Coolpix L3: levný automat v praxi

19.10.2006, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Tentokrát jsme se v redakci podívali, jak bude uživatel spokojen, pokud se rozhodne koupit si velmi levný automatický digitální fotoaparát, který nabízí pouze několik základních funkcí. Jako typického zástupce solidnějšího low-endu jsme si vybrali model Coolpix L3 od Nikonu. Ten nabízí pětimegapixelové rozlišení kombinované s klasickým trojnásobným optickým zoomem. Přestože nás nikterak funkčně ani rychlostně neohromil, ocenili jsme přítomnost funkcí jako D-lighting nebo dobře fungující tzv. "Ostření na obličej".
Snímač

Do relativně malého snímače (úhlopříčka 1/2,5") vměstnal Nikon u tohoto modelu celkem pět milionů obrazových buněk. Přesněji řečeno celkem by obrazových buněk mělo být k dispozici 5,25 milionů, ovšem využitelných jich je vpodstatě pouze 5,1 milionů. Proto je maximální rozlišení fotografie 2592 x 1944 bodů, přičemž pouze v tomto nejvyšším rozlišení můžete uložit snímek ve dvou kompresních poměrech. Výběr komprese není dostupný v žádném z dalších tří nižších rozlišení snímků. Velmi alibisticky přistoupil výrobce k nastavení citlivosti, protože hodnota ISO se nastavuje jenom automaticky, a to v rozsahu od 50 do 200 ISO. Ovšem v drtivé většině světelných situací automatika neustále tlačí citlivost k hodnotě 50 ISO, protože jakákoliv vyšší hodnota již překvapivě produkuje jistou hladinu šumu. Při "zcela" nočním snímání jsme nakonec přinutili ukázat i maximální dvoustovku a získaný snímek byl více než zrnitý...

Optická část

Objektiv Zoom-Nikkor má rozsah ohniskových vzdáleností od 6,3 do 19,2 milimetrů (v přepočtu na kinofilm od 38 do 116 mm) při pouze průměrné světelnosti (F3,2 - F5,3). Jde tedy o klasický trojnásobný optický zoom, který zejména na nejdelším ohnisku má již horší světelnost, což se projevuje zejména při snímání v interiéru. Samotný autofocus má dva režimy - Normal (kdy zaostří ze 30 centimetrů) a režim Makro, v němž na vybraný objekt zaostříte "již" od 10 centimetrů. V klidovém stavu chrání objektiv k sobě sesunuté kovové lamely, které jsou sice dostatečně pevné, ovšem i jen lehkým dotykem snadno kteroukoliv vychýlíte do strany, takže absolutní ochranu před nečistotami objektivu neposkytují.

Funkční vybavení

Přestože je model klasickým expozičním automatem, tak disponuje několika zaznamenáníhodnými funkcemi jako je například praktická funkce D-Lighting, která funguje tak, že snímek, jenž si vyberete v režimu prohlížení, protože vám připadá nějak tmavý nebo je na něm vyfocený objekt se silným protisvětlem, takže je také příliš ponurý a potřebuje prosvětlit, tak označíte pomocí tlačítka OK. Přibližně do deseti sekund vytvoří model kopii předchozího snímku, ale s již automatickým projasněním nejvíce podexponovaných částí, přičemž nedojde ke změně u správně exponovaných oblastí fotografie.

Praktická je také funkce „Face-priority AF“, neboli automatické zaostření s prioritou obličeje. Tento systém na dané scenérii detekuje nejdříve lidské tváře a na ty zaostřuje. Pokud se nechcete spolehnout jenom na automatiku přístroje, tak je k dispozici hned 15 scénických režimů (u čtyř je digitální asistent). Podrobněji jsou popsané v části Ovládání.

Nesmíme zapomenout na možnosti úpravy bílé při snímání například při umělém osvětlení. Vybrat si můžete jednu z pěti přednastavených hodnot, ale využít lze dokonce i manuálního měření teploty bílé. Dosah zabudovaného blesku je maximálně tři metry při širokoúhlém snímání. Novinka umí zaznamenat i ozvučený videozáznam, a to v maximálním rozlišení 640 x 480 bodů nejvyšší rychlostí až 30 snímků za sekundu. Získaná data se ukládají buď do vnitřní 23 MB paměti, anebo na paměťové karty Secure Digital (případně MMC).