Canon PowerShot SX500 IS: fotící stroj času
V dnešní recenzi se budeme věnovat dalšímu ultrazoomu od Canonu, střednímu modelu SX500 IS. Nabízí dnes už nezvyklý CCD snímač a naopak moderní objektiv s 30× optickým zoomem. K tomu nechybí plná nabídka manuálních režimů a irisová clona v objektivu.
Kapitoly článku:
Digitální šum
Fotoaparát je vybaven 1/2,3" CCD čipem se zbytečně vysokým rozlišením 16 megapixelů. To zvyšuje pixelovou hustotu a spolu s tím roste pravděpodobnost digitálního šumu. Jak je na tom Canon PowerShot SX500 IS, na to se podíváme na následujících výřezech.
ISO 100
Nejnižší citlivost má dobré střední a silnější detaily, ty slabší jsou ale silněji odšuměné. Najdete tu také několik ustřelených pixelů.
ISO 200
Citlivost ISO 200 dále zvyšuje odšumování a množství ustřelených pixelů roste. Silnější detaily ale zůstávají v pořádku.
ISO 400
Už při citlivosti ISO 400 je šum hodně vysoký, po odšumění se ztrácejí barvy a opět roste výraznost tmavších teček.
ISO 800
ISO 800 více rozpatlává obraz, barevnost klesá. Množství a výraznost ustřelených pixelů znovu roste.
ISO 1600
ISO 1600 (režim Nízká hladina osvětlení)
Při citlivosti ISO 1600 je už obraz v podstatě nepoužitelný a přichází i o silnější detaily. Režim Nízká hladina osvětlení fotí do 4 megapixelů, ale zázraky od toho nečekejte. Podíváme se také na zachování detailů na snímcích vousů plyšového zajíce.
ISO 100 |
ISO 200 |
ISO 400 |
ISO 800 |
ISO 1600 |
ISO 500 (režim Nízká hladina osvětlení) |
Zde vidíte docela dobré detaily na ISO 100 a přijatelný výsledek na ISO 200. Další citlivost ale už hrají rozmýváním i ustřelenými pixely.
Protisvětlo
Dále se budeme věnovat focení v protisvětle.
Kolem slunce vzniká červený flek, přiclonění pak zvýrazňuje poněkud zvláštně tvarovanou hvězdu. Kresba ve stínech je hluboce podprůměrná, v podstatě tu žádná není. Stinnou stránkou je také velmi výrazná chromatická aberace.
S technologií i-Contrast jsou stíny lépe prosvětleny, nicméně kresba je rovněž velmi slabá a i tady najdete silnou chromatickou aberaci.
Proti světlé obloze nemá fotoaparát moc šanci. Větve se ztrácejí a obloha přepaluje, vidět je také chromatickou aberaci. Při citlivosti ISO 250 je kresba už poněkud neostrá.
Technologie i-Contrast dala sbohem přepalům, rovněž větve se neztrácejí a jdou krásně vidět. Chromatická aberace bohužel zůstala.
Odlesky se většinou dají někam "uklidit", zde ale zůstaly. Kresba krajiny není příliš dobrá, ale ještě se to dá akceptovat (zejména ve srovnání s předchozími snímky). Vadí mi ustřelené pixely v obloze.
Toto je opět snímek s technologií i-Contrast. Krajina je lépe prosvětlena a přepal v obloze je menší. Vyšší citlivost a prosvětlení stínů se bohužel velmi nepříznivě projevuje v kresbě krajiny, která je plná ustřelených pixelů.