Casio Exilim EX-Z850: Dobře vybavený expres

27.4.2006, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Zdá se, že trh s malými, vskutku kapesními, fotošperky není ještě zdaleka nasycen, a tak výrobci vytřepávají z rukávu stále další a další digitální fotopřístroje, které ovšem aby se prosadily, nabízejí stále více zajímavých funkcí a některými parametry přerůstají svou kategorii. To potvrzuje i novinka společnosti Casio - Exilim EX-Z850, která nejenom, že dobře vypadá, je raketově rychlá, ale také produkuje na svou třídu solidní fotografie.
Na první pohled nenápadná placatka nabízí vysoké rozlišení snímků s celou řadou důležitých fotografických funkcí. Navíc je model vskutku „user-friendly“, takže se s ním naučí fotografovat i vaše babička. Za klad můžeme považovat i stabilizaci obrazu, která je ovšem pouze digitální, takže nedosahuje zdaleka kvalit optické varianty. Systém stabilizace obrazu Anti-Shake DSP (Digital Signal Processor) totiž snižuje rozmazání obrazu tak, že se automaticky nastavuje vyšší hodnota citlivosti (ISO), takže se zkrátí čas závěrky. Pokud fotografujete právě v „průměrných“ světelných podmínkách, tak tento „fígl“ funguje relativně dobře, v horších světelných podmínkách již ovšem vede k vysoké zrnitosti obrazu (šumu). Bohužel jsme postrádali možnost přímého nastavení, kdy se anti-shake zaktivuje, protože v Menu najdete jen dvě polohy: Auto nebo Off, takže pokud nastavíte první variantu, tak stále je zde jen možnost, že přístroj automaticky stabilizaci zapne.

Model nás překvapil bohatým režimem různých záblesků. Kromě klasických režimů redukce červených očí nebo automatický blesk jsou k dispozici i "Soft Flash" a "High Power Flash". Měkký záblesk zaktivujete, pokud fotíte přeexponované plochy a druhý režim by měl osvětlit i objekty vzdálené až 12 metrů. Přitom standardní dosah je při širokoúhlém snímání u tohoto modelu 4,3 metru (při teleobjektivu 2,4 metrů). Je pravda, že použití verze High Power se osvětlená plocha znatelně zvětšila, ovšem maximum osvícení bylo 10 metrů.

Na druhou stranu nás potěšilo, že ve zmíněných světelných podmínkách využijete služeb přisvětlovací lampy, takže ostření je překvapivě svižné. CCD snímač (1/1.8") obsahuje přibližně 8,1 milionů efektivně využitelných obrazových buněk. Maximální velikost fotografie je tedy 3264 x 2448 bodů. Citlivost lze nastavit maximálně na 400 ISO. Model nabízí možnost manuálního nastavení clony a času a dokonce ručně nastavíte i teplotu bílé, což jistě využijete v komplikovaných světelných situacích. Praktické také je, že nastavení expozice můžete zamknout.

Závěrka se pohybuje v automatickém režimu od 1/2 do 1/1600 sekund. Noční scenérie pak zvládnete nasnímat, pokud si přepnete do manuálního nastavení, kdy lze exponovat celou minutu. V režimu Best shot můžete využít celkem 34 přednastavených scén (včetně takových jako „Retro“ nebo „Pomalu tekoucí voda“ či celé řady barevných filtrů).

Rychlost provozu

Pořízení prvního snímku0,9 s
Snímek s namáčknutím spouště< 0,2 s
Snímek bez namáčknutí< 0,3 s

Pokud se ještě podíváme na optickou soustavu, tak autofocus využívá devítibodového měření a můžete volit mezi ostřením poměrovým, bodovým nebo si určíte zónu sami. Tento trojnásobný optický zoom má solidní světelnost od F2,8 do F5,1 (přiblížení lze ještě doplnit až o osminásobný digitální zoom). Režimy autofocusu jsou tři: normální, makro a dokonce i manuální. V normálním režimu se zaostřuje od 40 centimetrů do nekonečna, v režimu makro od 10 cm. Kromě solidní kvality snímků (viz kapitola Kvalita zobrazení) nás model překvapil i raketovým provozem: snímat můžete začít za necelou sekundu, zpoždění spouště je zcela neměřitelné (i bez namáčknutí do 0,2 sekundy). Také ostření je velmi rychlé a to i díky přisvětlovací lampě. Snímky do počítače přesypete přes expresní USB 2.0. Data se ukládají na paměťové karty typu Secure Digital (případně MMC), anebo do zbytečně malé vnitřní paměti (8 MB).