Canon PowerShot SX30 IS: sebevědomý rekordman
Rekordní 35× ultrazoom Canon PowerShot SX30 IS prošel naším redakčním testem. Obsahuje 14MPx CCD snímač, polohovatelný LCD displej, sáňky na blesk, má i závit na filtry. Rozhodně vypadá na papíře velmi zajímavě, zhodnoťme i praxi.
Kapitoly článku:
- Canon PowerShot SX30 IS: sebevědomý rekordman
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Měření rychlosti
Canon PowerShot SX30 IS používá procesor DIGIC 4, který je s námi už přeci jen nějaký ten pátek. Použita byla SDHC karta s přenosovou rychlostí 10 MB/s. U sekvenčního snímání se nezapočítává první snímek pořízený v čase 0,00 s.
- První snímek - 2,45 sekundy (Spíše lehce podprůměrný čas.)
- První snímek na plný zoom - 7,4 sekundy (Než zazoomujete a především zaostříte, uplyne velmi dlouhá doba.)
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,4 sekundy (Platí po předostření, pokud se ostří od začátku, dosahuje poměrně slabých 0,7 sekundy.)
- Snímek bez namáčknutí mid - 0,7 sekundy (Bez předostření pak hrozivých 1,3 až 1,7 sekundy.)
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,7 sekundy (Bez předostření pak ostří celou věčnost, i více než 2,2 sekundy.)
- Snímek s namáčknutím - OK
- Čas snímek-snímek - 2,55 sekundy (Přijatelný čas, ale žádný zázrak.)
- Čas snímek-snímek s bleskem - 3,2 sekundy (Blesk výkony trochu zpomaluje.)
- Přezoomování pomalé - 6,6 sekundy (Pro přesné zazoomování je zde pomalé zoomování.)
- Přezoomování rychlé - 2,45 sekundy (Pokud je nutno zoomovat rychle, stačí silněji zmáčknout páčku zoomu a přezoomování je pak velmi slušné.)
- Sekvenční snímání - 1,35 fps (8,1 sekundy na 12 snímků. Nic zázračného, pro 14MPx CCD čip tradiční výsledek.)
- Sekvenční snímání s AF - 0,55 fps (10,5 sekundy na 7 snímků. S ostřením po každém snímku rychlost výrazně klesá.)
- Sekvenční snímání (Nízká hladina osvětlení) - 3,65 fps (3,85 sekundy na 15 snímků. V rozlišení 2 megapixelů se rychlost výrazně zlepšuje, pochopitelně nemůžete počítat s výraznými detaily.)
S rychlostí fotoaparáty Canon přešlapují už dlouhou dobu na místě. Zatímco před dvěma lety tyto výsledky byly nejlepšími, dnes už tyto časy opravdu nikoho neohromí a Canony se pomalu stávají spíše nejpomalejšími kompakty na trhu. Problémů je několik. Předně je to automatické doostřování po výstupu z prohlížecího menu namáčknutím spouště, které způsobuje několikasekundovou nemožnost nastavovat jiné parametry. Konkurence to řeší zpravidla tak, že namáčknutí zruší režim prohlížení a teprve druhé namáčknutí ostří (to mi osobně přijde mnohem lepší řešení, které ve většině případů výrazně zrychluje práci).
Výhodou je, že fotoaparát automaticky přeostřuje náhled, aby byl ostrý. Hlavní výhoda není v ostrém náhledu jako takovém, ale v tom, že ostření pak nemusí projíždět celý ostřící rozsah a je tak docela rychlé. Pokud ale ostří úplně od začátku, můžete se dočkat i více než sekundového ostření a na nejdelším ohnisku se ostří i přes dvě sekundy. To platí zejména při focení na kratší vzdálenosti. Naopak pokud plně zmáčknete spoušť, fotoaparát doostří až překvapivě rychle (přijde mi, že při plném zmáčknutí spouště je ostření zhruba dvakrát rychlejší než při namačkávání).
Vyvážení bílé, barvy
Vyvažování bílé barvy pracuje relativně dobře. Přes den nejsou příliš problémy, ve stínech můžete trochu přidat pro teplejší barvy, ale není to tak výrazné jako u mnoha jiných kompaktů. V interiérech je to v podstatě stejné, za umělého osvětlení mají snímky většinou akceptovatelné ladění (někdy trochu více do růžova nebo naopak zelena, opět jen trochu posunuté).
