Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot SX500 IS: fotící stroj času

20.12.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dnešní recenzi se budeme věnovat dalšímu ultrazoomu od Canonu, střednímu modelu SX500 IS. Nabízí dnes už nezvyklý CCD snímač a naopak moderní objektiv s 30× optickým zoomem. K tomu nechybí plná nabídka manuálních režimů a irisová clona v objektivu.

Digitální šum


Fotoaparát je vybaven 1/2,3" CCD čipem se zbytečně vysokým rozlišením 16 megapixelů. To zvyšuje pixelovou hustotu a spolu s tím roste pravděpodobnost digitálního šumu. Jak je na tom Canon PowerShot SX500 IS, na to se podíváme na následujících výřezech.




ISO 100



Nejnižší citlivost má dobré střední a silnější detaily, ty slabší jsou ale silněji odšuměné. Najdete tu také několik ustřelených pixelů.




ISO 200



Citlivost ISO 200 dále zvyšuje odšumování a množství ustřelených pixelů roste. Silnější detaily ale zůstávají v pořádku.




ISO 400



Už při citlivosti ISO 400 je šum hodně vysoký, po odšumění se ztrácejí barvy a opět roste výraznost tmavších teček.




ISO 800



ISO 800 více rozpatlává obraz, barevnost klesá. Množství a výraznost ustřelených pixelů znovu roste.




ISO 1600





ISO 1600 (režim Nízká hladina osvětlení)



Při citlivosti ISO 1600 je už obraz v podstatě nepoužitelný a přichází i o silnější detaily. Režim Nízká hladina osvětlení fotí do 4 megapixelů, ale zázraky od toho nečekejte. Podíváme se také na zachování detailů na snímcích vousů plyšového zajíce.


ISO 100



ISO 200
 

ISO 400



ISO 800
 

ISO 1600

ISO 500 (režim Nízká hladina osvětlení)

Zde vidíte docela dobré detaily na ISO 100 a přijatelný výsledek na ISO 200. Další citlivost ale už hrají rozmýváním i ustřelenými pixely.


Protisvětlo


Dále se budeme věnovat focení v protisvětle.




expoziční čas 1/1000 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Kolem slunce vzniká červený flek, přiclonění pak zvýrazňuje poněkud zvláštně tvarovanou hvězdu. Kresba ve stínech je hluboce podprůměrná, v podstatě tu žádná není. Stinnou stránkou je také velmi výrazná chromatická aberace.




expoziční čas 1/1000 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



S technologií i-Contrast jsou stíny lépe prosvětleny, nicméně kresba je rovněž velmi slabá a i tady najdete silnou chromatickou aberaci.




expoziční čas 1/40 s, clona F5, citlivost ISO 250, ohnisko 58 mm, klikněte pro zvětšení



Proti světlé obloze nemá fotoaparát moc šanci. Větve se ztrácejí a obloha přepaluje, vidět je také chromatickou aberaci. Při citlivosti ISO 250 je kresba už poněkud neostrá.




expoziční čas 1/40 s, clona F5, citlivost ISO 250, ohnisko 58 mm, klikněte pro zvětšení



Technologie i-Contrast dala sbohem přepalům, rovněž větve se neztrácejí a jdou krásně vidět. Chromatická aberace bohužel zůstala.




expoziční čas 1/800 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Odlesky se většinou dají někam "uklidit", zde ale zůstaly. Kresba krajiny není příliš dobrá, ale ještě se to dá akceptovat (zejména ve srovnání s předchozími snímky). Vadí mi ustřelené pixely v obloze.




expoziční čas 1/1000 s, clona F5, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Toto je opět snímek s technologií i-Contrast. Krajina je lépe prosvětlena a přepal v obloze je menší. Vyšší citlivost a prosvětlení stínů se bohužel velmi nepříznivě projevuje v kresbě krajiny, která je plná ustřelených pixelů.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.