Creative PC-CAM 880: zajímavá webkamerka

31.7.2003, David Dvořák, recenze
Dnes se pro změnu podíváme na novou webkamerku společnosti Creative, známé především svými výrobky na poli zvukových karet. Ačkoliv se nejedná přímo o fotoaparát v pravém slova smyslu, lze kamerku i k běžnému fotografování použít. Samozřejmě to má i svá úskalí, ale je na každém z nás, pro jaký výrobek se rozhodne.
Přístroj je umístěn v poměrně velké krabici, designované tak trošku na efekt - nicméně na závadu to jistě není. V balení nalezneme kromě samotného fotoaparátu také poutko, usnadňující jeho případné nošení v ruce, dále dvě alkalické baterie typu AA a dva kabely - USB a AV. První je nutný k propojení přístroje s počítačem, druhý k propojení s televizorem. K dispozici je také pouzdro na fotoaparát, které alespoň částečně eliminuje nechráněnost objektivu.

Na co jsem ještě zapomněl? Aha, software. K dispozici jsou dva CDROMy, prvním je instační CD s potřebnými ovladači (nicméně pro WIndows 2000 jsem je vůbec nemusel instalovat - tedy pro pouhý přenos snímků to nebylo potřeba) a rychlou uživatelskou příručkou v elektronické podobě - anglicky. Na druhém CD je pak skupina prográmků od firmy ArcSoft, konkrétně se jedná o utility Photoimpression, Multimedia Email, Greeting Card Creator a Funhouse. Ve spojení s touto webkamerou je zcela jistě využijete. Tištěný manuál u fotoaparátu přiložený nebyl, takže se výrobce asi spoléhá na ten, který je v elektronické podobě na CD - vlastně proč ne, přístroj je jednoduchý a manuál je prakticky nepotřebný.

Praktické zkušenosti

Abych se přiznal, mám z použití tohoto přístroje poněkud rozporuplné dojmy. Myslím si, že jako webkamera je dostatečně kvalitní, dívám-li se na něj (či se o to spíš pokouším) jako na fotoaparát, měl bych hned několik výhrad. Zaprvé rozlišení - dostatečné tak na fotografie rozměrů 9 x 13 cm, protože interpolované rozlišení je takříkajíc nepoužitelné - to lze provést vždy, i z 6Mpix přístroje, ovšem vždycky na úkor kvality. Jednoduše řečeno, tam, kde informace chybí interpolací žádnou nepřidáte. Principielně to není možné. Na "chybějící" místa přidáváte pouze nějakou průměrnou hodnotu.

Zadalší menu a ovládání. O spoušti jsem již psal. Menu je podle mě málo vyhovující a práce s ním, vzhledem k vyskakování z něj, poněkud zdlouhavá. Naštěstí po nastavení si údaje pamatuje a není potřeba nastavovat všechno před každým snímkem - až na výjimky jako časová spoušť.

Zapnutí přístroje je rychlé, trvá zhruba 1,5 vteřiny. Ostatně nemusí se nic inicializovat a objektiv je pevný bez AF. Horší už je to s ukládáním snímků - po stisknutí spouště si při nastavení nejvyšší kvality počkáte na uložení do paměti nějakých 7 vteřin. Což je doba více než dlouhá. Ano, uznávám, že přístroj je webkamera a nemůžu od něj čekat zázraky. Vestavěná paměť má kapacitu 16 MB a vejde se na ni v plném interpolovaném rozlišení 2048x1536 až 17 snímků. Pro nižší rozlišení toto číslo roste až na 112 snímků při rozlišení 800x600 pixelů. Pro větší množství bude nutné dokoupit paměťovou kartu o vyšší kapacitě.

Z "fotografických" funkcí přístroj nabízí vlastně jen dvě: balanci bílé barvy a kompenzaci expozice. U kompenzace z menu rozhodně nepoznáte jaká je maximální či minimální hodnota a jaký je jejich krok - zde je opět nápadná podoba se staršími modely HP. Nicméně lepší než nic a použít se i tato funkce dá.

Blesk - ten je také jednoduchý a připadá mi, že je součástí fotoaparátu jen proto, že jeho přidání je snadné. Výkon blesku je malý, postačuje na snímky jen malých oslav (typicky tak do tří metrů) a navíc, lze jej jen zapnout nebo vypnout. Žádná korekce červených očí, takže se připravte na snímky, na nichž budete vypadat jako stádečko angorských králíků :-).

Na co jsem ještě zapomněl? Aha, baterie! V dodávce naleznete jen dvě alkalické tužkové baterie, které přístroj samozřejmě brzy vycucá a tak si budete muset pořídit nové. V případě, že aparát budete používat dost často i jako webkameru, nelze jinak než doporučit alespoň dvě sady dobíjecích NiMH akumulátorů. V tomto bodě mě víceméně zaráží, proč výrobce nepřidal AC kontakt pro externí zdroj proudu ze sítě - při použití přístroje jako webkamery by to bylo to nejrozumnější rešení. Vyměňovat neustále baterie mi nepřijde moc praktické.

Při testech (protože na Digimanii se věnujeme hlavně fotoaparátům) jsem ověřil schopnosti přístroje jako fotoaparátu. Jak jsem psal již výše, mé pocity z něj jsou rozporuplné a je tedy na každém z případných uživatelů, rozhodnout se, co přesně pro svoji práci či koníčka potřebuje.

V testu jsem nafotografoval několik situací, statické i dynamické, snažil jsem se posoudit i výslednou barevnost snímků. Samozřejmě jsem vyzkoušel i "makro" režim a v neposlední řadě i noční snímek a fotografii s bleskem.

a) Dynamická situace a barevné podání - ze snímků je docela dobře vidět, že i tento přístroj je na fotografování použitelný a i když barevná tonalita poněkud "lítá", není to nijak tragické. Samozřejmě se musí brát zřetel hlavně na výstupní rozlišení přístroje. Od toho nemůžeme čekat zázraky, takže je dobré se dopředu smířit s tím, že zvětšeninu plakátových rozměrů z přístroje prostě nevymáčkneme. Co se týká dynamičnosti scény, lze pozorovat, že s projíždějícími automobily přístroj nijak výrazné problémy neměl (nicméně auta samozřejmě neprojížděla křižovatku stokilometrovou rychlostí).

Křižovatka Komenského náměstí
Projíždějící vozyBudova JAMU
Věž Červeného kostela

b) Použití blesku v domácích podmínkách - zde je zcela evidentní rozdíl v podání fotografie s bleskem a bez něj. Na snímku bez blesku prakticky nemůžeme pozorovat žádné barevné detaily, celý snímek je zašumělý a v podstatě nepoužitelný. Snímek s pomocí bleskového světla je na tom podstatně lépe, lze vypozorovat barevnou tonalitu, která téměř odpovídá skutečnosti.

Snímek bez bleskuSnímek s bleskem

c) Makrosnímek - z makrosnímku nejsem moc nadšený. Protože aparát zvládá makro až od 35 cm nemůžeme očekávat nijak velké detaily. Snímal jsem tentokrát bez použití bleskového světla, i tak je oproti jiným modelům snímek značně zašumelý a poněkud rozmazaný.

Drobné součástky

d) Noční snímek - tady je vidět, že na tomto poli fotografické praxe je tento přístroj v podstatě zcela nepoužitelný. Nezvládá totiž dlouhé časy, a s tím uživatel nemá možnost cokoliv udělat. Snad jen kromě toho, že se vyhne podobným úvahám a noční fotografie přenechá někomu jinému. Anebo si na ně pořídí nějaký lepší fotoaparát.

Noční snímek