Automatické |
Denní světlo |
Zataženo |
Žárovkové osvětlení |
Zářivka |
Zářivka H |
Blesk |
Vlastní |
V rychlém menu fotoaparátu můžete najít také úpravu barev.
mé barvy vypnuty |
živé |
neutrální |
sépie |
černobíle |
pozitivní film |
světlý tón pleti |
tmavší tón pleti |
živá modrá |
živá zelená |
živá červená |
V režimu vlastních barev lze uživatelsky upravit kontrast, ostrost, saturaci, úroveň červené, zelené a modré barvy, dále je také možno upravit tón pleti. My se podíváme na kontrast.
kontrast -2 |
kontrast +0 |
kontrast +2 |
Nastavení kontrastu docela výrazně ovlivňuje dynamický rozsah snímku. Pokud tedy chcete zabránit přepalům, raději kontrast stáhněte.
ostrost -2 |
ostrost +0 |
ostrost +2 |
Doostřování se projevuje sice v ostřejších snímcích, ale také to výrazně zvyšuje digitální šum. Pokud tedy nechcete trpět na ustřelené pixely, i ostrost stáhněte (snímek doostřete raději na počítači).
Optický a digitální zoom
Největším lákadlem fotoaparátu je jednoznačně 35× optický zoom. Nyní se tedy podíváme, jak se projevuje v praxi.
Nejširší ohnisko 24 milimetrů nabízí skutečně velmi široký úhel záběru. Je překvapivé, že i při tak výrazném rozsahu ohnisek a tak širokém ohnisku je rohová ostrost relativně dobrá, bohužel o chromatické aberaci to neplatí a ta snímek trápí docela dost. Centrální ostrost je dobrá.
Ta miniaturní značka uprostřed předchozího snímku tvoří po zazoomování hlavní prvek tohoto druhého. Pokud je trochu méně světla, musíte počítat s vyššími citlivostmi (fotoaparát se snaží na nejdelším ohnisku dosahovat maximálně 1/200 sekundy). Linie se díky silnému jasovému šumu poněkud třepí.
I přes silnější odšumování je míra detailů poměrně dobrá a stromy se nepatlají. Bohužel Canon neodstraňuje chromatickou aberaci, ta je v rohových a hranových oblastech opravdu hodně výrazná.
Pokud umístíte fotoaparát na stativ a použijete nižší ISO citlivosti, můžete se dočkat relativně slušných detailů. Při focení z ruky ale s takovou ostrostí nepočítejte, i když je stabilizace dostatečně účinná. Chromatická aberace je opět velmi silná.
expoziční čas 1/200 s, clona F5,8, citlivost ISO 80, ohnisko 840 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Čtyřnásobný digitální zoom je už doopravdy zbytečný. Samotný optický zoom je více než dostatečný. Kvalita pak samozřejmě klesá a s takto dlouhým ohniskem (3360 mm) je focení z ruky zhola nemožné (ostatně to není jednoduché ani na maximální optický zoom).
Protisvětlo
V této kapitole se budeme zabývat problémem focení v protisvětle.
Zatímco středová část obrazu je velmi dobrá, ostrá a detailní, směrem k rohům a hranám roste neostrost, nicméně hlavní problém je v opravdu silné chromatické aberaci. Občas můžete nalézt i odlesky objektivu. Ty mohou být velmi jasné a někdy je velmi těžké najít takovou kompozici, aby nebyly vidět.
Zde fotoaparát použil funkci i-Contrast, která stahuje jasy ve světlech a prosvětluje stíny. To sice omezuje přepaly, ale v prosvětlených částech přicházíte o kresbu. Ta je neostrá a bez výraznějších detailů. Silná je chromatická aberace i odlesky.
expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Tento snímek byl pořízen bez i-Contrastu. Kolem slunce je tedy velký rozměrný přepal. Kresba v krajině je relativně slušná, nasvícená stébla trávy vytváří aberaci.
expoziční čas 1/1250 s, clona F4, citlivost ISO 160, ohnisko 24 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Se zapnutým i-Contrastem je přepal kolem slunce mnohem menší, naopak krajina je trochu světlejší. Zde prosvětlování kresbě tolik neuškodilo jako u druhého snímku této podkapitoly, nicméně silná chromatická aberace zůstává.