohy. S dynamicky náročnou scénou jsou prostě problémy (nicméně to trápí většinu kompaktů). Musím pochválit na kompakt slušnou prokreslenost ve stínech. Můžete si všimnout trochy chromatické aberace.




expoziční čas 1/2000 s, clona F5, citlivost ISO 320, ohnisko 28 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Technologie i-Contrast slouží k prosvětlení stínů a zejména stažení přepalů (automaticky funguje v AUTO režimu). Co se týče jasů, je vše v pořádku, problém je v prosvětlených stínech. Kvůli vysoké citlivosti je kresba opravdu velmi špatná, vše je rozmazáno a rozpatláno, takže s režimem AUTO buďte hodně opatrní a pokud chcete pracovat se snímky ve větších než webových rozlišeních, měl by vám být tento režim zapovězen.




expoziční čas 1/2000 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je i ve stínech překvapivě slušná, horší je to se silnými odlesky objektivů, kterých se budete zbavovat jen velmi těžko, pokud to vůbec nějakým překomponováním půjde udělat.




expoziční čas 1/2000 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Zde vidíte oba problémy v protisvětle. Technologie i-Contrast silně rozmývá stinné partie, které jsou totálně bez kresby a objektiv se postaral o bohatou nabídku odlesků.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.